Red Bull Grand Prix of The Americas

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Rossi kommer att göra livet surt för alla i år. Inklusive Lorenzo.

Det gnälls ju lite på Edwards, att han inte ska vara där i serien och köra. I den mån en serieseger i CRT-klassen är värd något, jag vet inte men kanske, så tror jag att Kawasaki som inte har råd med en fullödig MotoGP-satsning gärna vill ha den pokalen. Inte med Edwards, han får utveckla hojen ett år eller två till, utan med Sykes som kanske kanske kan ta SuperBike-titeln i år. Det var ju inte väldigt långt ifrån förra året.
Sen byter de plats och Edwards kan vara hojutvecklare i Superbike och Sykes får försöka på Kawas vid det laget anständigt välutvecklade CRT-hoj.

Någon annan anledning till CRT:s existens förstår inte jag. Kommer det en BMW-CRT också snart kanske?

Sorry, nu är jag lite off-topic känner jag...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag läste i MCN att det spekuleras om att Yamahas fabrikshojar kan ha kört med en "seamless shift gearbox" i första racet vilket skulle kunna förklara varför det såg ut som om Rossi hade bättre driv ur kurvorna än Cal och bättre fart på rakorna, trots att motorerna ska ha samma spec, och nästan hängde med Hondorna.

Någon som hört något mer om det?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Någon annan anledning till CRT:s existens förstår inte jag. Kommer det en BMW-CRT också snart kanske?
Suter har ju BMW-motorn och Edwards hatade det chassiet och klagade högljudd hela året. Nu kör Ioda med en Suter/BMW och Petrucci och Pesek som förare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Brand i en av Tech 3s startramper under natten utlöste sprinklersystemet. Tech3, Yamaha, LCR och Cardion teamet är drabbade av vattenskador i sina depåboxar, datorer, servers etc. Alla ska kunna vara med som planerat och inga hojar är förstörda.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Brand i en av Tech 3s startramper under natten utlöste sprinklersystemet. Tech3, Yamaha, LCR och Cardion teamet är drabbade av vattenskador i sina depåboxar, datorer, servers etc. Alla ska kunna vara med som planerat och inga hojar är förstörda.

Aj, aj.....förmodligen för att de inte har fabriksspec. på startramperna.......
:D

Förresten, skulle det inte vara träning på torsdagar i år? Eller var det bara inför förra räjset?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet inte om det här är rätt ställe att diskutera det här men jag slänger ur mig det så ser vi vart det hamnar, det kan ju också vara så att det redan avhandlats och lösningen är funnen; vad är problemet med CRT egentligen? Jag kollade på ett högst ovetenskapligt sätt varvtiderna under race på de snabbaste förarna på Misano 2012;
- Snabbaste MotoGP: 1.34-1.35 (Lorenzo)
- Snabbaste CRT; 1.37 (de Puniet)
- snabbaste WSBK; 1.36-1.37 (Biaggi)

CRT har väl ett friare reglemente än WSBK så varför är inte hojarna snabbare? Är det däcken i WSBK som passar hojarna bättre och det därför går snabbare? Eller har de mindre pengar i CRT och därför inte har råd att köra med samma spec som i WSBK?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Tror ni någon av de amerikanska CRT-hojarna kommer att kvala in? Jävlar vad ful GP-Tech-hojen är!
 

Bifogat

  • g.jpg
    g.jpg
    128.9 KB · Visningar: 182
  • b.jpg
    b.jpg
    138.9 KB · Visningar: 218

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BIJWYRdCQAAdOPo.jpg:large
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du älskar att haka upp dig på detaljer och vägrar visa att du förstår va andra menar genom att ställa onödiga och ibland/ ofta dryga följdfrågor.
Du tycker inte pedrosa hör till en av de fyra topp kandidaterna för att ta titeln i år? Bara för att du haka upp dig på just racet?


Troll kallas det för, klicka gärna på länken för mer information:fakta

(Läs avdelningen "bemötande av troll")

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Tror ni någon av de amerikanska CRT-hojarna kommer att kvala in?.........

Nä det kan man ju undra.
Jag är lite splittrad när det gäller detta m CRT-hojarna. Å ena sidan gillar jag dem inte för det blir mindre av prototypracing.
Å andra sidan så har jag alltid gillat tanken med att mindre "tillverkare" med mindre budget men med gediget listiga idéer skulle kunna ge de större tillverkare en match och kanske nån gång då och då en käftsmäll :)
Som det nu ser ut kommer ju inte det att hända tyvärr.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nä det kan man ju undra.
Jag är lite splittrad när det gäller detta m CRT-hojarna. Å ena sidan gillar jag dem inte för det blir mindre av prototypracing.
Å andra sidan så har jag alltid gillat tanken med att mindre "tillverkare" med mindre budget men med gediget listiga idéer skulle kunna ge de större tillverkare en match och kanske nån gång då och då en käftsmäll :)
Som det nu ser ut kommer ju inte det att hända tyvärr.
Trodde/hoppades också att fler CRT-förare skulle ligga betydligt längre fram i fältet. De amerikanska ekipagen ser ut att ha ännu sämre förutsättningar än de vi redan har sett att hävda sig.

Vad man skulle kunna gissa är: vilken kommer vara sämst? Kanske borde man inte döma ut GP-Tech hojen på dess anskrämliga utseende? Kanske är den läckrare Attack-hojen i själva verket skräp?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
vad är problemet med CRT egentligen?
Svaret finns i förkortningens betydelse. En CRT-hoj har en motor och växellåda som kan köpas av en MSMA-medlem (Honda, Yamaha och Ducati) för €20.000 (motor 15.000, växellåda 5.000). Tanken är att ingen ska lägga mer pengar än så på en motor och då kan du inte få samma effekt som i en WSBK-hoj. Biaggi gjorde av med drygt 35 motorer (1 per race) när han vann titeln.

Sen har däcken självklart också betydelse för varvtiderna.

(Som jämförelse kan nämnas att de som vill köpa Yamaha M1-motorer säsongen 2014 får betala €800.000 för 5 st = drygt €150.000 per motor = 10 gånger dyrare än en CRT-motor)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Svårt att se på en film men jag tycker banan ser rätt tråkig ut. Känns mer som en F1-bana utan riktigt flyt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5784921 skrev:
Svaret finns i förkortningens betydelse. En CRT-hoj har en motor och växellåda som kan köpas av en MSMA-medlem (Honda, Yamaha och Ducati) för €20.000 (motor 15.000, växellåda 5.000). Tanken är att ingen ska lägga mer pengar än så på en motor och då kan du inte få samma effekt som i en WSBK-hoj. Biaggi gjorde av med drygt 35 motorer (1 per race) när han vann titeln.

Sen har däcken självklart också betydelse för varvtiderna.

(Som jämförelse kan nämnas att de som vill köpa Yamaha M1-motorer säsongen 2014 får betala €800.000 för 5 st = drygt €150.000 per motor = 10 gånger dyrare än en CRT-motor)

Ingår elektronikpaketet i de 15 000? Redan i WSBK är väl elektroniken betydligt dyrare än så?

Vad kostar det egentligen att skrämma upp en ZX-10R eller S1000RR till en 220-230 hästar? Det borde räcka hyfsat om resten av hojen funkar, de uppskattar väl att M1:an ligger runt 230 hästar? Med fria regler på avgas, insprut och portning borde det inte vara sä svettigt, Superstockhojarna ligger ju strax över 200 bakhjulshästar och de är ju inte direkt jättemodifierade. Är det begränsningar på hur många motorer de får amvända under en säsong i CRT?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ingår elektronikpaketet i de 15 000? Redan i WSBK är väl elektroniken betydligt dyrare än så?
Det tror jag inte. De kör ju med samma ECU allihop i CRT.

Är det begränsningar på hur många motorer de får amvända under en säsong i CRT?
12 st.

Får de köpa motorerna före eller efter racehelgen? Vad jag menar är att om det kostar BMW eller Kawasaki 30 000 att bygga en konkurrenskraftig motor och den blir köpt varje race så kostar det 10 000 extra per racehelg, vilket för de måste vara peanuts. Eller får tillverkare inte ställa upp i CRT? Det borde å andra sidan gå att lösa på liknande sätt som Ducati i WSBK.
Om de vill köpa en motor så får de den efter racet. Chansen att någon av tillverkarna skulle köpa en motor är dock minimal (för ett japanskt företag vore det nästan skamligt).

GPC, Grand Prix Commission, bestämmer vilka som får ställa upp som CRT och det avgörs från fall till fall.

Jag tror att de flesta motorerna i CRT kostar betydligt mycket mer än €15.000.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top