Red Bull Grand Prix of The Americas

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
MM ger inte de andra en uns av chans, inte annat än att man tycker lite synd om fimpen som lär få kämpar tappert i bakvattnet!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad är skillnaden mellan Best Lap och Fastest Lap?
Best lap är bästa varvtid under race. Fastest lap är oftast från kvalet då det går lite fortare.

Känns som att MM bara kommer att åka fortare och fortare tills det går åt h-vete. Hoppas han håller sig på hjulen och kan köra racet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan bli riktigt roligt att se MM och DP slåss om 1:a samt Rossi/Lorenzo om 3:e för att inte tala om att det vore det bästa för mästerskapet!
Tror inte Bradl håller för ett helt race men helt klart kan han få starta i första led!

Känns som Hondornas acc ut ur kurvorna får stor utslagskraft på denna bana.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
P€RRA;5785675 skrev:
Best lap är bästa varvtid under race. Fastest lap är oftast från kvalet då det går lite fortare.

Hmmm, varför jag undrade var att de tog med både fastest lap och best lap nu efter kvällens körning. Det var det som fick mig fundersam, vart inte klokare av ditt svar i sammanhanget!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det finns väll ngn variant där de slår ihop de snabbaste sektionerna från olika förare och gör ett "dreamlap" eller va man ska kalla det. Det är inte det som kallas för best lap? Typ ultimata varvet?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
MotoGP-tider:

Lördag
MotoGP, träning: 20:30–21:00
MotoGP, kval 1: 21:10–21:25
MotoGP, kval 2: 21:35–21:50

Söndag
MotoGP, race: 21:00
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det finns väll ngn variant där de slår ihop de snabbaste sektionerna från olika förare och gör ett "dreamlap" eller va man ska kalla det. Det är inte det som kallas för best lap? Typ ultimata varvet?
Idealtid brukade vi kalla det för när man la ihop de snabbaste tiderna man hade i de olika sektionerna. Det är ju ingen varvtid man kört så det vore konstigt om de kallade det för best eller fastest.

MotoGP själva skriver så här i sina resultatlistor (exempel från Qatar):

Pole Lap: Jorge LORENZO 1'54.714 168.8 Km/h
Fastest Lap: Lap: 3 Marc MARQUEZ 1'55.445 167.7 Km/h
Circuit Record Lap: 2008 Casey STONER 1'55.153 168.1 Km/h
Best Lap: 2008 Jorge LORENZO 1'53.927 170.0 Km/h
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Verkar vara en svår bana att köra om på? Hoppas jag har fel. Det är hela tiden övergångar men mycket "lågfart". Hoppas som sagt jag har fel och det blir ett briljant race som förra gången.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
det är nog inte så stor skillnad mellan elektonikpaketen, problemet är att programvaran är boxspecifikt och data ser inte likadant ut så inställningar kan inte bara flyttas från en box till en annan.

Priserna som ges är nog inkl hårdvara, mjukvara och vinst, där mjukvaruutvecklingen troligen är den absolut största posten.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Verkar vara en svår bana att köra om på? Hoppas jag har fel. Det är hela tiden övergångar men mycket "lågfart". Hoppas som sagt jag har fel och det blir ett briljant race som förra gången.
En typisk F1-bana designad av Tilke. Kevin Schwantz har varit med i arbetet med designen men jag förstår inte riktigt vilka anpassningar som gjorts för hojar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
KTM sa i ett reportage i Performance Bikes att den WSB-spec elektronik från Magneti Marelli de körde med på sin IDM-hoj 2011 kostade "more than the rest of the bike put together". IDM-hojarna är relativt lite modifierade så den lär inte kosta mer än 300-400tkr inkl hojen den är baserad på. Elektroniken kanske kostar runt 500tkr då.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Alla Gresini-hojar kommer att köra med nummer 74 i dag för att hedra Dajiro Kato som omkom den 20/4 2003.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag läste i MCN att det spekuleras om att Yamahas fabrikshojar kan ha kört med en "seamless shift gearbox" i första racet vilket skulle kunna förklara varför det såg ut som om Rossi hade bättre driv ur kurvorna än Cal och bättre fart på rakorna, trots att motorerna ska ha samma spec, och nästan hängde med Hondorna. Någon som hört något mer om det?
David Emmett:
I understand Spanish TV has been saying the Factory Yamaha team have been using a seamless gearbox. They definitely haven't. I checked.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5785898 skrev:
David Emmett:
I understand Spanish TV has been saying the Factory Yamaha team have been using a seamless gearbox. They definitely haven't. I checked.

The plot thickens... :)

Yammorna verkar ha mindre skillnad i toppfart mellan fabrikarna och Tech3 på CotA än vad det såg ut att vara under racet på Lossail.

Marquez körde 334-335km/h på sina snabbaste varv under sista stinten (intressant att han hade lägre toppfart när han satte sina snabba 2.05:eek:r under sista stinten än de första långsammare varven)
Pedrosa satte fyra varv runt 338-339
Lorenzo och Rossi körde runt 332-333
Cal hade ganska stor variation i sina toppfarter, även på relativt snabba varv. Hans högre toppfarter ligger runt 330-333 medans han hade två på 327-328 på 2.07-varv, så relativt snabba.

Verkar alltså inte vara så stor skillnad mellan Yammorna att det motiverar spekulationer om SSG-lådor på CotA.

Källa: http://resources.motogp.com/files/results/2013/AME/MotoGP/FP2/Analysis.pdf?v1_b20b8e03
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hittade ett reportage från ifjol om ART-hojen som PBM skulle köra med;
- Aprilias WSB-motor med kund-spec, runt 230bhp och kedjedrivna kammar, inte drev som fabrikshojarna
- Fjädringen är kund-specade Öhlins fram och bak, alltså lägre spec än vad fabrikshojarna i WSB kör med
- Svingen ser ut att vara samma som Biaggis medans ramen är annorlunda (geometri) eftersom de inte får köra med standardramar i CRT
- Elektroniken är Aprilias egen utvecklad för WSB men med andra parameterinställningar eftersom däcken har mer grepp än i WSB

Kolfiberbromsskivorna kostar 8 000 pund styck...

Men det var som sagt ett år sedan, kan ju ha ändrat sig sedan dess.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top