R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Status
Ej öppen för fler svar.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Poliserna kunde gjort bättre...
Killen på hojen har egentligen bara två val, stanna eller fly, hur man själv väljer att göra vet man kanske inte förens man är i samma situation lika lite som man vet hur man kommer prestera med kroppen full av adrenalin.

Jag tycker nog att polisen gör ett antal fel/missberäkningar som förmodligen beror på hög adrenalinhalt även hos honom, skillnaden är att han är utbildad och avlönad för att kunna hantera sånt.

Som en extra säkerhet har man sambandscentralen som i detta fall gör bedömningen att de ska avbryta (men förmodligen fortsätta efterföljandet på avstånd) för att inte förvärra den uppkomna situationen, här går de medvetet emot befäls order.

Och vad är det med användandet (ja eller inte användandet) av varselsignal? Kör man 195km/h på en enkelfilig väg med plankorsningar så lär det nog behövas allt i signalväg för att varna omgivande trafik.

Har flera gånger blivit omkörd av polis i utryckning utan varselsignal, vad är poängen, själva säger de att de "inte måste använda detta"? Ja men vad bra då, det känns ju mycket seriösare att ligga och tuta med bilhornet som en jävla 18åring med färskt körkort... :rolleyes:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Efter att ha sett hela händelsförloppet...
Ja motorcyklisten fattar ju ett helt sjukt beslut och är ju riktigt dålig på att köra!

Men hur fan kan Poliserna bete sig sådär?
När dom ser att killen fick hål på kylaren efter att dom prejar in honom i ett staket...
Bara tur att han håller sig på hjulen så länge!

När Poliserna kör åt fel håll in i rondellen riskerar dom andras liv mer en Motorcyklisten gör under hela filmen!!!
Om inte Poliserna får sparken och ett kännbart straff är det fan skandal!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Kass kille. Han körde ju på campusområdet, oerhört enkelt att förvilla bort polisen på det området, istället valde han att köra runt och bort därifrån.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
It takes two to tango ! I detta fallet var de 3 :)

Båda gör fel,men vem som gör mest fel går la att diskutera, men att få en bil i ryggen (oskyddad förutom hjälm kanske) känns inte rättvist speciellt inte för en trafikförtelse, och inte efter att kört på fel sida vägen, ta en rondell fel och hastigheter på över 200kmh/h på 60/70 väg och order om att avbryta. I så fall gör ju båda ett lagbrott!

Känns lite som triss, plötligt händer det !

priset blev väldigt högt för alla parter och speciellt för demokratin ! Snart får la man en "kula" i ryggen istället för en bil..

Last edited:

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
Vafan håller polisen på med?, menar innan jakten, de drar förbi bilar som det e nåt rally-spel, drar över heldraget flera omkörningar i rad och blåser 180 förbi villaområde?

Kan det vara som så att snuten blivit omkörd och innan de satt igång kameran så är hojsnubbarna utom räckhåll och därför får vi inte se hela händelsförloppet?
Eller är kameran konstant igång, någon som vet?

En sak vet jag.........snuten körde rätt aggressivt men jag hade stekt honom om jag var jagad och själv körde bil. :D

Nu ska jag spekulera lite utan att överhuvudtaget känna till några fakta!!!
Hade jag varit den där hojföraren och det "enda" jag gjort var en hastighetsöverträdelse så skulle jag nog söka upp den där grisen och ge honom en sån jävla käftsmäll att inte ens hans mamma skulle känna igen honom.
Sen skiter jag i om han körde för fort eller inte....det är inte dödsstraff på fortkörning och de där snutarna ville vara åklagare och bödel på samma gång.

Ägaren måste ju vara en landsman till mig....bruuuuursan!!!!!! :yoparty

Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Man ryser av ilska över att se sånt här.

Precis som jag varnat för tidigare (i ett annat fall), finns det en mängd poliser som ser sitt yrke som en lek. "Nu har jag bricka, då kan jag göra allt jag velat göra men som jag inte fått".

Han säger till och med något i stil med "Han kommer dö snart..." men fortsätter uppenbarligen utan problem att jaga honom till döds.

Börjar ledsna på den här typen av poliser som bara glider runt med bricka på bröstet och leker allan, på vanliga människors bekostnad.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Utomordentligt korkat att försöka dra snuten. Än mer korkat om man inte är någon stjärna på att köra eller sitter i stentvättade jeans och någon fladdrig jacka.
Men det mest korkade i filmen är när polisen prejar in honom i ett staket tycker jag. Det är fanimej helt oförsvarbart om det inte handlar om att fånga lasermän!

Inget vidare att köra åt fel håll i full kareta i en rondell heller för den delen. Där kunde det ha rykt en barnfamilj utan problem. Den enda vettiga personen som figurerar i filmen är tanten på radion...

Jävligt synd att mc-föraren inte tog höger i rondellen, visst det var säkert in i ett radhusområde eller nåt hade inte varit så smart, men då hade polisen verkligen gjort bort sig totalt :D

Annars så var det kul o se klippet i sin helhet och jag kan bara konstatera att båda parter gjort bort sig totalt, båda bör få sina körkort indragna ett par år.

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Nä precis, stan är ju full av bilar som tutar o prejjar en upprepade gånger...:rolleyes:

Som sagts förut, båda parter gör fel. Polisen lyder inte order och verkar snarast tycka det är ball? Hojföraren...ja...jag vet inte vad man ska säga?

Jag har personligen blivit tutad på och jagad vid flera tillfällen av sura bilister som blivit sura för man klämt sig förbi dom i kön så bara för nån tutar behöver inte göra att man sammakopplar detta med en civil polisbil.

Polisen bröt mot alla regler som dom ska följa, dom är utbildade för agera rätt och kunna hantera såna här situationer. Dom borde sparkas

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Denna typen av tråd är till karaktären väldigt lik en hockeymatch. De bästa domarna sitter på läktaren och om "fel" lag vinner beror det helt och hållet på idioterna i svart/vitt på isen. De stackars spelarna är de väääldigt synd om.

:arsele

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Vid 02.07 säger polisen "nu ska vi se om dom kan köra".
03.40 så prejas motorcykel föraren för fösta gången.
04.20 prejas han en andra gång det medför sigatt någonting händer med kylningen föraren få glykol på hela bakdäcket.
06.10 så gör polisen ett galet misstag och kommer in på fel sida i en rondell med skymt sikt!!!!!.

Inga blåljus ingenting!

Polisen är ju skadad i huvet fan gör ett psyk test på idioten.
Föraren på motorcykeln är ingen ängel men han har bättre kontroll än polisen iaf.

Det var en civil polisbil.... Finns inga fasta saftblandare monterade på taket på en sådan. I grillen finns däremot.

Jag har personligen blivit tutad på och jagad vid flera tillfällen av sura bilister som blivit sura för man klämt sig förbi dom i kön så bara för nån tutar behöver inte göra att man sammakopplar detta med en civil polisbil.

Polisen bröt mot alla regler som dom ska följa, dom är utbildade för agera rätt och kunna hantera såna här situationer. Dom borde sparkas

Polisen får göra undtantag från gällande lagstiftning. Inte bryta den.
Det går alldeles utmärkt att köra som de gjorde, och hantera situationen var precis vad de gjorde. Om de agerade rätt får experter på lagstiftningen ( inte du alltså ) avgöra.

Last edited:

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Mhm, fast utan idiotjävlar som Adnan så får inte polisen ens chansen att vara skadade i huvet.
Alltså kan man ta o stanna direkt o sluta va en sån jävla idiot så slipper poliser fatta dåliga beslut.

Men vad vet jag.

Hojen har körts utan kylarvätska ett bra tag, polisen vet mkt väl att snart kommer MCn inte hålla längre, när de får ordern att avbryta så drar samtidigt hojen ifrån.
Allt han gör är att följa efter för att plocka upp honom vid vägkanten där han kommer stå med sin trasiga hoj, spela roll om han gör det i 200km/h eller i 50km/h, eller han kanske ska ställa sig på bromsen o tvärnita såfort han får order att avbryta?
Nu va de ju så synd om Adnan så han kraschade innan hojen gav upp, en liten bit till o allt hade varit frid o fröjd.

men vad jag vet så är poliser utan uttryckning som normala människor....och jag lovara att hastigheten där dom kör inte är 200 km/h

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det var en civil polisbil.... Finns inga fasta saftblandare monterade på taket på en sådan. I grillen finns däremot.

Var det en civilbil??? då är det ju ännu värre, finns ju inte en chans att nån kopplar det till att det är en polis när de kör sådär, de tankar som dyker upp är snarare påtänd galning.

Klart han försöker komma undan. Nåja, polisen måste väl endå dömmas till grov vårslöshet i trafik, mordförsök och vållande till kropsskada när det finns så fina bildbevis, så han ser man nog inte på vägarna igen i det närmaste iaf

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Killen på bajken är ju en idiot. Kan inte köra, har i princip ingen skyddsutrustning och får för sig att dra ifrån polisen. Det var ju omöjligt för polisen att inte följa efter honom. Trist att han krascha, kan ju hoppas att han klarade sig hyggligt. Men det var konsekvensen av HANS eget val.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Var det en civilbil??? då är det ju ännu värre, finns ju inte en chans att nån kopplar det till att det är en polis när de kör sådär, de tankar som dyker upp är snarare påtänd galning.

Klart han försöker komma undan. Nåja, polisen måste väl endå dömmas till grov vårslöshet i trafik, mordförsök och vållande till kropsskada när det finns så fina bildbevis, så han ser man nog inte på vägarna igen i det närmaste iaf
Exakt, men måste ha klart för sej att det som händer är två olika saker:
Det ena är att polisen misstänker hojföraren för något (snott hojen, kört fort, what ever) och det är klart att de måste agera, av orsaker vi inte vet väljer killen att köra, det är hans brott.
Det andra är vad polisen gör och hur de tillämpar och följer sina uppsatta regler och rutiner, så oavsett om de överträder dem oavsiktligt så ska såklart behöva stå till svars för sina e,v misstag.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha