Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Adaptiva hastighetsskyltar över landet, kommer väl inom 40 år om vi har tur :rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon som håller hastighetsgränserna?

Tja. Enligt statistiken så är det väl närmare 10% som alltid håller hastighetsgränserna.
I alla fall när dom frågat.
Det var ju en undersökning för inte så länge sedan i någon av dagstidningarna.
90% hävdade att dom i större eller mindre utsträckning bröt mot hastighetsgränserna.
Jag gissar att en andel av dom 10% som hävdade att dom alltid följde begränsningarna var lite ögontjänare så i verkligheten misstänker jag att det är ännu färre som alltid kör lagligt.

Och det är ju en signal om att man satt gränser som är såpass låga att folk tappat respekten för begränsningarna.
Det enda som då avhåller folk från att bryta alltför grovt eller ofta mot hastighetsgränserna är risken att bli bötfällda eller bli av med körkortet.

Dr.Bike

Guest
Är det någon som håller hastighetsgränserna?

För att uttrycka sig diplomatiskt: Det händer.

Likväl som det händer att jag ligger under.

Och när jag ligger över, så ligger jag inte så vansinningt mycket över.
Utan väljer oftast en hastighet som vägen VERKAR konstruerad för.
Dvs mycket sällan över 100... men alltid över 70.

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Det skrämmande är att vägverket verkar vara helt utanför kontroll via de vanliga demokratiska spelreglerna. Hur ska man kunna påverka en anställd tjänsteman? Några val finns ej, och någon politiker som vill engagera si i frågan är svårt att finna.
Man kan fundera på om inte vägverkets agenda till mångt och mycket går ut på att rättfärdiga sin egen existens. De kommer fram med än det ena, än det andra fantastiska projektet för att komma fram till utopin nollvisionen. Samtidigt underlåter man att underhålla vägarna, man sprider ut grus utan att skylta, man bygger rondeller med kopior av kebnekajse mitt i så det bli omöjligt att planera sin körning, med mera, med mera.
Nu ska man sänka hastigheten och trumpetar ut att det ökar säkerheten. Det kommer att få konsekvensen att folk slappnar av ännu mer när de kör, blir sömniga och ägnar sig åt allt utom att koncentrera sig på sitt körande och trafiken runt dem.
Blir de sömniga så är det ingen fara, vägverket har ju gjort stora räfflor i vägen så de hinner vakna om de är på väg att köra av.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och det är ju en signal om att man satt gränser som är såpass låga att folk tappat respekten för begränsningarna.
Det enda som då avhåller folk från att bryta alltför grovt eller ofta mot hastighetsgränserna är risken att bli bötfällda eller bli av med körkortet.

Jag tror personligen att vi skulle få se samma fenomen efter en höjning, att respekten falnar även där.

Dr.Bike

Guest
Adaptiva hastighetsskyltar över landet, kommer väl inom 40 år om vi har tur :rolleyes:

Jag ska hacka styrsystemet så att de alltid står på 40 i hela Arboga kommun... ;)
(det har vi här, och min automat-bil gör ju mer än 40 redan på tomgång... det är ett helsicke att HELA tiden kolla kolla kolla hastighetsmätaren, tjuvbromsa för att man kommer ikapp goddagspilten Åke som håller mätar-40 dvs 36 Km/h...)

Jag tror personligen att vi skulle få se samma fenomen efter en höjning, att respekten falnar även där.

Inte nödvändigtvis.

Som du själv, så fiffigt påpekade, så finns ju en "lagom" hastighet.
JAg tror inte folk överlag vill höja sin hastighet SÅ vansinnigt mycket.
Men lagom mycket för att det ska kännas "naturligt" och så man på en långresa kommer fram någon gång innan nästa sekelskifte.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska hacka styrsystemet så att de alltid står på 40 i hela Arboga kommun... ;)

Det rör mig inte i ryggen då jag aldrig följer dem ändå :tungan Och vi får väl adaptiva skyltar sist av alla i Sverige kan jag tänka mig...

Inte nödvändigtvis.

Som du själv, så fiffigt påpekade, så finns ju en "lagom" hastighet.
JAg tror inte folk överlag vill höja sin hastighet SÅ vansinnigt mycket.
Men lagom mycket för att det ska kännas "naturligt" och så man på en långresa kommer fram någon gång innan nästa sekelskifte.

Nej, men risken är överhängande även om det inte betyder att det blir så överallt.
Det är skillnad på en 90-väg vid regn, det är skillnad på en 90-väg vid snö och det är skillnad på en 90-väg vid torrt väglag. Jag misstänker att de har tagit med detta i beräkningarna då de inte tror fullt ut på medborgarnas förmåga att köra efter det väglaget tillåter, då blir det den lägsta tänkbara hastigheten som blir aktuell. Vad förlorar de på det, att folk måste åka lite tidigare till jobbet? Jag har vet inte...

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
På allvar bör man motionera MOT Vägverket i det här.

Jag snudd på hoppas att statistiken blir HELT omvänd mot vad VV förväntar sig 2010 så de fattar hur pantade beslut de gjort.

De tror ju att Sveriges befolkning inte kan köra.

Vi har ju idag nästan noll döda... jag menar vad är 500 döda utav hur många bilar på vägarna varje år?!? Att spara 10, alltså 2% genom att sänka alla hastigheter till helt onödigt låga sådana för 60 miljoner?

Vägverket skapar enbart IRRITATIONER och borde avvecklas. Någon mupp har fått alldeles för mycket makt på det stället.

precis.

vad vv har beslutat om egentligen, är hur tjäna mer pengar och på så sätt visa att de är som vilket företag som helst som har som ambition och syfte, att gå med vinst.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
10 liv för 60 mille? undrar hur många liv man sparat för dom pengarna om man skänkt de till extremt fattiga länder där barn svälter ihjäl dagligen, om de nu verkligen är liv man vill rädda......... Då hade vi dessutom sluppit bli frustrerade över snigelfart på vägarna....

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Du resonerar lite baklänges bäste broder :)

För:

1. JAg (och de flesta andra här) argumenterar som "vanlig medborgare" inte som fartdåre, och att man vill att hastighetsgränserna skall höjas till vansinniga nivåer, eller helt tas bort. Nej tvärtom, astighetsgränser är nog tvunget. MEN! de ska vara acceptabla i gemene mans perspektiv.

Det du nu beskriver i ditt inlägg, dvs en total negligering av fartbegränsningen på vissa sträckor... tror du den beror på att folk uppfattar satta gränser som meningsfulla?

Computer says - no.

Att sedan dra upp fartdårar som vissa av oss är, som ett gränssättande exempel är direkt felaktigt, då det ju är som så - att folk som aldrig respekterar fartgränser, dels inte är representativa för den stora massan - som trots allt kör hyggligt efter skyltat (och därmed oxå måste ha vettiga fartgränser), och sen kan man alltså inte jämföra med laglösa, då dessa ändå inte kommer foga sig.

2. Åt helvete för fort? Vad är det? Att köra 100 på en 70-väg?
Dvs samma hastighet som man körde på just den vägen innan den blev satt till fartkamera-70. Dvs i realiteten snuskigt långsamma 65...
Återigen bevisar tesen att tokiga fartgränser ALDRIG kommer att respekteras.

Men som sagt, folk som "kör åt helvete för fort" (beroende på ven man frågar såklart...) är inte riktigt normgivande, och heller inte åtkomliga.
Lämna därför marginalgrupperna utanför denna diskussion, och fokusera istället på det breda flertalet, som trots allt, blir drabbade av detta övergrepp och omyndigförklarande av vår förmåga att framföra våra fordon.
Ja, det kan nog stämma att jag resonerar lite baklänges.:)
En förklaring kan vara att jag helt enkelt inte riktigt känner av sänkt hastihetsproblematiken.
Det kan i sin tur bero på att jag, även om jag kör mycket, fortfarande har förmån att kunna välja bort sträckor med fartkameror mm. Tillexempel kan jag undvika 276:an mellan Åkersberga och Norrtälje som är nerlusad med kameror.
Kostigarna i Roslagen med omnejd är fortfarande relativt glest trafikerade och oövervakade.
I och med att nya motorvägar byggs så ödeläggs stora delar av de gamla vägarna.

Jag kan hålla med om att skyltad hastighet i många fall är för låg och det blir ju inte bättre om de blir ännu lägre.
Men man får helt enkelt försöka anpassa sig och hålla avståndet.
Trafiken är ju trots allt till för alla, även de som lite vingligt och ovant vimsar omkring på vägarna.
Jag tror det är lätt att glömma detta, speciellt när man själv är i den sitsen där man tycker att alla andra kör dåligt.
Man har ju själv varit grön nybörjare utan rutin och snart stapplar man väl lomhörd ut till volvon och ska iväg med skral ledsyn och taskig reaktionsförmåga.
Då ska jag hytta med näven och bråka med alla som vill om.:tummenupp

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag får inte ligga hemma, då ska fan ingen annan heller ha roligt!
( Citat: Dingvall)
Insamling till ett gyttorp, det är dags NU :mad:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag tror inte det.
En stor del av dom som uttalar sig om hastighetsgränserna säger att dom är för lågt satta på majoriteten av vägarna. Det får till följd att man uppfattar hastighetsgränserna som att dom inte är satta med hänsyn till vägsträckans utformning och dom omständigheter som råder. Då slutar man respektera hastighetsgränserna eftersom dom i alla fall inte är vettigt satta.

Sätter man istället hastighetsgränser som är lättare att förklara för majoriteten av förarna så kommer fler att följa dom då det är större sannolikhet för att man följer en regel som man uppfattar som vettig.

Som jag uppfattar det så sätter vägverket i många fall hastighetsgränser som är lämpliga på isgata med nysnö på med däck av backelit. Då kommer ingen att följa gränserna när det är bra väglag.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad sägs om att trycka upp dekaler "Jag kör så fort vägen tillåter", typ... Vi måste bort ifrån detta extrema övervakningssamhälle som VV vill få det till. Vi kommer få väldigt deprimerade människor i Sverige om allt ska toppstyras för vad vi får göras.

Inget är roligt längre...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilket fantastiskt fjanteri!

Hur kan det vara att de som av nån outgrundlig anledning (ja inte fan fattar jag hur de hamnat där de är...) får besluta om sådana här saker(därtill inräknat politiker, denna samling ryggdunkande ALU-projekt) saknar total kunskap och förstånd?

Man blir lika jäkla förvånad varje gång...

"10 liv sparas" har nån skelögd matteprofessor räknat fram enligt den senaste beräkningsmodellen anno jäkligt inne skrämselpropaganda..

Det är ungefär lika "logiskt" som att det bästa sättet att spela golf på är att inte spela alls, enligt devisen minst antal slag vinner.

De måste vara tillsatta av sin fullständigt iq-befriande svåger (säkerligen buksvågrar hela högen...) för inte fan kan de genomgått nån kvalificerad anställningsmodell.

Primater.....

Varför jag är förbannad? Tja, jag kan sätta ett halvt kallt bananskal på att han som var mest drivande i beslutet är bror till skylttillverkaren. INGA, jag INGA beslut tas i nån riktning så länge inte beslutsfattaren kan se en egenvinst i det hela.

Parasiter....

För övrigt verkar det miltalsmässigt drabba norra inlandet, good fakking luck att övervaka det, Dumvall...

:dummer

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag tror inte det.
En stor del av dom som uttalar sig om hastighetsgränserna säger att dom är för lågt satta på majoriteten av vägarna. Det får till följd att man uppfattar hastighetsgränserna som att dom inte är satta med hänsyn till vägsträckans utformning och dom omständigheter som råder. Då slutar man respektera hastighetsgränserna eftersom dom i alla fall inte är vettigt satta.

Sätter man istället hastighetsgränser som är lättare att förklara för majoriteten av förarna så kommer fler att följa dom då det är större sannolikhet för att man följer en regel som man uppfattar som vettig.

Som jag uppfattar det så sätter vägverket i många fall hastighetsgränser som är lämpliga på isgata med nysnö på med däck av backelit. Då kommer ingen att följa gränserna när det är bra väglag.

Som jag nog skrivit en gång tidigare i en annan tråd...

Varför inte lägga upp en databas över vägnätet och hastighetsgränserna, med en motivering varför de är satta som de är? Då kan man ju gå in och få reda på varför just den där 70-vägen, där man utan problem kan köra 140 på med hojen, är satt just till 70.

Men det kanske egentligen bara hade minskat respekten för gränserna än mer, med den ena dåliga motiveringen efter den andra. :hihi

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Vad sägs om att trycka upp dekaler "Jag kör så fort vägen tillåter", typ... Vi måste bort ifrån detta extrema övervakningssamhälle som VV vill få det till. Vi kommer få väldigt deprimerade människor i Sverige om allt ska toppstyras för vad vi får göras.

Inget är roligt längre...

Lätt !:tummenupp

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Mmm jag undrar om den verkliga hastigheten har sjunkit eller om farten är densamma som tidigare ?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Då kan man ju gå in och få reda på varför just den där 70-vägen, där man utan problem kan köra 140 på med hojen, är satt just till 70.

Nu är jag inte ute efter att på något sätt peka ut dig..
Men ett problem som en del hojåkare har (inte alla) är brist på respekt alternativt förståelse för resten av trafikanterna i samhället.

Bara för att man på sin hoj inte har några större svårigheter att köra dubbla hastigheten mot vad som står på skylten (gäller även när man kör bil) så innebär det inte per automatik att alla andra i trafiken lika problemfritt tar sig fram i den hastigheten.

Även om jag tycker att jag kan hålla 200kmh på t ex vägen mellan Sthlm och Uppsala så finns inga garantier för att inte småbarnsfamiljen eller 16-åringen som övningskör för första gången behöver använda samma väg och känner sig mkt mer bekväma i en lägre hastighet. Och det är då det börjar bli farligt.. när hastigheten mellan trafikanter skiljer för mkt.

Vägarna är ju trots allt skattefinansierade, så det vore ju lite orättvis att höja hastigheten till en gräns som inte alla vågar köra i.

Kan väl dock påpeka att även jag tycker att hastighetsgränserna på sina ställen är helt uppåt väggarna felsatta.

Men nånstans kan jag se svårigheten i att göra det helt rätt.
Det skall passa och vara lagom för alla i trafiken.
Det skall också vara lagom för alla våra möjliga väderlekar och årstider.

Tipset för framförallt oss hojåkare är ju såklart att köra på bana.
Där finns massor med svängar och inga hastighetsgränser alls :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu är jag inte ute efter att på något sätt peka ut dig..
Men ett problem som en del hojåkare har (inte alla) är brist på respekt alternativt förståelse för resten av trafikanterna i samhället.

Bara för att man på sin hoj inte har några större svårigheter att köra dubbla hastigheten mot vad som står på skylten (gäller även när man kör bil) så innebär det inte per automatik att alla andra i trafiken lika problemfritt tar sig fram i den hastigheten.

Även om jag tycker att jag kan hålla 200kmh på t ex vägen mellan Sthlm och Uppsala så finns inga garantier för att inte småbarnsfamiljen eller 16-åringen som övningskör för första gången behöver använda samma väg och känner sig mkt mer bekväma i en lägre hastighet. Och det är då det börjar bli farligt.. när hastigheten mellan trafikanter skiljer för mkt.

Vägarna är ju trots allt skattefinansierade, så det vore ju lite orättvis att höja hastigheten till en gräns som inte alla vågar köra i.

Kan väl dock påpeka att även jag tycker att hastighetsgränserna på sina ställen är helt uppåt väggarna felsatta.

Men nånstans kan jag se svårigheten i att göra det helt rätt.
Det skall passa och vara lagom för alla i trafiken.
Det skall också vara lagom för alla våra möjliga väderlekar och årstider.

Tipset för framförallt oss hojåkare är ju såklart att köra på bana.
Där finns massor med svängar och inga hastighetsgränser alls :)

Tack för att jag inte blev utpekad! :tummenupp

Bana har jag kört. Det gick inte särdeles snabbt, men det var kul och andra gången gick lite fortare än första. :) Lär bli fler gånger...

Visst måste vägnätet och hastighetsbegränsningar vara anpassade så att alla vågar och kan ta sig fram. Samtidigt är det ingen rättighet att ha körkort. Du bör gå en utbildning och måste avlägga ett prov. Man ska alltså kunna ställa vissa krav på de som befinner sig i trafiken (kraven inbegriper ej att hastigheten hålls, allt för att hålla den här diskussionen vid liv :mattias), så länge det inte står Övningskörning på fordonet.

Att vägarna är skattefinansierade ger alltså inte skattebetalare per automatik rätt att framföra ett fordon på desamma. Vägarna kommer trots det alla till nytta då varutransporter sker dagligen, du kan åka kollektivtrafik och taxi, sophämtning utförs och en lång rad av andra saker.

Jag antar att du kört Autobahn i Tyskland? Där samsas de du nämner med stora hastighetsskillnader och det verkar gå hyfsat bra får jag säga. De kör inte lika respektfullt som många påstår, men det är ändå stor skillnad mellan här och där. För övrigt har länder som höjt hastighetsbegränsningarna också sett en minskning av antalet olyckor. De olyckor som trots allt sker blir däremot säkert värre. De anser tydligen det vara acceptabelt så länge de hinner läsa sista sportsidan i tidningen, något de inte hunnit tidigare, innan de ska köra till jobbet och ändå komma i tid.

Det borde vara som på bankörning. Kör på ett sätt som går att förutse (ute i trafiken; använd blinkers) och sätt fokus på det som är framför dig. De som är bakom får köra bäst de vill och köra om, så länge de respekterar dig.

På första bankörningen blev jag omkörd ofta och hastighetsskillnaderna var stora. Men jag antog de vill leva precis som jag och därför kör om på ett säkert sätt. Min del i att underlätta omkörningarna var att hålla mitt spår så de visste vart jag var på väg och inte göra något oväntat.

I 18 år har jag kört hoj efter eget huvud. Över, ibland under och ibland enligt givna hastighetsbegränsningar. Allt beroende på omgivande faktorer, så som trafikintensitet, sikt, väglag och rådande trafikrytm. Jag försöker visa respekt på så sätt att jag inte hetsar framförvarande, håller avstånd, gör säkra omkörningar, sänker hastigheten så fort jag ser ett hus...

Eller nej, ha, ha, vem försöker jag lura? :gnissla Jag kör ju som fan ibland. :hej Men föregående stycke lät i alla fall ganska bra på pappret. :)

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Oj vad alla går igång på Aftonbladets artiklar, och blint följer artikeln som en lag! Det är denna tidning som ofta anges som den bästa i journalistikens briljans...eller?

VV vill minska krockvåldet, är det svårt att förstå?
Krockvåld = Orsakar oftast personskador av någon typ, i värsta fall ett liv.

Krockvåld = Kostar samhället enorma summor varje år.

Krockvåld = Kostar sjukvården enorma resurser, vilket medför tid/platsbrist på våra sjukhus. Tid och plats som kunnat göra nytta för någon annan som är i behov av vård!

Krockvåld = Kostar liv. Liv som extremt många här på sporthoj.com inte värderar, eftersom dom stjäl någon minut av deras tid i trafiken. Eller varför inte skriva nöje, eftersom största delen har sin motorcykel till det här på sporthoj.com...

Krockvåld = Är något som kan förändra någons liv, en hel familjs liv drastiskt, utan att det var personen själv som gjorde något fel.

Det klagas väldigt mycket på beslut som fattas endast för att det påverkar oss negativt, men vi tänker max ett steg bakåt, och det vi ser där blundar vi för eftersom vi inte vill vara medvetna om att vårat egna tänk är lite felvridet.

Ett väldigt bra exempel är bilprovningen!
Ett KRAV för att vi ska få framföra våra fordon på vägen är att någon oberoende kontrollerar att fordonet inte är trafikfarligt. Varför ska detta överhuvudtaget vara ett krav? Jo, för att INGEN kontrollerar sitt egna fordon innan vi beger oss ut i trafiken bland andra trafikanter. Att kontrollera samt reparera sitt fordon ses ofta som något negativt, och framför allt att reparera, då detta oftast anses dyrt och något man kan vänta lite med eftersom det fortfarande går att köra med fordonet... Två bra exempel är bromsar och däck. Bromsklossar byts oftast när klossarna är helt slut, och ofta för att det är något fel som gjort att en kloss har slitits ner snabbare än resterande. Däck är något som de flesta låter slitas ut under lagligt mönsterdjup pga att det är dyrt att byta. Hela tiden en ekonomisk fråga och väldigt lite säkerhetstänkande! Till och med på här på sporthoj.com uppmanar människor andra motorcyklister att köra med däck där korden (stavning?) syns tydligt över ett större område...

Dagens samhälle är så stressat att säkerhetstänkandet har förskjutits åt sidan. Alla ser allt kortsiktigt, och ingen är beredd att släppa en bit av kakan för att hjälpa någon annan. Vi har blivit bekväma och lata, och framför allt egoistiska.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka