Ratsit har börjat lista vilka fordon folk äger!! Va fan...

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Det är inte nog med detta, uppgifterna används i mycket hög utsträckning för att kapa identiteter som ett led i bedrägerier.

Jag jobbar på Polisens Nationella Bedrägericenter NBC. Id-kapningar står för c:a 50% av bedrägeriinflödet och drabbar ungefär 60.000 personer per år (2012), skadebelopp 2,7 miljarder plus samhällskostnader på säkert minst lika mycket.
Läs mer på vår facebooksida:

https://www.facebook.com/photo.php?...1434018.128095.546406245370971&type=1&theater

Vi hyllar offentlighetsprincipen, vilken är till för att vi medborgare utan risk ska kunna granska makten och förvaltningen. Däremot tycker vi inte att det är OK att myndigheter utan prövning lämnar ut uppgifter om medborgares skulder och betalningsanmärkningar, deras mäns/hustrus d:eek:, ev. äktenskapsförord och uppgifter om barnen. Allt med kompletta personnummer.

Finland, som är ett hyfsat demokratiskt land och på många sätt är ganska jämförbart med Sverige, tillämpar offentlighetsreglerna annorlunda, där kan medborgarna spärra sina uppgifter. Man har heller inga direkta problem med id-kapningar.
/Anders
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, detta hjälper inte. :mad:

Jag spärrade mig innan jag införskaffade min R6:a men likväl så finns R6:an med när man kollar på Ratsit.

Det var ju jäkligt synd. Läste du Prickens inlägg ovan och svaret han fått från Transportstyrelsen? Som jag tolkar det borde man inte lämna nya uppgifter om fordonsinnehav efter att man spärrat sig. Du kanske skulle ta och kontakta dem och fråga varför ditt fordonsinnehav dyker upp. Själv har jag inte spärrat mig och sist jag kollade dök inte mitt innehav upp ens. Enligt Ratsit äger jag inga fordon (äger tre stycken för närvarande). Har inte bemödat mig att kolla upp saken om det uppdaterats sedan jag tittade sist. Funderat på att sätta in en reklamspärr. Om det inte hjälper som du erfarit finns det ju ingen mening med det. Kolla med Pricken om han förändrat sitt innehav sedan han spärrade sitt om han råkat ut för samma sak.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nej, jag har tyvärr vare sig bytt bil eller hoj efter att jag införde reklamspärren och mina uppgifter lugger också kvar. De svaret jag fick då var att de inte skulle lämna ut uppgifterna till något företag. Nu blir jag sugen att ställa en förtydligande fråga till Transportstyrelsen
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så.... Nu är en konkret fråga ställd till Transportstyrelsen!
"Lämnar Transportstyrelsen ut uppgifter om mitt fordonsinnehav till kreditupplysningsföretaget Ratsit när jag begärt Reklamspärr hos er (och fått den bekräftad)."


Återkommer när svaret anlänt.
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Det man kan undra över är ju hur ofta som Ratsit o andra företag köper dessa uppgifterna.. eller om de betalat för att få dagliga/vecko/månads-uppdateringar ?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Brukar vara utformat som en slags prenumeration. Ju oftare desto dyrare.
Ratsit kan ju förvisso köpa uppgifterna från en mellanhand men någon gång i kedjan måste ju nån göra affärer med källan, d v s Transportstyrelsen. Så borde det ju föreligga men Wiseguys iakttagelse gör mig misstänksam.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan ju även tillägga att jag fick mig själv spärrad ca. 1 vecka innan jag köpte R6:an. Troligtvis någon dag mer än 1 vecka, då det var 1 vecka innan som jag fick brevet.
Det var samma brev som visat ovan.

Edit: kollade exakt.
Den 20 november så fick jag brevet och blev ägare till R6:an den 4 december.
Så 14 dagar efter att jag fått brevet så blir jag ägare till R6:an och den dyker sedan upp på Ratsit.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det verkar vara lite lotto vilka fordon som kommer med. Jag är spärrad sedan ungefär när denna tråd startade och köpte 1 ny mc för 2 mån sedan och sålde veckan efter 1. Ingen av de ändringarna har kommit med. Det står dock fortfarande att jag äger ett flertal fordon så gamla uppgifter verkar inte försvinna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mina 2 fordon jag sålt under hösten har försvunnit, men dessa såldes av innan jag fick spärren.

Men håller med om att det är :va eftersom det diffar på olika personer.
 

Elbling

Nybörjare igen
Gick med
30 Dec 2004
Ort
tokholm
Hoj
Hacke hackspett
Kan vara detta som spökar.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...s-2010/Tillfalligt-undantag-fran-reklamsparr/

"Tillfälligt undantag från reklamspärr

För att minska risken att fordon får körförbud på grund av informationsbrist har Transportstyrelsen beslutat att under ett år (december 2012 – december 2013) förse fordonsbesiktningsföretagen med information utan reklamspärr.

När besiktningsmarknaden omreglerades likställdes erbjudande om besiktning med reklam. Det innebär att medborgare som har begärt att deras uppgifter inte får användas till reklam, inte heller får erbjudande om fordonsbesiktning. Undantaget från reklamspärren upphör att gälla den 21 december 2013.

Undantaget från reklamspärren, som Transportstyrelsen har beslutat om, innebär att besiktningsföretagen under ett års tid får tillgång till uppgifter om alla fordonsägare. Dessa uppgifter får bara användas för att erbjuda besiktning i samband med fordonets besiktningsperiod.

Från och med den 21 december 2013 tillämpas reklamspärren återigen i samband med adressleveranser till besiktningsföretag. Det kan innebära att du som medborgare, om du har begärt reklamspärr, inte kommer få någon inbjudan att besikta fordon. Det är alltid du fordonsägare som själv ansvarar för att ditt fordon besiktas. Har du inte begärt reklamspärr påverkas du inte av att undantaget upphör att gälla."
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är ju bara besiktningsföretagen som hade undantag som jag tolkar det. Förklarar inte varför Ratsit fått fortsatt tillgång efter att någon har infört reklamspärr och bytt fordon.

Tog och slog ett öga på mig själv på Ratsit och man har fortfarande inte registrerat några fordon på mig eller min syster för den delen heller. Däremot vår mamma. Blir nog så att jag sätter in en reklamspärr på mig.

Att man inte får inbjudan att besiktiga fordonen på någon av de privatägda (och får man förmoda statliga) stationerna är en liten förlust. Man kan ju se till att Svensk bilprovning skickar ut ett utskick genom att registrera sig hos dem så är den saken ur världen. Föredrar man någon av de privata erbjuder de säkert samma tjänst när man väl är kund där eller vänder sig direkt till dem med en förfrågan.

En sak slog mig precis. Om vi förmodar att det inte är Transportstyrelsen som har sålt uppgifterna till Ratsit där folk har reklamspärr aktiverad. Skulle det inte kunna vara så att någon av besiktningsbolagen har sålt den informationen? Det är ju bara dem och Transportstyrelsen som har tillgång till registret. Eller ska vi säga hade. Reklamspärren gäller ju även dem fr om 21 december enligt uppgift ovan.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Fått svar nu från Transportstyrelsen. Så här säger man:

" Den reklamspärr du har hos oss gäller endast för adressuttag från
vägtrafikregistret. Ratsit köper inte namn- och adressuppgifter från oss så din spärr kommer
därför inte att hindra att uppgifter som berör dig visas på Ratsit.

Med vänlig hälsning

Johan Fintling
Verksamhetsutvecklare
**
Skatte- och avgiftsavdelningen
**
Transportstyrelsen***
701 81 Örebro"..

Så.... Nån jävel säljer ju uppgifterna till Ratsit. Om det inte är Transportstyrelsen, vem är det då? Kan det vara Opus, Carspect eller Bilprovningen?
Wtf, ska det vara så jävla enkelt att skaffa ett "utgivningsbevis" och sen kan man publicera vad fan man vill om folk mot deras vilja. Jag hoppas att Lexbase-härvan tvingar fram nån form av lagändring.......
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
För oss har dom på Ratsit hittat vartenda fordon jag/vi äger, bilar, mc, inkl EU-moppar.
Blev en rätt lång lista...:fakta
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Sedan den 1 januari 2015 tillhandahåller inte Transportstyrelsen fordonsuppgifter på privatpersoner på samma sätt som innan. Det innebär att uppgifterna inte kan uppdateras korrekt och det gäller för Ratsit samt övriga publika webbplatser med liknande publicering. Då Ratsit inte kan garantera tillförlitligheten på uppgifterna längre har vi valt att ta bort funktionen Fordon på adressen.
Att alltid publicera korrekta och uppdaterade uppgifter är Ratsits framgångsfaktor. Ratsit har ökat 7 år i rad och används idag av över en halv miljon unika användare per vecka på webb och app. Det gör Ratsit till en av Sveriges mest använda webbplatser.
Tack!
Anders Johansson, VD, Ratsit AB
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Biluppgifter.se is da shit...Tyvärr
Med ett reg nr kan du få ALLA andra fordon på adressen.
Hur det går till vet jag inte...

Gillar INTE detta initiativ...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sedan den 1 januari 2015 tillhandahåller inte Transportstyrelsen fordonsuppgifter på privatpersoner på samma sätt som innan. Det innebär att uppgifterna inte kan uppdateras korrekt.....

Så, alltså var det Transportstyrelsen som var Ratsits källa ändå. Trots svaret jag fick av myndigheten där dom förnekade all kännedom..... Bra koll dom verkar ha.. eller not. Jäkla tomtar....

Nåväl, skönt att skiten är stoppat nu iallafall.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så, alltså var det Transportstyrelsen som var Ratsits källa ändå. Trots svaret jag fick av myndigheten där dom förnekade all kännedom..... Bra koll dom verkar ha.. eller not. Jäkla tomtar....

Nåväl, skönt att skiten är stoppat nu iallafall.

Nu finns tyvärr sidan merinfo och biluppgifter istället..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top