RD 350 -83 införskaffad

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nu är det ett tag sedan jag skrev i tråden

massor har hänt, bilder kommer.


MEN.

Hur ställer man in förgasarna ? alla munstycken, nålar packningar mm är bytt i båda förgasarna
samt ultraljudstvättade.

men finns det ngn manual för inställning av dessa förgasare ?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Justera gasvajrarna så att de ger full gas samtidigt. Luftskruvarna ska vridas ut från innersta läget tills tomgången inte längre ökar. Brukar vara drygt ett varv och inte mer än två. Skaffa synk-klockor och synka på tomgång. Klart!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Eller använd fönsterna som finns i trollelhusen och justera så pricken på resp trotell syns i båda fönsterna samtidigt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
its alive !!!!!!!

idag försäkrade jag hojen också

624:- Helförsäkrat / Helår ... det kan jag leva med


nu är den iaf uppstartad. MEN
den låter inte helt 100, inga inställningar är gjorda på luft & tomgångskruv
vågade inte varmköra den då oljepumpen verkar ta tid på sig att pumpa fram 2-takts oljan
så det blir att hälla i en skvätt i tanken.

sedan flödar förgasarna över om soppekranen står på för länge & hojen är avstängd.
dvs. att bensin rinner ut från dräneringsnipplarna under förgasarna
vad beror detta på ?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nu har jag googlat lite

om jag förstår det hela rätt, så är det vakumtyp på bensinkranen & soppa skall ej rinna igenom om ej hojen är igång.

dvs tar jag av slangen & kranen är öppen, så skall det ej komma bensin. men det gör det.
e kranen kass, fast jag renoverat den helt & hållet ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag googlat lite

om jag förstår det hela rätt, så är det vakumtyp på bensinkranen & soppa skall ej rinna igenom om ej hojen är igång.

dvs tar jag av slangen & kranen är öppen, så skall det ej komma bensin. men det gör det.
e kranen kass, fast jag renoverat den helt & hållet ?

Det låter ju onekligen som om det är något fel med den då. Min RD-tank är helt tät i soppakranen när jag ryckt ur slangarna.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu har jag googlat lite

om jag förstår det hela rätt, så är det vakumtyp på bensinkranen & soppa skall ej rinna igenom om ej hojen är igång.

dvs tar jag av slangen & kranen är öppen, så skall det ej komma bensin. men det gör det.
e kranen kass, fast jag renoverat den helt & hållet ?
Att förgasarna flödar beror på att nålventilen som flottören styr läcker när den är stängd, antingen förbi spetsen på nålventilen eller så är o-ringen till nålventilshuset skadad. Eller så är flottörnivån feljusterad eller så är flottören skadad så den delvis fylls med bensin.

Att det kommer bensin ur slangen från botten av flottörhuset beror på att på insidan går det upp ett rör som normalt ska mynna ovanför besinnivån.

Bränslekranen har mycket riktigt vacuumstyrd öppning.
On är "normalläget" som den alltid ska stå på, Pri (prime) = tvångsöppen kran.
Är den ändå öppen har något gått fel i renoveringen :tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Bränslekranen har mycket riktigt vacuumstyrd öppning.
On är "normalläget" som den alltid ska stå på, Pri (prime) = tvångsöppen kran.
Är den ändå öppen har något gått fel i renoveringen :tummenupp

aha
res. så flödar den inte över
pri, flödar över
on har jag inte testat
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
nu har fler problem uppstått

efter att ha hällt i lite olja i tanken, så testar jag att starta upp
den surar igen helt.
två rejäla avgasknallar & stiften åker av. stiften blöta
kickar utan stift ett par ggr, torkar av stiften.. ingen gnista ???

av med tanken & bankar på cdi box & tändspolen
testar igen & det e gnista
startar upp, men dör på grund av ingen soppa

samma sak igen,,, ingen gnista /tändning


e boxen kass ? ska man prova att öppna upp & testa laga själv eller bara köpa ny ?
har en extra tändspole jag ska prova med
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Mystiskt, hade du bensinkranen på ON hela tiden, tänkte om det är så att den inte får soppa?
Fast då skulle den iofs inte sura ner sej(?)

Bara för att vara säker, bränslekranen öppnas ju av vacuum från insuget (eller om det är från ena förgasaren, minns inte riktigt).
Lossa vacuumslangen från insug/(förgasare).
Lossa bränsleslangen från kran till förgasare, i läge ON ska det förhoppningsvis inte komma någon soppa.

Se till att det inte kommer soppa från vacuumslangen heller, gör det det så är det något fel på membranet i kranen vilket isf går rakt in i motorn (inte så bra).

Prova att suga i vacuumslangen och se om bränslekranen öppnar.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mystiskt, hade du bensinkranen på ON hela tiden, tänkte om det är så att den inte får soppa?
Fast då skulle den iofs inte sura ner sej(?)

Bara för att vara säker, bränslekranen öppnas ju av vacuum från insuget (eller om det är från ena förgasaren, minns inte riktigt).
Lossa vacuumslangen från insug/(förgasare).
Lossa bränsleslangen från kran till förgasare, i läge ON ska det förhoppningsvis inte komma någon soppa.

Se till att det inte kommer soppa från vacuumslangen heller, gör det det så är det något fel på membranet i kranen vilket isf går rakt in i motorn (inte så bra).

Prova att suga i vacuumslangen och se om bränslekranen öppnar.

Nu har jag testat lite

i res. så kommer ingen bensin från förrän jag suger i vacumslangen
i pri. så kommer det bensin hela tiden
i on. kommer ingen bensin förrän jag suger i vacumslangen


Sedan fick jag ingen gnista på stiften.
av med tanken, tryckte på cdi boxen & gnista kom.
satte en bult på tvären & satt 2 st slangklämmor som trycker på denna bult
gnista hela tiden.

men när jag försöker starta, så vill den inte tända (stiften blir fuktiga)
kör jag med lite startgas, startar den direkt.

så det måste vara något bensinproblem. Men frågan är vad?
båda förgasarna är renoverade & det är samma munstycken, nålen e på samma ställe som std.
bensinen är från en dunk, jag tankade upp i november månad.
kan det vara så enkelt att bensinen e gammal ? för lite i tanken ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top