Allt annat än Marc på denna bana är en skräll. Jag skulle bli mycket överraskad om Ducati kan konkurrera, särskilt då max tillåten bränslevolym reducerats. Jag tror inte för fem öre att de inte utnyttjat detta till fullo.
Nej, det känns väl orimligt att inte Ducati skulle ha använt all extra soppa när vi vet hur framför allt Yamaha (minns Lorenzos försäsong 2014) men också Honda fått slita hund för att få motorn körbar med så pass mager bränsleblandning. Inget av företagen är ju några duvungar när det gäller motordesign så att Ducati trollar fram all den extra effekt man hade på Losail enbart av luft känns ju inte som det mest trovärdiga scenariot? Däremot får väl Ducati fortfarande använda 22 liter soppa medan fabriksstallet får nöja sig med 20?
Sedan är det ju däcksvalen - i fjol rullade ju MM som enda förare på det hårda bakdäcket:
https://ultimatemotorcycling.com/20...icas-motogp-austin-bridgestone-tire-analysis/
Frågan är ju om mediumdäcket blir valet för fabriksförarna i år eller om de vågar chansa på det hårda. Det hårda har ju Ducati inte tillgång till, det mjuka lär inte vara ett alternativ för tävlingen så här har Ducati ingen fördel, möjligen en liten nackdel faktiskt...
Sedan slog jag upp banlayouten och min minnesbild var hyfsat korrekt - det innebär att banan har tre hyggliga accelerationssträckor per varv då det torde sörpla friskt i tanken. Det minskar ju inte direkt soppabehovet...
Dall'igna må vara ett geni, men att få fram en helt ny chassidesign som efter bara ett test och en tävling är lika vasst som Hondas och Yamahas under tävling och på mer lika villkor skulle i sig självt gränsa till ett mirakel. Dessutom ska de nu tävla på en bana där de inte försäsongtestat och därmed inte har några data ifrån.
De gör det bra om de slåss om topp fem. Fast de där två extra litrarna kan ju faktiskt innebära en stor hjälp även fortsättningsvis och på COTA i synnerhet...
Spännande att följa utvecklingen (för positionerna efter MM)