Det ska vara samma hoj K7 och K8.Har ni kolla på ifall K8 motorn passar rakt på bara? Lutar åt att de får bli en beställning där ändå..
Det ska vara samma hoj K7 och K8.Har ni kolla på ifall K8 motorn passar rakt på bara? Lutar åt att de får bli en beställning där ändå..
De de är ger ingen hit om något är glappt eller "lite" vridet för alla stakar går ju vrida och vicka någon grad höger vänster i vevstakens lager "lagerspelet". Vist du ser om en vevstake vridit sig härrejössesmycket men de är allt. De viktigaste är att de inte glappar radiellt men de är svårt att känna med händerna om de inte är enormt sluta vevstakslager.Ursäkta kapningen, men jag experimenterade lite på min motor.
Detta är säkert inte det bästa i världen alla kolla stakar, men måste väl ändå ge en bra indikation när grejerna sitter i motorn?
Så länge man har fina vevlager utan glapp iaf.
Minsta skevhet måste ju göra det omöjligt att få igenom axeln, men det var sugpassning på min.
Det är ingen gammal rörbit, utan 400×20mm slipat axelstål.
Jo, det är inget verktyg men en indikation som sagt. Speciellt mellan 1an och 4ans cylinder.De de är ger ingen hit om något är glappt eller "lite" vridet för alla stakar går ju vrida och vicka någon grad höger vänster i vevstakens lager "lagerspelet". Vist du ser om en vevstake vridit sig härrejössesmycket men de är allt. De viktigaste är att de inte glappar radiellt men de är svårt att känna med händerna om de inte är enormt sluta vevstakslager.
Jo, det är inget verktyg men en indikation som sagt. Speciellt mellan 1an och 4ans cylinder.
Kan inte känna att mina stakar går att vrida för fem öre. En visst spel i sidled på veven finns ju som bekant.
Vilken betydelse skulle det ha om en stake var utanför dessa mätningar? I formel 1 kan man tänka sig...
Vad vinner man då menar du på dessa mikroskopiska tusendelar som man inte ser? Unviker jag omedelbart haveri eller är det de enorma antal mil man kan få ut ur motorn?Med olja i lagarebanorna så är de svårt/omöjligt att känna de lilla lagerspel de är om de är fräscha lager. Ex en random bilmotor med acl lagerspel är bara 0.0125mm så vevaxeln måste va kruttorr för att man ska kunna vicka eller vrida stakarna så de känns med fingrarna. Mäta fram vickning vridning är däremot lätt men inte till någ nytta.
Vad vinner man då menar du på dessa mikroskopiska tusendelar som man inte ser? Unviker jag omedelbart haveri eller är det de enorma antal mil man kan få ut ur motorn?
Jo, så mycket förstår jag. Men kanske vi pratar om olika saker? Att jag inte kan mäta glapp i höjdled på tusendelarskalan kan jag förstå. Men menar att om en stake är vriden det minsta så kan det inte behövas mycket för att göra det direkt omöjligt att föra igenom axelstålet, speciellt från 1an till 4an även om oljespelen är involverade.Jag är osäker på om jag förstår frågan men ...
Lagerspel är standard på alla motorer, oljan måste få plats mellan lageryta och vevaxel.
Ang krokig kamaxel så har jag aldrig råkat ut för det men de går nog rikta.
Ja, hoppas det blir bra. Billigt oavsett.Då är den beställd, jäkla tur att den fanns till så bra pris.
Hur får jag lättast bort oljan ur cylindern?
Vad hade ni mer gjort med den motorn mer än byta olja, stift, kolla ventiler?
Flyttade du överfallen från ena toppen till andra toppen?Vet inte varför jag skriver detta här, men jag har lekt lite grann med plastiguage på "nya" begagnade toppen jag köpt.
Hade för avseende att använda grejer som redan lirat ihop, dvs de medföljande std-kammarna. Men det blir nog mina gamla ihop med "nya" toppen. De är inom spec fortfarande iaf.
Tog ur ventilerna ur "nya" toppen, satte i kammarna med sina överfall och märkte att en av dem "kastar" någon hundradels millimeter i lagerbanan. Kände detta som ett litet motstånd när jag snurrade på dem.
Vet inte vad detta gör rent praktisk men det lär ju slitas fortare. Är detta något som går att åtgärda? Såg att Allen Millyard riktade en kamaxel med värme.
Gjorde samma sak med min gamla/befintliga topp, men där gick de lika lätt runt om.
Nu blev det riktigt trådkap, ursäkta
Bra videoserier förresten när man vill fixa GSXR. Bra Gubbe, "Superbike Surgery"
Ja, nej så jävla pantad är jag inte. Men jag började tänka om överfallen tillhörde den toppen jag fick. Det vet man aldrig, har sett åtskilliga muppar på Ebay som säljer överfall och topp separat ( jag brukar kontakta dem å säga åt dem) ?Flyttade du överfallen från ena toppen till andra toppen?
Det går inte!! Alla överfall är henade samtidigt i varje topp, ett överfall har sin unika plats och endast där.
Du bygger in maifunktion la grande.
Det är ett vanligt fenomen med hojar och våtkoppling, ingen fara.Så kompisar, den nya motorn är nu i hojen och har fått nya vätskor och ventiler kollade. Nu till de tråkiga. Jag märker att den inte frikopplar som den ska. Hjulet snurrar även med kopplingshandtaget i innersta läget, dock går de att stoppa hjulet med händerna. Jag märker även att de går inte att snurra hjulet när den ligger i växel med kopplingen intryckt.
Vad är proffsens förslag i felsökning och utbytes?
Men känns de inte lite konstigt att inte kunna rulla hojen ens? I växel och kopplingen intryckt.Det är ett vanligt fenomen med hojar och våtkoppling, ingen fara.
Det är inget fel i sig, och fenomenet minskar när man börjat använda hojen efter stillastående.
Och blir försumbart efter en lång runda med varmkörd hoj.
Om man skulle få för sig att smörja kedjan vid kall hoj så är det dock praktiskt, då roterar bakhjulet så där lagom fort ?
Är du säker på att det inte är så pass enkelt att du bara dragit fjädern till wiren för löst? Kan ju krävas ett extra varv ibland. Eller så har lamellerna klibbat ihop under vilan.Men känns de inte lite konstigt att inte kunna rulla hojen ens? I växel och kopplingen intryckt.
Jag hade den igång 5-10 min i garaget för att se om de hjälpte att värma den lite men ingen skillnad.
Tyvärr är de inte vajer-koppling.Är du säker på att det inte är så pass enkelt att du bara dragit fjädern till wiren för löst? Kan ju krävas ett extra varv ibland. Eller så har lamellerna klibbat ihop under vilan.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |