Ratsit har börjat lista vilka fordon folk äger!! Va fan...

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Man tjänar tydligen 30.4 procent mer än medel i Linköping och hela 72 procent mer än killar i min ålder i hela Sverige. Kan dem här siffrorna verkligen stämma? Stackars ungdomar :tuttar

Fordonslistan på min adress stämmer iaf, vad obekväm jag blev efter att sett detta. :(
 
Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Nu ska jag kolla om grann-jefeln skenförsäkrar! :mad:

(Till er som är reggade efter 2007. Mitt inlägg innehåller ironi)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hahaha hur kan man få äga över 1000 fordon utan att myndigheterna reagerar? är väl ganska uppenbart nån typ av målvakt. De borde väl ha nån gräns redan vid 100 där de utreder lite lätt om det är en samlare eller fifflare kan man tycka
Förklaringen är att Sverige är en lingonmonarki i Europas utkant. Grovt korrumperad.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Känns inte riktigt som att det har att göra med fordonslistningen men ett pekfinger mot företagen i fråga vilket som... de är svin :fakta :tummenupp

Kan man inte säga att det har det på ett indirekt sätt? Fordonsval ger ju inte rätt och säkra upplysningar i ett enskilt fall men nog kan man utröna ett mönster. Antag att i samma kvarter finns en Veyron, En S80, En Fabia och en 740, alla med olika ägare längs gatan. Nog kan man dra slutsatser om relativ inkomst som stämmer ganska bra, särskilt om man tittar på många kvarter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan det vara så enkelt att slippa komma med på Ratsit? (gällande ens fordonsinnehav)

http://www.transportstyrelsen.se/sv...r-fordonsdata/Viktig-information/Reklamsparr/

Reklamspärr

Om du som privatperson inte vill att din adress ska lämnas ut för reklamändamål, kan en reklamspärr läggas in i vägtrafikregistret.

En anmälan om reklamspärr gör du skriftligt till:
Transportstyrelsen
701 88 Örebro

Kom ihåg att underteckna din anmälan. Spärren gäller endast för adressuttag från vägtrafikregistret.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det DÄR var intressant!.... Jag har skickat in en fråga till Transportstyrelsen om detta nu, d v s om man anmäler sig till Reklamspärr, lämnar dom ut uppgifterna till skitföretag som Ratsit då eller inte.

Det ser onekligen ut som en möjlighet......
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan alltid försöka, men det är ju inte reklam dom skickar ut med dina uppgifter och registren är offentliga så min gissning är att det inte hjälper.

Tror mer på att DI snart sätter ner foten.

Jag har inte testat att spärra för reklam, men det borde innebära samma sak. Det hindrar ju transportstyrelsen att sälja ens uppgifter vidare. Det är ju det ratsit gör. De köper tillgång till registret vilka fordon man äger. Har man då spärrat sitt namn får de troligtvis inte tillgång till det.

Hittade precis den här artikeln:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1934670-hindra-handel-med-persondata

Hindra handel med persondata

Vi låser våra hus men lämnar känsliga personuppgifter öppna – en orimlig ordning.
Kvinnor på skyddat boende har fått sin tillflyktsort röjd via en nätbaserad söktjänst. Landets folkvalda har gjort sina mejl läsbara för flera underrättelsetjänster eftersom riksdagens partier har sina e-postservrar placerade i USA. Och inte bara allmänna bostadsbolag i Göteborg utan även i andra kommuner har fört obehagliga och lagliga register över hyresgäster.

Dessa tre sommarnyheter är rena skräckläsningen för alla som anser att personlig integritet är något värt att värna. Hur kunde det gå så här? När blev uppgifter om exempelvis svenskars bilinnehav en kommersiell produkt för myndigheten att fritt sälja vidare?

Svaret är sakta, men säkert – och lite i smyg. De flesta vanliga människor har inte varit medvetna om i vilken omfattning deras personuppgifter sålts vidare av exempelvis Transportstyrelsen, Bolagsverket och Skatteverket.


Hur obehagliga konsekvenserna kan bli framkom och inte minst i dagarna när det avslöjades att Ratsit, via Skatteverket, kunnat vidarebefordra uppgifter om kvinnor på flykt. Visserligen lovade Ratsit att täppa igen hålet liksom Sveriges kvinno- och tjejjourers Riksförbund uppmanade såväl enskilda jourer som Posten att ge rätt råd om eftersändning av post. Men det är en liten tröst i det stora hela.

Att upprördheten bland allmänheten inte varit större kan beror på en kombination av avtrubbning och uppgivenhet. Allt fler lämnar ut allt mer om sig själva via sociala medier. Då justeras gradvis, mer eller mindre medvetet, den där gränsen för vad som anses privat.

Det är dock där lagar och regler kommer in. De skall vara konstruerade så att även människor som inte kan eller förstår att skydda vissa uppgifter får hjälp med det.

När en upprörd privatperson anmälde Bolagsverket till Datainspektionen för att ha sålt vidare uppgifter om honom, försvarade sig dock verket med att det ingår i deras uppdrag att lämna ut personuppgifter för reklam. Bolagsverkets generaldirektör förklarade sig, i Dagens Nyheter, inte ha något ansvar för hur uppgifterna används av kunderna i nästa led.

Medborgarna har visserligen rätt att spärra sina uppgifter för sådan försäljning. Men det upplyser varken Bolagsverket eller andra myndigheter om.

Personuppgifter är inte vilken handelsvara som helst, skrev tre ledande kristdemokrater i en debattartikel i DN veckan. Ju fler politiker som vaknar desto bättre, även om KD-förslaget om nytt grundlagsskydd är att krångla till saken i onödan. Vad myndigheterna beträffar bör helt enkelt deras uppdrag ses över och ändras. Precis som fler än KD påtalat, bör Datainspektionen ges vassare tänder. Och de folkvalda gör klokt i att undersöka andra mejllösningar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kan det vara så enkelt att slippa komma med på Ratsit? (gällande ens fordonsinnehav)

http://www.transportstyrelsen.se/sv...r-fordonsdata/Viktig-information/Reklamsparr/

Skickat!

Passade dessutom på att spärra mig hos SPAR:

http://www.statenspersonadressregister.se/Direktreklamsparr.html

Bygger på med några till:

PAR: http://www.par.se/kontakt/kontaktformular/
CSN: http://www.csn.se/kontakta-oss
Bolagsverket: http://www.bolagsverket.se/om/oss/verksamhet/offentliga/reklamsparr-1.9498

Jag vill bara vara ifred haha! :tungan
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sådär ja, har nu fått svar av Transportstyrelsen. Så här säger man:
"- Reklamspärr innebär att vi inte lämnar ut adressuppgifter ur Vägtrafikregistret. Det finns dock andra aktörer som redan innan köpt upp adressuppgifter för att sälja vidare, som vi inte har något inflytande i.

Tänk på att Reklamspärr även t ex besiktningsföretagen inte skickar kallelse eller annan info"

Sista meningen är lite muppig men det är så det står i mailet. Oavsett - här har vi lösningen! Problemet är väl dock att uppgifterna redan finns där ute men Ratsit får inga nya iallafall. Ska genast anmäla mig till reklamspärr, att man även slipper brev från bilprovningen ser jag bara som en bonus.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top