Red ut mitt bekymmer ang kick/elstart KTM 625/660?!

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
Tjena,. lite sugen på motard till sommaren o kikar runt efter nå kul o värdigt o byta ut rettan mot:) Har först o främst kollat efter o läst om ktm's 625/660 SMC.

Har bestämt mig för att nån hoj med KICK blire inte! känns ju som o gå tillbaka till stenåldern o sen så sitter den ju för fan på fel sida! i vilket fall har ja hört att 625'an e den som levereras med elstart, Right?
Så en sån skulle de få bli då isåfall men alla ja sett på blocket har ju kick likväl 660's som 625? e de kick och elstart elle vadå?? Verkar ju sjukt dock, men alla säger ju ändå att ska man ha nån av dom o ha elstart ska man ju ha 625'an?

Red ut detta bekymmer åt mig tack!

mvh.
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
tack för snabbt svar!!! va e de för sjukt då? den tänker ja fan plocka av man fastnar ju ändå bara i skiten men den sitter ju säkert inte med splines lösning utan e väl svetsad fast så ja får åka en sommar med en skrapad motard på bara en sida!! för jag kommer GARANTERAT fastna i den!!
 

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
tack för snabbt svar!!! va e de för sjukt då? den tänker ja fan plocka av man fastnar ju ändå bara i skiten men den sitter ju säkert inte med splines lösning utan e väl svetsad fast så ja får åka en sommar med en skrapad motard på bara en sida!! för jag kommer GARANTERAT fastna i den!!

köp en 640!!!:hihi
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
spyke: nä den skulle ju tydligen va grymt mycke tröttare!!! o tråkigare maskin!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
spyke: nä den skulle ju tydligen va grymt mycke tröttare!!! o tråkigare maskin!

Nja... En 640 har lite större tank och lite tjockare sadel. Den stora skillnaden är förgasaren. Men om man byter förgasare till en flat side ska den nog inte vara mycket tröttare än en 625a. Det är många här på forumet som bytt förgasare. Själv har jag köpt en ny, men inte satt på den ännu. Men det kommer...

//MaG
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
Ok.. läste nåt om detta oxå! ang förgasaren där! nä en 625'a fåre bli isåfall.. e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!
Sparka till två gånger, sen startar dom. Är väääldigt sällan det inte går igång direkt. Så svårt är det inte. Jag hade iaf inte låtit det påverka mitt val av motorcykel.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
ja du för ja har alltid lyckats med det förut.. o tro mig ibland lyckas ja med det omöjliga!! de va mest dock ett skämt då ja anser att kick är väldigt långt bort i tiden o hade det bara funnits motarder med kick hade ja tyvärr aldrig ens funderat på nån!!

Jag kan heller inte se någon anledning till att inte välja en 660 om det bara är kicken det gäller.
Sen har den väl inte något tändningslås eller styrlås, vilket betyder att man måste ha två externa lås om man har t.ex. Bilsport-Mc's försäkring som kräver just två lås.

Men det kanske också är skit samma.... men vad vet jag...jag har ju en 640...
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Varför köpa en 640 o byta förgasare o grejer när man kan köpa en
625:a "klar" så att säga? Sen väger väl den (640:n) lite mer också
har ja för mig... Dessutom ser ja absolut en anledning till o köpa en
hoj me elstart. "Dom (660) startar oftast på ett par kickar" sägs det.
Dom gånger dom INTE gör de kan du ge dig fan på att de står ett gäng
fina brudar o garvar åt dig när du kickar dig genomsvett...:gnissla
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sparka till två gånger, sen startar dom. Är väääldigt sällan det inte går igång direkt. Så svårt är det inte. Jag hade iaf inte låtit det påverka mitt val av motorcykel.

Utan kick suger på gata! Tex kärringstopp längst fram vid rödlyse eller man måste fort iväg pga de blå.
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?

Viktbesparing är en anledning
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
-PLM- ligger väldigt mycket i de du säger...

Loy & MAG tyvärr påverkar det mitt val av ny cykel avsevärt med elstart eller inte men det begränsar även utbudet tyvärr...

e de nån som har koll på varför 660'n bara görs/gjordes med kick?

Det är helt enkelt för att 660 inte har något batteri.

Jag kan heller inte se någon anledning till att inte välja en 660 om det bara är kicken det gäller.
Sen har den väl inte något tändningslås eller styrlås, vilket betyder att man måste ha två externa lås om man har t.ex. Bilsport-Mc's försäkring som kräver just två lås.

Men det kanske också är skit samma.... men vad vet jag...jag har ju en 640...

Dom har faktiskt styrlås, även om det känns väldigt löjligt.
 
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
är styrlåsen godkända enligt försäkringsbolagen? jag frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) men han hade ingen aning.."om det är orginal så ska det väl vara det tror jag"
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
är styrlåsen godkända enligt försäkringsbolagen? jag frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) men han hade ingen aning.."om det är orginal så ska det väl vara det tror jag"

Bilsport-Mc räknar styrlåset som ett godkänt. Då behövs bara ett skivbromslås också...

Jag trodde inte att 660n hade styrlås, men där ser man. Hade varit nice med en 660 alltså...
 

nRoN

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Umeå
Hoj
Letar KTM
Jag går också i funderingarna kring 625, 640, eller 660. Har förstått att jag ska köpa en med LC4 motor. Vill gärna ha elstart så jag tror det blir 625an men hur är det att skjutsa på den? de andra har bakre fotpinnar. visst finns det att köpa? får man skjutsa på den? tjejen måste ju få åka ibland.. Hur stor skillnad på sxc och sm ??
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
All denna löjliga hysteri om elstart...

Jag har typ sakant elstarten 3ggr på 3 år. Det är när man råkar få kärringstopp vid ett rödljus. Naturligtvis har man kryssat mellan bilarna och blir ståendes och måste kicka... Det är lite pinsamt.

Men är ni så jäkla kassa att ni får kärringstopp oftare än jag så förstår jag er önskan om elstart.

Det enda, enligt mig, godkända skälet till att välja bort en motard pga den inte har elstart är om man tänker köra i skogen med den. När man är riktigt slut i skogen eller har kört ner den i ett surhål vill man inte kicka. Då är man trött.

Håller man sig på asfalt så är det inte ett skäl att välja bort pga den inte har elstart.

Att välja en 640 före en 660 är ju som att välja en fjr1300 före en r1. Inget ont om 640, jag hade en sån i 2 år, men det är 2 olika hojar. Punkt.

Sluta gnälla om elstart och köp den hoj som är bäst för pengarna och passar era behov. Nej! Ni har INTE behov av elstart! (om ni inte ska köra skog) :tummenupp

/Lucky9
 
Nyheter
Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Top