RD-tråden!

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Fan, har du bockstyre på hojen?
Du slinker ju mellan i passager som ser ut att vara typ 4 dm breda!
Ne crosstyre som nog är bra mycket bredare än original. Det är nog bara fiskögelinsen som får allt att se väldigt trångt ut (sen ser det ut att gå mycket snabbare då också vilket är cooooooolt).

Vad har du för olja? Testat ATF?
Ne har aldrig fått för mig att testa ATF. Känns osäkert vad det är för friktionsmodifikationer i, vill ju att kopplingen ska funka. Jag kör med 10W-40.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känns osäkert vad det är för friktionsmodifikationer i, vill ju att kopplingen ska funka. Jag kör med 10W-40.

Det är det som är grejen. ATF har tillsatser för att funka bra både med kopplingar, lager, kuggväxlar och hyraulik i en automatlåda medans motoroljor har tillsatser för att funka bra i motorer. Är motoroljan jaso-klassad så funkar den förvisso även med kopplingar men thats it.

ATF är alltså ett ypperligt val i en tvåtaktsmotor eftersom oljan där inte ska smörja "motorn" utan växellådans kuggväxlar, lager och koppling.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Det är det som är grejen. ATF har tillsatser för att funka bra både med kopplingar, lager, kuggväxlar och hyraulik i en automatlåda medans motoroljor har tillsatser för att funka bra i motorer. Är motoroljan jaso-klassad så funkar den förvisso även med kopplingar men thats it.

ATF är alltså ett ypperligt val i en tvåtaktsmotor eftersom oljan där inte ska smörja "motorn" utan växellådans kuggväxlar, lager och koppling.

Då har jag lärt mig något nytt!
Vad ska man köra då, finns ju lite olika typer.
Läst något om att Dextron har dåliga friktionsegenskaper men att Typ G kan funka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då har jag lärt mig något nytt!
Vad ska man köra då, finns ju lite olika typer.
Läst något om att Dextron har dåliga friktionsegenskaper men att Typ G kan funka.

Länk?

Tror inte de spelar nån större roll, senare versioner har bättre spec helt enkelt men jag har utan problem kört på Dextron 2 när det begav sig. Mest har jag kört på Dextron 3.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Länk?

Tror inte de spelar nån större roll, senare versioner har bättre spec helt enkelt men jag har utan problem kört på Dextron 2 när det begav sig. Mest har jag kört på Dextron 3.

Läste runt lite överallt har ingen av sidorna kvar.
Verkar som du säger att det kanske inte spelar någon större roll.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Dags att uppgradera fjädringen. Vill inte byta gaffel eller sving.
Någon som har koll på fjädrar som passar i gaffeln och stötdämpare som är så bolt-on som det bara går?
Vill komma undan billigt så hoppas på begagnat från ebay men har dåligt koll på om det går att få tag något som passar utan ingrepp. :rolleyes:
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Någon som har tips på var man hittar fjädrar till framgaffeln för ett bra pris? <1000kr/par
Sonic Springs och Racetech slutar på över 1250kr skickat.
Är ute efter några med fjäderkonstant ca 0,8kg/mm.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Bjuder på en bild från Rörken, Aug 2015. Cred till Saga Norberg som tagit bilden.
11922815_10200894313716225_2453538417090058101_o.jpg
 
Last edited:

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Nu händer det ju inte så mycket i denna tråd men jag har ändå en viss förhoppning.

Jag har möjlighet att gjuta och skulle behöva ypvs-ventiler att skanna in och göra en gjutform av.
Någon som har YPVS-ventiler i nyskick att låna ut eller vet var de kanske finns på lager?

Om detta funkar och går vägen finns det alltså möjlighet för mig att hyfsat enkelt få ut flera av dessa.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Bumpar tråden med en liten berättelse och sen lite frågor.

Köpte av nostalgiska skäl en RD350 -85 för ett par veckor sen. Åkte RD mellan 83 och 86 på en åttiotrea.
Har bara kört en liten sväng sen den kom hem.
Fyllde då på några liter soppa ur en dunk och började sparka, efter en stund smattrade hon igång :)
Det sitter Jolly-pipor på som smattrar skönt på de lägre varven, men jädrar vad hon "ylade" gott på det högre varvregistret med trottlarna i taket :banana
Lite väl trött på de lägre varven, speciellt när man skall iväg. Men sablar vad gott hon drar över 6000 :D
Cykeln skulle varit besiktigad 2008, men blev stående tills hon hittade hem till mig :tummenupp

Givetvis hängde sig den vakuumstyrda besinkranen efter min lilla provtur, vilket resulterade i att förgasarna flödade över och all soppa flöt ut på verkstadsgolvet :huvet
Självklart var 80 mil bort, men blev varse om att "skiten jag släpat hem läckte bensin" via telefon :3freak

Så nu är förgasarna rengjorda och reedventilerna inspekterade.
De var ju givetvis inte täta, utan det var en liten springa på de flesta tungorna.
Testade på det vanligaste "fusket" och vände på membranen. Ja ja, jag vet att de skall bytas och det skall beställas så fort det går. Men de verkade faktiskt bli täta, så hon borde bli lite mer lättstartad och få lite mer ork på lägre varv.

Nu kommer vi till den viktiga frågan, finns det bättre reed-ventiler än de "pluttarna" som sitter där ?
Jag är öppen för alla förslag som passar utan modifiering.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Bumpar tråden med en liten berättelse och sen lite frågor.

Köpte av nostalgiska skäl en RD350 -85 för ett par veckor sen. Åkte RD mellan 83 och 86 på en åttiotrea.
Har bara kört en liten sväng sen den kom hem.
Fyllde då på några liter soppa ur en dunk och började sparka, efter en stund smattrade hon igång :)
Det sitter Jolly-pipor på som smattrar skönt på de lägre varven, men jädrar vad hon "ylade" gott på det högre varvregistret med trottlarna i taket :banana
Lite väl trött på de lägre varven, speciellt när man skall iväg. Men sablar vad gott hon drar över 6000 :D
Cykeln skulle varit besiktigad 2008, men blev stående tills hon hittade hem till mig :tummenupp

Givetvis hängde sig den vakuumstyrda besinkranen efter min lilla provtur, vilket resulterade i att förgasarna flödade över och all soppa flöt ut på verkstadsgolvet :huvet
Självklart var 80 mil bort, men blev varse om att "skiten jag släpat hem läckte bensin" via telefon :3freak

Så nu är förgasarna rengjorda och reedventilerna inspekterade.
De var ju givetvis inte täta, utan det var en liten springa på de flesta tungorna.
Testade på det vanligaste "fusket" och vände på membranen. Ja ja, jag vet att de skall bytas och det skall beställas så fort det går. Men de verkade faktiskt bli täta, så hon borde bli lite mer lättstartad och få lite mer ork på lägre varv.

Nu kommer vi till den viktiga frågan, finns det bättre reed-ventiler än de "pluttarna" som sitter där ?
Jag är öppen för alla förslag som passar utan modifiering.

De bästa du kan få är V-force men de kostar en slant. Men enligt många utan tvekan värt pengarna.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Här kommer lite om min RD 350 -73.
Har ägt den i några år nu ( den är exakt likadan som den jag hade när jag var 18! ), men den har aldrig gått ordentligt. Så nu har det blivit förgasarrengöring, nya munstycken, nya nålar, nya insatser i ljuddämparna, nytt luftfilter, nya stift, synkning av trottlar och elektroniskt tändsystem. Sista touchen var att byta lågfartsmunstyckena. Fick gå upp från #25 till #30, innan det blev perfekt.

Nu går den som en dröm. Helt fantastisktskön att köra! :kär
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Var ute och körde min 125:a för första gången i år. Gick som ett spjut!

Nu skall jag bara få ordning på min 500:a.
Den går perfekt upp till 5500-6000, sen tvekar den, för att sedan dra som satan över 7000.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Var ute och körde min 125:a för första gången i år. Gick som ett spjut!

Nu skall jag bara få ordning på min 500:a.
Den går perfekt upp till 5500-6000, sen tvekar den, för att sedan dra som satan över 7000.

RD500....godis:kär
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Kanske fel tråd jag skriver i nu :tungan
Farsan har/"hade" en RD-350 från 83 där han skulle behöva köpa Ram och reg.papper.
Dubbel uppsättning resterande delar finns då han körde på bana med hojen för läääänge sedan :tungan
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad hade du för kamera? Stor som en resväska på ryggen? ????
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tja minns inte exakt men det var nån vhs-historia eller nåt liknande och kompisen som åkte bak fick hålla den.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top