Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
OM man nu vill rädda liv i samhället så är det bättre snuten haffar alla som äter, eller på väg att köpa winerbröd, pizza, cigg etc. För det där mer än tiofalt i "välfärdssjukdomar" än i trafiken...

Hastighetsböter är bara en extrainkomst för staten..

/JPS
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag får väl erkänna att de nya skyltarna, speciellt de sänkningar som gjorts ner till 80 och 60 ignoreras. De är i många fall helt absurt låga. Generellt ser jag oxå att de flesta inte håller 80 på en väg bred som en fyrfilig väg. De kör 90-100 vilket känns rimligt.

Vi bör verkligen inte basera hastighet på brister i resurser hos polisen. Satsa pengar dit pengar bör satsas, polisen alltså och att minska drograttfylla som är huvudorsaken till problem i trafiken relaterade till hastighet med mera.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Finn ett fel

Bilarna blir säkrare, förarproven mer omfattandem, hastigheterna lägre och vägarna blir säkrare.

"går man ut när det regnar får man räkna med att bli blöt"

Kanske bättre att sätta maxhastigheten på våra vägar till 25 km/h, eftersom den mänskaliga perceptionsförmågan endast är anpassad att hinna reagera i den farten.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jag får väl erkänna att de nya skyltarna, speciellt de sänkningar som gjorts ner till 80 och 60 ignoreras. De är i många fall helt absurt låga. Generellt ser jag oxå att de flesta inte håller 80 på en väg bred som en fyrfilig väg. De kör 90-100 vilket känns rimligt.

Vi bör verkligen inte basera hastighet på brister i resurser hos polisen. Satsa pengar dit pengar bör satsas, polisen alltså och att minska drograttfylla som är huvudorsaken till problem i trafiken relaterade till hastighet med mera.

Var inte du med i någon Expertgrupp förut med seminarier osv..?
Hur gick det med det?

Problemet är väl att knarkare inte betalar sina böter så därför är det bättre med att bötfälla dig och mig istället..

Sen hörde jag någon tant från VV som myste över det låga dödsantalet..
Som största orsaken angavs att det var mindre lastbilstrafik !!?
På grund av lågkonjunkturen..
Märkligt resultat med tanke på dom annars anger hastigheten som den stora boven..
Det är dags att utlokalisera politikerna från Norrland till övriga län så att hastigheterna kan åtminstone återinrättas...
:tummenupp
/R
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Drygt 16% står alkoholen för.
3% står illegala droger eller illegala mediciner för.

Är detta det STORA säkerhetsproblemet? Det är väl fortfarande krockvåldet som har haft den största inverkan till varför dom inte lever idag?

I den rapporten baserad det på att förare frivilligt gick med på blodprov, hur stort mörkertal tror du det borgar för? Att de som var drogpåverkade faktiskt gick med på att ta blodprov frivilligt säger väl lite om hur klartänkta de är?

Hänger inte med på ditt resonemang.
Menar du att om vi sänkte hastigheten ytterligare på alla vägar så skulle drogpåverkade köra långsammare?
Reaktionsförmågan hos en drogpåverkad(med droger innefattas även alkohol) är ändå så nedsatt så även om de följde hastighetsgränsen så skulle de inte kunna reda upp situationen som en nykter person skulle kunna i samma hastighet.

Alltså, skulle det satsas mer på polisens arbete mot droger i trafiken så skulle vi alltså direkt se en 20-30% minskning av olyckor i trafiken.
Tänk om pengarna för hastighetssänkningar lades på det istället.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Var inte du med i någon Expertgrupp förut med seminarier osv..?
Hur gick det med det?

Problemet är väl att knarkare inte betalar sina böter så därför är det bättre med att bötfälla dig och mig istället..

Sen hörde jag någon tant från VV som myste över det låga dödsantalet..
Som största orsaken angavs att det var mindre lastbilstrafik !!?
På grund av lågkonjunkturen..
Märkligt resultat med tanke på dom annars anger hastigheten som den stora boven..
Det är dags att utlokalisera politikerna från Norrland till övriga län så att hastigheterna kan åtminstone återinrättas...
:tummenupp
/R
Jo, blev inbjuden av Vägverket att ta del i diverse runt MC. Men det är segdraget och i slutändan beslutas det av pensionärer i styrelsen hos VV eller förlitar sig på "statistik" som är skevt gjord av bilorganisationer.
 

Dr.Bike

Guest
Jo, blev inbjuden av Vägverket att ta del i diverse runt MC. Men det är segdraget och i slutändan beslutas det av pensionärer i styrelsen hos VV eller förlitar sig på "statistik" som är skevt gjord av bilorganisationer.

Bilorganisationer?
Vilka då?

Jag kan tänka mig bil-hatar-organisationer, såsom NTF (ett gäng goddagspiltar som är både talibannykterister, men ffa hastighetssänkar-moguler) men till del även M som om inte iaf hatar bilar, är en lydig hund i VV´s koppel där förnumstligheten inte vet några gränser.
Två verkliga "bror duktig" organisationer!
Fanns det fler?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
I den rapporten baserad det på att förare frivilligt gick med på blodprov, hur stort mörkertal tror du det borgar för? Att de som var drogpåverkade faktiskt gick med på att ta blodprov frivilligt säger väl lite om hur klartänkta de är?

Hänger inte med på ditt resonemang.
Menar du att om vi sänkte hastigheten ytterligare på alla vägar så skulle drogpåverkade köra långsammare?
Reaktionsförmågan hos en drogpåverkad(med droger innefattas även alkohol) är ändå så nedsatt så även om de följde hastighetsgränsen så skulle de inte kunna reda upp situationen som en nykter person skulle kunna i samma hastighet.

Alltså, skulle det satsas mer på polisens arbete mot droger i trafiken så skulle vi alltså direkt se en 20-30% minskning av olyckor i trafiken.
Tänk om pengarna för hastighetssänkningar lades på det istället.

Du har helt rätt i det du skriver!

I olycksstatistiken är det 10% eller mer som är påverkade så mörkertalet i undersökningen är stort!

Sen kan man ju undra hur polisen tänker/gör då de frågar en bilförare om han frivilligt och anonymt vill testa sig och säger nej...

Sen har det säkert redan skrivits i tråden men jag kan inte säga att de nya begränsningarna gör attt jag sänker min hastighet varken i bil eller mc-körning!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bilorganisationer?
Vilka då?

Jag kan tänka mig bil-hatar-organisationer, såsom NTF (ett gäng goddagspiltar som är både talibannykterister, men ffa hastighetssänkar-moguler) men till del även M som om inte iaf hatar bilar, är en lydig hund i VV´s koppel där förnumstligheten inte vet några gränser.
Två verkliga "bror duktig" organisationer!
Fanns det fler?
Om jag MINNS rätt. NTF har verkligen orskat tumult i mitt huve. Mycket fel och dumt pensionärstänk därifrån.
 

njelger

Guest
Bilorganisationer?
Vilka då?

Jag kan tänka mig bil-hatar-organisationer, såsom NTF (ett gäng goddagspiltar som är både talibannykterister, men ffa hastighetssänkar-moguler) men till del även M som om inte iaf hatar bilar, är en lydig hund i VV´s koppel där förnumstligheten inte vet några gränser.
Två verkliga "bror duktig" organisationer!
Fanns det fler?

NTF kan ju knappast sägas vara en egen organisation. NTF är helt finansierat av vägverket (eller transporttjofräsen eller vad det heter)
och kan snarare räknas som en avdelning av vv.
Det är bara ett politiskt knep att låtsas att de är oberoende. Utan de ska bara lydigt "kräva" de saker vv vill införa. 50 miljoner får de för det om jag minns rätt.
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
"en parantes" - VV dubbelmoral tycker jag blivit ännu tydligare iom de nya skyltarna längs med tex Essingeleden (i Sthlm). Numera sitter det ju reklam skyltar med "rörliga" bilder. I princip är det omöjligt att inte titta på dessa lysande skyltar när man passerar.

Det är ju helt sjukt att man diskuterar trafiksäkerhet och samtidigt drar uppmärksamheten från körning till reklam... för några usla tusenlappar

Dessutom är dom ASFULA, men jag sitter ju inte i någon skönhetsråd
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det löjligt att ha ett mål att sträva efter?
Att kämpa för att ingen ska behöva dö i trafiken på väg till sitt arbete tex.
Att genom förändringar förebygga olyckor där risken för att utgången slutar med döden.

Är drastiska samt överdimensionerade åtgärder en minskning av 10km/h på vissa vägar, men även höjer med 10km/h på andra vägavsnitt?

Som jag sa, det är en jättefin tanke. Men det är och förblir en fin tanke och inget mer. Folk kommer alltid att dö på våra vägar, oavsett hur mycket vi sänker hastigheten (det handlar liksom inte bara om hastigheten). Det är ett totalt orealistiskt mål man försöker uppnå, så vi kan lika gärna lägga ner.

Alla andra branscher vet att man inte ger sig in på projekt med totalt orealistiska mål. Hade du stöttat och respekterat en friidrottare som hävdat att han jävlar i sig ska träna satan och slå världsrekord i höjdhopp med minst åtta meter, eller hade du skrattat åt honom och tyckt att "visst, ha så kul. Det lär du ju klara"? Min fråga är, varför är det ingen som skrattar åt någon som hävdar att vi ska få bort alla dödsfall från våra vägar?
Hade du själv spenderat mängder med pengar på träningsapparater, anabola och personliga tränare i förhoppningen om att en dag kunna flyga genom att vifta på armarna, trots att du vet hur jävla dumt och avlägset ett sånt mål är?

Och tror du verkligen att det kommer sluta med sänkningar om 10 km/h på vissa utsatta vägsträckor? Folk kommer ju fortfarande dö i trafiken, så i sann nollvisionsanda kommer det komma fler åtgärder. Definitivt.

Hade det hetat "litenvisionen", inneburit "vi ska rädda så många liv som möjligt" och fokuserat på fler saker än bara hastighet (visst gör dig lite mer än så, men det är jävlarimig farten som är dödligast enligt nollvisionsnissarna), då hade jag inte tyckt att det var en lika löjlig idé. Men som det ser ut idag så är det ganska löjligt.
 

Dr.Bike

Guest
Om jag MINNS rätt. NTF har verkligen orskat tumult i mitt huve. Mycket fel och dumt pensionärstänk därifrån.

:D Ja, det förstår jag. NTF är väl det första jag hade avskaffat om jag hade den makten!

NTF kan ju knappast sägas vara en egen organisation. NTF är helt finansierat av vägverket (eller transporttjofräsen eller vad det heter)
och kan snarare räknas som en avdelning av vv.
Det är bara ett politiskt knep att låtsas att de är oberoende. Utan de ska bara lydigt "kräva" de saker vv vill införa. 50 miljoner får de för det om jag minns rätt.

Jahaja, en liten lydande vasall. I koppel. Precis som jag sa.Egen org är de väl, men som sagt... man biter ju inte den hand som föder en...
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hastigheter...

Att hela svenska folket skulle kunna enas om en hastighet på given väg sträcka är en omöjlighet. Mycket beroende på folks ålder, kön, o livssituation.

När jag var 15 så var det alltid gasen i bott och helst fågelvägen mellan punkt A o B.
Det gjorde ju inte sååå mycket eftersom jag inte hade med mig 1.5ton plåt eller nådde några jättehastigheter. Men beteendet försvann inte utan klingade sakta av med åren.
Till att nu "bara" köra som en idiot på favoritvägarna med hojen lr i bil under extrem stress typ om tjejen skriker -"vattnet har gått!!"

Men en sak har man lärt sig.

Kör du som en idiot. kommer alla anse att du kör som en idiot.
, utom kanske yngre personer på värre maskiner som anser att du kör som en fitta.

Kör du som folk gör mest. Kommer de boende längs sträckan anse att du kör som en idiot.


Håller du hastighetsgränsen kommer ändå hundägare, småbarnsföräldrar, motionärer o tjejer till häst anse att du kör som en idiot.


Om du rör på dig överhuvudtaget, Så kommer ändå tanter 70+ anse att du kör som en idiot, men o andra sidan är alla 70+ tanter utom kanske just din mormor, bittra o hatar alla:D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du har helt rätt i det du skriver!

I olycksstatistiken är det 10% eller mer som är påverkade så mörkertalet i undersökningen är stort!

Sen kan man ju undra hur polisen tänker/gör då de frågar en bilförare om han frivilligt och anonymt vill testa sig och säger nej...

Sen har det säkert redan skrivits i tråden men jag kan inte säga att de nya begränsningarna gör attt jag sänker min hastighet varken i bil eller mc-körning!

Säkert en större siffra. Ungefär 30% av alla som omkommer i trafiken är påverkade av alkohol, vilket lämnar ytterligare x procent för andra droger. Siffran är dessutom alltså baserad på dödsolyckor, inte olyckor överlag.

Hursomhaver, det känns, som min far sade, lite provocerande när man t.ex. har 80 på vägar som tidigare var 110 (Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal-Sveg t.ex.), dels för att vägarna är raka, breda, fina och lågtrafikerade, dels för att kontrasten när man väl kommer in i ett samhälle med hus, barn som leker på vägarna osv. och har 70-gräns känns ganska sjuk.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Dr.Bike

Guest
Att hela svenska folket skulle kunna enas om en hastighet på given väg sträcka är en omöjlighet. Mycket beroende på folks ålder, kön, o livssituation.

När jag var 15 så var det alltid gasen i bott och helst fågelvägen mellan punkt A o B.
Det gjorde ju inte sååå mycket eftersom jag inte hade med mig 1.5ton plåt eller nådde några jättehastigheter. Men beteendet försvann inte utan klingade sakta av med åren.
Till att nu "bara" köra som en idiot på favoritvägarna med hojen lr i bil under extrem stress typ om tjejen skriker -"vattnet har gått!!"

Men en sak har man lärt sig.

Kör du som en idiot. kommer alla anse att du kör som en idiot.
, utom kanske yngre personer på värre maskiner som anser att du kör som en fitta.

Kör du som folk gör mest. Kommer de boende längs sträckan anse att du kör som en idiot.


Håller du hastighetsgränsen kommer ändå hundägare, småbarnsföräldrar, motionärer o tjejer till häst anse att du kör som en idiot.


Om du rör på dig överhuvudtaget, Så kommer ändå tanter 70+ anse att du kör som en idiot, men o andra sidan är alla 70+ tanter utom kanske just din mormor, bittra o hatar alla:D

Slutsats: Kör som folk gör mest: Dvs använd ditt EGET förnuft, hitta en laom rytm och hastighet.
En hastighet som KAN vara den skyltade, men oxå 10-15 under.
Och ibland oxå över.

Inte som fantasilösa paragrafryttare som håller sina lagstadgade Km/h oavsett väglag: För det står det ju på SKYLTEN = safe enligt nån som vet bättre än mig själv, som trots allt befinner mig här och NU och känner väglag samt SER trafiksituationen.

Goddagpiltarna på VV och NTF må tycka att jag är en barbarisk bov som kör mina 125 (verkliga GPS-Km/h) på 110-skyltad motorväg en sommardag.
Jag har inga problem att sova gott om nätterna kan jag säga...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon gång slutar det väl tjata om hastigheten, fartkameror, sänkta hastigheter osv. hjälper föga mot ex. alkohol

Var fjärde bilförare som omkommit i en trafikolycka hade droger eller mediciner i kroppen.

Det visar en ny unik undersökning som gjorts i tre län i Sverige.

- Resultatet av undersökningen bekräftar det vi länge misstänkt, säger Magnus Hjälmdahl, forskare vid VTI i Linköping, som lett den svenska delen av ett stort EU-projekt som nu avslutats.

Trots att underlaget för undersökningen gäller ett begränsat antal olycksoffer anser han att resultatet ändå speglar verkligheten.

- Vi vet att alkoholen är det stora trafiksäkerhetsproblemet, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/var-fjarde-trafikdod-forare-paverkad_4077833.svd

Så 75% av de som dör i trafiken har inte någon form av droger i sin kropp. Men hur stor andel av dessa dör pga av en motpart med droger i kroppen?
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Säkert en större siffra. Ungefär 30% av alla som omkommer i trafiken är påverkade av alkohol, vilket lämnar ytterligare x procent för andra droger. Siffran är dessutom alltså baserad på dödsolyckor, inte olyckor överlag.

Hursomhaver, det känns, som min far sade, lite provocerande när man t.ex. har 80 på vägar som tidigare var 110 (Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal-Sveg t.ex.), dels för att vägarna är raka, breda, fina och lågtrafikerade, dels för att kontrasten när man väl kommer in i ett samhälle med hus, barn som leker på vägarna osv. och har 70-gräns känns ganska sjuk.

Tror faktiskt att de 10% bara inkluderade droger och tunga mediciner så plus alkohol har vi absolut dina 30% vilket är jävligt skrämmande!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top