Radioaktiv hojåkning ?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Här är en länk som kanske kan vara intressant för en del.
Det är ju motorcykelrelaterat, eftersom hon kör motorcykel. Dock är bilderna mest annat än motorcyklar :)
Jag tyckte att det var rätt intressant läsning, även om jag inte vet om jag skulle vilja göra om samma sak.

http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hoppas hon inte tänkt skaffa barn. Blir svårt att försvara att de fått missbildningar bara för att mamma alltid var så sugen på att åka MC i chernobyl.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gripande sidor..

Fascinerande sidor och dessutom skrivna på ett balanserat och sympatiskt sätt.
Allt detta förlorat i tusentals år, både människoliv och materiel, pga några ansvarslösa klantarsel..
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Tom skrev:
Här är en länk som kanske kan vara intressant för en del.
Det är ju motorcykelrelaterat, eftersom hon kör motorcykel. Dock är bilderna mest annat än motorcyklar :)
Jag tyckte att det var rätt intressant läsning, även om jag inte vet om jag skulle vilja göra om samma sak.

http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/
Mycket fängslande bildberättelse. Otäckt, spökligt men intressant.

Det vore onekligen intressant att få uppleva om man med säkerhet vet att man inte utsätter sig för för mycket strålning. Den har tydligen varit flera hundra gånger högre innan...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
skrämande läsning..om nutidshistoriens "största" misstag (visst var det ett test som spåra ur?)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tom skrev:
Här är en länk som kanske kan vara intressant för en del.
Det är ju motorcykelrelaterat, eftersom hon kör motorcykel. Dock är bilderna mest annat än motorcyklar :)
Jag tyckte att det var rätt intressant läsning, även om jag inte vet om jag skulle vilja göra om samma sak.

http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/

Något för den inbitne UE-fantasten.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
berggren_martin skrev:
Hoppas hon inte tänkt skaffa barn. Blir svårt att försvara att de fått missbildningar bara för att mamma alltid var så sugen på att åka MC i chernobyl.



Ha nu inte ”strålningsfobi” den låga exponering som hon utsatte sig för gör varken till eller ifrån. Cool brud som vågar göra saker som veklingar inte ens vågar drömma om.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ruskiga bilder... Skulle med en sådan radioaktivitets-skyddande dräkt gärna åkt dit och gått omkring i husen. Måste vara jäkligt kusligt...
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
Ja jävlar..
Grymt fängslande bilder. Måste varit en stark upplevelse att gå
in i ett orört hus som första person på 18 år.
Jag var ju liten när detta hände och har inte funderat så mycket
vidare på händelsen egentligen.

Vad exakt var det som hände? Alltså vad orsakade katastrofen?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
semlan skrev:
Vad exakt var det som hände? Alltså vad orsakade katastrofen?

Jag tror att dom kopplade ur en massa säkerhetssystem i kärnkraftverket för att dom skulle kunna köra det trots att det var fel på det. :kocko
Jag kommer inte ihåg vad som utlöste olyckan, kanske styrstavarna som hängde sig så att kärnreaktionen skenade?
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Det känns som att bilderna är "tillgjorda" precis som i nån skräckfilm där det inte finns nå folk :död

Helt sjukt hur många människor som fått dö för en sånhär sak. :(
Jag har lite medkänsla då min mor är ryss.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jäkligt intressant! Jag kan förstå tjusningen med att åka runt i en helt öde stad, måste vara en apokalyptisk känsla, lite som en Mad Max-film eller liknande, med alla stora hus som är helt tomma och förfallna.

Sen fick man ju en kort inblick i den sovjetiska statens sätt att hålla ner brottsligheten.. :näsblod
marauders in radiation poluted area are not just a regular marauders, they don't steal stuff for themselves. There were cases of radiactive tv sets and other stuff being sold on city second hand markets and then police shot 7 or 8 of them and it helped
 

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Norr
Hoj
slaktad, letar ny
Ska vi anordna en gemensam sporthoj-tur till nästa sommar? Strålande väder utlovas....
 

X-cell

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha FZ1
Micke_Lindstrom skrev:
Jag tror att dom kopplade ur en massa säkerhetssystem i kärnkraftverket för att dom skulle kunna köra det trots att det var fel på det. :kocko
Jag kommer inte ihåg vad som utlöste olyckan, kanske styrstavarna som hängde sig så att kärnreaktionen skenade?

Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett.... :mattias
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
X-cell skrev:
Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett.... :mattias

Jaså, där ser man. :Bugar
Coolt att du utbildar dig till reaktoroperatör, hur lång är utbildningen?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Polisen i ryssland på den där tiden var rätt bestämd tror jag....

"marauders in radiation poluted area are not just a regular marauders, they don't steal stuff for themselves. There were cases of radiactive tv sets and other stuff being sold on city second hand markets and then police shot 7 or 8 of them and it helped"

tacka fan för att det hjälpte! :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top