RD-tråden!

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag har gjort dessa i rostfritt. Jag tycker inte det spelar nån större roll med de extra grammen om man inte skall lätta resten ordentligt.

Har du räknat nåt på längden på länkagearmarna (bild 2 som du visar)? Tydligen blir dom lite korta om man gör dom enligt ritning.

Jag kommer göra ett par olika i plattjärn tills jag är nöjd med hur den är att köra och sen tillverka dom i rostfritt.

Har fått tag på aluminium från P.Å. Vattenskärning i Vallentuna. Kan klart rekommenderas, supertrevliga.
Kommer göra lite olika längder men som du ser enligt mina uträkningar i exceldokumentet kommer jag faktiskt göra mina lite kortare än rekommenderat. Enligt ritning ska de vara 210mm men jag kommer göra 205 mm (ett möjligt resultat då min R6 stötdämpare är ca 5-10mm längre än RGVs).
Dock kommer jag även göra ett par som är 200mm och 210mm eftersom jag har material, ritningar som lätt går att ändra och ska vattenskära. Ett par extra tar inte så lång tid.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag trodde att versionen med helkåpa kom redan 85 i Sverige...
Har jag fel?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja och nej, fanns en variant med helkåpa 1985 också, inte alls samma som modell 1986-88 dock
http://www.rd350lc.net/57Vred2.jpg

Ja just det, och sen fanns det en helnaken också?
Rätta mig om jag har fel, men är inte din hoj på bilden (för det är din va?) en -86 utan kåpa? 86 kramade de ut några hk till, men hur? Eller var det bara pappershästar?

Som 13-14-åring var den röda -84:an en av mina drömhojar.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja just det, och sen fanns det en helnaken också?
Rätta mig om jag har fel, men är inte din hoj på bilden (för det är din va?) en -86 utan kåpa? 86 kramade de ut några hk till, men hur? Eller var det bara pappershästar?

Som 13-14-åring var den röda -84:an en av mina drömhojar.

Japp fanns en RD 350N också 1985 http://www.rd350lc.net/1JF85white2.jpg
Japp min på bilden och det är en 87a
86-88 är samma och dom har 63 hk. 83-85 har 59 hk.
Det är vad jag vet portningen som skiljer vad gäller motorn
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för denna tråd, underbar läsning :)

Jag hade en 350 -82 som aldrig vobblade eller hade sig, den gíck skitbra, toppade 180 har jag för mig...
Så här såg den ut... vilken skönhet...
82rd350-black-eu-300w.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var en annan expansionskammare på 86 och framåt också, vilket kan förklara lite extra pulver.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Märkligt lättrest verkar den vara. Men det låter som att du har originalpiporna på? Är det den upprätta körställningen som gör den så lätt på framhjulet?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Märkligt lättrest verkar den vara. Men det låter som att du har originalpiporna på? Är det den upprätta körställningen som gör den så lätt på framhjulet?
Ja lätt värre där fram, det är faktiskt Jolly Pipor, tysta tills man ger skaftet o då har jag öppna filter som brölar också.
Att den är lätt fram beror på bortplockad original instrumentering o ljuse inkl den tunga ramen till dessa, samt styret som du säger

bild
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har precis bytt till nya lameller men ändå så slirar kopplingen.
Tänkte som ett första steg byta till nya samt den hårdare typen av fjädrar (vet inte vad som sitter i nu) samt glasblästra stålskivorna. Om det inte funkar är det någon som har länk eller beskrivning på var man ska fräsa och hur mycket för att få plats med ytterligare en skiva och lamell?

Enda trådarna jag hittar om 8 lamells koppling hänvisar antingen till Hinson eller så nämns det att det är onödigt om man inte har 110+ hp och att man ska hålla sig till det vanliga. Båda alternativen hjälper mig föga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har precis bytt till nya lameller men ändå så slirar kopplingen.
Tänkte som ett första steg byta till nya samt den hårdare typen av fjädrar (vet inte vad som sitter i nu) samt glasblästra stålskivorna. Om det inte funkar är det någon som har länk eller beskrivning på var man ska fräsa och hur mycket för att få plats med ytterligare en skiva och lamell?

Enda trådarna jag hittar om 8 lamells koppling hänvisar antingen till Hinson eller så nämns det att det är onödigt om man inte har 110+ hp och att man ska hålla sig till det vanliga. Båda alternativen hjälper mig föga.

Vad har du för olja? Testat ATF?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top