Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Som ovanstående skrev, slå till och gör 2 av 1
6000 är inte mycket pengar....

Hade jag hittat en busamotor för 9000 med samma bakgrund skulle jag ha sålt sambon och köpt den.
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
olja i cylindern ger mycket bra komp,så den motorn funkar nog ,annars har du saker att plocka ihop till en fungerande motor, 7000 är ett kanonpris.View attachment 475156
vevstaksglapp !!!kolla min då
Jag ska fortsätta plocka isär motorn i helgen och kolla igenom alla sakerna. Håller tummarna att de inte är så jävligt.

Har inte hittat de mängderna flisor som du ?
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Ett utbankat lager hittades rätt enkelt när allt väl va delat.

När jag drar med nageln på lagerytan på vevaxeln så känner jag inga repor alls, kan jag ha sådan jäkla tur att de inte behövs göras något med den?
 

Bifogat

  • 20220820_113340.jpg
    20220820_113340.jpg
    1.2 MB · Visningar: 53
  • 20220820_113314.jpg
    20220820_113314.jpg
    1.3 MB · Visningar: 51

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ett utbankat lager hittades rätt enkelt när allt väl va delat.

När jag drar med nageln på lagerytan på vevaxeln så känner jag inga repor alls, kan jag ha sådan jäkla tur att de inte behövs göras något med den?
Beror ju på om den slitits ned någon 100/1 mm nu brukar original lager finnas att köpa i några 2-4 olika storlekar så veven bör mätas upp av någon/du skälv med mikrometer så du. Vet!!! Måtten.

Du får nog ställa in dej på att byta ut den vevstaken för lagret har roterar i staken.
Om det nu inte är så att stakarna är viktade så allihop har samma vikt, då kan dom komma i sett= alla 4 måste bytas samtidigt.

Tyvärr har jag hjälpt folk med motorer där dom bara beställ lager o dunkat ihop motorerna 100 mil senare samma senario med knackande lager.

Ibland är lagren märkta med färg prickar
Ibland står en bokstav A-B-C osv
Ibland kan det stå en siffer kombination.

När du tar isär så var noga med att alltid lägga upp rätt lager vid rätt vevstaken o rätt lager vid rätt vev överfall.
Det är för att lättar kunna mäta o konstatera under proseduren. Du kan aldrig vara för noga.
 
Last edited:

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Jag har lagt upp allt separerat och tydligt än så länge så jag ska fortsätta hålla allt på rätt plats.

Jag skulle vilja förstå varför det blir såhär och inte bara byta grejer, någon som kan förklara?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har lagt upp allt separerat och tydligt än så länge så jag ska fortsätta hålla allt på rätt plats.

Jag skulle vilja förstå varför det blir såhär och inte bara byta grejer, någon som kan förklara?
När ett lager ser ut som ditt är iallafall jag till 99% säker på att du har haft olje trycks fall. När en motor varvar 12-13,000 rpm snurrar veven 200 gånger per sekund, så då skär babbisen inuti lagret närmast veven, när detta sker rycker det med sig lagerhalvorna.

I detta fall i din vevstaken på några sekunder svarvar nu lager halvorna ned sig samtidig försvinner material i vevstaken lagerlägen. Vi talar om 1000 dels mm.

När det en gång har snurrat i ett ramlagerlägena eller vevstaken då måste man fräsa av lager bocken, den du tar lös.
Sedan arborrar man det nu ovala hålet runt igen.

Men här kommer det tråkiga. När man gör så så blir just den vevstaken lättare än dom andra och då kommer vibrationer som ett brev på posten.

Man vet inte i vilket varvtal vibrationerna ligger förens man testar man vet ej heller hur starka vibrationer man får.

Det kan bli lätta som bara får händer att somna när man kör. Man kan dock få vibrationer som får vartenda skruv förband att skruva upp sig, backspeglar ramlar av fotpinnar släpper avgassystem lossnar, tja den kan bli so. En 60-70tals engelsk alternativt HD som sprider delar runt sig.

Det kan också bli vibrationer som helt enkelt gör att ramen spricker och det är inget man önskar..

Därav att på högvarviga motorer måste saker väga samma därför kan vevstakar komma i invägda sett 4 st

Men iallafall.. Du har högst troligt haft oljetrycksfall och det får man med mycket Bakhjuls åka med framhjulet högt upp.

När man får oljetrycksfall så brukar kamaxlar snurra torrt länge. Kammaxel är sista stället som får olje tryck i motorn o kamaxlarna lagrar rakt i ALU toppen.

Så kamaxlar måste ur så lägena kan kollas. Har dessa skurit då är toppen godnatt, detta kan misstänkas ha skett om det varit sådan drag i kamkedja att denna krossat kedjesläpan.
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
När ett lager ser ut som ditt är iallafall jag till 99% säker på att du har haft olje trycks fall. När en motor varvar 12-13,000 rpm snurrar veven 200 gånger per sekund, så då skär babbisen inuti lagret närmast veven, när detta sker rycker det med sig lagerhalvorna.

I detta fall i din vevstaken på några sekunder svarvar nu lager halvorna ned sig samtidig försvinner material i vevstaken lagerlägen. Vi talar om 1000 dels mm.

När det en gång har snurrat i ett ramlagerlägena eller vevstaken då måste man fräsa av lager bocken, den du tar lös.
Sedan arborrar man det nu ovala hålet runt igen.

Men här kommer det tråkiga. När man gör så så blir just den vevstaken lättare än dom andra och då kommer vibrationer som ett brev på posten.

Man vet inte i vilket varvtal vibrationerna ligger förens man testar man vet ej heller hur starka vibrationer man får.

Det kan bli lätta som bara får händer att somna när man kör. Man kan dock få vibrationer som får vartenda skruv förband att skruva upp sig, backspeglar ramlar av fotpinnar släpper avgassystem lossnar, tja den kan bli so. En 60-70tals engelsk alternativt HD som sprider delar runt sig.

Det kan också bli vibrationer som helt enkelt gör att ramen spricker och det är inget man önskar..

Därav att på högvarviga motorer måste saker väga samma därför kan vevstakar komma i invägda sett 4 st

Men iallafall.. Du har högst troligt haft oljetrycksfall och det får man med mycket Bakhjuls åka med framhjulet högt upp.

När man får oljetrycksfall så brukar kamaxlar snurra torrt länge. Kammaxel är sista stället som får olje tryck i motorn o kamaxlarna lagrar rakt i ALU toppen.

Så kamaxlar måste ur så lägena kan kollas. Har dessa skurit då är toppen godnatt, detta kan misstänkas ha skett om det varit sådan drag i kamkedja att denna krossat kedjesläpan.
Fantastiskt svar, vilket jäkla forum detta är för oss nybörjare! Det lutar mot att jag ska försöka göra mätningar själv, mest i syfte att lära mig och sen får nog stakar, vev osv åka till någon som kan de bättre för en riktig koll.

Det hade varit en fantastiskt anledning ifall jag hade kört för mycket på bakhjulet. Sånt är jag för feg för.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fantastiskt svar, vilket jäkla forum detta är för oss nybörjare! Det lutar mot att jag ska försöka göra mätningar själv, mest i syfte att lära mig och sen får nog stakar, vev osv åka till någon som kan de bättre för en riktig koll.

Det hade varit en fantastiskt anledning ifall jag hade kört för mycket på bakhjulet. Sånt är jag för feg för.
Fantastiskt svar, vilket jäkla forum detta är för oss nybörjare! Det lutar mot att jag ska försöka göra mätningar själv, mest i syfte att lära mig och sen får nog stakar, vev osv åka till någon som kan de bättre för en riktig koll.

Det hade varit en fantastiskt anledning ifall jag hade kört för mycket på bakhjulet. Sånt är jag för feg för.
Då har vi uteslutet Bakhjuls åka det är mer än en motor som rasat pga det.

Hur mycket skräp var det i oljepumpen pikup? Det räcker att det är såpas skräp att pumpen inte lyckas suga upp tillräckligt med olja för att kedje reaktion en skall sätta igång.

Men kolla kamaxlarnas lagringarna är dom revor i Mja det kan gå men det kan lika väl rasa omedelbart.

Mäta upp kan vilken mekanisk verkstad som helst hjälpa dej med bara dom har mikrometer.

Sedan är du noga o mäter varje lagerlägen ibägge ändar o i kors du får då 4 mätlägen på varje lager yta dessa mått bör ju förklarliga vara samma annars är något sned slitet.
Skulle veven vara skadad så kostar det ca 6-800 per lager yta att slipa dessa om det är värt det? beror ju på om du köper donator motorn.



Som en ökänd motor som får kamaxelskärning där matas oljan längs en av topplocks skruvarna o efter några år tätnar det sakta o då får kammen för lite olja o skär.
Motorn?? Volvos bensinare.

KTM har ju haft bekymmer med ihopsugna filter som gjort att twinnarna skurit,. Va ktm?

Vissa ktm cross motorer har extra grov sil före filter som fångar kuggar lagerhalvor döda minkar o dyligt, folk glömmer att tömma dessa grov silar o då skär motorn.

Ja Yamaha har haft sin beskärda del precis som dom flesta.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En grej jag enbart funderat på men som inte blivit verklighet, är att ta en bit slipat axelstål typ 40-50cm lång, men som har samma diameter som kolvbultarna/kolvtapparna och på så sätt se om vevstakar är raka och fina genom att dra igenom denna.
(När de sitter monterade på vevaxeln men utan kolvar givetvis)

Borde ge en ganska bra indikation.
Gissar att gixxer 1000 har 18mm tappar eller mindre.
Busa gen1 har 20mm och Gen2 18mm.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En grej jag enbart funderat på men som inte blivit verklighet, är att ta en bit slipat axelstål typ 40-50cm lång, men som har samma diameter som kolvbultarna/kolvtapparna och på så sätt se om vevstakarna är raka och fina genom att dra igenom denna.
(När de sitter monterade på vevaxeln men utan kolvar givetvis)

Borde ge en ganska bra indikation.
Gissar att gixxer 1000 har 18mm tappar eller mindre.
Busa gen1 har 20mm och Gen2 18mm.
Här är nog ingen fara med raketen på stackarna utan att ett lager snurrat i staken stål mot stål utan olja.

Titta på bilden så ser du hur lager är krossat o att staken är skadad i lager läget.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Rent instinktivt tycker jag att du kontaktar personen du köpte cykeln utav. Måste vara ett dolt fel detta.
Öhhh , läste igenom tråden igen och inte står det väl nånstans att hojen är köpt nyss :va
Står att han kört på varvstoppet när skadan kom så hur faen ska man kunna ge sig på nån tidigare ägare då liksom :va
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Här är nog ingen fara med raketen på stackarna utan att ett lager snurrat i staken stål mot stål utan olja.

Titta på bilden så ser du hur lager är krossat o att staken är skadad i lager läget.
Nej, nu var det allmänt jag menade. Tänkte prova detta på en motor jag har. Tidigare cylinderskärning.

Tänker mest radfyra, är att tillägga.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Öhhh , läste igenom tråden igen och inte står det väl nånstans att hojen är köpt nyss :va
Står att han kört på varvstoppet när skadan kom så hur faen ska man kunna ge sig på nån tidigare ägare då liksom :va

Jag har en känsla av att han gör narr av någon i en tråd som fanns här på forumet för någon vecka sedan…en något jobbig köpare som skulle dra säljaren inför tinget när det enda som var bevisat var köparens egen inkompetens…
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har en känsla av att han gör narr av någon i en tråd som fanns här på forumet för någon vecka sedan…en något jobbig köpare som skulle dra säljaren inför tinget när det enda som var bevisat var köparens egen inkompetens…
Misstänker det eller r1 tråden om den som trycker ut olja för det här verkar självorsakat ,men kanske är läst efter lite sportdrycksintagande :hihi då kan det bli lätt rörigt:3freak
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Rent instinktivt tycker jag att du kontaktar personen du köpte cykeln utav. Måste vara ett dolt fel detta.
Rent instinktivt har du fel. Man har ingen som helst garanti för dolda fel enligt köplagen. Dolda fel är just dolda. Om du köper en begagnad hoj och den exploderar på väg hem från säljaren så har du noll skydd. Detta givet att det var ett dolt fel som säljaren inte visste om och att man inte avtalat om garanti.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Rent instinktivt tycker jag att du kontaktar personen du köpte cykeln utav. Måste vara ett dolt fel detta.
Skall säljaren stå för att Ts fucko kört menar du? Ts skriver att han stuttsat på övervarvings skyddet ett antal gånger. Skall säljaren stå för detta?

Nästa gång du säljer nått pma mej då så köper jag det av dej o Inom 2 timmar kommer jag med motorras oavsett vad det är jag dödar vilken motor som helst på 20 minuter om jag vill O då kör du o jag det som dolt fel det är ok enligt dej då antar jag att du då byter motor alt betalar tillbaka pengarna.
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Bike trollhättan ser ju ut att ha en motor till GSXR1000 K8 från en kraschad hoj, så repad motorkåpa. Men en sån har du ju extra. 7000 plus frakt.
Har ni kolla på ifall K8 motorn passar rakt på bara? Lutar åt att de får bli en beställning där ändå..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har ni kolla på ifall K8 motorn passar rakt på bara? Lutar åt att de får bli en beställning där ändå..
Den passar på 07, det kan finnas nån minimal skillnad mellan 07-08 men i princip är det samma hoj.

Citerar Wikipedia: "The 2007 model carried over to 2008 without any significant improvements"

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top