RD-tråden!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sjukt bygge! Men lät den inte lite trött? Jag vill minnas att min gamla pärla lät bra mycket rappare.

Det här känns mer bekant, men det kanske är Jollypiporna som gör det.

Jo, jag tyckte den skottade dåligt, svårt säga varför dock.

En original 350, särskilt om det är en LC utan YPVS har ju och andra sidan inte så värst många hästar på bakhjulet heller, det är väl nästan jämförbart med en YZF250.

Plus ett kanske lite slitet bakdäck och motorn väger ju sina kilon och förskjuter nog vikten lite för mycket framåt.
Men potentialen för mer är ju stor.

Jag har ett likadant e-reggat WR426-chassi liggande, och några alternativa motorer att välja på... TZR125, TDR250 och RD350 både med och utan YPVS.... Men jag var mest inne på att sätta 125-motorn i chassit eftersom det kändes för gammalt att slösa bort större motorer på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det fanns lite byggbilder på youtube också men den blev väl bara mer mystiskt...

Det var tydligen en YPVS-motor i den där hojen så den har nästan lika mycket effekt som en 450 på bakhjulet original och om piporna inte är helt urusla bör den nästan ha aningen mer effekt än en 450.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det fanns lite byggbilder på youtube också men den blev väl bara mer mystiskt...

Det var tydligen en YPVS-motor i den där hojen så den har nästan lika mycket effekt som en 450 på bakhjulet original och om piporna inte är helt urusla bör den nästan ha aningen mer effekt än en 450.

Han har säkert gjort den klassiska missen och vänt YPVS-vajrarna fel ;).
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Sjukt bygge! Men lät den inte lite trött? Jag vill minnas att min gamla pärla lät bra mycket rappare.

Det här känns mer bekant, men det kanske är Jollypiporna som gör det.

Hur mycket varvade din? Har för mig att min gamla började gå riktigt bra när rödmarkeringen började vid 9000 och sedan mattades strax efter att nålen inte gick längre vid 11000 :).
Jag hade själv en RD350 YPVS 85a 2000-2003 (Min bror hade den först sedan typ 1994. Om jag miss korrekt så hade den Malossi helsystem samt portades av någon i Jönköping i samband med att jag renoverade YPVSen.
Var även konverterade till RGV250 kåpor så riktigt läcker.
Saknar ljudet och lukten än i dag (fast inte av kläderna).

Tyvärr så skar den för köparen på väg ner till skåne efter köpet. Snopet då den fungerade klockrent under alla år vi hade den... Kanske någon här som har den nu.

På den tiden tyckte man den gick som tusan, men dagen mått så går den som en lätt och rangligt er6a.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur mycket varvade din? Har för mig att min gamla började gå riktigt bra när rödmarkeringen började vid 9000 och sedan mattades strax efter att nålen inte gick längre vid 11000 :).
Jag hade själv en RD350 YPVS 85a 2000-2003 (Min bror hade den först sedan typ 1994. Om jag miss korrekt så hade den Malossi helsystem samt portades av någon i Jönköping i samband med att jag renoverade YPVSen.
Var även konverterade till RGV250 kåpor så riktigt läcker.
Saknar ljudet och lukten än i dag (fast inte av kläderna).

Tyvärr så skar den för köparen på väg ner till skåne efter köpet. Snopet då den fungerade klockrent under alla år vi hade den... Kanske någon här som har den nu.

På den tiden tyckte man den gick som tusan, men dagen mått så går den som en lätt och rangligt er6a.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur mycket den varvade (en -83 som jag lackade svart och gul). En bra bit över rödmarkeringen var det (men var den så låg som 8500 varv!?). Den toppade 215-220 km/h på mätaren. Portade cylindrar, planade toppar, trimreeds, Mikuni 35mm TMX (?) flatslide och Jyllopipor.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Minns bara att på min 85a var rödmakeringen vid 9000. Med effekten började den dra extra bra vid 8-8500 sedan växlade jag när varvräknaren var slut vid 11000. Med original ljuddämparen vände effektkurvan redan strax innan 9000 (ca 8500).
I klippet ovan är väl varvräknaren väldigt kostig? ser ut som den varvar 14-16000 och jag antar att det är varvräknaren som är opålitlig?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Alla YPVS-versioner from 1983 har röd-strecket vid 10 000 rpm.
Min Koso-mätare ovan hänger inte med riktigt efter 8k och där går den bananas
Fick förslag på fix för det men har inte orkat åtgärda det.

RD:n lever fortfarande och mår bra dock

1632760684490.png



1632759820267.png
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Alla YPVS-versioner from 1983 har röd-strecket vid 10 000 rpm.
Min Koso-mätare ovan hänger inte med riktigt efter 8k och där går den bananas
Fick förslag på fix för det men har inte orkat åtgärda det.

RD:n lever fortfarande och mår bra dock

View attachment 464351



View attachment 464350
Tack! Jag tyckte väl att rödmarkeringen låg högre än vad många trodde här i tråden.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Att jag mindes så fel. Men är många år sedan och gubben blir äldre. Mätarna såg ut som din nedre bild.
Minns dock med säkerhet att den mattades innan rödmarkering original och varvade mätaren ut med effekten. Lät som en formel1 på maxvarv. :).
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
När jag får gott om tid ska jag läsa hela tråden, kanske svaret redan finns.
Körde min -81 RD250 rejshoj för första gången i lördags. Vet inte vad tidigare ägare gjort med den i trimväg. Ganska tom under 5000 varv och hög etta, så fick slira en del på kopplingen i lågfart. Lite förvånad att den lättade framhjulet lite grann i utgångar på trean. Hyfsat chassi. Men taskig dämpning fram. Aldrig förr märkt på andra hojar att sista högern innan depårakan på Sviestad var gropig.
Min fråga är vilket oktantal som räcker. Hällde i 102 oktan eftersom det var vad jag hade hemma.
Eftersom den har plasttank måste det vara nått alkoholfritt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En 350 YPVS -84 som bara går på en cyl innan man gasar ordentligt, kan det vara reedsen det beror på?
Har nytt luftfilter och nya stift. Ska få nya tändhattar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 350 YPVS -84 som bara går på en cyl innan man gasar ordentligt, kan det vara reedsen det beror på?
Allt från igensatt lågfartare, insugsgummi, trasig sync-hatt, trasiga reeds, läckande packbox på vev, skuren kolv som geggat ihop kolvringarna, etc etc. Du har 6 månader vinter innan det är dags att starta den igen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Allt från igensatt lågfartare, insugsgummi, trasig sync-hatt, trasiga reeds, läckande packbox på vev, skuren kolv som geggat ihop kolvringarna, etc etc. Du har 6 månader vinter innan det är dags att starta den igen.
Neeeeeejj, sluta... Kommer ju aldrig våga starta den igen! :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2an (höger) lever oftare ett hårdare liv eftersom soppan tar slut där först.
Varför det, har inte båda förgasarna varsin soppaslang från tanken, eller händer det nåt senare?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top