Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Oj vad alla går igång på Aftonbladets artiklar, och blint följer artikeln som en lag! Det är denna tidning som ofta anges som den bästa i journalistikens briljans...eller?

VV vill minska krockvåldet, är det svårt att förstå?
Krockvåld = Orsakar oftast personskador av någon typ, i värsta fall ett liv.

Krockvåld = Kostar samhället enorma summor varje år.

Krockvåld = Kostar sjukvården enorma resurser, vilket medför tid/platsbrist på våra sjukhus. Tid och plats som kunnat göra nytta för någon annan som är i behov av vård!

Krockvåld = Kostar liv. Liv som extremt många här på sporthoj.com inte värderar, eftersom dom stjäl någon minut av deras tid i trafiken. Eller varför inte skriva nöje, eftersom största delen har sin motorcykel till det här på sporthoj.com...

Krockvåld = Är något som kan förändra någons liv, en hel familjs liv drastiskt, utan att det var personen själv som gjorde något fel.

Det klagas väldigt mycket på beslut som fattas endast för att det påverkar oss negativt, men vi tänker max ett steg bakåt, och det vi ser där blundar vi för eftersom vi inte vill vara medvetna om att vårat egna tänk är lite felvridet.

Ett väldigt bra exempel är bilprovningen!
Ett KRAV för att vi ska få framföra våra fordon på vägen är att någon oberoende kontrollerar att fordonet inte är trafikfarligt. Varför ska detta överhuvudtaget vara ett krav? Jo, för att INGEN kontrollerar sitt egna fordon innan vi beger oss ut i trafiken bland andra trafikanter. Att kontrollera samt reparera sitt fordon ses ofta som något negativt, och framför allt att reparera, då detta oftast anses dyrt och något man kan vänta lite med eftersom det fortfarande går att köra med fordonet... Två bra exempel är bromsar och däck. Bromsklossar byts oftast när klossarna är helt slut, och ofta för att det är något fel som gjort att en kloss har slitits ner snabbare än resterande. Däck är något som de flesta låter slitas ut under lagligt mönsterdjup pga att det är dyrt att byta. Hela tiden en ekonomisk fråga och väldigt lite säkerhetstänkande! Till och med på här på sporthoj.com uppmanar människor andra motorcyklister att köra med däck där korden (stavning?) syns tydligt över ett större område...

Dagens samhälle är så stressat att säkerhetstänkandet har förskjutits åt sidan. Alla ser allt kortsiktigt, och ingen är beredd att släppa en bit av kakan för att hjälpa någon annan. Vi har blivit bekväma och lata, och framför allt egoistiska.






Frågan är kanske hur Långt man ska gå för att spara ett fåtal liv.. hjälm och hockeyutrustning på alla som är ute och går?, man kan ju halka på att bananskal... Förbjuda trädklättring för barnen, man kan ju bryta nacken?
Förbjuda hojjar helt? införa madrasserade cykelvägar om man välter? Nä de bästa kanske är om alla sitter hemma inrullade i madrasser med hjälm och hoppas att inte taket ramlar in man kan ju skada sig på många sätt, de kostar ju ochså samhället pengar....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det finns nog viktigare saker att ta hand om, sluta oljegrusa våra mindre landsvägar - det är en kostnadsbesparing där man mer eller mindre tar en kalkylerad risk.

För ett par veckor sedan gick en kille hårt i diket pga den mest idiotiska lagning jag sett hittills, en krokig vägsträcka, som absolut inte krävt lagning, där man grusat den absolut styggaste kurvan (ett "S" som går utför och nyper enormt hårt), med liten stenskottsskylt i diket 85 meter innan kurvan (som är blind).

Alltså, superfin beläggning, inga lagningar alls innan, nada förvarning och helt plötsligt gedigen grusväg över hela vägbanan, utför, i en kraftigt nypande vänster..

Det gick inte fort, men illa ändå - och i dialogen med VV efter detta är det fanimig pinsamt tydligt att de skiter fullständigt i risker för oss på två hjul - det är besparingar det handlar om.

Rädda liv, jo jävlar...
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
...det finns nog viktigare saker att ta hand om, sluta oljegrusa våra mindre landsvägar - det är en kostnadsbesparing där man mer eller mindre tar en kalkylerad risk.

För ett par veckor sedan gick en kille hårt i diket pga den mest idiotiska lagning jag sett hittills, en krokig vägsträcka, som absolut inte krävt lagning, där man grusat den absolut styggaste kurvan (ett "S" som går utför och nyper enormt hårt), med liten stenskottskylt i diket 85 meter innan kurvan (som är blind).

Alltså, superfin beläggning, inga lagningar alls innan, nada förvarning och helt plötsligt gedigen grusväg över hela vägbanan, utför, i en kraftigt nypande vänster..

Det gick inte fort, men illa ändå - och i dialogen med VV efter detta är det fanimig pinsamt tydligt att de skiter fullständigt i risker för oss på två hjul - det är besparingar det handlar om.

Rädda liv, jo jävlar...

Får VV som de vill hade de skyltat hela vägsträckan killen körde på, från början av vägen till sutet, till 20 km/h och olyckan hade aldrig hänt. :tummenupp



:rolleyes:



(PS: Hoppas det gick bra för killen i fråga!)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
VV vill få det som det är i Norge. I Norge är alla hastighetsgränser löjligt låga. Inte ens motorvägarna har mer än knappt 90, som max 100 har jag stött på under några mil.

Samtidigt som poliser kan ge straff som fängelse för +30 km/h på en väg som är spikrak och skyltad 70.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Oj vad alla går igång på Aftonbladets artiklar, och blint följer artikeln som en lag! Det är denna tidning som ofta anges som den bästa i journalistikens briljans...eller?

VV vill minska krockvåldet, är det svårt att förstå?
Krockvåld = Orsakar oftast personskador av någon typ, i värsta fall ett liv.

Krockvåld = Kostar samhället enorma summor varje år.

Krockvåld = Kostar sjukvården enorma resurser, vilket medför tid/platsbrist på våra sjukhus. Tid och plats som kunnat göra nytta för någon annan som är i behov av vård!

Krockvåld = Kostar liv. Liv som extremt många här på sporthoj.com inte värderar, eftersom dom stjäl någon minut av deras tid i trafiken. Eller varför inte skriva nöje, eftersom största delen har sin motorcykel till det här på sporthoj.com...

Krockvåld = Är något som kan förändra någons liv, en hel familjs liv drastiskt, utan att det var personen själv som gjorde något fel.

Det klagas väldigt mycket på beslut som fattas endast för att det påverkar oss negativt, men vi tänker max ett steg bakåt, och det vi ser där blundar vi för eftersom vi inte vill vara medvetna om att vårat egna tänk är lite felvridet.

Ett väldigt bra exempel är bilprovningen!
Ett KRAV för att vi ska få framföra våra fordon på vägen är att någon oberoende kontrollerar att fordonet inte är trafikfarligt. Varför ska detta överhuvudtaget vara ett krav? Jo, för att INGEN kontrollerar sitt egna fordon innan vi beger oss ut i trafiken bland andra trafikanter. Att kontrollera samt reparera sitt fordon ses ofta som något negativt, och framför allt att reparera, då detta oftast anses dyrt och något man kan vänta lite med eftersom det fortfarande går att köra med fordonet... Två bra exempel är bromsar och däck. Bromsklossar byts oftast när klossarna är helt slut, och ofta för att det är något fel som gjort att en kloss har slitits ner snabbare än resterande. Däck är något som de flesta låter slitas ut under lagligt mönsterdjup pga att det är dyrt att byta. Hela tiden en ekonomisk fråga och väldigt lite säkerhetstänkande! Till och med på här på sporthoj.com uppmanar människor andra motorcyklister att köra med däck där korden (stavning?) syns tydligt över ett större område...

Dagens samhälle är så stressat att säkerhetstänkandet har förskjutits åt sidan. Alla ser allt kortsiktigt, och ingen är beredd att släppa en bit av kakan för att hjälpa någon annan. Vi har blivit bekväma och lata, och framför allt egoistiska.

Vägverket vill ha mer pengar ! Inget annat!
Du och alla andra kan fetglömma att det handlar om att någon "vill väl" osv som du verkar försöka påskina. Det handlar inte om det överhuvudtaget. Vägverket skiter i om det är 1000 personer som dör, bara de inte dör på något som vägverket kan bli drabbade av att det ser dåligt ut för deras del.

Hade det varit liv man vill spara så hade staten lagt pengarna någon annan stans och lagstadgat om helt andra saker än vad man gör.
Man kan inte någonstans längre säga att i sverige är det "most bang for the buck" att försöka rädda liv i trafiken längre. tvärtom är det en ett enormt slöseri med pengar, men det kan alltid motiveras med " du vill väl inte att någon skall dö" kommentaren som tar bort enormt mycket motstånd från de som ifrågasätter vägverkets pengaslöseri.

Det finns massor med exempel där vägverket gång på gång fattar beslut utan att överhuvudtaget ta hänsyn till motorcyklar. vi har alltifrån vägräcken, brunnslock, rondellskulpturer, väglagningar osv att bevisa det med.
Det finns precis hur mycket som helst som man borde kunna anmäla de som är ansvariga för en vägsträcka för vårdslöshet och till viss del vållande.

Axiomet "HASTIGHET DÖDAR" skallas ut överallt och får inte ifrågasättas.
till de som skriker det vill jag bara säga hur kommer det sig att inte folk som kör bana dör som flugor med tanke på att där går det ofta bra mkt fortare än på väg och det krashas friskt utan att förare och passagerare för den sakens skull avlider i parti och minut.
Svaret är ganska givet, det är inte farten som i sig dödar, det är en dålig vägmiljö som i många fall är boven i dramat.
just det som vägverket faktiskt är ansvarig för att göra något åt.

vi kommer aldrig att komma ifrån att vi är själva ansvariga för våra handlingar och beter vi oss korkat som tex att skita i att byta däck osv trots att vi vet bättre då kan vi inte räkna med annat än att vi åker av. Det är vårt ansvar att sköta om vår utrustning och se till att den är i skick som fungerar.

Dock vad vi kan förvänta oss är att när vi åker av så skall det inte straffas med döden eller allvarliga skador genom att vi spetsas på en skulptur som någon idiot satt upp mitt i en rondell. eller en stolpe som finns rakt i avkörnings tangenten. eller något annat som vägverket satt upp.

Vi borde kunna förvänta oss att vägverkets personal åtminstone vet hur vårat fordon fungerar, idag är så inte fallet. de vet inte varför våra däck har en rund form i slitytan och varför de skiljer sig från tex ett bildäck. Den förståelsen finns inte hos vägverket, inte heller finns ett regelverk där Motorcyklar överhuvudtaget tas hänsyn till.
För att förklara det en gång till. Det finns IDAG alltså inget regelverk som överhuvudtaget tar hänsyn till att motorcyklar överhuvudtaget framförs på våra vägar. det är altså 300 000 fordon plus hur många mopeder då ? som man inte tar hänsyn till när man skapar trafikmiljön.
Det skall komma ett i år där man SKALL BÖRJA ta hänsyn till det.
hur sjukt är det ?

Vägverkets personal behöver inte ta ansvar för sina handlingar, om det dör folk på den vägsträcka som de är ansvariga för så ställs inte frågan, vad kunde DU som ANSVARIG för vägsträckan gjort för att minimera riskerna och minskat verkan av den typen av olycka som skett här.
De behöver aldrig stå till svars för sina handlingar eller avsaknaden av handlingar.
 

Dr.Bike

Guest
Jag kan hålla med om att skyltad hastighet i många fall är för låg och det blir ju inte bättre om de blir ännu lägre.
Men man får helt enkelt försöka anpassa sig och hålla avståndet.
Trafiken är ju trots allt till för alla, även de som lite vingligt och ovant vimsar omkring på vägarna.
Jag tror det är lätt att glömma detta, speciellt när man själv är i den sitsen där man tycker att alla andra kör dåligt.
Man har ju själv varit grön nybörjare utan rutin och snart stapplar man väl lomhörd ut till volvon och ska iväg med skral ledsyn och taskig reaktionsförmåga.
Då ska jag hytta med näven och bråka med alla som vill om.:tummenupp

Du har mitt fulla stöd. Och jag tycker att du har helt rätt.
Det är bara det att vi har olika uppfattningar om var den lägsta acceptabla nivån, det s.k "hastighetsgolvet" skall ligga.

Men i alla principer har du helt rätt.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
...det finns nog viktigare saker att ta hand om, sluta oljegrusa våra mindre landsvägar - det är en kostnadsbesparing där man mer eller mindre tar en kalkylerad risk.

För ett par veckor sedan gick en kille hårt i diket pga den mest idiotiska lagning jag sett hittills, en krokig vägsträcka, som absolut inte krävt lagning, där man grusat den absolut styggaste kurvan (ett "S" som går utför och nyper enormt hårt), med liten stenskottsskylt i diket 85 meter innan kurvan (som är blind).

Alltså, superfin beläggning, inga lagningar alls innan, nada förvarning och helt plötsligt gedigen grusväg över hela vägbanan, utför, i en kraftigt nypande vänster..

Det gick inte fort, men illa ändå - och i dialogen med VV efter detta är det fanimig pinsamt tydligt att de skiter fullständigt i risker för oss på två hjul - det är besparingar det handlar om.

Rädda liv, jo jävlar...

Jag fick ju åxå bevittna denna idioti och om det någon gång skall ufärdas ett föreliggande för åtal så skulle det vara nu! Vad sägs om att åtala den såkallade ansvariga (om man nu kan hitta en sån:rolleyes:)för vållande av olycka eller kroppsskada? Kan man rubricera ett åtal för slöseri av skattemedel lr misskund mot huvudman (trafikanterna)? Det måste få ett slut på allt detta grusande! En annan fråga som dyker upp i mitt huvud är för man in i statestiken de olyckor man själv skapat genom grusningar och tester(läs vajerräcken)?
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Nja , det sänktes också från 110 till 100 på samma sträcka mellan Rosenkälla och Arninge

fartkameror mellan Åkersberga och Roslagskulla (10st) har inte sänkt nån hastighet iallafall (kör den sträckan dagligen minst 1/dag) tvärtom så har det blivit bromsa till kameran och gasa fan till nästa för att kompensera inbromsningen vid kameran , dessutom var denna vägsträcka en 90 väg förut (fram till -99) och olyckorna har inte minskat enl.VV (jag har frågat)

/Juha

Men det har ju inte bara sänkts, det har även höjts på vissa ställen. Tillexempel har det blivit 100 i stället för 90 på 2+1 vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Det har resulterat i bättre flyt och trafikrytm på den sträckan tycker jag.
Nu kör jag, av andra anledningar, helst inte mc på denna väg, men ändå.[/QUOTE]
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
...det finns nog viktigare saker att ta hand om, sluta oljegrusa våra mindre landsvägar - det är en kostnadsbesparing där man mer eller mindre tar en kalkylerad risk.

För ett par veckor sedan gick en kille hårt i diket pga den mest idiotiska lagning jag sett hittills, en krokig vägsträcka, som absolut inte krävt lagning, där man grusat den absolut styggaste kurvan (ett "S" som går utför och nyper enormt hårt), med liten stenskottsskylt i diket 85 meter innan kurvan (som är blind).

Alltså, superfin beläggning, inga lagningar alls innan, nada förvarning och helt plötsligt gedigen grusväg över hela vägbanan, utför, i en kraftigt nypande vänster..

Det gick inte fort, men illa ändå - och i dialogen med VV efter detta är det fanimig pinsamt tydligt att de skiter fullständigt i risker för oss på två hjul - det är besparingar det handlar om.

Rädda liv, jo jävlar...

Vad ska det krävas för att en motorcyklist ska iakta försiktighet då? Är det inte tillräckligt med en skylt som varnar för grus 85meter innan det börjar???
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vad ska det krävas för att en motorcyklist ska iakta försiktighet då? Är det inte tillräckligt med en skylt som varnar för grus 85meter innan det börjar???

Det beror väl helt och hållet på hur fort man kör? I till exempel 200 km/h är nog 85 m lite väl snålt. ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad ska det krävas för att en motorcyklist ska iakta försiktighet då? Är det inte tillräckligt med en skylt som varnar för grus 85meter innan det börjar???

Du vet att varningsskyltar skall sitta 150-250 meter från faran va?

(...och kanske lite mer tydligt än lite undanskuffad i diket...)

I det här fallet förväntade man sig inte en total grusväg på vägens farligaste sektion, och i detta fallet helt orimligt, det fanns inget att laga - och inga lagningar på varesig sträckan innan, eller efter...så det kom lite ur det blå s.a.s.

Ponera att det gick i 100 (om ens det å andra sidan, det är så tight där, och han som åkte av vet om det) - 27 m/s - minus reaktionstid och broms i kurva på det...
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Varför är inte användandet av mobiltelefon utan handsfree förbjudet i Sverige som i många andra länder??

/Juha
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
I det här fallet förväntade man sig inte en total grusväg på vägens farligaste sektion, och i detta fallet helt orimligt, det fanns inget att laga - och inga lagningar på varesig sträckan innan, eller efter...så det kom lite ur det blå s.a.s.

Han hade kanske inte förväntat sig en stor dieselpöl där heller om det hade funnits en? Reka vägen man åker på för dagen om man gasar på eller ta det lugnt, det har funkat förr?
Och varför skulle de lägga ut grus om det inte fanns något att laga, för att motorcyklisterna skulle gå omkull? Du hör ju själv hur det låter, inte speciellt troligt.
Men jag tror faktiskt att du har en liten poäng då Svevias personal säkerligen inte alltid ligger i linje med VV's önskedrömmar om hur det ska fungera. Jag tror inte att de får den utbildning som krävs för det första, och sen kanske de har för dåliga riktlinjer att följa och agerar på egen hand och då blir det eventuellt skit.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vägverket vill ha mer pengar ! Inget annat!
Du och alla andra kan fetglömma att det handlar om att någon "vill väl" osv som du verkar försöka påskina. Det handlar inte om det överhuvudtaget. Vägverket skiter i om det är 1000 personer som dör, bara de inte dör på något som vägverket kan bli drabbade av att det ser dåligt ut för deras del.

Varför vill vägverket ha mer pengar?

Hade det varit liv man vill spara så hade staten lagt pengarna någon annan stans och lagstadgat om helt andra saker än vad man gör. Man kan inte någonstans längre säga att i sverige är det "most bang for the buck" att försöka rädda liv i trafiken längre. tvärtom är det en ett enormt slöseri med pengar, men det kan alltid motiveras med " du vill väl inte att någon skall dö" kommentaren som tar bort enormt mycket motstånd från de som ifrågasätter vägverkets pengaslöseri.

Varje gång en artikel publiceras så ska det alltid skrivas om att "rädda liv". Detta taktiska från journalistera skapar förvirring i huvudet på människor som inte klarar av att se en helhet av vad vägverket jobbar med. Tyvärr stirrar sig väldigt många sig blinda på det dom anser negativt, och blundar för det positiva.

Vägverkets jobb är inte att bränna så mycket skattemedel dom bara kan under ett år...

Det finns massor med exempel där vägverket gång på gång fattar beslut utan att överhuvudtaget ta hänsyn till motorcyklar. vi har alltifrån vägräcken, brunnslock, rondellskulpturer, väglagningar osv att bevisa det med.
Det finns precis hur mycket som helst som man borde kunna anmäla de som är ansvariga för en vägsträcka för vårdslöshet och till viss del vållande.

Du glömde de vita vägmarkeringarna... och vet du vad, de stora vita hala övergångsställena som ABSOLUT är farliga för motorcyklar kostar ca 35.000Sek styck att plantera ut på vårat vägnät...


Axiomet "HASTIGHET DÖDAR" skallas ut överallt och får inte ifrågasättas. till de som skriker det vill jag bara säga hur kommer det sig att inte folk som kör bana dör som flugor med tanke på att där går det ofta bra mkt fortare än på väg och det krashas friskt utan att förare och passagerare för den sakens skull avlider i parti och minut.
Svaret är ganska givet, det är inte farten som i sig dödar, det är en dålig vägmiljö som i många fall är boven i dramat.
just det som vägverket faktiskt är ansvarig för att göra något åt.

På bana beror det oftast på att det inte finns några hinder när man kasar utanför asfalten samt att det oftast är helt plant. På vårat vägnät lämnar man asfalten relativt snart, och då väntar ett vägräcke, dike, efter det skog, staket, åker etc. Därför är hastigheten viktig på vårat vägnät då krockvåldet styrs direkt av den fart vi färdas med.


vi kommer aldrig att komma ifrån att vi är själva ansvariga för våra handlingar och beter vi oss korkat som tex att skita i att byta däck osv trots att vi vet bättre då kan vi inte räkna med annat än att vi åker av. Det är vårt ansvar att sköta om vår utrustning och se till att den är i skick som fungerar.

Detsamma gäller våra handlingar i trafiken!
Kör man lite mer aggressivt så har man oftast en liten känsla av hur bra grepp däcken har, hur bilen/motorcykeln uppför sig. Men det är bara en liten liten del som kör tex bil i Sverige, resterande åker bil och kan inte bedöma eller känna av detta. Därför behövs det en trafikrytm som är anpassat för alla, inte bara dom som kör bil.

Dock vad vi kan förvänta oss är att när vi åker av så skall det inte straffas med döden eller allvarliga skador genom att vi spetsas på en skulptur som någon idiot satt upp mitt i en rondell. eller en stolpe som finns rakt i avkörnings tangenten. eller något annat som vägverket satt upp.

Håller med dig till 100%.
Men vägverket kan inte fylla igen diken samt röja 5-10 meter skog på sidan av vägarna för att bygga lecahav. Eller tvinga boende efter vägarna att ta bort sina staket och klippa gräset för att det ska vara en avåkningszon där...

Vi borde kunna förvänta oss att vägverkets personal åtminstone vet hur vårat fordon fungerar, idag är så inte fallet. de vet inte varför våra däck har en rund form i slitytan och varför de skiljer sig från tex ett bildäck. Den förståelsen finns inte hos vägverket, inte heller finns ett regelverk där Motorcyklar överhuvudtaget tas hänsyn till.
För att förklara det en gång till. Det finns IDAG alltså inget regelverk som överhuvudtaget tar hänsyn till att motorcyklar överhuvudtaget framförs på våra vägar. det är altså 300 000 fordon plus hur många mopeder då ? som man inte tar hänsyn till när man skapar trafikmiljön.
Det skall komma ett i år där man SKALL BÖRJA ta hänsyn till det.
hur sjukt är det ?

Att ingen på vägverket skulle förstå hur ett tvåhjuligt fordon förhåller sig på vägen är att lura sig själv. Jag skulle chansa på att 100% av alla som jobbar på vägverket har utför något av följande: Kört motorcykel, kört moped, cyklat, lärt sina barn cykla.

Vägverkets personal behöver inte ta ansvar för sina handlingar, om det dör folk på den vägsträcka som de är ansvariga för så ställs inte frågan, vad kunde DU som ANSVARIG för vägsträckan gjort för att minimera riskerna och minskat verkan av den typen av olycka som skett här. De behöver aldrig stå till svars för sina handlingar eller avsaknaden av handlingar.

Alla olyckor med dödlig utgång har granskats, och jag tror inte att någon får en klapp på axeln och ett -Shit happens! på kontoret eller hos vägarbetarna av chefen. Det är människor som jobbar där med...tro det eller ej!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gör som dom franska bönderna skulle ha gjort. Arrangera protestkörning i bägge filerna mellan Arlanda och Stockholm i 50-70km/h kontinuerligt under ett dygn.

Och försök kolla upp Dingvalls reseprogram innan datum bestäms så att han förhoppningsvis kan missa nåt möte.

Tryck upp lite affisher typ: "Är det så här du vill ha det Tingvall?"
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Dessutom så

Ja de e banne mej helt otroligt men ändå växelpengar jämfört med fartkameragalenskapen.

Enligt VTI så skall dessa fanstyg spara 20 människoliv. Denna "kalkyls"
riktigthet går självklart inte att kontrollera eller eller emotsäga eftersom höga herrarna har totalt monopol på sanningen och dessutom en
gräddfil rakt in i statens kassa.
Dom får utan knussel ca:700 miljoner att lägga ut på dessa fula små lådor.

700 miljoner! Och då pratar vi bara kamerorna. Om man dessutom lägger till
den centrala övervakningsutrustningen, årliga driftskostnader, löner etc så
blir det en riktigt vacker slant.
Man behöver inte ha särskilt god fantasi för att kunna klura ut vettigare sätt att
spendera den sortens pengar och göra betydligt större nytta och rädda fler liv.

http://www.simrishamn.moderat.se/artikel/se/?aid=3898&uid=270

Jag har inte orkat kolla senare statistik men jag ha svårt att se att den skulle ha förbättrat sig så värst.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gör som dom franska bönderna skulle ha gjort. Arrangera protestkörning i bägge filerna mellan Arlanda och Stockholm i 50-70km/h kontinuerligt under ett dygn.

Och försök kolla upp Dingvalls reseprogram innan datum bestäms så att han förhoppningsvis kan missa nåt möte.

Tryck upp lite affisher typ: "Är det så här du vill ha det Tingvall?"

Ett dygn!? En vecka, minst. Det kommer ju inträffa om ingen protesterar, så det kanske är dags att ni gör slag i saken och puttrar ut på vägarna?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Du har mitt fulla stöd. Och jag tycker att du har helt rätt.
Det är bara det att vi har olika uppfattningar om var den lägsta acceptabla nivån, det s.k "hastighetsgolvet" skall ligga.

Men i alla principer har du helt rätt.
Oh, tack!
Vad roligt! Jag tycker även att du har helt okej åsikter och värderingar.
:)

(Jag har haft en jävla jobbig förmiddag på jobbet, men nu känns det bättre. Jag tänkte smita iväg lite tidigare och åka lite hoj. det rensar huvet.
Ska hålla mig till småvägarna där det knappt går att hålla skyltad hastighet utan att åka av i kurvorna:) )
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top