Ratsit har börjat lista vilka fordon folk äger!! Va fan...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan ju vara så enkelt att i ena databasen så står det "Stora gatan 37, lgh 1101" medans den andra listar bara "Stora gatan 37" eller att någon bokstav skiljer någonstans.
Typ "Stora gatan 37" eller "Storagatan 37".

Nu sökte jag på mitt personnr.. Det jag fick upp var en aprilia. Ingen bil, vilken jag har ägt sen före den aprilian införskaffades. De andra fordonen står inte heller med. Samtliga står på mig. Jag ger inte många ören för den databasen..

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Per Gessle know how:

FERRARI 2011 Personbil
HARLEY DAVIDSSON 1992 Motorcykel
ROLLS ROYCE 2005 Personbil
FERRARI 1971 Personbil
HARLEY DAVIDSSON 1993 Motorcykel
ÖVRIGA 1947 Motorcykel
FERRARI 2008 Personbil
FERRARI 2001 Personbil
ÖVRIGA 2012 Moped
FERRARI 2013 Personbil

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ratsit funkade ju inget vidare.Hittade inte ett enda fordon på min adress.
Sicken tur för dig då :)

Roade mig en liten stund med att kolla den egna gatan, bara för skoj.
Hittade 2 veteranbilar och 2 snöskotrar som jag inte ens visste att de fanns hos mina grannar på gatan och då har jag inte ens kollat alla adresserna.

Skulle man vara ute på jakt så är det bara att välja en gata där man misstänker att folk har hyfsat med pengar och sen lägga 10-20 minuter för att gå igenom alla adresserna så har nog fått ihop en hyffsad shoppinglista till kvällens stöt om man har den läggningen.

Har f.ö. skickat ett klagomeddelande till Ratsit.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Per Gessle know how:

FERRARI 2011 Personbil
HARLEY DAVIDSSON 1992 Motorcykel
ROLLS ROYCE 2005 Personbil
FERRARI 1971 Personbil
HARLEY DAVIDSSON 1993 Motorcykel
ÖVRIGA 1947 Motorcykel
FERRARI 2008 Personbil
FERRARI 2001 Personbil
ÖVRIGA 2012 Moped
FERRARI 2013 Personbil

Per Gessle gör ingen hemlighet vilka bilar han äger. Även om han vore tyst som en mus skulle det inte vara särskilt svårt att räkna ut vilka bilar och modeller det är frågan om bara genom att titta på listan.

Offentliga personer får räkna med att få uppgifter om dem publicerade. Det är sådant som säljer lösnummer. Jag tror inte kändisarna protesterar då flertalet av dem lever livnär sig på att det skrivs om dem.

Folk som inte lever i rampljuset som anstränger för att hålla en låg profil vill nog inte att det ska publiceras vad de har för typ av fordon. Det kan skada dem i såväl arbetslivet som affärslivet.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fordon som är registrerade att framföras på allmänna vägar är också offentliga uppgifter. Ganska logiskt tycker jag.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fordon som är registrerade att framföras på allmänna vägar är också offentliga uppgifter. Ganska logiskt tycker jag.

Offentlighetsprinciperna är bra. Det finns ett gott uppsåt med dem. Man behöver dock inte tycka om Ratsit tjänst. Allt de gjort är att de har samlat in offentliga uppgifter från databaser som de sedan säljer. Det är deras affärsidé. Den typen av uppgifter vi med lätthet söker gratis på tjänsten lockar nog mest folk som är nyfikna på vad grannarna, arbetskollegorna tjänar och nu även vad de har för fordon.

Jag kan egentligen tycka att man borde få ett brev likt när något företag gjort en kreditupplysning på en. Det borde hålla de mest nyfikna människorna i schakt.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Underlättar nog mycket för de som letar "mål" att göra inbrott hos. Borde inte vara så enkelt att se vart det finns pengar och kapitalvaror på samma sida. Funktionen där man kan se hur mycket folk tjänar säger mycket i kombination med eventuellt fordonsinnehav. Nu tror jag inte att buset jobbar efter Ratsit utan de spanar nog in bostäder som verkar exklusiva fast är det ngn som leter tex Ferraris att stjäla så får de ju information om i exakt vilken av de fina kåkarna det finns sådana (tur att det bara står en Porsche i mitt garage och att jag har ett tyst larm som bokstavligen äter tjuvar).

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Sicken tur för dig då :)

Roade mig en liten stund med att kolla den egna gatan, bara för skoj.
Hittade 2 veteranbilar och 2 snöskotrar som jag inte ens visste att de fanns hos mina grannar på gatan och då har jag inte ens kollat alla adresserna.

Skulle man vara ute på jakt så är det bara att välja en gata där man misstänker att folk har hyfsat med pengar och sen lägga 10-20 minuter för att gå igenom alla adresserna så har nog fått ihop en hyffsad shoppinglista till kvällens stöt om man har den läggningen.

Har f.ö. skickat ett klagomeddelande till Ratsit.

Jag skickade också och krävde att dom tar bort mina uppgifter. Här är svaret...

Tack för ditt mail.
Fordonsuppgifter är offentliga myndighetsuppgifter.
Alla uppgifter (utom telefonnummer)som presenteras på Ratsit är offentliga uppgifter och vi följer gällande lagstiftning. Vi varken lägger till eller tar bort uppgifter om personer eller företag vid önskemål om detta, vi presenterar det som är offentligt och finns tillgängligt.

I tjänsten fordon på adressen är inte fordon sökbara. Man måste söka på en person. Om någon skulle vara ute efter tex alla som har en Lamborghini i garaget så kan man inte söka på det viset. Det går inte heller att se modell eller reg.nummer.

Med vänlig hälsning
Ratsit Kundservice

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I tjänsten fordon på adressen är inte fordon sökbara. Man måste söka på en person. Om någon skulle vara ute efter tex alla som har en Lamborghini i garaget så kan man inte söka på det viset. Det går inte heller att se modell eller reg.nummer.
Så då utlyser jag en tävling till alla som kan lite programmering att slänga ihop ett script som gör bilmodeller sökbara. Sen ser vi till att den här funktionen stängs ned.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag står tydligen på 22fordon enligt dom:D Sisådär 9 är den verkliga siffran.

Edit: Ah det är tydligen på adressen. Stämmer inte ändå iof.

Last edited:

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Frågan är varför Avicii kör:

Märke Fordonsår Fordonsslag
FORD 1965 Personbil

Ganska otippat från mitt håll.

Eller Axwell:
AUDI 2011 Personbil

Borde ju haft råd med mer än EN bil efter "the last tour"?

Carola fångar stormvinden i :
Märke Fordonsår Fordonsslag
MERCEDES BENZ 2011 Personbil

WTF?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så då utlyser jag en tävling till alla som kan lite programmering att slänga ihop ett script som gör bilmodeller sökbara. Sen ser vi till att den här funktionen stängs ned.
Hmm...Kanske kan bli ett värdigt projekt för någon kväll...
Antagligen behöver man köra med screen scraping om de inte tillhandahåller ett trevligt api, men borde inte vara så svårt att bygga ett PoC...

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Hmm...Kanske kan bli ett värdigt projekt för någon kväll...
Antagligen behöver man köra med screen scraping om de inte tillhandahåller ett trevligt api, men borde inte vara så svårt att bygga ett PoC...

Vi säger att vi vill skicka registrerade kunder till dom, via deras API. Då borde dom släppa upp lite.

En annan idé är att skaffa en relaterad domän, och tok-SEO:a denna för att hänga ut några politiker stenhårt. Siten skall såklart innehålla allt man kan komma över, sen inriktar vi SEO:n på respektive politikers namn.
Jag skulle lätt dessutom kunna avvara nån hundring i månaden för Adwords. Tillslut kanske dessa uthängda politiker tröttnar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vi säger att vi vill skicka registrerade kunder till dom, via deras API. Då borde dom släppa upp lite.

En annan idé är att skaffa en relaterad domän, och tok-SEO:a denna för att hänga ut några politiker stenhårt. Siten skall såklart innehålla allt man kan komma över, sen inriktar vi SEO:n på respektive politikers namn.
Jag skulle lätt dessutom kunna avvara nån hundring i månaden för Adwords. Tillslut kanske dessa uthängda politiker tröttnar.

http://www.ratsit.se/Content/API_Webservice.aspx
Ser ut som om man kan få ett API iaf... Eller webservice, det gör saken mycket enklare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Haha, wtf!

Dåså!

Eller vänta... man får bara skicka person- eller orgnummer.. så det faller på vilka förfrågningar som går att göra :/

Hitta en annan källa där man kan kolla upp vilka personnummer som finns på en adress, sök sedan på valfritt personnummer på ratsit för att få fordon på den andressen. Med lite knep och knåp kan man säkert lägga till lite mer information med...

Med lite fantasi kan man göra geografiska uppslag utifrån en punkt, och få alla bilar av en viss tillverkare/årtalskombination?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati