Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R1 2003
Nu har jag inte läst igenom hela tråden supernoga men om du inte redan kollat så prova skruva av vänster motorkåpa och kolla om någon generatordel är lös.
Tycker att din hoj låter lite som Ari:s gjorde i klippet nedanför.

en chansning bara

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bara en massa gissningar här. Riv ner motorn utan att måla fan på väggen.

Behöver inte alls bli sjukt dyrt. Vad är dyrt?
Motorn är liksom den vitala delen av hojen...

Till trådstartaren: Är det illa och kunskap saknas, titta på Ebay efter utbytesmotor och du får extremt mycket reservdelar av gamla motorn.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
det där ser väl inte normalt ut!!

Jag håller med dig. Jag har haft massor med japanska radfyror, italienska V4or och även några snöskotrar med sporthojsmässiga fyrtaktare. Jag kanske bara har haft tur, men jag har då aldrig träffat på metallpartiklar av den storleken, vare sig vid oljepluggen eller oljefiltret.

Precis som föregående talare säger - riv motorn och leta efter felet. Oavsett om du tror mer på havererad kamkedjesträckare, hoppad kamkedja, rasat vevlager eller något annat så kommer felet att uppdagas med korrekt felsökning. Att ha motorn igång för att spela in ljud eller hålla på med allehanda tattarmekande innebär en väldigt stor risk för totalhaveri.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
Motorn är nu urplockad men jag hann inte mer än få av ventilkåpan och kolla lite på kedjan. Jag har ställt motorn i dödläge(?) och de ser ut att vara rätt antal kuggar imellan pilarna. Men om man jämför pilarna på riktigt och i service-handboken så står de inte likadant. Är detta något konstigt eller de kan va så bara?

Bifogat

• 20220806_160136.jpg
    20220806_160136.jpg
    1.5 MB · Visningar: 113
  • 20220806_160113.jpg
    20220806_160113.jpg
    2.3 MB · Visningar: 119
  • 20220806_160051.jpg
    20220806_160051.jpg
    1.7 MB · Visningar: 110

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Inte kuggad kedja vill jag påstå.
Varför pilarna rakt upp lutar mer bakåt motor sett beror på att kedjan sträckt ut sig, de är helt normalt med några tusen mil på nacken.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
Fick ett par minuter över idag och släppte oljefilter och tråget. Oljan som kom från filtret va fint skimrande och tråget såg ut enligt bilden.

Bifogat

• 20220812_161115.jpg
    20220812_161115.jpg
    1.8 MB · Visningar: 126

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ser ut som en söndermald styrskena till kamkedjan.
Hoppas de bara är delar från styrskenan men då måste kamkedjesträckaren bytas för den är orsaken till att styrskenor går sönder. Kedjan börjar slå hejvilt om kedjan är för slak och då ryker styrskenorna.
Ja de är alltid fel på sträckaren:)

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
Har fått en liten stund i garaget nu och en av kolvarna går att trycka ner lite för att sedan bli stum. Snurrar jag på veven så går de att trycka igen. Vevstakslager?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Har fått en liten stund i garaget nu och en av kolvarna går att trycka ner lite för att sedan bli stum. Snurrar jag på veven så går de att trycka igen. Vevstakslager?

Utgår du från tdc = kolv i topp och trycker ner kolv efter kolv? Om du nu gör det så är de underligt att en kolv fastnar halvvägs ner men de går lätt att dra runt motorn på vevaxeln.
De är väl inte så enkelt att den stumma kolven bara har nått botten av cylinder för då blir de såklart stum.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
När jag säger att den rör sig så är de typ 1 millimeter den hoppar ner sen blir den stum. Sen måste jag snurra motorn igen innan jag kan röra kolven igen.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
När jag säger att den rör sig så är de typ 1 millimeter den hoppar ner sen blir den stum. Sen måste jag snurra motorn igen innan jag kan röra kolven igen.

Ursäka mig om jag är trög men,,,,,,, menar du att kolven sitter fast på en viss höjd så när du drar runt motorn ett varv så står kolven stilla förutom att den åker upp 1mm på slutet av varvet?
Om de är så illa har en vevstake gått av.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
Ursäka mig om jag är trög men,,,,,,, menar du att kolven sitter fast på en viss höjd så när du drar runt motorn ett varv så står kolven stilla förutom att den åker upp 1mm på slutet av varvet?
Om de är så illa har en vevstake gått av.
Haha jag kan mycket väl förklara dåligt också. När jag fick fram toppen av kolvarna så gick de att trycka ner kolv nr 2 ca 1 mm. Efter det är alla stumma. Om jag sedan snurrar motorn lite, behövs inte ett helt varv, så går de åter igen att trycka ner kolv nr 2 ca 1 mm. Jag uppfattar de alltså som ett glapp men jag har ju än så länge bara möjlighet att trycka uppifrån eftersom jag inte kommit längre i rivningen.

Försökt visa på filmen nedan.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Detta innebär med mycket stor sannolikhet att de brons / brunfärgade partiklarna som syns i botten av oljetråget inte bara kommer från kamkedjans styrskena, utan även från andra cylinderns vevlager.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
…vilket i sig förstås kan tyda på förekomsten av fler skador.

Som någon tidigare sade: Överväg att hitta en beg fungerande motor på en MC-skrot el dyl. Eller kosta på en helrenovering med allt på denna.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Hoj
Gsxr 1000 k7
…vilket i sig förstås kan tyda på förekomsten av fler skador.

Som någon tidigare sade: Överväg att hitta en beg fungerande motor på en MC-skrot el dyl. Eller kosta på en helrenovering med allt på denna.
Vid en snabb googling så hittade jag en beg motor i butik i Sverige, runt 30k. Måste bli billigare att renovera den själv tänker jag, men vet inte, har aldrig öppnat en motor såhär innan.

Men när man säger en helrenovering, vad menar man då egentligen? Är de liksom ventiler, kolvar, kolvringar, alla lager osv?

Det finns ju ett avsnitt i manualen med inspektion av varenda motordel, borde räcka att gå igenom allt där och byta de som behövs?

Vad byter man mer när den ändå är öppen?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA