RD-tråden!

Jo, jag tror att vi bara är dina reservkompisar :(

Så här blir mina rör
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3912377&postcount=68

Jag har förvisso även planerat för 485-535cc så småningom men vad gäller längderna så tror jag du och jag vill ha ungefär samma sak

Nejdå fan, oroa sig inte:pannkyss

Ser bra ut, börjat bygga ännu?:tummenupp

Jo, det stämmer nog ganska bra. Min hoj ska ju inte användas till någon direkt racing så jag siktar väl mer in mig på ett bra mellanregister och en bred effekttopp. Men planerar du att skaffa banshee-bigbore då eller hur gör du med storkubiken?
 
Nejdå fan, oroa sig inte:pannkyss

Ser bra ut, börjat bygga ännu?:tummenupp

Jo, det stämmer nog ganska bra. Min hoj ska ju inte användas till någon direkt racing så jag siktar väl mer in mig på ett bra mellanregister och en bred effekttopp. Men planerar du att skaffa banshee-bigbore då eller hur gör du med storkubiken?

Nej jag har haft för mycket annat på mina axlar men rören är nästa moment på mitt TDR-bygge.

Planen är att först få igång hojen med orginal RD-motor sedan ska jag ragga upp en till motor att bygga på och den motorn blir nog byggd på Banshee-prylar.

När den motorn sedan sitter på hojen börjar jag bygga om den andra motorn som kommer bli en hemmabyggd strokervev och borrade, portade orginalcylindrar. Keihin 35:or och reeds från KX125 ligger redan och väntar på den motorn.

Eventuellt blir det omvänd ordningsföljd.
 
Nej jag har haft för mycket annat på mina axlar men rören är nästa moment på mitt TDR-bygge.

Planen är att först få igång hojen med orginal RD-motor sedan ska jag ragga upp en till motor att bygga på och den motorn blir nog byggd på Banshee-prylar.

När den motorn sedan sitter på hojen börjar jag bygga om den andra motorn som kommer bli en hemmabyggd strokervev och borrade, portade orginalcylindrar. Keihin 35:or och reeds från KX125 ligger redan och väntar på den motorn.

Eventuellt blir det omvänd ordningsföljd.

Jag förstår. Ser fram emot en utförlig serie byggbilder i tråden:tummenupp

Aha, ok. Så vad ska du sätta hojens nuvarande motor i sen när den är klar?
 
Hur stort borr kan man ha på en -85-86a? Efter ett tags vila startade jag henne och hon skar efter 5 sekunder. Gillar ju henne så jag är nog beredd att ge slynan en chans till. 64.75 gick sönder.
 
Du som nu blivit forumets RD-jesus kanske kan svara på varför det finns två rd-forum? Borde dom inte försöka slå sig ihop? Samt kanske bli en Yamaha tvåtakts-klubb? Alltså inte bara RD.

Och så ser jag att du smygit igång en byggtråd utan att säga nåt till oss! :fatta!
http://svenskard.forumportal.se/forum/antligen-dags-for-bushidos-byggtrad-t152.html

Angående ditt bekymmer med headerlängd så bör du nog titta cross/enduro-rör istället för RR eftersom du ju vill ha ett snällt rör.
Ska du porta motorn? Om inte så låt headern börja med 33mm invändig diameter som dina orginalcylindrar. Sen ska du nog ändå dra upp stora diametern till 100-120mm

Hej! Så här ligger det till det, fanns ett väl fungerade Rd forum tidigare med en ganska hög aktivitet, med många intressanta diskutioner om allt RD relaterat, Men av någon anledning så var det ingen som var intresserad av att driva det vidare, förutom "Ansvarig" för nuvarande RD.Klubben varför han ändrade forumformen till den nuvarande är en gåta för alla utom han själv.Det har förts många diskutioner på forumet om att ändra det till ett mera användarvänligt och modernare variant men det har varit som att slå huvudet i väggen:huvet Då beslöt jag att starta ett alternativt RD forum som även välkommnar övriga stora tvåtaktare.I och med Bushidos RD intresse tyckte jag det var lämpligt att han fick ta över forumet för fortsatt utveckling, vilket han har gjort på ett mycket bra sätt:):tummenupp /max350
 
Last edited:
Hur stort borr kan man ha på en -85-86a? Efter ett tags vila startade jag henne och hon skar efter 5 sekunder. Gillar ju henne så jag är nog beredd att ge slynan en chans till. 64.75 gick sönder.


64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla
 
64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla


Jag tackar för svaret men har nu tyvärr bestämt mig för att säljs henne i delar. Det blir lite för dyrt för mig att laga.
 
64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla

Jag har 65mm borr på mina cylindrar utan problem:tummenupp
 
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS
 
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS

Tyvärr så vet jag inget mera om den, troligtvis bara en studie:(
 
Hur står det till med folket och deras RD-varianter egentligen? Min hostade igång på första kicken efter vintervilan, och det med ett vrål som kunnat väcka döda och ett rökmoln som hade fått dimman vid Lützen att färgas grön av avund:D Gotta love 2-stroke:yoparty
 
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS

Det var väl en koncepthoj som aldrig blev av så att säga... De kom tilld esignstadiet och caddade ihop bilden som max350 har som avatar, men inte längre. Tyvär:(
 
Hur står det till med folket och deras RD-varianter egentligen? Min hostade igång på första kicken efter vintervilan, och det med ett vrål som kunnat väcka döda och ett rökmoln som hade fått dimman vid Lützen att färgas grön av avund:D Gotta love 2-stroke:yoparty

Om det inte blir snö! igen i helgen :gnissla så ska min få komma ut och lufta sig på söndag,har stått sen september men jag räknar kallt( :) ) med att den startar på första som vanligt.

Sist gången det tog 2 var på nyår -07 men då var det -26 ute så jag tyckte det var ok ändå. :)

Lite luft i däcken(byter till vårluft genom vinterläckage)i med batteriet och ut en sväng,ser fram mot det. :)

Besiktning i år igen,fan vad tiden går fort.

Henrik
 
Om det inte blir snö! igen i helgen :gnissla så ska min få komma ut och lufta sig på söndag,har stått sen september men jag räknar kallt( :) ) med att den startar på första som vanligt.

Sist gången det tog 2 var på nyår -07 men då var det -26 ute så jag tyckte det var ok ändå. :)

Lite luft i däcken(byter till vårluft genom vinterläckage)i med batteriet och ut en sväng,ser fram mot det. :)

Besiktning i år igen,fan vad tiden går fort.

Henrik

Det gör den säkert, det är ju japanesiskt kvalitetsstål:tummenupp

Det kan jag förstå att du ser fram emot... Har älsklingen stått stilla i nästan ett halvår så börjar man längta...:banana Är för övrigt lite avundsjuk på dina extra 150 cc, jag vill också ha:gnissla

Jo, min skulle också besiktigas nu. Fick underkänt på drivpaket och reflex baktill, men det åtgärdade jag samma eftermiddag och ombesiktigade dagen efter så nu är den klar för start i två år till:yoparty
 
Det gör den säkert, det är ju japanesiskt kvalitetsstål:tummenupp

Det kan jag förstå att du ser fram emot... Har älsklingen stått stilla i nästan ett halvår så börjar man längta...:banana Är för övrigt lite avundsjuk på dina extra 150 cc, jag vill också ha:gnissla

Jo, min skulle också besiktigas nu. Fick underkänt på drivpaket och reflex baktill, men det åtgärdade jag samma eftermiddag och ombesiktigade dagen efter så nu är den klar för start i två år till:yoparty

Tja,dom där extra 150cc är inte mycket att stå efter om det bara är effekten,vikten äter upp dom ändå.

Tycker 350 är roligare än 500 rent körmässigt,känns lite mer spännande att snurra runt på en gummibit! :) men som kultmoppe är ju 500 häftigare. ;)

Henrik
 
Tja,dom där extra 150cc är inte mycket att stå efter om det bara är effekten,vikten äter upp dom ändå.

Tycker 350 är roligare än 500 rent körmässigt,känns lite mer spännande att snurra runt på en gummibit! :) men som kultmoppe är ju 500 häftigare. ;)

Henrik

Tänker inte bara på effekten utan även på ljud, kultstatus och gammal hederlig more is more:tummenupp

Jaså, jag har hört att 500:an vara roligast. Den ska ju ha det bästa chassiet och den trevligaste effektkurvan... Visserligen väger den lite mer, men jag trodde ändå att det vägdes upp av det andra.
Sen så är ju min en gammal 82:a, dvs ingen ypvs och ett ganska mjukt chassie. Så din har nog både bättre drag och bättre väghållning än min:D Min känns allt lite vinglig av och till...:näsblod
 
Tänker inte bara på effekten utan även på ljud, kultstatus och gammal hederlig more is more:tummenupp

Jaså, jag har hört att 500:an vara roligast. Den ska ju ha det bästa chassiet och den trevligaste effektkurvan... Visserligen väger den lite mer, men jag trodde ändå att det vägdes upp av det andra.
Sen så är ju min en gammal 82:a, dvs ingen ypvs och ett ganska mjukt chassie. Så din har nog både bättre drag och bättre väghållning än min:D Min känns allt lite vinglig av och till...:näsblod

Precis som en ypvs,som en vinglig moppe men med mer effekt. :tummenupp

Jo,500 är motorcykel om man jämför med 350 men kulfaktorn är större på 350 just för det är så enkelt och känns så primitivt men visst är det milsvid skillnad i körkänslan och förtroendet man får för dom.

Henrik
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top