RD-tråden!

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Hej! Har en Rd500 som stått still länge, men har startat den då och då. När jag nu skulle köra gick den sämre desto varmare den blev. Efter tio minuter fick jag choka då och då för att ta mig hem. Det läckte lite soppa från flottörhus och en cylinder gick inte. Jag gjorde ren förgasarna och efter det går den inte ner i varv på tomgång och den är inte som vanligt. Jag har gnista och kompression på alla. Antar att det är inställning/luftblandning. Finns det någon där ute som kan förgasarna på en RD500? Gärna mellansverige om någon kan tänka sig o skruva lite.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej! Har en Rd500 som stått still länge, men har startat den då och då. När jag nu skulle köra gick den sämre desto varmare den blev. Efter tio minuter fick jag choka då och då för att ta mig hem. Det läckte lite soppa från flottörhus och en cylinder gick inte. Jag gjorde ren förgasarna och efter det går den inte ner i varv på tomgång och den är inte som vanligt. Jag har gnista och kompression på alla. Antar att det är inställning/luftblandning. Finns det någon där ute som kan förgasarna på en RD500? Gärna mellansverige om någon kan tänka sig o skruva lite.
Torrspruckna insugsgummin som drar in tjuvluft är min första gissning till problemet med den höga tomgången och att den går sämre som varm och behöver choke. Kör inte mer med den.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kolla stiften, så vet du lite mer.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej några frågor bara: Hur länge har du haft hojen?
Har du haft i ny soppa och tillräckligt? körde du på reserven? Nära soppatorsk?
Kan vara igensatt tankfilter… Soppa kranen är av vacuumtyp och packningen i kranen kan ha gett upp.
När du var ute och körde och fick choka för att ta dig hem. Provade du att sätta kranen i PRI-läget, då har du fritt flöde ifrån tanken. (Det läget brukar användas om man har en medel/hårt trimmad motor eller satt dit större förgasare som behöver mer soppa/flöde.)
Angående värme
När 2T motorer går (snålt) varmt = för mycket luft och för lite soppa och gärna högt varv.
Har du kollat hur mycket 2T-olja som fanns?
Har du kvar 2T-oljepumpen eller blandar du själv direkt i tanken?
Fanns kylvätska?

Att det läckte soppa ifrån en förgasare tyder troligen på att den stått tillräckligt länge för att all bensin som fanns i flottörhuset har dunstat och fått flottören att hänga ner sig och torka fast i avlagringarna ifrån alla tillsatser som finns i dagens skitbensin. Flottören kan då inte stänga med hjälp av nålventilen dvs inflödet till flottörhuset och så börjar den att flöda över.
Eller
Flottörhus packningen läcker.
Eller
Nålventilen har tyvärr en spets av gummi som blir sliten med tiden eller så har lite skit hamnat emellan spetsen och sätet så att den inte tätar.
Följden blir att bensinen rinner ner i vevhuset och fyller upp det. Och när du ska kicka igång hojen så pumpas bensinen upp med kolvens hjälp, via överströmningskanalerna upp i toppen och dränker/blöter ner stiftet så det jordar (strömmen), så tändgnistan uteblir.

Eftersom den inte går ner i varv på tomgång… har du kollat alla vajrar att de sitter som de ska? Titta i servicemanualen till hojen hur dom vill att man ska ställa in förgasarna. (Men det finns bättre sätt att ställa in dom på) Har man ryckt lite i dem vid demont/monteringen kan det hända att de kan lossa/dras ur vajerfördelaren som ligger under tanken. Om vajerhöljet har hoppat ur på en av vajrarna så blir det samma sak som att du gasar = vajern ligger i spänn. Se bild.
1650487874788.png
Har du servicemanualen till hojen, om inte så skaffa/ladda ner ifrån nätet.
Här har du i alla fall reservdelskatalogen. Kanske en liten hjälp! Lycka till!
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Tack för svar. Jag har beställt nya luftfilter börjar där o ser. Sedan prova justera luftbränsle blandning. Ska även titta på gummit insug.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för svar. Jag har beställt nya luftfilter börjar där o ser. Sedan prova justera luftbränsle blandning. Ska även titta på gummit insug.
Om det är insugsgummit som spruckit så kommer nya luftfilter inte att hjälpa dig, ej heller att justera bränsleblandningen. Hojen kommer fortfarande gå snålt då den drar in okontrollerade mängder friskluft som snålar till blandningen efter det att bränslet initialt blandats med luft. Skruva ur ett tändstift och kolla färgen så ser du hur den har gått. Bra att veta inför fortsatt felsökning.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nån som vet om det skiljer nåt mellan -80 och -81 års RD250LC?
 

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Nu har jag bytt luftfilter och startat RD500 igen. Går dåligt och har ingen kraft. Ingen större skillnad med choke. Vad händer om vacuumdelen i kranen/tillförseln inte fungerar? Blev misstänksam för mellan varje gång jag startade blev det en ny förgasare som flödade över i lilla överskottsslangen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu har jag bytt luftfilter och startat RD500 igen. Går dåligt och har ingen kraft. Ingen större skillnad med choke. Vad händer om vacuumdelen i kranen/tillförseln inte fungerar? Blev misstänksam för mellan varje gång jag startade blev det en ny förgasare som flödade över i lilla överskottsslangen.
Om förgasarna (vilken som) flödar över så har du ju iallafall bensin ner till dem. Det kan vara så att vacumstyrningen inte funkar, men om det flödar över så får den ju inte för lite bensin iallafall, utan då är det flottörerna som inte stänger som de ska. Kolla flottörnivåerna och testa att trycksätta (jag brukar blåsa i soppaslangen med munnen, men det kanske inte är så nyttigt), och se till att flottörerna stänger som de ska på en lagom nivå. Om de inte stänger, justera nivån. Om de inte stänger riktigt ändå så behövs kanske nya flottörnålar.

Jag undrade tidigare i tråden om det inte kunde vara spruckna insugsgummin som orsakar beteendet du beskrev från början. Har du kolla detta?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Minns inte vilken gammal japanare det var som flödade, kanske en RD.
Flottörnålen satt i ett flottörmunstycke. Flottörmunstycket hade en o-ring som skulle täta mot skålen den satt i. Det gjorde den inte. Bytte o-ring.
 

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Om förgasarna (vilken som) flödar över så har du ju iallafall bensin ner till dem. Det kan vara så att vacumstyrningen inte funkar, men om det flödar över så får den ju inte för lite bensin iallafall, utan då är det flottörerna som inte stänger som de ska. Kolla flottörnivåerna och testa att trycksätta (jag brukar blåsa i soppaslangen med munnen, men det kanske inte är så nyttigt), och se till att flottörerna stänger som de ska på en lagom nivå. Om de inte stänger, justera nivån. Om de inte stänger riktigt ändå så behövs kanske nya flottörnålar.

Jag undrade tidigare i tråden om det inte kunde vara spruckna insugsgummin som orsakar beteendet du beskrev från början. Har du kolla detta?
Jag kanske tittar på fel ställe, men det enda gummit som finns är tätningar där plast möter plast och plast möter förgasare. Dessa tätningar verkar ganska ok. Men felet måste vara större. Den har liksom ingen kraft. Det verkar som att de liggande cylindrarna får soppa men de stående inte får tillräckligt.
Vacuum bälgen i kranen är tät och fungerar. Men när jag blåser och suger i slangen till vacuumstyrningen finns det inget större motstånd. Borde det inte vara det? Det är inte slangen som läcker då.
Har inte gett mig på att montera av förgasarna. Vet inte om jag har uthållighet och kunskap att klara det.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har iofs aldrig mekat med en RD500, men haft TZR125 och RD350 och på båda satt det snarlika förgasare och insugsgummin. Antingen sitter insugsgummit mellan förgasare och motorblock (vevhusinsug) eller mellan cylinder och förgasare (vanligast förekommande på äldre hojar). Någon plast ska inte finnas mellan förgasarna och motorn. Insugspackning mellan insugsgummi och metall (block eller cylinder) ja, men ingen plast vad jag kan se framför mig.

insåg just att det kanske är just insugsgummina som du kallar plast. De blir ganska hådra och stela med åren, och det var just därför jag frågade tidigare i tråden om du kollat så att de inte är spruckna, vilket är helt normalt, och något som måste åtgärdas innan man kan köra maskinen om man inte vill riskera att rasa motorn. Tjuvluft är inte bra alls.
 

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Ah, ok då förstår jag. Omöjligt att se utan att montera isär. Kanske provar ändå.
Vet du någon i Stockholms området som kan åta sig att skruva RD tvåtakt?
 

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Tack för hjälp! Med extra belysning hittade jag trångt där bakom L formade gummin mellan förgasare och cylinder. Jag startade fick hjälpa tomgången med lite gas och sprejade sedan startgas mot dessa L-gummin från olika vinklar. Ingen reaktion på varven. Ingen tjuvluft. Stängde av och såg att det nu inte läckte soppa någonstans. Tänkte aha alla nålventiler på plats. Tar en liten sväng på gården och nu går den helt ok! Alltså borde nålventiler och dess o-ringar vara det stora problemet. Sedan får vi se hur det blir att köra lite mer. Beställer dock nya nålventiler.

Den låter lite symaskins-knackigt på tomgång. Har ny olja. Kan det vara blandningen i bränslet eller någon slit-del i maskinens rörelse?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack för hjälp! Med extra belysning hittade jag trångt där bakom L formade gummin mellan förgasare och cylinder. Jag startade fick hjälpa tomgången med lite gas och sprejade sedan startgas mot dessa L-gummin från olika vinklar. Ingen reaktion på varven. Ingen tjuvluft. Stängde av och såg att det nu inte läckte soppa någonstans. Tänkte aha alla nålventiler på plats. Tar en liten sväng på gården och nu går den helt ok! Alltså borde nålventiler och dess o-ringar vara det stora problemet. Sedan får vi se hur det blir att köra lite mer. Beställer dock nya nålventiler.

Den låter lite symaskins-knackigt på tomgång. Har ny olja. Kan det vara blandningen i bränslet eller någon slit-del i maskinens rörelse?
Intressant med fel som "läker" av sig själv. Sådana brukar vara besvärliga att lösa. Men om den inte längre flödar över så kanske det var så enkelt att flottören hängt sig och inte stängde. Helt klart är det värt att ta bort och isär förgasarna och rengöra/renovera om det behövs.
Gammal bensin kan bli som slemmiga maskar och täppa till både det ena och det andra.

Jag skulle hemskt gärna skruva RD igen, men har inte ens tid att köra min egen hoj längre, och då blir det omöjligt att ta sig an någon annans grejor.

Knattrigt på tomgång? En tvåtaktare knattrar alltid. Ett ganska högfrekvent rassel som blir mindre när motorn är varm kan vara kolvringsrassel. Inget jättefarligt, och helt normalt med smidda kolvar (ifall nu någon stoppat i sådana tidigare) som är liote för små vid kallstart, men inte någon man strävar efter heller. Ett tydligt knatter kan vara läckande avgaser från något av rören eller YPVS-ventilerna. Det låter väl inte direkt som en symaskin.
Får man fråga hur det kommer sig att en så pass mekar-ovan person har skaffat en RD500?
 

PeteG

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
84 Yamaha RD500LC
Intressant med fel som "läker" av sig själv. Sådana brukar vara besvärliga att lösa. Men om den inte längre flödar över så kanske det var så enkelt att flottören hängt sig och inte stängde. Helt klart är det värt att ta bort och isär förgasarna och rengöra/renovera om det behövs.
Gammal bensin kan bli som slemmiga maskar och täppa till både det ena och det andra.

Jag skulle hemskt gärna skruva RD igen, men har inte ens tid att köra min egen hoj längre, och då blir det omöjligt att ta sig an någon annans grejor.

Knattrigt på tomgång? En tvåtaktare knattrar alltid. Ett ganska högfrekvent rassel som blir mindre när motorn är varm kan vara kolvringsrassel. Inget jättefarligt, och helt normalt med smidda kolvar (ifall nu någon stoppat i sådana tidigare) som är liote för små vid kallstart, men inte någon man strävar efter heller. Ett tydligt knatter kan vara läckande avgaser från något av rören eller YPVS-ventilerna. Det låter väl inte direkt som en symaskin.
Får man fråga hur det kommer sig att en så pass mekar-ovan person har skaffat en RD500?
He he, jag var19 år 1999. Ville ha en snygg och sportig maskin. Många tyckte den som fanns i staden var as rå. Och då det var en träningskompis som ägde den och han ville byta till 4-takt, slog jag till. Lägg sedan till att jag sparar på fina saker som jag inte måste sälja. Tänkte att en vacker dag är det dags att köra igen. Med åren har jag förstått att cykeln lockar så kallade entusiaster. När jag inte förstod var mecket bara ett problem. Men när man löser det känns det jättekul och det smakar att våga skruva mer.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
He he, jag var19 år 1999. Ville ha en snygg och sportig maskin. Många tyckte den som fanns i staden var as rå. Och då det var en träningskompis som ägde den och han ville byta till 4-takt, slog jag till. Lägg sedan till att jag sparar på fina saker som jag inte måste sälja. Tänkte att en vacker dag är det dags att köra igen. Med åren har jag förstått att cykeln lockar så kallade entusiaster. När jag inte förstod var mecket bara ett problem. Men när man löser det känns det jättekul och det smakar att våga skruva mer.
Kul att du har ägt den så länge! Jag har alltid haft en dröm att äga en RG500 Gamma någon gång, men de har aldrig varit "prisvärda" så det lär väl aldrig bli någon hårigare tvåtaktare.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Kul att du har ägt den så länge! Jag har alltid haft en dröm att äga en RG500 Gamma någon gång, men de har aldrig varit "prisvärda" så det lär väl aldrig bli någon hårigare tvåtaktare.
Letar man lite aktivt då och då poppar det upp bra erbjudanden ibland.
Sökte runt efter en RD350 YPVS när jag fick ett erbjudande -"Kan du inte köpa min Gamma istället ?"
Ett bra erbjudande med en hög delar vid sidan om, sen var man ägare till en RG500 :)
Hittade senare även en RD350 som jag egentligen letade efter.

RD'n är rolig, men RG'n är skitkul
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top