R6 -värt köpet ?

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Undrar om ett R6 köp är värt pengarna ? ska börja övningsköra till sommaren o skulle behöva en hoj då :p mor o far säger att jag ska köpa en 250 som jag kan bara köra upp med o sen köpa en "riktig"... fast vet inte riktigt... fundera på en R6a, hittat en som kostar runt 40 000... gått 4000 mil -00:a...
är det värt det eller?
och så undrar jag om det finns strypsats till R6orna... ;P som jag kan ha i början iallafall

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Det finns strypsatser och det är värt det. :tummenupp

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Det finns strypsatser och det är värt det. :tummenupp

oook... hört lite löst från folk att det är en 600ccm 4 cylindrig 4takt som kan gå upp i 260 :S ? låter mycket för en 600 tycker jag...

är det inte svårt att krypköra på uppkörningen med den då ? eller funkar det bra ? hade svårt på min cbr 125... o den ligger man inte ned så mycket med

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Jga hade nog inte klarat av konkörningen med min CBR 600rr... men men

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8

är det inte svårt att krypköra på uppkörningen med den då ? eller funkar det bra ? hade svårt på min cbr 125... o den ligger man inte ned så mycket med

När jag tog kortet så tränade jag med brorsans FZR1000 och körde sedan på skolans cb750. Man svor satan när jag tränade krypkörningen runt konerna med FZRen. Fördelen var att det blev enkelt sen med skolans cb750,

Visst, det går att krypköra med R6an men det krävs träning åter träning.

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
När jag tog kortet så tränade jag med brorsans FZR1000 och körde sedan på skolans cb750. Man svor satan när jag tränade krypkörningen runt konerna med FZRen. Fördelen var att det blev enkelt sen med skolans cb750,

Visst, det går att krypköra med R6an men det krävs träning åter träning.

hmm låter jobbigt... kan man inte göra så att man på nått sätt trimmar upp min 125a till en med över 11 kW och på så sätt får den reggad som tung ?

eller så kan man ju alltid köpa en 150ccm veteran "motor"-cykel :p

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Måste det inte vara 700cc för uppkörning?

www.vv.se

För behörighet A:

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
jo sk adu har för tung mc så räcker inte 600cc....
men du köper såklart en hoj som är din och du övningskör med. När du är säker tar du 1-2 lektioner smat lånar körskolans lätta hoj och kör up med.
Definitivt!!!

Sen har jag en R6 -00 3000mil för 43k du kan få köpa:tummenupp

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Undrar om ett R6 köp är värt pengarna ? ska börja övningsköra till sommaren o skulle behöva en hoj då :p mor o far säger att jag ska köpa en 250 som jag kan bara köra upp med o sen köpa en "riktig"... fast vet inte riktigt... fundera på en R6a, hittat en som kostar runt 40 000... gått 4000 mil -00:a...
är det värt det eller?
och så undrar jag om det finns strypsats till R6orna... ;P som jag kan ha i början iallafall

Rekommenaderar inte en sporthoj att övningsköra med. Ta en hoj där du sitter upprätt istället typ hondas cb 750 eller suzukin (skolorna använder dessa) Billiga är de också.
Du kan ju ändå inte köra upp på mindre än 700 cc
Och jodå 260 kan de göra.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
har JAG PM ?... hm nej ?

ingen aning... tror inte det ? :S

Men v.d i h...v..te fick jag inte iväg det, skit samma, min hoj är tillsalu om du skulle va intresserad kolla mitt garage och hör av dig om det är intressant.

Bandit 600S -00

Är ungefär samma hoj som körskolorna använder men lite modernare än dom sevenfifties som de flest skolor använder idag.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
är det värt det eller?

Antar att det är A begränsad du ska ta? Då måste du ha minst 375cc, max 25kw och vikt/effektförhållandet får inte överstiga 16 kw/kg. Ska du ha full A-behörighet måste hojen ha minst 700cc och 35 kw.

Om "ditt" ex är värt pengarna är omöjligt att svara på, beror ju helt och hållet på skicket. Annars är R6 en välförtjänt populär modell.

Råder dig dock att noga kolla upp försäkringspremierna. F-bolagen brukar inte jubla över färska, manliga körkortsinnehavare med R-hojar. Dessutom vet du säkert om att premierna kommer att höjas snart på grund av regeringens nya giv kring trafikförsäkringen. Hur mkt är osäkert men det kommer inte att bli billigare att åka sporthoj, den saken är klar. :gnissla

Och ja det finns stypsatser och 260 kan man säkert pressa upp den i.

Last edited:

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Antar att det är A begränsad du ska ta? Då måste du ha minst 375cc, max 25kw och vikt/effektförhållandet får inte överstiga 16 kw/kg. Ska du ha full A-behörighet måste hojen ha minst 700cc och 35 kw.

Om "ditt" ex är värt pengarna är omöjligt att svara på, beror ju helt och hållet på skicket. Annars är R6 en välförtjänt populär modell.

Råder dig dock att noga kolla upp försäkringspremierna. F-bolagen brukar inte jubla över färska, manliga körkortsinnehavare med R-hojar. Dessutom vet du säkert om att premierna kommer att höjas snart på grund av regeringens nya giv kring trafikförsäkringen. Hur mkt är osäkert men det kommer inte att bli billigare att åka sporthoj, den saken är klar. :gnissla

Och ja det finns stypsatser och 260 kan man säkert pressa upp den i.

men vaddå... är det inte så att man får full behörighet till A kortet efter 2 år ? utan att behöva köra upp / teoriprov ? om jag redan har A1 kort ska jag väl inte behöva göra teoriprovet igen ?

körde ju upp på min cbr så jag tror det borde gå att köra upp med R6an :p ...
fast kan nog testa o göra som Smotto säger... låna körskolans hoj :p

Rekommenaderar inte en sporthoj att övningsköra med. Ta en hoj där du sitter upprätt istället typ hondas cb 750 eller suzukin (skolorna använder dessa) Billiga är de också.
Du kan ju ändå inte köra upp på mindre än 700 cc
Och jodå 260 kan de göra.

men jag bara älskar sporthojar :D finns inga snyggare... visst man kanske inte sitter så jättebäst men spelar roll! :p

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
är det värt det eller?

Klart du ska köpa R6a! Kanon första hojj ;-))

Köp min: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=43895

:yoparty

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
men vaddå... är det inte så att man får full behörighet till A kortet efter 2 år ? utan att behöva köra upp / teoriprov ? om jag redan har A1 kort ska jag väl inte behöva göra teoriprovet igen ?

men jag bara älskar sporthojar :D finns inga snyggare... visst man kanske inte sitter så jättebäst men spelar roll! :p

Du behöver INTE göra teoriprovet igen(har jag forstått det som) men en uppkörning krävs för A(begränsad) när du har haft begränsat kort i 2år får du A(obegränsad) automatiskt

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03

ja det går nog, bara du tränar så. vet inte hur sittställningen på en r6a är, men jag klarade iaf av konbanan med en gsxr600.
För mig tog dom iaf lite hänsyn att det var en sporthoj. Satte ner foten vid vändningen på lågfartsbanan, men blev godkänd med kommentaren: ja har själv kört en sån så jag vet hur svårt det kan vara att svänga med den. :tummenupp

Last edited:

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
ja det går nog, bara du tränar så. vet inte hur sittställningen på en r6a är, men jag klarade iaf av konbanan med en gsxr600.
För mig tog dom iaf lite hänsyn att det var en sporthoj. Satte ner foten vid vändningen på lågfartsbanan, men blev godkänd med kommentaren: ja har själv kört en sån så jag vet hur svårt det kan vara att svänga med den. :tummenupp

fan vilken skön gubbe du körde upp för då :D hade nån liknande på min uppkörning... lyckades ställa mig relativt rejält på framhjulet efter 50-slalom banan... men han sa att vi skulle se hur det gick på 70 o 90 sträckan :p

Du behöver INTE göra teoriprovet igen(har jag forstått det som) men en uppkörning krävs för A(begränsad) när du har haft begränsat kort i 2år får du A(obegränsad) automatiskt

ne då är det som jag trodde :p fast herrarna innan mixade upp min skalle

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
fan vilken skön gubbe du körde upp för då :D hade nån liknande på min uppkörning... lyckades ställa mig relativt rejält på framhjulet efter 50-slalom banan... men han sa att vi skulle se hur det gick på 70 o 90 sträckan :p

ne då är det som jag trodde :p fast herrarna innan mixade upp min skalle

Jag har kört upp på r6 utan anmärkningar trots helt usel svängradie. Det är inte att rekomendera att köra upp på den men det går ju:näsblod

Annars trevlig cykel:)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...