Red Bull Grand Prix of The Americas

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Det jag funderar lite på är hur många av förarna (om nån alls egentligen) som fått ett bra grepp om hur banan funkar? Som jag fattat det, baserat på citatet nedan, så verkar COTA vara en bana som är extremt svår att förstå sig på.

MotoMatters skrev:
But while each turn is intimately connected with the next, it does not flow. You need to be in the right place to approach the coming corner, but that does not mean that you arrive in the right place from the previous one. On a truly flowing track, like Phillip Island, Mugello, parts of Assen, each corner places you naturally where you need to be for the next, and you can focus your mind on getting the most out of that turn. At Austin, you need to concentrate, force the bike to get over to the correct point on the track, aim the bike at the exit point you want for the next corner, not the best one for this. Phillip Island flows naturally, Austin, the riders say, flows unnaturally.

http://www.motomatters.com/report/2013/04/19/2013_austin_motogp_preview_a_new_track_s.html

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Hyfsat kval av Espargaro! Även om han har bästa Crt matrialet så är han ju överlägsen känns det som!
Hoppas att han får tag i bra matrial nästa år samt att vi får hit lillebror Espargaro med :)

Iof behöver Spanien i ny motogp stjärna som jag behöver ett hål i huvudet
Var är Rins, Salom, Vinales och A Marquez om säg 3-4 år

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tänk om det kunde bli en helomvändning med två bröder i Tech3 istället för två sura engelsmän? Aleix och Pol in och Cal / Smith ut.
Cal går till Ducati och Hayden börjar odla cannabis och röka på. Han är ju ändå helt borta.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det jag funderar lite på är hur många av förarna (om nån alls egentligen) som fått ett bra grepp om hur banan funkar? Som jag fattat det, baserat på citatet nedan, så verkar COTA vara en bana som är extremt svår att förstå sig på.
Intressant detta. Banan är ju väldigt bred och i likhet med de båda andra amerikanska banorna (Indianapolis och Laguna Seca) intygar ju förarna unisont att den är ”annorlunda”.

Kanske är det något med amerikanska banor...?

Om COTA står det på motogp.com:

”...most sections mirroring at least some part of a famous track around the world.”

Kanske är den nya banan ett illa lyckat försök att göra en jättebra bana genom att kopiera och sätta ihop delar från andra riktigt lyckade banor?

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Hermann Tilke som har designat COTA har ju ritat Sepang och flera andra kända banor som (så vitt jag vet) förarna inte vekar lika konfunderade kring. Är det ovanligt att man kör både F1 och MotoGP på samma bana?

På motogp.com står det såhär om banornas bredd:

COTA: 15 meter
Catalunya: 12 meter
Sepang: 25 meter (??!!)
Silverstone: 17 meter
Laguna Seca: 15 meter

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hermann Tilke som har designat COTA har ju ritat Sepang och flera andra kända banor som (så vitt jag vet) förarna inte vekar lika konfunderade kring. Är det ovanligt att man kör både F1 och MotoGP på samma bana?

På motogp.com står det såhär om banornas bredd:

COTA: 15 meter
Catalunya: 12 meter
Sepang: 25 meter (??!!)
Silverstone: 17 meter
Laguna Seca: 15 meter

2013 tror jag det är
Malaysia
CotA
Catalunya
Silverstone

Tidigare körde man väl tillsammans på Suzuka och säkert fler som jag inte kommer på just nu. Körde MotoGP i Shanghai? Jag kommer inte ihåg nu vart de körde i Kina.

WSBK kör på Monza och Nürburgring vilket även F1 gör.

Tilke har designat typ alla större banor de senaste tio åren...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Tilke

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Pedrosa, Marquez och Lorenzo verkar ha bäst tempo över flera varv, Cal som outsider och Rossis form ser ut att peka i rätt riktning med många konsekventa varv men han behöver hitta några tiondelar till.

http://resources.motogp.com/files/results/2013/AME/MotoGP/WUP/Analysis.pdf?v1_4b87ae7d

Precis, och det är välkänt att Vale kör bra mycket snabbare när det väl är race-dags än under WUP. Blir ett bra race detta! Vågar man hoppas på att Dovi kommer top 5? :brynad

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Precis, och det är välkänt att Vale kör bra mycket snabbare när det väl är race-dags än under WUP. Blir ett bra race detta! Vågar man hoppas på att Dovi kommer top 5? :brynad

Jo, han brukar kunna visa att träning är träning och race är race.

Kan bli ett bra race, verkar vara fem förare som redan har eller har möjlighet att komma upp i tempo för att slåss om seger och pallplatser.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Moto3 endast 5 varv :va
Lite spännade var det dock :)

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Någon som vill dela med sig utav några bra sida där man kan streama racet? Gärna med engelska kommentatorer :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså CP motogp. Com. Tittade på moto2 o blev plötsligt utkastad och kan inte se längre. Skit o piss

Det enda som fungerar är lågupplöst. Hurra...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha