Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi kan se på debatten om Kärnkraft där dom som beslutade om förbudet och avvecklingen baserade sitt resonemang på det dom kände var rätt..

Njae, att kalla deras forskning för emotionell är väl ändå att gripa efter halmstrån? De har betalt för att göra undersökningar baserat på fakta och statistik (nu kommer nån och påstår att man kan vinkla statistik hit och dit men den ljuger inte i slutänden) medan "vi" här i tråden är egenuttalade proffstyckare som bara har erfarenhet från trafiken från privat synpunkt. De har antagligen både och, forskning OCH erfarenhet.

Fortfarande, jag är inte för sänkt hastighet men ska ni påverka någon så måste ni ju komma med bättre argument, bara rada upp de ni har hittat hittills!
Jag har då inte sett något VETTIGT argument som klarar av att ett motargument, har ni?
Som sagt så skiter jag i vilket, men vi kan inte maila texter hit och dit och göra oss till åtlöje, för det är precis det ni gör utan saklig bakgrundsfakta och endast egna påhittade fiktioner.
Någon på NTF eller vägverket måste ju dela våra åsikter, eller? Kan man inte försöka få tag på denne någon och be han/hon förklara lite mer ingående hur det fungerar när man lagstiftar om nya regler inom trafiken och vad vi har för möjlighet att påverka?


Eller så skiter man i det, sitter här och kastar ur sig floskel efter floskel och svär över att hastigheten har minsann sänkts till vansinniga 70km/h på den tidigare 90-vägen, bara för att ALLA medtrafikanter (jag har dock endast mottrafikanter) ska känna sig säkra på vägen, oavsett väglag...

Jag kommer även i framtiden fortsätta köra efter eget huvud och hoppas på det bästa, i värsta fall så har jag två extra körkort i byrålådan om det skiter sig :banana
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Njae, att kalla deras forskning för emotionell är väl ändå att gripa efter halmstrån?

Vänta NU!!:va
Jag har aldrig kallat det korkade politiska resultatet för forskning!!
Jag beskriver politikers sätt att grunda sina taffliga beslut på..

Humanister= Emotionella.
Teknister= Rationella.
Liite hårt draget...:tungan
:tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vänta NU!!:va
Jag har aldrig kallat det korkade politiska resultatet för forskning!!
Jag beskriver politikers sätt att grunda sina taffliga beslut på..

Humanister= Emotionella.
Teknister= Rationella.
Liite hårt draget...:tungan
:tummenupp

Haha, ok... Men du kanske glömde att flertalet av dessa människor som utför forskningen ÅT dessa politiker säkerligen är teknister i grund och botten, som bara har halkat lite fel här i livet :D

Jag beskriver bara ert sätt att argumentera dåligt, inget annat. Jag har själv inget bättre argument men sen så kvittar det för min del så jag argumenterar inte emot det heller.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Haha, ok... Men du kanske glömde att flertalet av dessa människor som utför forskningen ÅT dessa politiker säkerligen är teknister i grund och botten, som bara har halkat lite fel här i livet :D

Jag beskriver bara ert sätt att argumentera dåligt, inget annat. Jag har själv inget bättre argument men sen så kvittar det för min del så jag argumenterar inte emot det heller.

Det finns ju faktiskt forskning som visat att höjd hastighet minskat antalet olyckor.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns ju faktiskt forskning som visat att höjd hastighet minskat antalet olyckor.

Jaså, så det finns det alltså? Ja, då är det ju en bra början att ta med den rapporten högst upp på materialet som skulle behöva sändas in till berörd person.
Du ser, en bit på vägen :tummenupp
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hurraaaaaaaa!!

Äntligen så börjar verkligheten vakna !!

Nu är det bara resten av såspottorna till politiker som behöver nyktra till och vakna!!!

Heja Norrland !
:yoparty
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
är det inte bättre att lägga dom pengarna på sjukvården eller äldre vården där dom skär ner så dom sjuka får det värre o värre
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Någon gång slutar det väl tjata om hastigheten, fartkameror, sänkta hastigheter osv. hjälper föga mot ex. alkohol

Var fjärde bilförare som omkommit i en trafikolycka hade droger eller mediciner i kroppen.

Det visar en ny unik undersökning som gjorts i tre län i Sverige.

- Resultatet av undersökningen bekräftar det vi länge misstänkt, säger Magnus Hjälmdahl, forskare vid VTI i Linköping, som lett den svenska delen av ett stort EU-projekt som nu avslutats.

Trots att underlaget för undersökningen gäller ett begränsat antal olycksoffer anser han att resultatet ändå speglar verkligheten.

- Vi vet att alkoholen är det stora trafiksäkerhetsproblemet, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/var-fjarde-trafikdod-forare-paverkad_4077833.svd
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Någon gång slutar det väl tjata om hastigheten, fartkameror, sänkta hastigheter osv. hjälper föga mot ex. alkohol

Var fjärde bilförare som omkommit i en trafikolycka hade droger eller mediciner i kroppen.

Det visar en ny unik undersökning som gjorts i tre län i Sverige.

- Resultatet av undersökningen bekräftar det vi länge misstänkt, säger Magnus Hjälmdahl, forskare vid VTI i Linköping, som lett den svenska delen av ett stort EU-projekt som nu avslutats.

Trots att underlaget för undersökningen gäller ett begränsat antal olycksoffer anser han att resultatet ändå speglar verkligheten.

- Vi vet att alkoholen är det stora trafiksäkerhetsproblemet, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/var-fjarde-trafikdod-forare-paverkad_4077833.svd

Drygt 16% står alkoholen för.
3% står illegala droger eller illegala mediciner för.

Är detta det STORA säkerhetsproblemet? Det är väl fortfarande krockvåldet som har haft den största inverkan till varför dom inte lever idag?
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Eftersom att detta är en demokrati borde vi väl kunna få rösta om ifall vi vill ha sänkt hastighetsgräns och kanske spara 10 liv, eller avåkningszoner på "farliga" ställen och högre hastighetsgränser samt bättre uppföljning av personens körduglighet/kunnighet även efter införskaffat körkort. Dvs. ny uppkörning vart 10e år till att börja med för att sedan minska intervallet ju äldre man blir. Dessa uppkörningar kan givetvis köras i en simulator.

Det är en demokrati så till vida att man får lov att rösta på olika politiker som alla vet bättre än dig och ser det som sin uppgift att vara din förmyndare. När har politikerna i det här landet någonsin lyssnat på folks vilja? Erland.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nollvisionen är löjlig.

Visst är det en fin tanke att ingen ska behöva dö i trafiken, men den är och förblir en fin tanke. Vi kommer aldrig komma ifrån att folk dör på det svenska vägnätet, så varför i helvete vidta såna drastiska åtgärder för att ändå försöka uppnå det?

Det bränns en helvetes massa pengar och man gör en helvetes massa människor frustrerade i ett försök att vinna en hopplös kamp. När ska man inse att det inte är lönt?

Till slut kommer de inse att dessa små sänkningar inte räcker för att rädda alla liv, för folk kommer ju fortfarande dö i singelolyckor, fylleolyckor och andra icke direkt skyltadhastighetsrelaterade olyckor. Vad ska man då göra för att rädda sin älskade nollvision? Sänka ännu mer? Förbjuda privat motoriserad förflyttning och tvinga oss alla att åka kollektivt?

Visst, och vad händer sen när en full, trött och/eller uttråkad busschaufför kör av vägen och någon stackare som glömt ta på sig bältet omkommer? Förbjuda bussarna också? Kör i vind, kvar finns promenad och cykel som enda transport.

Men så råkar nåt fylla cykla med huvudet före in i en lykstolpe i vägreren på väg 11 strax utanför dalby, och då har vi ändå dödsfall i trafiken. Förbjuda cklarna också? Kör på bara.

Sen när en gammal pensionär går och självdör på sin söndagspromenad längs lilla fiskaregatan i lund, då är plötsligt promenaderna också livsfarliga. Hur ska vi då få bort alla födsfall från våra vägar?

Enkelt, folk får inte uppehålla sig på vägarna. Folk får stanna hemma i evig husarrest, bara ingen dör på våra vägar så är alla medel tillåtna.
Seriöst, ska det behöva gå så långt innan folk inser vilken galenskap de sysslar med?:va :huvet

Rädda gärna så många liv det går, men sträva inte efter något så uppenbart omöjligt som noll döda i trafiken. Och vidtag för i helvete inte en massa drastiska och överdimensionerade åtgärder bara för att "göra ert bästa" i denna hopplösa kamp.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nollvisionen är löjlig.

Rädda gärna så många liv det går, men sträva inte efter något så uppenbart omöjligt som noll döda i trafiken. Och vidtag för i helvete inte en massa drastiska och överdimensionerade åtgärder bara för att "göra ert bästa" i denna hopplösa kamp.

Är det löjligt att ha ett mål att sträva efter?
Att kämpa för att ingen ska behöva dö i trafiken på väg till sitt arbete tex.
Att genom förändringar förebygga olyckor där risken för att utgången slutar med döden.

Är drastiska samt överdimensionerade åtgärder en minskning av 10km/h på vissa vägar, men även höjer med 10km/h på andra vägavsnitt?
 

didjik

Guest
Har inte läst igenom alla svar så vet inte fall det har blivit sagt eller inte men säger det igen då. Varför inte lägga ner dom pengarna på att ge folket som tar körkort nu (och det ultimata hade hade varit ifall alla som har körkort nu också) och ge dom en riktig utbildning istället på att köra bil?! tror att det hade sparat mycket mer liv i trafiken än att sänka hastigheterna efter som folk blir bara mer stressad av att folk ligger för sakta och gör onödiga / riskabla omkörningar till följd.

Nu säger jag inte att jag är en ultimata bilföraren för jag hade gärna tagit ett par lektioner till i hur man ska köra och hur man ska hantera bilen t ex. att häva en sladd med en fram/back/fyrhjuls driven och hur man ska hantera dom olika underlagen bättre som finns i vårat avlånga land. Dock kommer det nog kosta mera pengar men jag tror att det är där man ska sätta in pengarna istället för att sänka hastigheterna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top