R6 vs cbr 600

Jockek_84

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Örebro
Hoj
600
Har ca 45' till 55' att spendera.
Vilka är för och nackdelarna mellan dessa hojar?
Köpråd, vad ska man kolla extra noga på? vanliga fel?

Tack på förhand!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vanliga fel är de som alltid gäller.

Olja, drev och kedja, rost (ja, börjar nog förekomma på äldre hojar), och hur motorn går. Går den som en skördetröska kan du skippa köpet. Tickar det är det oftast okej.

R6 är nog en skvätt mer racing i sittpositionen medans CBR'en har högre monterat styre och lite mindre framhäng.
 

NIbbe

Nibbe foo real
Gick med
8 May 2005
Ort
Kalmar
Hoj
yzf r6
Jag stod också och vägde vilken hojj som skulle passa mig bäst. Cbr är kanske mer skönare att sitta på för den har lite högre monterat styre. Men valet blev tillsist en r6 01 och är inte det minsta missnöjd med köpet. :banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
R6:an är bra mycket ballare, och det vill du väl va?
 

NIbbe

Nibbe foo real
Gick med
8 May 2005
Ort
Kalmar
Hoj
yzf r6
Jonte VSB R-T skrev:
R6:an är bra mycket ballare, och det vill du väl va?

När jag köpte min hojj (r6 01) så märke jag att den hackar lite på 1 & 2:an vid låga varv och går lätt bort om man gasar till lite men är de samma sak på din 04 ? Jag ska skicka in den på service men undrar om du har nått råd om de fínns nått man kan göra själv ? :7peta
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Jag har samma fråga faktiskt.. kvaddade 125:an men det lutar åt att skaffa större hoj istället å övningsköra tills man får ta nästa kort istället för en ny 125:a.. CBR:en fick ju nyare ram och piggare motor från 99:e om jag kan minnas rätt, håller på att kika lite på en 98:as cbr, vad skulle ni rekomendera? satsa på en cbr från 99:e å uppåt eller har det ingen betydelse? eller ska jag söka rätt på en r6:a istället kanske? (jag har inte bestämt mej för någon hoj en, utan man lär nog köpa det som känns bäst för pengarna).
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Rasorblade skrev:
Köp en fireblade istället!!! :tummenupp

Instämmer helt :)

En äj sexa borde väl inte vara mycket häftigare än en Cbr 600 FS :confused:

Defenitivt inte snyggare iaf :arsele

Nej seriöst Honda det är bra grejor det :tummenupp
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
NIbbe skrev:
När jag köpte min hojj (r6 01) så märke jag att den hackar lite på 1 & 2:an vid låga varv och går lätt bort om man gasar till lite men är de samma sak på din 04 ? Jag ska skicka in den på service men undrar om du har nått råd om de fínns nått man kan göra själv ? :7peta
synka förgasarna,, killen du frågar kör insprut... =)
 

Jockek_84

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Örebro
Hoj
600
ang. miltal, är det nån fara att köpa en hoj som har gått 2500-3000, jämfört med 1500mil tex.
Finns det några större servicar som kostar skjortan?
 

Jockek_84

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Örebro
Hoj
600
Swedie skrev:
Vanliga fel är de som alltid gäller.

Olja, drev och kedja, rost (ja, börjar nog förekomma på äldre hojar), och hur motorn går. Går den som en skördetröska kan du skippa köpet. Tickar det är det oftast okej.

R6 är nog en skvätt mer racing i sittpositionen medans CBR'en har högre monterat styre och lite mindre framhäng.

vad är det som tickar då?
 

NIbbe

Nibbe foo real
Gick med
8 May 2005
Ort
Kalmar
Hoj
yzf r6
MostWanted skrev:
synka förgasarna,, killen du frågar kör insprut... =)

Okey, ah de ska jag då göra och ser om de bli nån skillnad. Insprutningen till r6 kom vid år 03 va ? :confused:
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Vet någon här hur det är med service intervaller på ventiler på cbr:en? (justera dom alltså)

Edit: liten finjustering
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Skulle jag välja mellan en r6 och en CBR600 så tar jag en CBR600. men jag är partisk :tummenupp
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
*Foxen* skrev:
Jag har samma fråga faktiskt.. kvaddade 125:an men det lutar åt att skaffa större hoj istället å övningsköra tills man får ta nästa kort istället för en ny 125:a.. CBR:en fick ju nyare ram och piggare motor från 99:e om jag kan minnas rätt, håller på att kika lite på en 98:as cbr, vad skulle ni rekomendera? satsa på en cbr från 99:e å uppåt eller har det ingen betydelse? eller ska jag söka rätt på en r6:a istället kanske? (jag har inte bestämt mej för någon hoj en, utan man lär nog köpa det som känns bäst för pengarna).


Köp en 99-00 isället, dom blev väl ganska ordenligt uppdaterade 99. 00 är samma hoj som 99. 01 fick insprut men är (om jag inte är ute och cyklar) samma motor som 00.

björn
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
bam skrev:
kör absolut helst r6! både utseende och köregenskaper!


Jassåå R600 på Falken vanns av en CBR. Det hänger nog på skiten bakom styret vilken som är snabbast. Åtminstånde på våran nivå bör väl tillläggas :rolleyes: Utesendet är ju som baken delad...

björn

Ps Packalen åkte ju inte så sakta på sin 01 heller... ds
 

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
r6:a -00
hehe.. i mitt fall är det nog skiten bakom styret som avgör.. prova r6 och cbr båda 00 o trivdes bättre på r6an..
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
ja står också å funderar på cbr 600 99< eller en R6.. ska köpa hoj i slutet på juli och har svårt att bestämma mig, det roliga med denna tråden är att alla som har cbr säger att man ska köpa det och alla som har R6 säger att man ska köpa det hehe.. :3freak

för mig blir det nog en yamaha trots allt för ja gillar det lite bättre än honda, men det är bara min åsikt :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top