Red Bull Grand Prix of The Americas

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tror ni någon av de amerikanska CRT-hojarna kommer att kvala in? Jävlar vad ful GP-Tech-hojen är!

"but you lajk the leathers yes?"

och stålskivor?!?!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
P€RRA;5784921 skrev:
...
Biaggi gjorde av med drygt 35 motorer (1 per race) när han vann titeln.
...

Det är DORNAS skrämselpropaganda och sätt att räkna på. I verkligheten hade han kanske 4st motorer som man skiftade mellan. Varje gång man öppnat något för att kolla om allt är okej räknar dom som att man bytt motor.

Det är ungefär som att räkna att en förare i 125GP-SM gjort av med 6st motorer på en SM-helg för att han bara lossade toppen och kollade att allt såg bra ut efter varje pass..

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
, Superstockhojarna ligger ju strax över 200 bakhjulshästar och de är ju inte direkt jättemodifierade.

jag har missat något i utvecklingen.. ligger stock cyklarna över 200 bhk ?
Trodde bmw låg i "topp" på ca 175 standard bhk, krämar de ut dryga 25 till med bara kit härva och helsystem ?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är DORNAS skrämselpropaganda och sätt att räkna på. I verkligheten hade han kanske 4st motorer som man skiftade mellan. Varje gång man öppnat något för att kolla om allt är okej räknar dom som att man bytt motor.
Säger inte emot dig, du brukar ha koll :)

Antalet jag angav är det som cirkulerat i media och återgetts av folk som verkligen borde ha bättre koll.

Jag får väl kolla med Biaggi nästa gång vi träffas :tungan

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(

Det är ungefär som att räkna att en förare i 125GP-SM gjort av med 6st motorer på en SM-helg för att han bara lossade toppen och kollade att allt såg bra ut efter varje pass..

Fast det är väl ändå det som är saken, att man kan öppna och inspektera/serva/renovera? Ja det är kanske lite överdrivet att säga att de gjort av med xyz antal motorer bara för att de bara öppnat dem, men då det är så det räknas i MotoGP så är det väl den jämförelsen man måste göra?

MGP-motorerna är väl konstruerade med begränsningen i åtanke, så rimligtvis borde de ha byggt in titthål/service-kåpor som teamet kan inspektera/serva delar genom utan att bryta plomperingen. CRT-motorerna är vanligtvis inte konstruerade med motorbegränsningen i åtanke, så inspektion/servning torde bli svårare.
Vilka delar kommer man åt att serva/justera i fabriksmotorerna och vilka i CRT-motorerna? Hur stor fördel har fabrikarna på den här fronten?

Sen om det är så enkelt att de i WSBK bara inspekterat 31ggr och bytt motor 4ggr eller om de inspekterat 10ggr, bytt motor 10ggr och renoverat motorn 15ggr för att nå en summa av 35, har jag ingen aning om. Oavsett vilket är WSBK för närvarande inte lika begränsade som CRT vad gäller motorer, och skulle man räkna antal "brutna plomberingar" i WSBK så blir det ju 35 ändå.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
jag har missat något i utvecklingen.. ligger stock cyklarna över 200 bhk ?
Trodde bmw låg i "topp" på ca 175 standard bhk, krämar de ut dryga 25 till med bara kit härva och helsystem ?

Det där med bänkade hästar är ju lite lurigt eftersom olika bänkar ger olika mycket effekt, Dynojet är väl allmänt kända för att ge relativt höga effekter, som exempel.

Har för mig att Bumsen brukar ligga runt 180 på bakhjulet standard, kanske någon häst mer, och runt 190hk med helsystem och PCV. Sedan ska väl race-ECUn ge några hästar till plus att jag har för mig att de får göra något med toppackningen eller kamaxlarna också men jag är osäker. De får säkert balansera motorerna också vilket bör ge några kusar till.

I mars-numret av Performance Bikes är det en fyrasidors special om S1000RR-motorn och där säger Stuart Hicken (teamchef för Buildbase BMW i BSB) att de har några Superstockmotorer som ger 202bhp och känner till en fjolårsmotor som gav 205bhp.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5785055 skrev:
Det tror jag inte. De kör ju med samma ECU allihop i CRT.

12 st.

Om de vill köpa en motor så får de den efter racet. Chansen att någon av tillverkarna skulle köpa en motor är dock minimal (för ett japanskt företag vore det nästan skamligt).

GPC, Grand Prix Commission, bestämmer vilka som får ställa upp som CRT och det avgörs från fall till fall.

Jag tror att de flesta motorerna i CRT kostar betydligt mycket mer än €15.000.

Fan, du har ju järnkoll! :Bugar

Men jag ger mig inte, att bygga en motor som ger 220-230hk och håller 1.5 racehelger för typ 25000-30000 euro borde gå, därmed inte sagt att jag kan göra det :)

Elektroniken i WSBK är väl Magneti Marelli för de flesta och använder man samma chassi och i stort sett samma motor bör det gå att återvinna mycket av utvecklingsarbetet från WSBK. Har för mig att BMW har utvecklat eget och Rea/Haslam kör med ett HRC-system i år (som ger de problem...) men de övriga tror jag kör MM.

Men om det gick antar jag att någon borde ha gjort det redan... Jag är bara nyfiken på vart det spricker någonstans.

Om det gick hade väl inte heller Honda orkat utveckla en kundversion av sin hoj och Yamaha hade inte brytt sig om att hyra ut motorer, man hade helt enkelt hyrt ut hela WSBK-hojar istället?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enligt FIXI Crescent Suzuki i senaste Superbike har de runt 220 bakhjulshästar (DIN) och det skulle kosta runt 8 000 pund i delar och arbete att trimma en standardmotor till samma effekt, utvecklingskostnad för delarna är inte inkluderad.

Ventiler, ventilstyrning och andra "main engine components" ska ha en livslängd runt 2 000 km.

Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Kanske har skrivits innan, i så fall raderar jag detta.

Austin MotoGP: Tech 3 Yamaha suffers pit fire
http://www.autosport.com/news/report.php/id/106859

Även Rossi's och Lorenzo's boxar har drabbats, av översvämning.

Edit:
Nu ser jag att det skrivits tidigare (sida 3), men då utan länk.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 8.756s
2. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 9.009s
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 10.356s
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 2m 10.665s
5. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 2m 10.801s
6. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 10.828s
7. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 10.910s
8. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 11.232s
9. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 11.929s
10. Ben Spies USA Ignite Pramac Racing (GP13) 2m 12.813s
11. Yonny Hernandez COL Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 13.058s
12. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 13.321s
13. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 13.339s
14. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 13.694s
15. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 13.970s
16. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 14.530s
17. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (ART CRT) 2m 14.828s
18. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 2m 14.859s
19. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 16.465s
20. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 16.481s
21. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT)* 2m 17.441s
22. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT) 2m 17.685s
23. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM CRT)* 2m 18.338s
24. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 18.684s
25. Blake Young USA Attack Performance Racing (APR-Kawasaki CRT) 2m 19.440s
26. Mike Barnes USA GPTech (BCL-Suzuki CRT) 2m 21.530s

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Jag misstänker att det var en Dorna-representant som startade elden i Tech 3's box.
Ganska enkel slutsats faktiskt, deras t-shirt nedan har sålts alltför dåligt enligt deras merchandise department prognoser.
Så dem bestämde sig helt sonika för att låta någon anställd anlägga branden och få upp fansens ögon för eld kombinerat med Moto GP.
Voila, denna t-shirt kommer sälja som smör efter helgen.

MotoGP-RingerTee-300x300.jpg

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Efter att sett träningen ser banan absolut mer intressant ut :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln