Reclaim the city?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
gladh skrev:
Var nog det mest idiotiska jag läst här på länge. Jag stöder inte stenkastare, vandaler, kommunister eller för den delen kapitalister.
Det är tragiskt när en yrkesgrupp som polisen ska behöva utsättas för en så stressfull och farlig miljö som man hamnade i i Göteborg, delvis pg av klantig ledning. Men att därifrån säga att man vill se mer utav skarpladdade vapen mot förvirrade ungdomar är lite väl magstarkt.

mina $0.03

gladh

Visst, och polisen borde ha uniformer av velour.....

Nä, det enda sätter att hantera vandalerna är att dra blankt !!

mina $0.04
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Gixxer-Anders skrev:
Visst, och polisen borde ha uniformer av velour.....

Nä, det enda sätter att hantera vandalerna är att dra blankt !!

mina $0.04

Ska bli intressant att se vilken nivå diskussionen ligger på när ni kommer upp till en halv dollar.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Var är vattenkanonerna och tårgasen då? Dags att polisen slutar sitta på tummarna och köper in lite anti-kravallutrustning. Polisens problem är att de inte har något alternativ mellan batong och Norma Säk 9mm. Spola iväg buset Kungsgatans längd så de får en rejäl 'road-rash'. Då kanske det inte är så kul att förstöra. Där får de det stryk som behövs!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
K-Man skrev:
Var är vattenkanonerna och tårgasen då? Dags att polisen slutar sitta på tummarna och köper in lite anti-kravallutrustning. Polisens problem är att de inte har något alternativ mellan batong och Norma Säk 9mm. Spola iväg buset Kungsgatans längd så de får en rejäl 'road-rash'. Då kanske det inte är så kul att förstöra. Där får de det stryk som behövs!

Där håller jag med dig. Eftersom demonstrationer och "gatufester" tar alltmer sjuka proportioner så behöver det svenska polisväsendet ta efter sina europeiska kollegor. Införskaffa gummikulor, ärtpåsar och vattenkanoner.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
gladh skrev:
Var nog det mest idiotiska jag läst här på länge. Jag stöder inte stenkastare, vandaler, kommunister eller för den delen kapitalister.
Det är tragiskt när en yrkesgrupp som polisen ska behöva utsättas för en så stressfull och farlig miljö som man hamnade i i Göteborg, delvis pg av klantig ledning. Men att därifrån säga att man vill se mer utav skarpladdade vapen mot förvirrade ungdomar är lite väl magstarkt.

mina $0.03

gladh

:fatta!
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Gixxer-Anders skrev:
Visst, och polisen borde ha uniformer av velour.....

Nä, det enda sätter att hantera vandalerna är att dra blankt !!

mina $0.04

Huruvida polismännen befann sig i en sådan position att deras enda alternativ var att skjuta i nödvärn lämnar jag till rättssytemet att bedömma. Det är också att föredra att varje våldshandling som polisen utför / tvingas utföra skall testas för att se att detta var enda utvägen. Allt annat leder till ett haveri av rättsstaten som vi känner till den i dag. Med större rättigheter (våldsmonopolet) kommer ochså ett större ansvar.

Någon skrev ovan att man ska filma, inringa, häkta och se till att de får punga ut för den skadegörelse de åstadkommit. Det är åsikter som jag ställer upp på.

I raise to $0.05

gladh
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Tycker det klemmas för mycket med dessa små vandaler. Demonstration utan tillstånd och som alltid (!) slutar med vandalism ska förhindras. Såg på TV nu på lunchen där det handlade om demonstrationen i Göteborg. De ska nu försöka åtala 2 av poliserna som sköt i Göteborg vilket jag tycker är för jäklit.

Synd att man inte får sätt in militären längre sedan händelsen i Ådalen. Om man gjorde det så skulle nog inte många våga provocera. En grupp med 20åringar med skarpladdade AK 5or så är nog ingen med lite vett så kaxig :kulspruta !
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Joakim skrev:

Synd att man inte får sätt in militären längre sedan händelsen i Ådalen. Om man gjorde det så skulle nog inte många våga provocera. En grupp med 20åringar med skarpladdade AK 5or så är nog ingen med lite vett så kaxig :kulspruta !

Demonstraterna i Ådalen var vuxna människor och jag tvivlar på att de vandaliserade
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Burre skrev:
Demonstraterna i Ådalen var vuxna människor och jag tvivlar på att de vandaliserade

Burre, jag tror inte han rättfärdigade det som hände i Ådalen utan mest konstaterade att man inte får sätta in militären för allmän ordning sedan dess...? Så tolkade jag det iaf. :)

/Lucky9
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Ok då...men händelsen i Ådalen talar väl för att militär absolut inte ska sättas in?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Burre skrev:
Demonstraterna i Ådalen var vuxna människor och jag tvivlar på att de vandaliserade

Frågan är ju vem som ska ta skulden för Ådalen-katastrofen. Kapten Nils Mesterton som beordrade sina soldater att ge eld, eller pöbeln som vägrade lyda order fån militären och inte förstod när de hade fått igenom sina krav?

Tur att det är längesedan.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Joakim skrev:
Synd att man inte får sätt in militären längre sedan händelsen i Ådalen. Om man gjorde det så skulle nog inte många våga provocera. En grupp med 20åringar med skarpladdade AK 5or så är nog ingen med lite vett så kaxig :kulspruta !

Militär är militär och har inget att göra i civila krissituationer, punkt.
Hellre en erfaren och stabil 30- 40- 50-någonting årig stabil polis med gott om erfarenhet från gatan än en osnuten 18 åring som genom lumpen precis flyttat från mamma och pappa.

gladh
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Lucky9 skrev:
Burre, jag tror inte han rättfärdigade det som hände i Ådalen utan mest konstaterade att man inte får sätta in militären för allmän ordning sedan dess...? Så tolkade jag det iaf. :)

/Lucky9

Du tolkade mig rätt. Det var orsaken till varför man inte får sätta in militär längre som jag tänkte på.
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Joakim skrev:
En grupp med 20åringar med skarpladdade AK 5or så är nog ingen med lite vett så kaxig :kulspruta !


Detta känns kanske som lite väl farligt :skrämd . Vet själv hur "skjutkåt" man var i lumpen. Vem vet vad som skulle hända om det blir lite pressade och inte vet hur de skall göra i en situation. Chansen för blodbad är rätt stor och chansen för att någon oskyldig skadas är ännu större.


Men visst kan man leka med tanken :crash .

En viss snorunge kommer och kastar sten på din grupp, du beordrar eldstöt och orosmomentet ifråga förvandlas till en oigenkänlig röd sörja :eek: .

Detta vore naturligtvis ett högst olyckligt scenario för alla parter


Jaja den som lever får se.


$$$10 000$$$
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
gladh skrev:
Huruvida polismännen befann sig i en sådan position att deras enda alternativ var att skjuta i nödvärn lämnar jag till rättssytemet att bedömma. Det är också att föredra att varje våldshandling som polisen utför / tvingas utföra skall testas för att se att detta var enda utvägen. Allt annat leder till ett haveri av rättsstaten som vi känner till den i dag. Med större rättigheter (våldsmonopolet) kommer ochså ett större ansvar.

Någon skrev ovan att man ska filma, inringa, häkta och se till att de får punga ut för den skadegörelse de åstadkommit. Det är åsikter som jag ställer upp på.

I raise to $0.05

gladh

Visst, du har helt rätt...
MEN:
Den som försöker skada eller döda en polisman ska inte sitta på TV och böla i efterhand.....
"ååå det e så synd om mej asså... om slog mig här på tån. Å jag som bara ville röka lite B å kasta sten... POLISSTAT!!" :gråta :gråta

*GÄSP*

My $0.001
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top