Reagerar inte kamerorna?

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Jag är så elak att jag alltid gör en omkörning vid plåtpoliserna, jag har fått det att blixtra 1 gång. Undrar fortfarande vad bilisten tänkte.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Som flera redan påpekat, så är det radar som används och kameran kan hålla reda på flera fordon samtidigt inom mätområdet. Den maximala hastighet den kan klara av att registrera beror på hur snabbt kameran kan triggas när radarn kännt av att ett fordon åkt för fort. Gränsen bör ligga runt 260km/h, så det är oftast mest en akademisk fråga...

Kamerorna är sällan aktiverade (och tar kort), även om de kontinuerligt har radarn påslagen och övervakar trafiken. Det kommer nog att ändras om polisen får större resurser för databehandling. Jag har på ca 4.000 passeringar endast vid ett tillfälle lyckats trigga en kamera och då under omkörning (varvid kortet kasseras). Syns det inte vem som körde, så är kortet värdelöst så som lagstiftningen ser ut idag.

Blixten används alltid och är vanligtvis gul (för bättre återgivning av bilden). Men jag har sett på sistone att vissa kameror varit ur bruk och att den gula linsen bytts mot något mörkare (eller om de plockat bort delarna). Svårt att veta om det varit fel på kamerorna efter vinterns kyla eller om man gör uppgraderingar...
 

Dee S

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
GSX1100 & CBR1100XX
En fundering: om man mäter farten 100-150 meter före kameran hur vet kameran då när den ska ta kortet? Om det går på tid så kan man ju "nita" eller stanna innan man når fram till kameran och då tar ju kameran en tom bild. Eller mäter radarn farten och triggar kameran ca 15 meter innan fordonet passerar också?
Man skulle ju kunna ha hur roligt som helst genom att lura kameran att ta bild er på "fel" fordon.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Ja då, det händer att dom plåtar hojar också och då märker man det, det har hänt mig på RV50 söder om Akersund, men hur skall dom se vem som kört?
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Lite OT eftersom de testar kamerorna med bilar men myten om att man kan köra så fort att de inte reagerar verkar ju stämma :)

Bara att gassa tillräckligt :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=ph-qv4gYAE8

EDIT: 172 MPH är cirka 277KM/H

De brittiska kamerorna verkar vara lite annorlunda. De fottar bilen bakifrån. Det här med vem som kör verkar inte vara så viktigt för våra vänner i väst.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag trodde dom (iaf nyare kameror) har IR-blixtar (ej synligt för mänskliga ögat) precis som trängselkamerorna i tokholm, men det kanske beror på ljusförhållandena, Man kanske skulle undersöka ett sånt där skåp nogrannare. =)

om du gör det så kommer du hitta en riktigt shysst digitalkamera, i alla fall enligt ryktena.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Testa att sträck dig upp så mycket som möjligt när du åker förbi kamerorna, större chans att du blir med på bild då!
 

Kronekull

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
I ett rött hus
Hoj
XJ 600 -00
Mr. Mike.

Det verkar lite märkligt om kamerorna registrerar hastigheten 100-150m bort och sen tar kortet när man är 15m ifrån kameran. Mycket kan hända under dessa 135m (150-15) och det borde inte vara juridiskt möjligt att göra på det sättet heller. Bilden ska ju tas när brottet begås för att verkligen bevisa något.
/Magnus
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Var faktiskt misstänksam mot att kamerorna överhuvudtaget var påslagna så jag testade i vintras. Mellan Luleå och Härnösand finns det många kameror, vet inte exakt men minst ett 20tal? Anyway, körde för fort förbi samtliga, på nedvägen blixtrade ingen men på uppvägen blixtrade faktiskt en!

Och som alla andra sagt, man märker om man blir fotad. Garanterat.
Som tur var hade jag min Ninjautstyrsel på mig så jag slapp betala. Men det verkar vara mycket ovanligt att de är påslagna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mr. Mike.

Det verkar lite märkligt om kamerorna registrerar hastigheten 100-150m bort och sen tar kortet när man är 15m ifrån kameran. Mycket kan hända under dessa 135m (150-15) och det borde inte vara juridiskt möjligt att göra på det sättet heller. Bilden ska ju tas när brottet begås för att verkligen bevisa något.
/Magnus

Radarn initierar mätningen ca 150m bort och mäter under 15m och avgör då om du kör för fort eller ej, om du konstaterats ha kört för fort fortsätte radarn att följa dig för att säkerställa att rätt fordon forograferas.

Rätt värdelöst att försöka ifrågasätta......

Sen finns där en inbyggd funktion i kamerorna där radarn identifierar fordonstyp och selekterar bort dem med för svaga radarekon vilket gör bla att motorcyklar vanligtvis inte fastnar och därmed tas ingen bild.
Vem blir först med att bygga en stealth bil för att undvika fartkamerorna?:yoparty
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Om man nu får för sig att undersöka skåpen...finns det någon sensor ett nått som gör att dom fotar saker som kommer för nära för att typ förebygga sabotage ?

Bara en tankte som slagit mig... :rolleyes:

För att vara på den säkra sidan, kan du ju lura den genom att smyga på den bakifrån..... :D
 

Dark_Messenger

Guest
Nackatunnlarna är väl sprängfyllda med hastighetskameror?? Har aldrig blinkat en enda jefla gång där för mig. Vet dock att de blinkar när bild tas av egen erfarenhet. :hihi

Målsättningen är att uiila samtidigt som jag ger fingret varje gång jag passerar en. Tyvärr lyckas jag inte alltid eftersom det går så fort :huvet
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Jag läste någonstans att dom hadde foton på digitalkameror inne i vissa boxar
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
De har hänt mig en gång att de blixtrar. Det var på väg mot Stockholm från Borlänge. Det blixtrade till som om blixten själv slog ner :yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top