Ratsit har börjat lista vilka fordon folk äger!! Va fan...

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Hitta en annan källa där man kan kolla upp vilka personnummer som finns på en adress, sök sedan på valfritt personnummer på ratsit för att få fordon på den andressen. Med lite knep och knåp kan man säkert lägga till lite mer information med...

Med lite fantasi kan man göra geografiska uppslag utifrån en punkt, och få alla bilar av en viss tillverkare/årtalskombination?

Bara kör! Prova iaf. Vore skoj !

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Bara på skoj kollade en adress som jag vet har lite fordon och fick detta;
Märke Fordonsår Fordonsslag
ÖVRIGA 2010 Motorcykel
HARLEY DAVIDSSON 1958 Motorcykel
CHEVROLET 1957 Personbil
BMW 2010 Personbil
YAMAHA 1990 Motorcykel
POLARIS 2006 Terrängskoter
BÅLSTA 1978 Släpvagn
OPEL 1998 Personbil

Man behöver inte veta modellerna för att förstå att på den här adressen finns en del intressanta objekt värda ett besök om man har den läggningen.

Helt idiotiskt att det ska vara så enkelt för vem som helst.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu är det ju inte så att småbuset tar sig tid att söka på ratsit när dom vill stjäla något, det dom själ är i regel på ren tillfällighet.

Dom som gör karriär på det har inga problem att få informationen var objekten finns att finna.

Sen är det ofta så att dyrgriparna inte står på hemadressen, speciellt bland de som bor i städer.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vem snackar om småbus? De som stjäl märkesbil har sålt den innan dom knycker den! De har kanske en beställning på moderna Porsche... nog underlättar Ratsit alltid. Porschen är på färjan på väg mot kund i österland innan det grynar.

Kanske dags att inse i vilket land du bor?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ni som ondgör er över att offentliga uppgifter är offentliga, vilka uppgifter vill ni inte skall vara offentliga och varför då?

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Gillar inte heller att man kan få reda på så mycket onödig information om en person med bara några klick, MEN för att hitta mina fordon måste man först och främst veta vad jag heter eller var jag bor.
Känns inte vidare rimligt att våra grannar i öst sitter och randomknackar namn för att hitta fordon värda att sno.
Vill man hitta värda fordon så är blocket ett lättare sätt att hitta värdefordon, eller olika klubbsidor.
har ju gått att hitta vilka fordon en ägare innehar med mina fordon appen en längre tid, så inget nytt under solen kan man säga.
Men som sagt det har gått för långt hur lätt man kan ta reda på vad man vill om personer och dess "ekonomi" och relationsstatus.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gillar inte heller att man kan få reda på så mycket onödig information om en person med bara några klick, MEN för att hitta mina fordon måste man först och främst veta vad jag heter eller var jag bor.
Känns inte vidare rimligt att våra grannar i öst sitter och randomknackar namn för att hitta fordon värda att sno.
Vill man hitta värda fordon så är blocket ett lättare sätt att hitta värdefordon, eller olika klubbsidor.
har ju gått att hitta vilka fordon en ägare innehar med mina fordon appen en längre tid, så inget nytt under solen kan man säga.
Men som sagt det har gått för långt hur lätt man kan ta reda på vad man vill om personer och dess "ekonomi" och relationsstatus.

Nu var det ju åt det andra hållet man söker, man hittar inte en specifik person och kollar vad denne har för fordon... Man tar en gata, kollar samtliga fordon på den gatan, finns det något som verkar intressant kan man göra en räd på hela gatan och plocka allt som är av intresse.
Borde inte vara så väldigt svårt att bygga ett automatiskt system som tröskar igenom alla adresser på nätet och gör det lätt tillgängligt att söka på fordon utifrån det...
Ratsit har förvisso bara årsmodell och tillverkare, men om man börjar jaga färska jaguar, porsche, lambo osv så har man ändå en stadig ekonomisk grund. Att ratists data verkar vara råttskit är ju däremot en liten intressant parantes.

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Märkligt att ratsit INTE skriver ut mina 4 andra fordon som står i min ägo, men enligt ratsit så står det att dessa fordon finns på adressen.
KAWASAKI 1981 Motorcykel
KAWASAKI 1980 Motorcykel
KAWASAKI 1982 Motorcykel

OPEL 1986 Personbil
VOLKSWAGEN 1998

Blir ju lite spännande när jag faktiskt äger 4 fordon till :confused: och dessutom så bor jag ju i hyreslänga,, så fordonen finns ju inte på adressen :tummenupp eller ja jo eh... en båge står ju som bekant på balkongen :D så en stämmer iofs.
Helt klart undrar jag vart mina 4 andra fordon är skrivna, eftersom de för några minuter sedan fortfarande är skrivna på mig och har så varit i snart 20 år enligt trafikregistret för några minuter sedan?
Kan det vara en bugg :va
Fast slår jag på någon av de som bor på min adress (lägenhet) så dyker samma fordon upp, så nu är alltså fordonen "folkbokförda" på adressen. Djävligt nödvändigt eller.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, ratsits data vad gäller fordon verkar vara ren råttskit, i stort sett alla här har ju rapporterat fel när de kollat. Får mig att undra hur hälsan är på all annan data de säljer...
Man kanske skulle ta och polisanmäla dem för bedrägeri? :D

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vem snackar om småbus? De som stjäl märkesbil har sålt den innan dom knycker den! De har kanske en beställning på moderna Porsche... nog underlättar Ratsit alltid. Porschen är på färjan på väg mot kund i österland innan det grynar. Kanske dags att inse i vilket land du bor?
Så var det på den tiden jag drev ett dataföretag..
Prylarna var på färjan från Nynäs fvb till Baltikum innan polisen ens hunnit komma till platsen för inbrottet..:D
Tror INTE att det är annorlunda nu, ens på mc-fronten...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vem snackar om småbus? De som stjäl märkesbil har sålt den innan dom knycker den! De har kanske en beställning på moderna Porsche... nog underlättar Ratsit alltid. Porschen är på färjan på väg mot kund i österland innan det grynar.

Kanske dags att inse i vilket land du bor?

Därför att proffsen redan satt med möjligheten före ratsit kanske?

Eller menar du att dom nu har det lättare vilket skulle innebära att det var svårt innan?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
På mig stod det 7 hojar, en bil och ett släp.

Om det skall tjuvas hoj tror jag att det bästa för buset är att försöka få tag i nycklarna.
Detta för att låsen i flera fall är mer värda själva hojen. :huvet

OT:
Som när en gallergrindsförsäljare knackade på i min studentetta.
Hade jag köpt grinden skulle den representerat 80% av lösöresvärdet i lägenheten. :arsele

Och jag hade varit tvungen att köpa en till grind för stöldskydda den första.
Och så vidare.

Jag tackade nej.
Köpte öl i stället. :öl

Man skall vara lagom fattig. :mattias
Då slipper man en massa nojja.

OT 2:
Eller som svärföräldrarnas granne som alltid hade nedsläckt i sin 20-miljonervilla eftersom han
av skatteskäl var skriven i Belgien och därmed inte fick bo mer än en viss del av året i Sverige.

Eller som svärmor formulerade det:
-"Han är för rik för att ha råd att bo i Sverige!" :rofl

Tur att man är fattig så att man har råd.

:hej

/e

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ni som ondgör er över att offentliga uppgifter är offentliga, vilka uppgifter vill ni inte skall vara offentliga och varför då?
Jag ondgör mig inte över att offentliga uppgifter är offentliga. Jag ondgör mig över att offentliga uppgifter från ett stor antal olika källor sammanställs på ett och samma ställe och görs sökbara på ett sätt som främjar kriminella element.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Registersamkörning något för Datainspektionen...?

Rätt lätt...

Transparens d.v.s offentlighet är rimligen tänkt att och skall vara vänd mot våra myndigheter och institutioner, inte mot medborgare!

Om offentlighetsprincipen från regeringen.se

"Offentlighetsprincipen - rätten till insyn

Offentlighetsprincipen innebär att regeringens och andra myndigheters samt riksdagens och beslutande kommunala församlingars verksamhet så långt som möjligt ska vara öppna. Därför har exempelvis allmänheten rätt att ta del av alla offentliga handlingar, och domstolsförhandlingar och beslutande församlingars sammanträden är normalt öppna för allmänheten.
"

Det är väldigt tydligt tycker i alla fall jag att det Ratsit m.fl håller på med inte faller inom ramen för vad Offentlighetsprincipen är och går ut på!

Att den information Ratsit tillhandahåller är var för sig "offentlig" gör inte sammanställningen - vilken i praktiken är en samkörning av register som om våra myndigheter skulle vilja göra den starkt skulle ifrågasättas av Datainspektionen skulle jag tro- ett dugg mer tilltalande.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Därför att proffsen redan satt med möjligheten före ratsit kanske?

Eller menar du att dom nu har det lättare vilket skulle innebära att det var svårt innan?

Denna sajten samkör ju uppgifter som taxering och bilinnehav bl a. Den är onekligen enklare och bekvämare än vad som var innan annars har den väl knappast existerat som affärsidé?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
fan va illa :( skickat in en överklagan jag med!

däremot visste jag inte att jag ägde en porsche carrera :s

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag har nu skickat in ett klagomål till Datainspektionen där jag ifrågasätter Ratsit's insamling och publicering av mina fordonsuppgifter på deras hemsida. Jag förstår inte vad publicering av fordonsuppgifter har med deras kreditupplysningsverksamhet att göra, det ska bli intressant att se vad Datainspektionen gör för bedömning.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Märkligt att ratsit INTE skriver ut mina 4 andra fordon som står i min ägo, men enligt ratsit så står det att dessa fordon finns på adressen.
KAWASAKI 1981 Motorcykel
KAWASAKI 1980 Motorcykel
KAWASAKI 1982 Motorcykel

OPEL 1986 Personbil
VOLKSWAGEN 1998

Blir ju lite spännande när jag faktiskt äger 4 fordon till :confused: och dessutom så bor jag ju i hyreslänga,, så fordonen finns ju inte på adressen :tummenupp eller ja jo eh... en båge står ju som bekant på balkongen :D så en stämmer iofs.
Helt klart undrar jag vart mina 4 andra fordon är skrivna, eftersom de för några minuter sedan fortfarande är skrivna på mig och har så varit i snart 20 år enligt trafikregistret för några minuter sedan?
Kan det vara en bugg :va
Fast slår jag på någon av de som bor på min adress (lägenhet) så dyker samma fordon upp, så nu är alltså fordonen "folkbokförda" på adressen. Djävligt nödvändigt eller.

Du inte diskriminerad hos ratsit ! :D
Jag kom och tänka på den här artikeln
http://www.sydsvenskan.se/malmo/farre-p-boter-betalas/
och beslöt mig för att testa två namn hos ratsit tex
http://www.birthday.se/sok/?f=Jalal&l=Baltaj
resultat
http://www.ratsit.se/BC/Vehicles.aspx?ID=cBIU8b_-k_RNFHHmya8Os__XJiWL3AfaWHsEiL16mGQ
inte är det 1851 bilar i den listan.....eller är det det?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati