Är det någon som håller hastighetsgränserna?
Är det någon som håller hastighetsgränserna?
Och det är ju en signal om att man satt gränser som är såpass låga att folk tappat respekten för begränsningarna.
Det enda som då avhåller folk från att bryta alltför grovt eller ofta mot hastighetsgränserna är risken att bli bötfällda eller bli av med körkortet.
Adaptiva hastighetsskyltar över landet, kommer väl inom 40 år om vi har tur
Jag tror personligen att vi skulle få se samma fenomen efter en höjning, att respekten falnar även där.
Jag ska hacka styrsystemet så att de alltid står på 40 i hela Arboga kommun...
Inte nödvändigtvis.
Som du själv, så fiffigt påpekade, så finns ju en "lagom" hastighet.
JAg tror inte folk överlag vill höja sin hastighet SÅ vansinnigt mycket.
Men lagom mycket för att det ska kännas "naturligt" och så man på en långresa kommer fram någon gång innan nästa sekelskifte.
På allvar bör man motionera MOT Vägverket i det här.
Jag snudd på hoppas att statistiken blir HELT omvänd mot vad VV förväntar sig 2010 så de fattar hur pantade beslut de gjort.
De tror ju att Sveriges befolkning inte kan köra.
Vi har ju idag nästan noll döda... jag menar vad är 500 döda utav hur många bilar på vägarna varje år?!? Att spara 10, alltså 2% genom att sänka alla hastigheter till helt onödigt låga sådana för 60 miljoner?
Vägverket skapar enbart IRRITATIONER och borde avvecklas. Någon mupp har fått alldeles för mycket makt på det stället.
Ja, det kan nog stämma att jag resonerar lite baklänges.Du resonerar lite baklänges bäste broder
För:
1. JAg (och de flesta andra här) argumenterar som "vanlig medborgare" inte som fartdåre, och att man vill att hastighetsgränserna skall höjas till vansinniga nivåer, eller helt tas bort. Nej tvärtom, astighetsgränser är nog tvunget. MEN! de ska vara acceptabla i gemene mans perspektiv.
Det du nu beskriver i ditt inlägg, dvs en total negligering av fartbegränsningen på vissa sträckor... tror du den beror på att folk uppfattar satta gränser som meningsfulla?
Computer says - no.
Att sedan dra upp fartdårar som vissa av oss är, som ett gränssättande exempel är direkt felaktigt, då det ju är som så - att folk som aldrig respekterar fartgränser, dels inte är representativa för den stora massan - som trots allt kör hyggligt efter skyltat (och därmed oxå måste ha vettiga fartgränser), och sen kan man alltså inte jämföra med laglösa, då dessa ändå inte kommer foga sig.
2. Åt helvete för fort? Vad är det? Att köra 100 på en 70-väg?
Dvs samma hastighet som man körde på just den vägen innan den blev satt till fartkamera-70. Dvs i realiteten snuskigt långsamma 65...
Återigen bevisar tesen att tokiga fartgränser ALDRIG kommer att respekteras.
Men som sagt, folk som "kör åt helvete för fort" (beroende på ven man frågar såklart...) är inte riktigt normgivande, och heller inte åtkomliga.
Lämna därför marginalgrupperna utanför denna diskussion, och fokusera istället på det breda flertalet, som trots allt, blir drabbade av detta övergrepp och omyndigförklarande av vår förmåga att framföra våra fordon.
Jag tror personligen att vi skulle få se samma fenomen efter en höjning, att respekten falnar även där.
Jag tror inte det.
En stor del av dom som uttalar sig om hastighetsgränserna säger att dom är för lågt satta på majoriteten av vägarna. Det får till följd att man uppfattar hastighetsgränserna som att dom inte är satta med hänsyn till vägsträckans utformning och dom omständigheter som råder. Då slutar man respektera hastighetsgränserna eftersom dom i alla fall inte är vettigt satta.
Sätter man istället hastighetsgränser som är lättare att förklara för majoriteten av förarna så kommer fler att följa dom då det är större sannolikhet för att man följer en regel som man uppfattar som vettig.
Som jag uppfattar det så sätter vägverket i många fall hastighetsgränser som är lämpliga på isgata med nysnö på med däck av backelit. Då kommer ingen att följa gränserna när det är bra väglag.
Vad sägs om att trycka upp dekaler "Jag kör så fort vägen tillåter", typ... Vi måste bort ifrån detta extrema övervakningssamhälle som VV vill få det till. Vi kommer få väldigt deprimerade människor i Sverige om allt ska toppstyras för vad vi får göras.
Inget är roligt längre...
Då kan man ju gå in och få reda på varför just den där 70-vägen, där man utan problem kan köra 140 på med hojen, är satt just till 70.
Nu är jag inte ute efter att på något sätt peka ut dig..
Men ett problem som en del hojåkare har (inte alla) är brist på respekt alternativt förståelse för resten av trafikanterna i samhället.
Bara för att man på sin hoj inte har några större svårigheter att köra dubbla hastigheten mot vad som står på skylten (gäller även när man kör bil) så innebär det inte per automatik att alla andra i trafiken lika problemfritt tar sig fram i den hastigheten.
Även om jag tycker att jag kan hålla 200kmh på t ex vägen mellan Sthlm och Uppsala så finns inga garantier för att inte småbarnsfamiljen eller 16-åringen som övningskör för första gången behöver använda samma väg och känner sig mkt mer bekväma i en lägre hastighet. Och det är då det börjar bli farligt.. när hastigheten mellan trafikanter skiljer för mkt.
Vägarna är ju trots allt skattefinansierade, så det vore ju lite orättvis att höja hastigheten till en gräns som inte alla vågar köra i.
Kan väl dock påpeka att även jag tycker att hastighetsgränserna på sina ställen är helt uppåt väggarna felsatta.
Men nånstans kan jag se svårigheten i att göra det helt rätt.
Det skall passa och vara lagom för alla i trafiken.
Det skall också vara lagom för alla våra möjliga väderlekar och årstider.
Tipset för framförallt oss hojåkare är ju såklart att köra på bana.
Där finns massor med svängar och inga hastighetsgränser alls
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |