RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis som en ypvs,som en vinglig moppe men med mer effekt. :tummenupp

Jo,500 är motorcykel om man jämför med 350 men kulfaktorn är större på 350 just för det är så enkelt och känns så primitivt men visst är det milsvid skillnad i körkänslan och förtroendet man får för dom.

Henrik

Hehe, key:tummenupp

Jo, kan tänka mig det. 350:eek:rna har ju alltid haft lite moppestatus på sig:näsblod Men det skiter jag i, älskar min ändå:D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hehe, key:tummenupp

Jo, kan tänka mig det. 350:eek:rna har ju alltid haft lite moppestatus på sig:näsblod Men det skiter jag i, älskar min ändå:D

Nä fan,är ju ingen moppe,bara känns så ;). . . . tills man gasar,då känns den trimmad. :)

Behåll den när du ska skaffa annat,kommer sakna den mer än du kan få betalt för den och oavsett vad du köper istället så kommer du älska att ta ut den på en söndagstur. :)

Miljömarodör är väl en hederstitel? :)

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä fan,är ju ingen moppe,bara känns så ;). . . . tills man gasar,då känns den trimmad. :)

Behåll den när du ska skaffa annat,kommer sakna den mer än du kan få betalt för den och oavsett vad du köper istället så kommer du älska att ta ut den på en söndagstur. :)

Miljömarodör är väl en hederstitel? :)

Henrik

Haha, så sant så sant:yoparty

Hade tänkt det också ja, den här bågen ska få hänga med länge än om jag får bestämma:) Har även bunkrat upp med lite reservdelar så som växellåda och dylikt för att kunna fortsätta hålla den igång. Inga planer på att sälja alls:tummenupp

Självklart är det så:D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha, så sant så sant:yoparty

Hade tänkt det också ja, den här bågen ska få hänga med länge än om jag får bestämma:) Har även bunkrat upp med lite reservdelar så som växellåda och dylikt för att kunna fortsätta hålla den igång. Inga planer på att sälja alls:tummenupp

Självklart är det så:D

Själv har jag en komplett reservdelsmotor,har fixat ett glasfiberkåpset och har en hel del slitdelar i reserv som topppackningar,termostat,ringar och liknande,originalavgaset ligger och väntar på att ASB(bilprovningen)ska tappa intresset för gamla 2taktare så dom inte bara blir lyckliga när man kommer med jollys... :)

Kostar ju inget att ha den så min får vara kvar tills jag blir nerskottad eller senil!

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv har jag en komplett reservdelsmotor,har fixat ett glasfiberkåpset och har en hel del slitdelar i reserv som topppackningar,termostat,ringar och liknande,originalavgaset ligger och väntar på att ASB(bilprovningen)ska tappa intresset för gamla 2taktare så dom inte bara blir lyckliga när man kommer med jollys... :)

Kostar ju inget att ha den så min får vara kvar tills jag blir nerskottad eller senil!

Henrik

Min reservmotor är icke komplett, men nästan. Saknas kolvar, vev, stakar och lite annat smått. Men cylindrar, växellåda, topp, block, tändsystem, avgasrör (har dubbla uppsättningar originalrör plus ett par kromade micron-rör i lite smårepat skick) och dylikt finns. Så det ska nog gå att hålla liv i gamla Elsie ett tag till:D

Säg till om du får för dig att sälja, jag har alltid drömt om en 500:a:yoparty :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min reservmotor är icke komplett, men nästan. Saknas kolvar, vev, stakar och lite annat smått. Men cylindrar, växellåda, topp, block, tändsystem, avgasrör (har dubbla uppsättningar originalrör plus ett par kromade micron-rör i lite smårepat skick) och dylikt finns. Så det ska nog gå att hålla liv i gamla Elsie ett tag till:D

Säg till om du får för dig att sälja, jag har alltid drömt om en 500:a:yoparty :tummenupp

Säger till tjejen att PM:a dig när jag blivit alkoholdement,jobbar på det nu! :yoparty du har första tjing! :)

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säger till tjejen att PM:a dig när jag blivit alkoholdement,jobbar på det nu! :yoparty du har första tjing! :)

Henrik

Haha, tack ska du ha!:D

Nää, det vore ju bra hemskt... Jag hittar nog en egen vad det lider:tummenupp Men jobba på för all del, lite alkohol kan väl aldrig skada?:gnissla :D
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tja grabbar!
Härligt att det finns en RD tråd!

Det är nämligen så att jag har alltid varit förtjust i 2t räcers
Har därför nu tänk skaffa mig en RD350 men försöka restorera den i totalt original skick.

Vad bör man tänka på med denna hoj?

det är en 82a, så den har ju inte powervalve systemet som jag förstått
Sen även läst på mig det att packboxen på veve kan gå så det läcker in växellådsolja in i vevhuset.

Finns det annat man bör vara vaksam över när man startar hojen eller provkör?

Är dessa hojar agressiva att köra långt med? dvs motorväg eller dylikt.
törstiga?(givetvis bestämmer gasen det, men mer allmänt)

Ha de varit tacksamt med tips o trix!
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Kul att det blivit lite fart på tråden igen.Själv är jag ny här på forumet...
Jag har fått en Rd 350 ypvs 84 blå-vit som första hoj som jag håller på att renovera nu se projektet här:http://rd-klubben.se/projekt.php?fid=2.Hoppar direkt från moppen till rd:n. :)Tyvärr startar den inte alltid men när den väl gör det är det på första kicken.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Tja grabbar!
Härligt att det finns en RD tråd!

Det är nämligen så att jag har alltid varit förtjust i 2t räcers
Har därför nu tänk skaffa mig en RD350 men försöka restorera den i totalt original skick.

Vad bör man tänka på med denna hoj?

det är en 82a, så den har ju inte powervalve systemet som jag förstått
Sen även läst på mig det att packboxen på veve kan gå så det läcker in växellådsolja in i vevhuset.

Finns det annat man bör vara vaksam över när man startar hojen eller provkör?

Är dessa hojar agressiva att köra långt med? dvs motorväg eller dylikt.
törstiga?(givetvis bestämmer gasen det, men mer allmänt)

Ha de varit tacksamt med tips o trix!


Hej påre! Är det du som håller på med Derbi moppar? Fina grejer det där. :yoparty

RD 350.. Det är också fina grejer. Törstiga är de inte, inte om man jämför med exempelvis en cross. Minns när jag och brorsan var ute med hans 125:a för många år sen, vi mötte en polisbil så det blev till att dra gasen i botten och hoppas att man hann iväg haha, och det gjorde vi, men tanken var näst intill tom efteråt så den sög lätt i sig typ 3L eller nåt på bara ett par kilometer med fullgas! :brinnerup Det var ganska chockerande faktiskt.

RD'n min har aldrig gjort så, och då kör jag ändå med större munstycken än original och är ganska gasglad av mig. :) Snål skulle jag kanske inte kalla den, men det är inte alls så att det inte blir något åka för bensinpengarna, snarare tvärtom så blir det mycket gasande på den soppan man stoppar i tanken. :)

Det du skall tänka på med RD, även YPVS, är att vevaxeln endast är pressad, så använd aldrig muttersmack på muttrarna där, då kan veven vrida sig om man har otur. Man kan dock tigsvetsa veven så den inte vrider eller särar på sig. Den brukar kunna sära sig på svänghjulssidan nämligen, troligtvis p.ga obalans i svänghjulet.

Jag har aldrig kört jättelånga sträckor med min, och jag har dessutom crosstyre på så jag kanske sitter lite mer upprätt, (Fast det är nog en marginell skillnad tror jag..) har dock aldrig märkt av något konstigt, den känns rätt lång och otymplig jämfört med små mopeder kanske, men man vänjer sig. Men det här med långfärd, det är väl så med de flesta väghojarna, man får fan krupp i både rygg och röv efter några mil så man får stanna och sträcka på sig. ;)

En sak till, 82:an har ingen termostat, (man kan dock modda in en YPVS termostat i den men det kräver lite fräsning) så motorn tar lång tid att värma upp. Man får känna på cyllarna om de börjar bli någon värme i dom. Jag brukar få värma upp min i säkert 20 min innan den är tillräckligt varm för att gasa runt med. För att inte tala om vinterhalvåret, herreguuuuud det blir ALDRIG varmt alltså! ;D Innan den är varm så kan den vara förskräckligt gurglig och kinky på 1:an.

Kopplingen kan också vara ganska seg när den är kall, det kan bli så att motorn stannar när man lägger i 1:an, men det är bara att värma upp växellådan genom att köra en sväng så blir oljan mer lättflytande och kopplingen fungerar då bra. Om kopplingen är jobbig så kan man alltid rulla lite samtidigt som man klickar i 1:an, så blir det inte så jobbigt. Sen kan det hjälpa att koppla lite och gasa till ett par gånger för att mjuka upp den.

PS: Tejpa alltid ramen med eltejp när du ska lyfta i/ur motorn, annars kommer du garanterat få repor i lacken från pinnbultarna i cylindrarna där man fäster avgasrören. Fråga mig inte hur jag lärde mig detta. :gnissla

*Edit: Tank såld.*
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Oj,den snyggaste färgen?...Jag som hade tänkt göra om den helt... :rolleyes: färgen faller inte mig riktigt i smaken men vi får se.l
Tanken blir man ju :mad: på men den går nog fixa,vi får se. :yoparty
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Oj,den snyggaste färgen?...Jag som hade tänkt göra om den helt... :rolleyes: färgen faller inte mig riktigt i smaken men vi får se.l
Tanken blir man ju :mad: på men den går nog fixa,vi får se. :yoparty

Haha, jag menar snyggaste originalfärgen, det kan nog bli fint med andra färger också. :tummenupp
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tackar för tipsen Evert! men som du vet fick jag ju köpt en RD350 F2 87a
Blågula supermoppen ;)

Kontot är dock polarens! :krama
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tjena!
Även jag står i begrepp att köpa 2-takt. En 350 -83:a.:banana
Lite av en pojkdröm som aldrig blev uppfylld.
Ni som kör dem måste ju vara de rätta att fråga.
Är det något specifikt att kolla in extra noga vid titten/köpet?

En del av er kanske har erfarenhet av eller känner till något om svingmodifiering på 350:na.
Jag undrar vilka alternativa svingar (från annat märke/modell) som kan användas för att få till det så att ett bredare bakdäck kan användas?
Också vad som eventuellt behövs modifieras/bytas för att lyckas?
Tack på förhand.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Tjena!
Även jag står i begrepp att köpa 2-takt. En 350 -83:a.:banana
Lite av en pojkdröm som aldrig blev uppfylld.
Ni som kör dem måste ju vara de rätta att fråga.
Är det något specifikt att kolla in extra noga vid titten/köpet?

En del av er kanske har erfarenhet av eller känner till något om svingmodifiering på 350:na.
Jag undrar vilka alternativa svingar (från annat märke/modell) som kan användas för att få till det så att ett bredare bakdäck kan användas?
Också vad som eventuellt behövs modifieras/bytas för att lyckas?
Tack på förhand.

CDI boxen brukar kunna balla ur på dessa, (verkar vara dåliga lödningar inuti boxen som gör det) kolla så att hojen startar och så. Vet inte om man kan kolla CDI'n mer ingående än så faktiskt..

Kolla så det inte är en massa rost på de inre gaffelbenen, dessa är ju rätt gamla nu så man finner ofta rostpluttar på dem, speciellt mellan styrkronorna. (Fast där är det ju ingen fara, värre om det är rostigt där packboxarna glider över!)

Är vänster omkopplare på styret okej? Dessa går ju fan alltid sönder! Folk som kör RD verkar vurpa oftare åt vänster haha.. Jag har iofs gjort samma sak.. :D

Kolla om tanken är fräsch inuti, ta med en bra ficklampa så du kan lysa in i den. RD tankar är ofta rostiga och förhållandevis svåra att komma över i OK skick.

Är motorblocket helt ovanför framdrevet? Ibland hoppar kedjan och smäller av en stor bit av blocket så det ser fult ut. Om det är trasigt, fråga om han har kvar biten som satt där, den kan gå att svetsa dit igen. :)

Kommer inte på nåt mer nu, förutom det vanliga då - däck, drivpaket, styrlager och svinglager osv. Sånt kommer kosta skjortan om det är mycket på en gång.

Angående svingen så finns det, vad jag vet, ingen som passar som smäck utan modifikationer. Oftast får man fräsa av svingen i sidorna, eller bredda ramen. Sen kan man behöva ett offset framdrev.
Folk brukar stoppa i RGV 250 sving/bakhjul men har sett lite andra också, fast jag kommer inte på vad de heter. MEN, om du endast är ute efter ett bredare bakdäck så kan du ju hitta lite bredare till RD fälgen, tror Avon Roadrider är 130mm brett, men då vore det nog vist att även gå upp någon storlek eller två fram.
Finns annars en fälg från Fz 750 (tror jag det var) som är 2,75 bred, blir liiiiiite bredare, men själv tycker jag inte det är värt jobbet eftersom det bara skiljer drygt 6-8mm i bredd. Om det inte är snudd på "bolt on" då, då kan det ju vara värt ett försök kanske..
Dessutom har jag ingen aning om hur brett FZ hjulet är där den går in i svingen, kanske blir tight i en RD sving? Men jag har sett en RGV 250 fälg i en RD sving förr, så de är inte så smala som man kan tro. :)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
CDI boxen brukar kunna balla ur på dessa, (verkar vara dåliga lödningar inuti boxen som gör det) kolla så att hojen startar och så. Vet inte om man kan kolla CDI'n mer ingående än så faktiskt..

Kolla så det inte är en massa rost på de inre gaffelbenen, dessa är ju rätt gamla nu så man finner ofta rostpluttar på dem, speciellt mellan styrkronorna. (Fast där är det ju ingen fara, värre om det är rostigt där packboxarna glider över!)

Är vänster omkopplare på styret okej? Dessa går ju fan alltid sönder! Folk som kör RD verkar vurpa oftare åt vänster haha.. Jag har iofs gjort samma sak.. :D

Kolla om tanken är fräsch inuti, ta med en bra ficklampa så du kan lysa in i den. RD tankar är ofta rostiga och förhållandevis svåra att komma över i OK skick.

Är motorblocket helt ovanför framdrevet? Ibland hoppar kedjan och smäller av en stor bit av blocket så det ser fult ut. Om det är trasigt, fråga om han har kvar biten som satt där, den kan gå att svetsa dit igen. :)

Kommer inte på nåt mer nu, förutom det vanliga då - däck, drivpaket, styrlager och svinglager osv. Sånt kommer kosta skjortan om det är mycket på en gång.

Angående svingen så finns det, vad jag vet, ingen som passar som smäck utan modifikationer. Oftast får man fräsa av svingen i sidorna, eller bredda ramen. Sen kan man behöva ett offset framdrev.
Folk brukar stoppa i RGV 250 sving/bakhjul men har sett lite andra också, fast jag kommer inte på vad de heter. MEN, om du endast är ute efter ett bredare bakdäck så kan du ju hitta lite bredare till RD fälgen, tror Avon Roadrider är 130mm brett, men då vore det nog vist att även gå upp någon storlek eller två fram.
Finns annars en fälg från Fz 750 (tror jag det var) som är 2,75 bred, blir liiiiiite bredare, men själv tycker jag inte det är värt jobbet eftersom det bara skiljer drygt 6-8mm i bredd. Om det inte är snudd på "bolt on" då, då kan det ju vara värt ett försök kanske..
Dessutom har jag ingen aning om hur brett FZ hjulet är där den går in i svingen, kanske blir tight i en RD sving? Men jag har sett en RGV 250 fälg i en RD sving förr, så de är inte så smala som man kan tro. :)
Tack för svaret. Jo det verkar vara den vanliga översynen.
Läst om CDI-YPVS problemen på 83 och framåt.
Lite oroväckande men men, det ger sig väl vid en testkörning om det är kasst just nu.

FZR 750 har 170 profil på däcket, ganska bred sving. Men jag läste nog någonstans att någon satt på en. Fräste in den så den passade till RD fästet.
Men det stod inget om hur det sedan löstes med det bredare hjulet.
Jag har en R1 sving och hjul liggandes, aningen bredare hjul och sving än FZR men det blir kanske för bra.
Har undrat hur fanken man får till riktigt breda hjul på hojarna.
Jag menar, motorerna har kanske inte bredden heller så för att få en rak linje mellan dreven så måste nästan den nya svingen flyttas i sidled.
Kan det bli bra sedan, när inte hjulen följer samma linje riktigt?
Eller flyttar de motorn i sidled? Blir väl ojämn viktfördelning då.
Har vi någon kunnig här som kan uttala sig om hur en lösning går till i teorin?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ska du ha R1 hjul/sving så får du nog bredda ramen tror jag. Har sett ett sånt bygge faktiskt, han fick bredda ramen och så. Men coolt blidde det. :banana

Här har du en annars, tror (Obs tror!) att det är TZR 250 hjul i en RD 350 F2 sving. (Svingen har samma mått som 83-85 års modeller, bara det att kedjesträckarna är annorlunda.)

rd350f.jpg


Edit: Är det löjligt breda grejer som ska monteras, exempelvis R1 sving/hjul, så måste man skära i ramen och pressa isär den lite. Finns en tråd på detta forumet där man ser en rambreddning: http://www.rzrd500.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4334&start=0

Och sen på med ett löjligt offset framdrev på det! :D

Angående bredare hjul i exempelvis en originalsving - man brukar klara sig med endast ett offset framdrev och svarva ner drevhållaren bak så att bakdrevet hamnar mer mot höger. Går det inte att svarva mer i drevhållaren så får man kontakta någon, kanske vrm Roffe eller Talon, så de kan göra ett specialdrev.
Är fälgen för bred för svingen så finns det olika metoder.
Ibland kan man lyckas bredda svingen med en domkraft, (dock så kan den lätt bli skev, inte värt det haha) annars får man kolla på hjuldistansen på vänster sida. Går den att svarva ner? Troligtvis gör den det. Kolla sen på bromsokshållaren, går den också att göra smalare? Japp men då kör vi! Ta bort typ 3mm på hjulspacern och 3mm på bromsokshållaren (Tänk bara på att ta från rätt sida, man vill inte få bromsoket förskjutet 3mm i sidled!) så kommer hjulet vara 6mm smalare men fortfarande centrerat! :krama Nu var det bara ett exempel såklart,ibland behöver man slimma ner hjulet ännu mer men aah..

Svingen (Och då har man alltså köpt sig en sving som inte är cp-bred utan kanske "bara" 10mm allt som allt, någon gammal fzr 600 kanske?) fräser man bara ner i sidorna, man svarvar ner innerröret till rätt mått också givetvis. Sen får man kanske tillverka stötdämparfästen, men det är ingen raketforskning.

Däckstorlek osv sätter dock sina gränser, man vill inte ha kedjan alltför nära däcket och så, det får man tänka på så man inte behöver ha FÖR mycket offset på framdrevet. Känns ju inte så pålitligt. Men oftast funkar fälgar uppåt 4 tum rätt bra. Tror RGV 250 har 4 tum bred bakfälg, eller nåt däromkring.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ska du ha R1 hjul/sving så får du nog bredda ramen tror jag. Har sett ett sånt bygge faktiskt, han fick bredda ramen och så. Men coolt blidde det. :banana

Edit: Är det löjligt breda grejer som ska monteras, exempelvis R1 sving/hjul, så måste man skära i ramen och pressa isär den lite. Finns en tråd på detta forumet där man ser en rambreddning: http://www.rzrd500.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4334&start=0
Rena porren:banana

Tack för infon, nu har man blivit ännu lite klokare, förhoppningsvis visar det sig i praktiken sedan. :tummenupp
Jag har även fått info från ViktorL här på forumet om bredare sving/bakhjul så nu så jäklar anamma.
Nä måste nog plugga in mig lite mer på RDn först.

Var i Göteborg idag och hämtade hem en 81:a.
Nedplockad=ingen provkörning. Hyffsat bra skick förutom en sak.
En kolv verkar ha nypt för en tidigare ägare.
Var lite spårig och så i cylindern. Får kolla med en expert i området vad som behövs göras.

Det dröjer dock lite med en byggtråd. Håller ju på med ett nystartat Shapeshifter bygge på ett annat forum. :)

Mina funderingar går som så att fixa till motorn i vinter.
Få hojen körbar och besiktiga till våren. Sedan blir det moddning ala R1.
Det skall på R1:ans framgaffel, framhjul, sving, dämpare, bakhjul och ok.
Min insamling av dessa grejer har pågått en tid och jag har lite smågrejer kvar som hjulaxlar,
distanser osv men en del av detta är på g.

Så här såg hojen ut där den stod i Göteborg.
 

Bifogat

  • nya_hojen.jpg
    nya_hojen.jpg
    50.2 KB · Visningar: 81

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena jag har lite trimplaner på min RD 350 -75
Tycker det borde gå att krama ur några hästar till ur den :)
Funderar på att köpa trimrör, då orginalrören inte har någon expansionskammare borde ett par ny göra ganska stor skilnad?
Tror ni det passar att köpa ett par begangnade rör till en nyare modell med expansionskammare? Borde ju gå att få tag i ganska billigt.
kollade borr och slag på 75:an och de nyare och det var samma.
så avstämmningen i de nyare modellernas rör borde ju funka då.

MVH
V
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjena jag har lite trimplaner på min RD 350 -75
Tycker det borde gå att krama ur några hästar till ur den :)
Funderar på att köpa trimrör, då orginalrören inte har någon expansionskammare borde ett par ny göra ganska stor skilnad?
Tror ni det passar att köpa ett par begangnade rör till en nyare modell med expansionskammare? Borde ju gå att få tag i ganska billigt.
kollade borr och slag på 75:an och de nyare och det var samma.
så avstämmningen i de nyare modellernas rör borde ju funka då.

MVH
V

Avstämningen styrs främst av durationen hos avgasportarna och jag skulle gissa att din 75a har betydligt lägre duration än en LC. På ren svenska betyder det att din 75 troligen varvar för lite så att rören från en LC kommer adrig göra nytta.

Kollade lite snabbt och en 75a har 39hp@7500rpm och en LC har sin maxeffekt 47hp@8700rpm och ett trimrör till en LC flyttar upp peaken till runt 10000 rpm. Det kommer alltså matcha ganska dåligt på en 75a.
Trimrören från en LC måste förlängas för att matcha bra på en 75a.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top