Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Säger som andra här - det brukar ge sig efter ett tag. Just därför brukar jag hålla inne kopplingen ett tag innan jag lägger i ettan med kall motor och på så sätt minimera ett högljutt 'klonk'
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ibland klibbar lameller och stålskivor ihop såpass att det inte hjälper att varmköra med kopplingen indragen. Det smäller till när man lägger i ettan och motorn stannar. Något jag hatar och undviker. Nu bor jag vid en nedförsbacke så jag rullar innan jag lägger i ettan. Indragen koppling, lägger i tvåan fortfarande med kopplingen indragen. Sen åker jag så tills lamellerna släpper. Kan ta 50-100-200 meter. Barnettlameller i min z750-4. Min z750 twin har lindrigare problem med det kan hända om den står länge. Originallameller. TDM900an har inte det problemet alls. Inte min DR600 heller.
På Kawa 750 twinen hade jag loss kåpan där kopplingsvajern går in till kopplingsstången. När jag monterat tillbaka allt vill man ju testa. Frikopplade inte. (Hojen och jag bor på andra våningen så ingen provkörning för detta.)
Men från oljepåfyllningen så ser man lamellerna. In med kopplingshandtaget och in med en skruvmejsel mellan lamellerna och vrid. Jucka lite med växeln i och vrid isär på ett annat ställe. Då funkade kopplingen med det vajerspelet som jag vill ha vid handtaget.

683C4F59-FFBD-432F-9E1A-7DA6B359EA19.jpeg


Så ha lite fart innan ni lägger i ettan när kopplingen klibbat ihop. Åk med kopplingen indragen så känner ni ju när det släpper.
Och bo gärna vid en nedförsbacke.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Prova om det hjälper att "varva till" motorn med indragen koppling och friläge innan du lägger i växel.
Kan vara tillräckligt för att det ska bildas en oljefilm som separerar paketet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är ju vinter så jag hade tagit ur kopplingskorgen och tittat på den. (Innerkorgen) Förmodligen lite avtryck och skägg efter lamellerna i den och då fungerar inte kopplingen. Elmutterdragare och 30 eller 32 hylsa tror jag det är...

Fila bort ojämnheterna lite lätt. Avsluta med slippapper.

Nu är det ju synd att du precis pytsat i ny olja men går ju att luta hojen bara för att ta ur kopplingen.
 

Bifogat

  • 20230206_070255.jpg
    20230206_070255.jpg
    664.3 KB · Visningar: 6
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top