Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fri fart med begränsningar

Jag vill ha fri fart på vägarna. Nja inte överallt alltså men som grund. Sen går man in och sänker farten med skyltar till lämplig nivå där det finns verkligt behov. Denna skyltning tror jag skulle respekteras av otroligt många fler än vad som idag respekterar skyltningen. Jag skulle definitivt respektera den. Farterna på vårt vägnät skulle inte heller bli högre än nu.

Tror dessutom att detta är ett betydligt bättre steg mot nollvisionen än att måla nya och lägre siffror på skyltarna som ger ännu mer löjligt låga gränser.

Alla detaljstyrande regler tar bort ansvarskänslan från människor och det hela kommer att handla om att åka fast eller inte. Pränta hellre in att var och en som vistas i trafiken har ett ansvar för att det inte händer någon annat något illa. Straffa sedan gärna hårt för vårdslöshet i trafik då någon visar bristande respekt och utsätter andra för fara.

Jag är definitivt ingen fartgalning. Gillar inte ens riktigt höga farter. Att köra i över 200 är som att gå ut och sätta sig i den värsta orkan man kan tänka sig (jo jag vet, det finns kåpor) och det gör jag inte frivilligt. Fast även jag vill oftast göra som många skojar om, lägga ihop farten på skyltarna så att t.ex. 70 + 70 =140. Det känns oftast mer som lagom fart. Nuvarande fargränser är ofta löjligt låga. Sänks de generellt så blir det hela patetiskt och vi kommer att göra allt fler människor till förbrytare enligt lagens mening.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det verkligen någon här på sporthoj som bryr sig om vilken tillåten hastighet det är på vägarna :confused: Är det något att bli upprörd över:confused: vad det står på skyltarna:confused: det är väl ändå ingen som håller laglighastighet:rolleyes:med en sporthoj
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är det verkligen någon här på sporthoj som bryr sig om vilken tillåten hastighet det är på vägarna :confused: Är det något att bli upprörd över:confused: vad det står på skyltarna:confused: det är väl ändå ingen som håller laglighastighet:rolleyes:med en sporthoj

Säkert inte är många som håller laglig hastighet med en sporthoj men därför är det väl inte ointressant vad det står på skyltarna? Det är ju nämligen differensen mellan skyltad fart och uppmätt fart som ger nivån på straffet? Fast du kanske aldrig har blivit stoppad?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Det dör tio ggr fler av rök och fetma än det dör i trafiken. Dessa dör tyst och stilla, medans vi dör högljutt och groteskt. Vår död skapar rubriker, deras gör det inte. Det är lätt att hoppa på oss för vi tillhör en minoritet..
Sen är det säkert mer populärt att äta, dricka, röka, bland politiker än att köra mc! Samma gäller skoteråkning, att fritidsbåtar/båtlivet skräpar 100, kanske 1000ggr mer än skoterlivet, är det ingen som vill höra, för politker gillar att åka båt.

/J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
VV överväger inte ens att inkalla till förhandlingar. De vet själva hur svaga deras argument och beslutsunderlag är och skulle aldrig ens komma på tanken att ta en debatt.

Man kan konstatera några saker.
Det har nu gått så långt att man bygger rent trafikfarliga hinder för att "få ner hastigheten". Det innebär att det uppstår situationer i (för det mesta) lägre hastighet där det normalt aldrig ens skulle bli några tillbud. Ok, olyckan kanske sker i en lägre hastighet, men det naturliga alternativet är att det inte hade hänt något alls.

Minimikravet när jag tog kk för både mc och bil var att du som förare själv skulle kunna avgöra vad som var lämplig hastighet i en viss situation. Därför hade man inte heller några hastighetsgränser utanför tättbebyggt område.
1967-09-03 infördes en tillfällig hastighetsbegränsning för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken ... är det nån som fortfarande känner sig ovan vid den?

När man inför generella hastighetsbegränsningar så är det för att de som får sina kk inte uppfyller minimikravet att själv kunna avgöra rätt hastighet. Som jag ser det så underkänner man sitt eget system för att dela ut kk om man måste ha hastighetsbegränsningar överallt!

När man nu sänker hastigheten ytterligare på vägar där begränsningen redan är för lågt satt så har man missat helheten. Man kollar hur mycket skada ett fordon och dess förare får när de dräper in i en bergsvägg i olika hastigheter. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att det blir mer skador i högre hastighet.
Men varför händer det olyckor? Jo för att folk gör misstag och det sker i princip pga två olika orsaker eller kombinationen av dessa.

Kör man för sakta så får man ingen stimulans. Man slöar till, tittar på omgivningarna, pillar med instrumenten, tänker på annat och är inte alls med på vad som händer omkring en. En situation dyker upp blixtsnabbt även i 70 km/h och från ett frånvarande stadium till full alert tar ett bra tag att uppnå.
Detta har man missat totalt och med ytterligare sänkta hastighetsgränser så kommer en än större del av trafikanterna att falla ner i dvala medan de framför sina fordon.

Den andra anledningen till olyckor är att man kör över sin förmåga. Man får hela tiden rädda situationer .. så fort man rett ut en incident så dyker nästa upp. Det finns inga marginaler kvar för något oväntat och situationerna rusar emot en fortare och fortare ... Därför ska man inte köra över sin förmåga.

Det bästa är att ligga i det som jag kallar "komfortfönstret". Olika individer hamnar i det vid olika hastigheter och det skiljer även för en och samma förare från dag till dag. Fordonet, vägen, väglaget, trafiken, mm spelar in.
Men, ligger man i sitt komfortfönster så är man vaken och alert, man har koll på situationen och vet vad som kommer att hända de närmaste sekunderna. Längre fram än så kan man aldrig detaljplanera och därför är det idiotiskt att tvinga folk att köra i en hastighet som gör dem passiva och ointresserade!

Detta är synnerligen enkla sanningar som man tycker att styrande på VV borde känna till.
Men nej, istället har de t ex NTF som remissinstans! Vad är NTF då? Jo det är en ideell förening som vem som helst kan gå med i när som helst. Det finns inga formella krav på utbildning eller kunskap inom trafikområdet utan det är glada amatörer som slagit sina (mindre) kloka huvuden ihop.
Därur har NTF:s ledord formats. Dessa är Förbud, Övervakning, Kontroll och Begränsningar.
De sitter, precis som VV, och bestämmer hur fort du och jag kan köra med ett visst fordon, i ett visst ögonblick, på en viss väg, i ett visst väglag med en viss trafik. De avgör alltså det bättre än vad den aktuella föraren gör ... Varför ger de körkort till dem som behöver den upplysningen för att kunna framföra sitt fordon?

Tänk på att var gång ni gör en idiotgrej så lägger ni ett vedträ på VV:s förbudsbrasa! :fakta
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det bästa är att ligga i det som jag kallar "komfortfönstret".

Å fan var det du som myntade det uttrycket. Det gillar jag skarpt. Har använt det flitigt. Hoppas att du inte misstycker. Sen verkar vi ju inte ligga så långt ifrån varandra i den här debatten heller? Eller har jag fel och missuppfattar saker.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Utan att skryta så ska jag använda huvudet lite..

Tekniskt sett så borde man ju inte dö dubbelt så många gånger om man krockar i 200 gentemot 100 :va Eller är det då man börjar snacka om "second chances" ?

Detta är absurt. Snart kan ju alla börja cykla istället? jag menar, det tar ju inte mycket längre tid från A till B i dagens läge med cykel jämfört med bil.

VV har säkert fifflat ihop något med Crescent..
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Utan att skryta så ska jag använda huvudet lite..

Tekniskt sett så borde man ju inte dö dubbelt så många gånger om man krockar i 200 gentemot 100 :va Eller är det då man börjar snacka om "second chances" ?

Detta är absurt. Snart kan ju alla börja cykla istället? jag menar, det tar ju inte mycket längre tid från A till B i dagens läge med cykel jämfört med bil.

VV har säkert fifflat ihop något med Crescent..

Bra att du inte tog chansen att skryta :)
Speciellt som du ska bromsa upp 4 ggr så mycket energi vid 200 km/h som vid halva den hastigheten. :mattias
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Som elwe säger, NTF, är roten till många IDIOTISKA beslut. Pensionärsförening med hat mot biltrafik generellt. Ska vi verkligen låta sådana vara del i beslutsunderlag? Vi borde isåfall starta en förening som syftar på att öka hastigheterna osv istället.

Sedan så verkar ju alla Vägverkets lösningar på ratt och drogfylleproblemen som verkar vara STÖRST anledning till olyckor ... att sänka hastigheterna för alla. Inte fasen bryr sig rattfulla och drogpåverkade om detta, eller kommer göra dom till bättre förare? Inte heller kommer sänkta hastigheter påverka dom som ständigt kör fort. De kommer fortsätta med det.

Riktade kampanjer, fler poliskontroller etc är lösningen på trafikproblem. Inte en udda liten klick hos NTF med sura o bittra pensionärer som fått alldeles för mycket makt att påverka.
 

Dr.Bike

Guest
Som elwe säger, NTF, är roten till många IDIOTISKA beslut. Pensionärsförening med hat mot biltrafik generellt. Ska vi verkligen låta sådana vara del i beslutsunderlag? Vi borde isåfall starta en förening som syftar på att öka hastigheterna osv istället.

Sedan så verkar ju alla Vägverkets lösningar på ratt och drogfylleproblemen som verkar vara STÖRST anledning till olyckor ... att sänka hastigheterna för alla. Inte fasen bryr sig rattfulla och drogpåverkade om detta, eller kommer göra dom till bättre förare? Inte heller kommer sänkta hastigheter påverka dom som ständigt kör fort. De kommer fortsätta med det.

Riktade kampanjer, fler poliskontroller etc är lösningen på trafikproblem. Inte en udda liten klick hos NTF med sura o bittra pensionärer som fått alldeles för mycket makt att påverka.

Fan Swedie!
Ibland glimmar du till ;)
Mycket bra sagt och sammanfattat! :klappar
Detta skulle gå rätt ut i media!

Maila texten till Collin!
 

Tommy.exe

Guest
Hej !

Du har 6 september skickat ett mail med en serie invektiv om patetiskt låga hastighetsgränser.


Riksdag och regering har beslutat att komplettera hastighetsgränssystemet med 40, 60, 80, 100 och 120. Vägverket har fått i uppdrag att se över nuvarande hastighetsgränser. Detta sker under 2008-2010 och innebär både höjningar och sänkningar. Inriktningen är att vägnätet ska användas mer effektivt, att antalet dödade ska minskas med minst 10 per år, att koldioxidutsläppen ska minska och att trafikanterna ska uppfatta att ändringarna ger ett tydligare system. Ett omfattande arbete och remissförfarande med kommuner, länsstyrelser och polis sker innan beslut om nya hastighetsgränser tas. Det är respektive kommun, som beslutar inom tättbebyggt område. Vägverket fattar beslut utom tättbebyggt område och länsstyrelserna kan anpassa dessa beslut på kortare sträckor till lokala förhållanden.

Det finns omfattande forskning och erfarenhet över hela världen, som stöder att sänkt hastighet ger mindre svåra olyckor och också i de flesta fall färre olyckor. Kostnaden för hela omställningen av hastighetsgränssystemet motsvarar att bygga några mil ny väg. Vinsterna av hastighetsöversynen bedöms bli nästan 15 färre dödade per år.


Torsten Bergh
Vägverkets huvudkontor

E*

torsten.bergh@vv.se
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Miljöaspekten gällande bilar är ju löjlig. Bilar står för vad var det 0.5% av utsläppen på jorden? Liksom lägg ner miljösnacket gällande bilar. Man borde ge sig på U-ländernas industrier istället och bidra till renare kraftstationer. Det gör mångt mycket mer än 2% lägre utsläpp av koldioxid i Sverige... som är står för 0.x ? procent av skaran bilar i världen.

Ett vägnät med 0-120 i skyltningar kommer snarare förvirra, iaf de som redan är dåliga förare och som är orsak till många trafikproblem. Det kommer bli än mer "ojdå, kör jag fel hastighet"...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det intressanta är ju att kraven ständigt kommer höjas, för att man skall försvara sin egen existens - var drar man gränsen? Är vi på väg mot den engelska "red flag act"-lösningen med flaggförsedd tjomme som går före fordonet och varnar framförvarande? :hihi

Olyckor kommer hända ändå, oavsett vad det står på skyltarna, folk kommer göra dumma saker på fel ställen...hur många dör per år pga tobak, fumliga läkare, McDonaldskrubb, etc?

Det är ju proaktivt dock, upp med fler fartkameror, höj bötesbeloppen, sänk hastighetsgränser till nivåer få kommer tolerera...,
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Hej !

Du har 6 september skickat ett mail med en serie invektiv om patetiskt låga hastighetsgränser.


Riksdag och regering har beslutat att komplettera hastighetsgränssystemet med 40, 60, 80, 100 och 120. Vägverket har fått i uppdrag att se över nuvarande hastighetsgränser. Detta sker under 2008-2010 och innebär både höjningar och sänkningar. Inriktningen är att vägnätet ska användas mer effektivt, att antalet dödade ska minskas med minst 10 per år, att koldioxidutsläppen ska minska och att trafikanterna ska uppfatta att ändringarna ger ett tydligare system. Ett omfattande arbete och remissförfarande med kommuner, länsstyrelser och polis sker innan beslut om nya hastighetsgränser tas. Det är respektive kommun, som beslutar inom tättbebyggt område. Vägverket fattar beslut utom tättbebyggt område och länsstyrelserna kan anpassa dessa beslut på kortare sträckor till lokala förhållanden.

Det finns omfattande forskning och erfarenhet över hela världen, som stöder att sänkt hastighet ger mindre svåra olyckor och också i de flesta fall färre olyckor. Kostnaden för hela omställningen av hastighetsgränssystemet motsvarar att bygga några mil ny väg. Vinsterna av hastighetsöversynen bedöms bli nästan 15 färre dödade per år.


Torsten Bergh
Vägverkets huvudkontor

E*

torsten.bergh@vv.se

Vi får väl se när högkonjunkturen kommer igen om det minskar eller ökar...

Återkommer till vad någon skrev tidigare i tråden:

Artikeln är från 2007 men det säger ju lite om hur bra kamerorna och de där vajerräckena(som är livsfarliga för MC) är…
http://www.dn.se/nyheter/sverige/25-fle … r-1.677203
"Dödsolyckorna har samma siffor som för tio år sedan då vi fattade beslut om nollvisionen."
Detta trots alla fartkameror som gör att folk kör i 65km/h på 70väg(som tidigare var 90väg utan fartkameror). Detta med resultatet att folk håller på med annat när de kör bil, smsar, pratar i telefon, plockar upp saker från golvet eller att vissa tröttnar på detta och gör mer eller mindre galna omkörningar.

En artikel från i år pekar på 20% mindre dödsolyckor sedans förra året:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3480749.svd

I förra artikeln skyller de på att det var högkonjuktur och mer trafik pga. det.
I den nya artikeln säger de:
” - Främsta orsaken till förbättringarna från den tiden är att bilarna är så mycket säkrare nu. Det och att vägarna har blivit bättre, säger Lena Erixon, generaldirektör för Vägverket. Satsningen på mötesfria vägar har med andra ord lönat sig.”

Det kan inte bero på att det är lågkonjuktur nu då? Tvärt emot när förra artikeln skrevs?

Man kan vinkla allt till sin fördel, även Vägverket kan vinkla…
 

Tommy.exe

Guest
Vi får väl se när högkonjunkturen kommer igen om det minskar eller ökar...

Återkommer till vad någon skrev tidigare i tråden:

Artikeln är från 2007 men det säger ju lite om hur bra kamerorna och de där vajerräckena(som är livsfarliga för MC) är…
http://www.dn.se/nyheter/sverige/25-fle … r-1.677203
"Dödsolyckorna har samma siffor som för tio år sedan då vi fattade beslut om nollvisionen."
Detta trots alla fartkameror som gör att folk kör i 65km/h på 70väg(som tidigare var 90väg utan fartkameror). Detta med resultatet att folk håller på med annat när de kör bil, smsar, pratar i telefon, plockar upp saker från golvet eller att vissa tröttnar på detta och gör mer eller mindre galna omkörningar.

En artikel från i år pekar på 20% mindre dödsolyckor sedans förra året:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3480749.svd

I förra artikeln skyller de på att det var högkonjuktur och mer trafik pga. det.
I den nya artikeln säger de:
” - Främsta orsaken till förbättringarna från den tiden är att bilarna är så mycket säkrare nu. Det och att vägarna har blivit bättre, säger Lena Erixon, generaldirektör för Vägverket. Satsningen på mötesfria vägar har med andra ord lönat sig.”

Det kan inte bero på att det är lågkonjuktur nu då? Tvärt emot när förra artikeln skrevs?

Man kan vinkla allt till sin fördel, även Vägverket kan vinkla…

Skicka det till Torsten.

Står mycket bra i den här tråden som Torsten borde ta del av. :)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det finns omfattande forskning och erfarenhet över hela världen, som stöder att sänkt hastighet ger mindre svåra olyckor och också i de flesta fall färre olyckor.


Torsten Bergh
Vägverkets huvudkontor

Mindre svåra olyckor köper jag. Står två bilar still händer liksom inte så mycket.

Men det finns en del undersökningar som visar motsatsen till Torstens uttalande om färre olyckor. Han har tydligen valt att med skygglappar på endast se till de undersökningar som visar att så är fallet och bortsett från de rapporter som visar, att på vägar som fått höjd hastigheten har också antalet olyckor minskat.

Ett exempel är att antalet olyckor ökat ganska mycket på de vägar i Australiens inland som gått från fri hastighet till skyltade 110 och 120 km/h.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Pajasämnen på NTF och VV

Jamen !!!
Alla vi här på tråden ser en annan bild än dom som skapar reglerna..

Så hur sjutton gör vi för att ändra riktning på båten???

Var hittar vi argumenten som dom som inte gick tekniska linjer och lärde sig rationella resultat istället för emotionella??

Att argumentera med/mot politiker som baserar sitt handlande på emotionella grunder är nästan goddag yxskaft..

Vi kan se på debatten om Kärnkraft där dom som beslutade om förbudet och avvecklingen baserade sitt resonemang på det dom kände var rätt..

Nu har flera av dessa nyktrat till och inser att Kärnkraften är nog det som är mest effektivt/verkningsgrad/utsläpp jämfört med mycket annat stolleprov...

Så nu till kärnan..
Vad kan vi trafikanter göra som ser en annan bild av vägnätet och Sverige?

MVH
R:tummenupp
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Som så många andra så orkar jag inte ens ge mig in i diskussionen, ty jag finner hela förslaget vara av slaget, uhm...onödigt?

Som den otroliga livsoptimist jag är :rolleyes: så ser jag istället en fördel med en hastighetssänkning, polisen kommer få svårare att ta sig fram i trafiken då dom jagar en frustrerad motorcyklist (läs: jag) som tröttnat på alla dessa lagar och regler. Lagar som främst verkar vara framtagna för att ta hand om personer som är rent utav efterblivna och inte har något som helst sinne för logik.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top