RD-tråden!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför det, har inte båda förgasarna varsin soppaslang från tanken, eller händer det nåt senare?
1ans förgasare sitter nästan rätt under kranen medan 2an matas med en slang som är längre och går i en båge. Varje gång man får slå över till reserven är det troligen 2ans burk som känner av det först (mager blandning). Jag fick själv härdsmälta på 2ans kolv en gång i samband med att bensinen höll på att ta slut och efter konsultation med Ebos fick jag höra att det var inte ovanligt att just 2an tar mest stryk när sånt händer och det pga det jag beskrev.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
1ans förgasare sitter nästan rätt under kranen medan 2an matas med en slang som är längre och går i en båge. Varje gång man får slå över till reserven är det troligen 2ans burk som känner av det först (mager blandning). Jag fick själv härdsmälta på 2ans kolv en gång i samband med att bensinen höll på att ta slut och efter konsultation med Ebos fick jag höra att det var inte ovanligt att just 2an tar mest stryk när sånt händer och det pga det jag beskrev.
Antingen var det sant eller så sa han det för att sälja en Pingle-kran men haveriet var iaf ett faktum :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1ans förgasare sitter nästan rätt under kranen medan 2an matas med en slang som är längre och går i en båge. Varje gång man får slå över till reserven är det troligen 2ans burk som känner av det först (mager blandning). Jag fick själv härdsmälta på 2ans kolv en gång i samband med att bensinen höll på att ta slut och efter konsultation med Ebos fick jag höra att det var inte ovanligt att just 2an tar mest stryk när sånt händer och det pga det jag beskrev.
Åfan, så det är så det är? Såna modellspecifika olater är väl egentligen bara RD-proffs som dig som vet något om? :hihi

Just nu vet jag ingenting om hojen öht, eftersom jag inte kan köra själv (https://www.sporthoj.com/forum/threads/konsekvenser-av-hojåkning.242703/). Men problemet skulle kunna bero på att soppaslangarna inte är lika långa? Låter ju enkelt att fixa, eller?
Tanken var att en kompis som är ex-knutte skulle ha RD:n som följehoj när svärsonen övningskör. Nu lånade han Tenere 660:n istället. 350:n blir alltså ett senare, inte så akut projekt. Ska dock tas tag i.

Haha nejdå, du har inte missat min 350. Jag har bara inte kommit ut som RD-ägare förrän nu. Det är många nya inköp jag har på mitt samvete de senaste åren!
RD 350 var en hoj jag drömde om som moppe-yngling, och då helst just med -84:ans något mörkare röda (än -83:an) nyans. Den broschyren är vältittad!

RDn på klubben (1).JPG
Jodå, bakstänkan ligger redo att stoppas dit.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Åfan, så det är så det är? Såna modellspecifika olater är väl egentligen bara RD-proffs som dig som vet något om? :hihi

Just nu vet jag ingenting om hojen öht, eftersom jag inte kan köra själv (https://www.sporthoj.com/forum/threads/konsekvenser-av-hojåkning.242703/). Men problemet skulle kunna bero på att soppaslangarna inte är lika långa? Låter ju enkelt att fixa, eller?
Tanken var att en kompis som är ex-knutte skulle ha RD:n som följehoj när svärsonen övningskör. Nu lånade han Tenere 660:n istället. 350:n blir alltså ett senare, inte så akut projekt. Ska dock tas tag i.

Haha nejdå, du har inte missat min 350. Jag har bara inte kommit ut som RD-ägare förrän nu. Det är många nya inköp jag har på mitt samvete de senaste åren!
RD 350 var en hoj jag drömde om som moppe-yngling, och då helst just med -84:ans något mörkare röda (än -83:an) nyans. Den broschyren är vältittad!

View attachment 464721
Jodå, bakstänkan ligger redo att stoppas dit.
Är det Allspeed-pipor som sitter på? De är bra mkt bättre än Micron kan jag säga.
Jag hade en RD med den lacken när jag var 20. Det börjar bli längesen nu.
1634053613651.png
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det Allspeed-pipor som sitter på? De är bra mkt bättre än Micron kan jag säga.
Jag hade en RD med den lacken när jag var 20. Det börjar bli längesen nu.
View attachment 464724
Asfrän bild, den måste du vara stolt över! Och är det inte en öppningsbar Tommy-hjälm vi ser?!
Ah, du är ju en riktig RD-kännare; Klart det är Allspeed-pipor! Har orginal också, kan bara inte bestämma vilket som är mest orginal...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Asfrän bild, den måste du vara stolt över! Och är det inte en öppningsbar Tommy-hjälm vi ser?!
Ah, du är ju en riktig RD-kännare; Klart det är Allspeed-pipor! Har orginal också, kan bara inte bestämma vilket som är mest orginal...
Ha ja just en sån hjälm är det :) Allspeed är coolare, låter bättre och ger lite mer pulver än original men det ska bestyckas upp. Har för mig original huvudmunstycke är 240 på Mikuni 26:eek:r. Sjukt att man fortf tror sig komma ihåg sånt..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ha ja just en sån hjälm är det :) Allspeed är coolare, låter bättre och ger lite mer pulver än original men det ska bestyckas upp. Har för mig original huvudmunstycke är 240 på Mikuni 26:eek:r. Sjukt att man fortf tror sig komma ihåg sånt..
Jag har för mig att det var 230 :).
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Var en auktion på tradera som jag ”förlorade”, så med blodad tand. Nån som vill säljaren rd350 ypvs för rimlig peng. Önskar ett renoveringsobjekt alt rullande objekt.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
16700:-, den låg still på 15 länge till sista 10 sekunderna när ja la 16200, men de sket sig
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur mycket soppa drar en 350 YPVS? Och hur länge räcker 2-t oljan om man fyller fullt? Visst, vardagsfrågor, men lite kul att veta för mig som aldrig kört en. Och är den uthärdlig vid missbruk som en femtiomila-resa?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hur mycket soppa drar en 350 YPVS? Och hur länge räcker 2-t oljan om man fyller fullt? Visst, vardagsfrågor, men lite kul att veta för mig som aldrig kört en. Och är den uthärdlig vid missbruk som en femtiomila-resa?

Jag har två , en helt original och en med Allspeed pipor och bestyckad efter det, märker att den vill ha lite mer än den som är original
Oftast verkar den med pipor ligga på 0.7-0.8l/mil blandad körning när man räknar efter att man tankat fullt, men det är inga problem att få den att dra 1liter heller, dom inbjuder ju till rätt inspirerad körning, är ju tråkigt att ligga på 5000rpm , man vill ju som dra dom upp mot 10.000 hela tiden
Skulle säga att oljan räcker runt 50mil , 2-3 tankar bensin på en oljetank ungefär
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har två , en helt original och en med Allspeed pipor och bestyckad efter det, märker att den vill ha lite mer än den som är original
Oftast verkar den med pipor ligga på 0.7-0.8l/mil blandad körning när man räknar efter att man tankat fullt, men det är inga problem att få den att dra 1liter heller, dom inbjuder ju till rätt inspirerad körning, är ju tråkigt att ligga på 5000rpm , man vill ju som dra dom upp mot 10.000 hela tiden
Skulle säga att oljan räcker runt 50-100mil nånstans
Fifan, så det är så mycket de drar? Inga miljöhojar direkt...

Enda RD jag kört lite längre på är en RD 500 jag lånade. Nu var det endast raktfram-körning och då drog den inga minnesvärda mängder med soppa iaf. Minns att den hade jättehög utväxling, passade mycket illa med tvåtaktskaraktären. Är det samma med 350:n?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Fifan, så det är så mycket de drar? Inga miljöhojar direkt...

Enda RD jag kört lite längre på är en RD 500 jag lånade. Nu var det endast raktfram-körning och då drog den inga minnesvärda mängder med soppa iaf. Minns att den hade jättehög utväxling, passade mycket illa med tvåtaktskaraktären. Är det samma med 350:n?

Ja den skulle väl säkert gå att få ner mot 0.5l/mil om jag körde den på samma sätt som jag kör min SR500, ligger lugnt i 80-90 och varvar inte så mycket, men RDn inbjuder ju som sagt till lite annan körning och då man öppnar upp avgasventilerna fullt så suger piporna mycket luft/bensin mix genom cylindrarna
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu var det längesen jag hade en med original spec men har för mig den drog runt 0.6-0.7 i snitt och att en full oljetank räckte ca 100 mil. Bror min körde tur o retur till Spaniens sydkust så 50 mil bekommer den inget alls. Ett annat år körde vi ner till Österrike och marschade ca 140 på autobahn. Där ligger den på 7000 varv och spinner som en katt. Fantastiskt fin hoj på sin tid som dög till mycket
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu var det längesen jag hade en med original spec men har för mig den drog runt 0.6-0.7 i snitt och att en full oljetank räckte ca 100 mil. Bror min körde tur o retur till Spaniens sydkust så 50 mil bekommer den inget alls. Ett annat år körde vi ner till Österrike och marschade ca 140 på autobahn. Där ligger den på 7000 varv och spinner som en katt. Fantastiskt fin hoj på sin tid som dög till mycket
Det där gillar jag, sporthojar som duger till allt! Mina R6or fick också gå till Österrike, klart underskattade som tourers!
Men blev det inte nervöst just med tvåtakts... knattret?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det där gillar jag, sporthojar som duger till allt! Mina R6or fick också gå till Österrike, klart underskattade som tourers!
Men blev det inte nervöst just med tvåtakts... knattret?
Nja 2T knattar bara under låg belastning. Höll man säg 100-140 på högsta växeln så fick den jobba precis lagom så man kunde köra hur många mil som helst
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Nja 2T knattar bara under låg belastning. Höll man säg 100-140 på högsta växeln så fick den jobba precis lagom så man kunde köra hur många mil som helst
Precis, var på en liten semestertur med min RD350 ner till forna Jugoslavien och vidare till Ungern i mitten på det glada åttiotalet.
Det var inga problem med motorcykeln på hela resan.
Blev dock lite förundrad när vi skulle över bergen mot Ungern när den var helt orkeslös.
Men det var kompisens Z1000 också, så vi misstänkte soppan när vi plockat ur ett stift som antagit en grönaktig ton.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som behöver en Haynes-manual till sin 350? Tummad och läst med skitiga fingrar, men annars i okej skick. En trehundring plus frakt, eller?


Manual RD350.jpg
Manual RD 350.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top