Red Bull Grand Prix of the Americas - MotoGP runda 2.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?
När det gäller Yamaha anses det i allmänna termer handla om att den är designad för rundare spår och hög kurvhastighet, att jämföra med Hondas "stop and go" där förarna bromsar sent och hårt in i sväng, vänder runt och går på gas medan hojen rätas upp blixtsnabbt.

Yamahan anses inte ha (haft) samma bromsstabilitet och ligger länge i kurvan, förarna ökar successivt gas när nedlägget fortfarande är stort vilket sliter på däckens yttersta kant.

Du kanske kan säga att Yamaha är designad med en 600-filosofi, Honda (och Ducati) mer som en literklubba? Om man så vill...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?

Det ligger nog något i det.
Tror motogp-kommentatorerna nämnde att JL's däck var rätt slitet också.
Dock inte lika som Rossis.
De spekulerades om att det ,delvis, var pga Rossis vikt.
Vet dock inte hur Tech3'ornas däck såg ut efter. :va
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
När det gäller Yamaha anses det i allmänna termer handla om att den är designad för rundare spår och hög kurvhastighet, att jämföra med Hondas "stop and go" där förarna bromsar sent och hårt in i sväng, vänder runt och går på gas medan hojen rätas upp blixtsnabbt.

Yamahan anses inte ha (haft) samma bromsstabilitet och ligger länge i kurvan, förarna ökar successivt gas när nedlägget fortfarande är stort vilket sliter på däckens yttersta kant.

Du kanske kan säga att Yamaha är designad med en 600-filosofi, Honda (och Ducati) mer som en literklubba? Om man så vill...

Verkade så och Ducati kunde köra mycket tightare spår än Rossi.
Dovi hade medelhårda däcket fram.

På min tid kunde man köra med samma framdäck en hel säsong..

Rossis däck efter Austin
 

Bifogat

  • BlMZ08HIYAElSFc.jpg
    BlMZ08HIYAElSFc.jpg
    35.8 KB · Visningar: 87

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkade så och Ducati kunde köra mycket tightare spår än Rossi.
Dovi hade medelhårda däcket fram.

På min tid kunde man köra med samma framdäck en hel säsong..

Rossis däck efter Austin

Var det Austin förra året som rossi slaktade framdäcket ännu värre än sådär, eller var det nåt helt annat race? :) Känner igen slitaget iaf.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Vattnet måste sannerligen ha dykt upp från ingenstans och dessutom på nolltid. Det upptäcktes ju först då säkerhetsbilen åkte runt banan, cirka tre minuter innan uppvärmningsvarvet. Då stod ju förarna redan på griden och måste rimligtvis ha kört sightingvarvet en kvart tidigare, utan att upptäcka något vatten...? Att de pommes frites feta amerikanska flaggvakterna missar en sådan sak är väl föga förvånande, men förarna...? Inte troligt.

Jag har för mig att Nicky Hayden sa att han sett vattnet på sighting varvet och tänkt att de där får jag se upp för första varvet. Kanske rann till ytterligare vatten senare dock.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur går det ens att köra med det där däcket? Det är ju slitet ned till fälgen, det är ju precis att fälgen inte går i backen! :brinnerup
ja, kommer jag ihåg rätt var det väl redan på åttonde-nionde varvet som Rossi började tappa tempo i f t medtävlarna efter att ha jagat sig uppåt i fältet från en medioker startposition/start. Sedan gick det ännu raskare bakåt genom fältet, hade medtävlarna bara hållit sig på hjulen i lite större omfattning vete tusan vilken placering VR fått. Men Rossi var inte ensam, det var väl detta rejs CC gick in och bytte bakdäck?

Det är konsten att hålla det tempot trots att ostarna ser ut på det viset som gör mig övertygad om att utomjordingar finns och rullar omkring på vår jord...:3freak
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ja, kommer jag ihåg rätt var det väl redan på åttonde-nionde varvet som Rossi började tappa tempo i f t medtävlarna efter att ha jagat sig uppåt i fältet från en medioker startposition/start. Sedan gick det ännu raskare bakåt genom fältet, hade medtävlarna bara hållit sig på hjulen i lite större omfattning vete tusan vilken placering VR fått. Men Rossi var inte ensam, det var väl detta rejs CC gick in och bytte bakdäck?

Det är konsten att hålla det tempot trots att ostarna ser ut på det viset som gör mig övertygad om att utomjordingar finns och rullar omkring på vår jord...:3freak

De som kör fort på sådana sulor gör det för de Hela tiden kör på greppgränsen och följer därför bara med när däcket tappar grepp, hade dom inte kört på absoluta gränsen hade de tappat rejält mer när det helt plötsligt inte finns grepp för en miss och de blir varse om hur dåligt fästet är, om dom fixar det. .:)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
De som kör fort på sådana sulor gör det för de Hela tiden kör på greppgränsen och följer därför bara med när däcket tappar grepp, hade dom inte kört på absoluta gränsen hade de tappat rejält mer när det helt plötsligt inte finns grepp för en miss och de blir varse om hur dåligt fästet är, om dom fixar det. .:)

Rossi hade ett väldigt bra svar till hur han kände när han körde årets race. Han sa under utfrågningen efter presskonferensen att han under hela racet fick ta det försiktigt, han visste från börja att han aldrig kunde köra till 100% för då skulle de slitas för snabbt. Ganska tidigt i racet började han känna hur däcket började rulla upp sig utmed kanten när han hade som störst lutningsvinkel och att han efter det fick "hantera" situationen så gått det gick för att inte förvärra det allt för mycket.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top