R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Status
Ej öppen för fler svar.

jonda_21

Medlem
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K8
Direkt i början på klippet!

"Synd vi inte kom ut lite tidigare, då hade vi sett skylten. Det är ju en sån grej vi kan skriva på."

Låter ju som de inte hade alltför mycket att gå på från början..
Men alla vet vi väl hur farligt och illegalt det är att åka med en felplacerad regskylt :tungan

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Polisen får göra undtantag från gällande lagstiftning. Inte bryta den.
Det går alldeles utmärkt att köra som de gjorde, och hantera situationen var precis vad de gjorde. Om de agerade rätt får experter på lagstiftningen ( inte du alltså ) avgöra.

Jag får helt klart intrycket av att du försöker leka någon slags moralkärring! :wiggle

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Finns det inte sirener på civilbilar? Om inte, varför i helvete inte då för?

Hade detta hänt mig det som sker i början av filmen dvs. jag åker lugnt och ordentligt in i en rondell och det kommer en jävla galning som står på tutan och nästan rammar mig. Hade ju försökt komma ifrån idioten så fort som möjligt.

Hade jag inte sett denna filmen först hade jag inte haft en aning om att det är så en civilpolis agerar.

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Det var en civil polisbil.... Finns inga fasta saftblandare monterade på taket på en sådan. I grillen finns däremot.

Det går alldeles utmärkt att köra som de gjorde, och hantera situationen var precis vad de gjorde. Om de agerade rätt får experter på lagstiftningen ( inte du alltså ) avgöra.

Man behöver inte vara expert för se och höra att dom agerar käpprätt åt helvete.
Finner nån "expert" nåt som rättfärdigar deras agerande så har vi ingen polis i sverige utan det är busar med bricka i mina ögon. Och jag har rätt till min åsikt som svensk medborgare oavsett vad en sk expert skulle komma fram till.

Se om du hade varit lika saklig om dom hade mött dig i rondellen med familj i bilen och kanske haft dödlig utgång med tanke på deras fart i mötande körfält...tror knappast det. knappast skicklighet som gjorde att dom inte fick möte..snarare tur.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Mycket spekulationer här.

Men för skojs skull vad tycker ni är rätt/fel om han nu INTE uppfattade bilen som en civilbil utan en galen styvfarsa elller liknande?

Det är ju trots det så att ingen vet med säkerhet om han uppfattade vad som jagade honom, eller? Så alla ni präktiga, om han nu inte uppfattade det som bängen, hur ser ni på situationen.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Det var en civil polisbil.... Finns inga fasta saftblandare monterade på taket på en sådan. I grillen finns däremot.

Polisen får inte göra några som helst undantag i lagen. Detta bedöms senare av ev. Åklagare. Åklagaren i är den som sedan skall bevisa mot eventuell motpart, om det begåtts en överträdelse av lagen eller inte. Om det inte tas upp av Åklagare, kan Polisens disciplinnämnd bedöma ärendet.

Ingen står över lagen, inte heller Poliser.

Enligt mig skall denna Polis inte fortsätta som Trafikpolis utan sitta bakom skrivbord.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Denna typen av tråd är till karaktären väldigt lik en hockeymatch. De bästa domarna sitter på läktaren och om "fel" lag vinner beror det helt och hållet på idioterna i svart/vitt på isen. De stackars spelarna är de väääldigt synd om.

:arsele

Det är lättare att vara objektiv som utomstående. För övrigt så är det vinter, vi har inget annat o göra :)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Det är väl ändå lite klokare att kontrollera ifall det fanns ett behov av ambulans först.
Varför inte tillkalla en direkt när de ser att han åker av, sen gå ut o kolla om killen är i behov av en? behöver han inte en så kallar man av den isåfall. better safe than sorry

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Mycket spekulationer här.

Men för skojs skull vad tycker ni är rätt/fel om han nu INTE uppfattade bilen som en civilbil utan en galen styvfarsa elller liknande?

Det är ju trots det så att ingen vet med säkerhet om han uppfattade vad som jagade honom, eller? Så alla ni präktiga, om han nu inte uppfattade det som bängen, hur ser ni på situationen.

Baserat på hans körkunskaper verkar valet att stanna oavsett som ett bättre val än det han gjorde.

Hellre slagsmål än risken att bli överkörd av en dåre.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om du lider av en sjukdom som gör att du helt plötsligt kör över hela vägbanan så tänker jag som privatperson preja dej av vägen!!!

Låt säga att du lider av nån sjukdom, som gör att du helt plötsligt får svårt att hålla kursen på vägen samt att kontrollera bilen/hojen. nån ringer 112 och rapporterar om en möjlig rattfylla. polisen kommer och prejjar dig av vägen så att du nästan stryker med. hur skulle du önskat att de handlade då? du var ju varken kriminell eller hade begått nåt brott.

Fundera på den en stund, sen kan du ju återkomma i frågan om de verkligen FÅR PREJA folk av vägen.

sov sött..... :D

Det låter i början av filmen som att dom sett/hört hojarna tidigare och kör så fort som dom gör för att hinna upp dom igen.
Och som sagts tidigare civilbilar har bara lampor i grillen (ibland även under innerbackspegeln) och därför kan dom mycket väl varit igång trots att det inte syns på filmen.

Och nej man ska inte få preja folk av vägen som kört för fort. Men som jag sa i den andra tråden om denna killen så tycker jag personligen att stannar man inte för polisen..ja då ska man ha all skit man kan få.

Håller med den andra killen här att det daltas för mycket med folk i sverige. Jag är uppväxt med att om polisen säger hoppa, så hoppar man.
Och det är precis så jag vill ha det.
Skulle jag träffa på en idiot polis en dag så gör jag som han säger, och sen anmäler jag honom efteråt.

Jag tror nog sverige skulle bli en skönare plats om alla bara gav fan i att vara uppkäftiga

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Eftersom det här ändå blivit till en spekulationstråd :D

Killen kanske var skyldig "fel person" stålar och fått motta hot om kroppsbestraffning.
Om sedan en civilbil inte bättre gör klart att de är den riktiga bängen så fanns det kanske ganska stora själ att åtminstone göra ett försök att komma undan.

Efter voblet genom staketet så tycket jag han gör ganska klart att han absolut inte tänker stanna frivilligt.

Så när snuten prejar/försöker stoppa honom i lågfart så är det en sak, men när de fortsätter hetsa någon som kör på det där viset i +200 så står det ganska klart att de tänker få stopp på honom, om det så kommer kosta killen livet.

Om du lider av en sjukdom som gör att du helt plötsligt kör över hela vägbanan så tänker jag som privatperson preja dej av vägen!!!

Du överväger alltså att preja en snutbil av vägen? :D

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Moget:rolleyes:

Och nej man ska inte få preja folk av vägen som kört för fort. Men som jag sa i den andra tråden om denna killen så tycker jag personligen att stannar man inte för polisen..ja då ska man ha all skit man kan få.

Håller med den andra killen här att det daltas för mycket med folk i sverige. Jag är uppväxt med att om polisen säger hoppa, så hoppar man.
Och det är precis så jag vill ha det.
Skulle jag träffa på en idiot polis en dag så gör jag som han säger, och sen anmäler jag honom efteråt.

Jag tror nog sverige skulle bli en skönare plats om alla bara gav fan i att vara uppkäftiga

Annars skulle ett land där det inte BEHÖVDES poliser för att folk skall förja lagen vara rätt bra eller?

Uppkäftig är väl att stå på sig? Janne Josefsson anses nog vara rätt uppkäftig men gör ett bra jobb ändå.

Hoppas bara du visar lite av den respekten du har för polisen till övriga samhällsmedborgare oxå.

creare

Guest
Uppfattar han inte polisen så gör han ju ändå fel då han kör över hastighetsbegränsningarna. Dock vet jag inte vad som gäller om det nu inte hade varit polisen utan om han blev jagad av en jävla galning med yxa, då kanske han inte hade torskat för hastigheten. (Bekant blev jagad av en galning, båda i varsin bil. Körde över 120 på 30-väg, endast "galningen" torska).

Polisen gör fel när dem fortsätter jakten även fast man hör på radio "avbryt".

Sammanfattat; båda gör fel på något sätt.

(Varför kör han inte in på nån liten väg, såg minst 3-4 grusvägar/cykelbanor där bilen inte hade kunnat köra efter..).

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Men vad är det för fel på er ?:va.
Startaom den här diskutionen igen :rolleyes:, sluta nu :krama

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!