Jag har lagt upp allt separerat och tydligt än så länge så jag ska fortsätta hålla allt på rätt plats.
Jag skulle vilja förstå varför det blir såhär och inte bara byta grejer, någon som kan förklara?
När ett lager ser ut som ditt är iallafall jag till 99% säker på att du har haft olje trycks fall. När en motor varvar 12-13,000 rpm snurrar veven 200 gånger per sekund, så då skär babbisen inuti lagret närmast veven, när detta sker rycker det med sig lagerhalvorna.
I detta fall i din vevstaken på några sekunder svarvar nu lager halvorna ned sig samtidig försvinner material i vevstaken lagerlägen. Vi talar om 1000 dels mm.
När det en gång har snurrat i ett ramlagerlägena eller vevstaken då måste man fräsa av lager bocken, den du tar lös.
Sedan arborrar man det nu ovala hålet runt igen.
Men här kommer det tråkiga. När man gör så så blir just den vevstaken lättare än dom andra och då kommer vibrationer som ett brev på posten.
Man vet inte i vilket varvtal vibrationerna ligger förens man testar man vet ej heller hur starka vibrationer man får.
Det kan bli lätta som bara får händer att somna när man kör. Man kan dock få vibrationer som får vartenda skruv förband att skruva upp sig, backspeglar ramlar av fotpinnar släpper avgassystem lossnar, tja den kan bli so. En 60-70tals engelsk alternativt HD som sprider delar runt sig.
Det kan också bli vibrationer som helt enkelt gör att ramen spricker och det är inget man önskar..
Därav att på högvarviga motorer måste saker väga samma därför kan vevstakar komma i invägda sett 4 st
Men iallafall.. Du har högst troligt haft oljetrycksfall och det får man med mycket Bakhjuls åka med framhjulet högt upp.
När man får oljetrycksfall så brukar kamaxlar snurra torrt länge. Kammaxel är sista stället som får olje tryck i motorn o kamaxlarna lagrar rakt i ALU toppen.
Så kamaxlar måste ur så lägena kan kollas. Har dessa skurit då är toppen godnatt, detta kan misstänkas ha skett om det varit sådan drag i kamkedja att denna krossat kedjesläpan.