Bumpar tråden med en liten berättelse och sen lite frågor.
Köpte av nostalgiska skäl en RD350 -85 för ett par veckor sen. Åkte RD mellan 83 och 86 på en åttiotrea.
Har bara kört en liten sväng sen den kom hem.
Fyllde då på några liter soppa ur en dunk och började sparka, efter en stund smattrade hon igång
Det sitter Jolly-pipor på som smattrar skönt på de lägre varven, men jädrar vad hon "ylade" gott på det högre varvregistret med trottlarna i taket
Lite väl trött på de lägre varven, speciellt när man skall iväg. Men sablar vad gott hon drar över 6000
Cykeln skulle varit besiktigad 2008, men blev stående tills hon hittade hem till mig
Givetvis hängde sig den vakuumstyrda besinkranen efter min lilla provtur, vilket resulterade i att förgasarna flödade över och all soppa flöt ut på verkstadsgolvet
Självklart var 80 mil bort, men blev varse om att "skiten jag släpat hem läckte bensin" via telefon
Så nu är förgasarna rengjorda och reedventilerna inspekterade.
De var ju givetvis inte täta, utan det var en liten springa på de flesta tungorna.
Testade på det vanligaste "fusket" och vände på membranen. Ja ja, jag vet att de skall bytas och det skall beställas så fort det går. Men de verkade faktiskt bli täta, så hon borde bli lite mer lättstartad och få lite mer ork på lägre varv.
Nu kommer vi till den viktiga frågan, finns det bättre reed-ventiler än de "pluttarna" som sitter där ?
Jag är öppen för alla förslag som passar utan modifiering.