RD 350 -83 införskaffad

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Du nu har du gjort bort dig... :hihi Bara skapa en tråd du får inte sitta inne med den där utan att dela med dig av bygget. :fakta

Måste nog ursäkta för all OT med... Sorry wonderwizard

ja kanske det kommer en byggtråd lite längre fram.. ( långtidsprojekt vilket gör att trådar hinner dö)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Ärligt talat inte jag häller. Tycker den känns rätt säker och välbalanserad.
Han tyckte snarare att gsx-f 750 katanan han hade efter var farligare i de hastigheterna.

Tror knappast 350:n fått smeknamnet på grund av dålig väghållning utan snarare att den uppmanade till lite väl inspirerande körning.
Fanns inget som kom i närheten av 350:ns busvärde i början av åttiotalet.

"Alla" som var ute efter en buscykel köpte en, och förr eller senare, oftast förr antar jag, hamnade de i diket av en eller annan anlednig.

Blir ju lätt så om man leker, oavsett hur duktig man är, och RDs är svåra att inte leka med.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
behöver lite tips & råd..


Jag håller på att kolla runt lite på annan bakdämpare

vad jag förstått, så finns det följande konversioner

Honda F4i (inte bra)
Yamaha R6 99-01 (behöver modda ramen)
Yamaha R1 04-06 (behöver modda ramen)


Nu är jag inte så sugen på att modifiera ramen, eftersom jag vill ha den orörd.
men frågan är, ska jag köra på originalet (2700 mil & från -83) eller skall jag leta vidare efter något annat ?


jag har hittat en eftermarknadsdämpare, till vettiga pengar. men är den bättre eller sämre än originalet från 83 ?

http://www.ebay.com/itm/170812833555?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

den "kanske" går att få in
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
behöver lite tips & råd..


Jag håller på att kolla runt lite på annan bakdämpare

vad jag förstått, så finns det följande konversioner

Honda F4i (inte bra)
Yamaha R6 99-01 (behöver modda ramen)
Yamaha R1 04-06 (behöver modda ramen)


Nu är jag inte så sugen på att modifiera ramen, eftersom jag vill ha den orörd.
men frågan är, ska jag köra på originalet (2700 mil & från -83) eller skall jag leta vidare efter något annat ?


jag har hittat en eftermarknadsdämpare, till vettiga pengar. men är den bättre eller sämre än originalet från 83 ?

http://www.ebay.com/itm/170812833555?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

den "kanske" går att få in

Är original dämparen "trasig"?, ska du bara ha RD till "finåkning" så fungerar det hur bra som helst med en orginaldämpare som är ok
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har en Öhlinare på en av mina, den är inte till salu, men vill du veta modell och se bilder på infästning mm?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Håller med Max ovan. Cykeln vill gärna orma sig genom högfartskurvor med originaldämparen, men skall du inte ut och sätta nya varvrekord direkt så behåll originaldämparen.

När du väl vet hur du kommer att använda cykeln skaffar du en ny dämpare om du fortfarande anser det behövs.
Slår ett slag för Nitrondämpare, de är väldigt populära då man för mycket dämpare för pengarna. Finns i olika prisklasser beroende på användningsområde. Finns hos många brittiska återförsäljare.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lite mer har hänt idag.. förhoppningsvis kan jag hinna lämna ram, sving, stöd, kronor, styre, kåpstag, ljuddämparna till blästring och lackering i slutet av denna veckan.

sving & ljuddämparna skall bara blästras, lackering av dessa kommer jag att göra själv
20140106_161146.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
lite mer har hänt idag.. förhoppningsvis kan jag hinna lämna ram, sving, stöd, kronor, styre, kåpstag, ljuddämparna till blästring och lackering i slutet av denna veckan.

sving & ljuddämparna skall bara blästras, lackering av dessa kommer jag att göra själv
View attachment 397443

Blir det pulverlack?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
såååååååå

nu börjar det hända lite.
dåck inga bilder idag..

2 kg skruvar inhandlade på swedol, svarta till motorn, rostritt på utsatta ställen + vanliga till "övrigt"
tur man har kontakter på swedol, annars hade det blivit dyrt :)

ramen svetsad (snett styrstopp)

fälgarna körda i industritvätt för lasbilshjullager (jääävligt rena o snygga, som nya) + lager ur.

gafflarna är delade, tvättade på samma sätt. kommer att sättas ihop, med nya boxar & tätningar av en mek som kan det bättre än mig (fult med reklam här va?)

ramen lämnas in för blästring & lackering på måndag kl.07.00
förhoppningsvis för jag den innan helgen, men då ska jag bort ändå & hinner inte mecka nått :(

bilder kommer efter som... nasj blir det iaf :D
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Ser bra ut. :)

Hur nollade du mätaren?

Funderar på om jag ska nolla min nya mätare eller dra upp den till 4097 som hojen gått....
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Hur gör man med ett digitalt instrument då?? :confused:
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag hämtades gafflarna

nya boxar, dammtätningar, ny olja, chimsad fjäder 15 olja & 0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa)

fina som fan blev dom efter den delvisa renoveringen.
jag struntade i att blästra/kulpolera dem. tyckte skicket var itillräckligt bra skick.

dessvärre ingen för bild här heller. :huvet
ska försöka komma ihåg att ta förebilder

EDIT. någon som vet vart man kan få tag i dekalen som skall sitta på gaffelbenet ?

20140116_182530.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag har jag även rivit ner alla bromsoken
dessa skall industritvättas, lackeras & få nya packningar.
återigen ingen bild före.. ska föröka komma ihåg att ta foto innan/efter tvätt i morgon.

tyvärr tar det en vecka innan alla packningar kommer :(
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa)

Säkert allmän kännedom men fyll med handpump, aldrig från lina.
Jag tänkte styva upp mina lite och duttade aldrig så lite på +knappen på en mack och det var nog rena turen att gaffeln varken hoppade isär eller sköt packboxarna och sprayade olja överallt.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top