Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Som jag sa, det är en jättefin tanke. Men det är och förblir en fin tanke och inget mer. Folk kommer alltid att dö på våra vägar, oavsett hur mycket vi sänker hastigheten (det handlar liksom inte bara om hastigheten). Det är ett totalt orealistiskt mål man försöker uppnå, så vi kan lika gärna lägga ner.

Alla andra branscher vet att man inte ger sig in på projekt med totalt orealistiska mål. Hade du stöttat och respekterat en friidrottare som hävdat att han jävlar i sig ska träna satan och slå världsrekord i höjdhopp med minst åtta meter, eller hade du skrattat åt honom och tyckt att "visst, ha så kul. Det lär du ju klara"? Min fråga är, varför är det ingen som skrattar åt någon som hävdar att vi ska få bort alla dödsfall från våra vägar?
Hade du själv spenderat mängder med pengar på träningsapparater, anabola och personliga tränare i förhoppningen om att en dag kunna flyga genom att vifta på armarna, trots att du vet hur jävla dumt och avlägset ett sånt mål är?

Och tror du verkligen att det kommer sluta med sänkningar om 10 km/h på vissa utsatta vägsträckor? Folk kommer ju fortfarande dö i trafiken, så i sann nollvisionsanda kommer det komma fler åtgärder. Definitivt.

Hade det hetat "litenvisionen", inneburit "vi ska rädda så många liv som möjligt" och fokuserat på fler saker än bara hastighet (visst gör dig lite mer än så, men det är jävlarimig farten som är dödligast enligt nollvisionsnissarna), då hade jag inte tyckt att det var en lika löjlig idé. Men som det ser ut idag så är det ganska löjligt.

Överallt arbetas det med att förbättra säkerheten, men så fort det kommer till trafiken så är det oacceptabelt. Inte för att förändringarna påverkar oss speciellt negativt, utan för att vi som enskilda individer anser att vi klarar av mer/bättre än vad som är utsatt för att helheten av samhället ska fungera. Många försöker leda bort fokuseringen på hastigheten genom att påpeka andra aspekter som betydligt viktigare. Alkohol i trafiken är tabu, medan trötthet är helt okej eftersom alla sätter sig bakom ratten även om dom är trötta, även om effekten är densamma.

Att ha som mål att ingen ska skada sig eller avlida på sin arbetsplats är ett mål som de flesta anser vara en självklarhet. Därför tar man fram arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter, skyddsutrustning, skyddsombud, skyddsråd, skade- tillbudsrapporter, arbetsmiljödomstol etc etc.

Men när det kommer till trafiken så är samma arbete bara trams och kostar pengar, och varför? Jo, för att vi lever ett såpass stressat liv och att förflytta sig från A till B känns som slöseri med tid, även om det bara handlar om 5-10 minuters längre restid. Många är villiga att töja lite på säkerheten eftersom dom anser att dom är bättre förare än vad hastighetsskyltarna visar. Men det handlar inte om hur bra vi är som förare, utan effekterna av vad som händer när det visar sig att vi inte klarade av en viss situation.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Överallt arbetas det med att förbättra säkerheten, men så fort det kommer till trafiken så är det oacceptabelt. Inte för att förändringarna påverkar oss speciellt negativt, utan för att vi som enskilda individer anser att vi klarar av mer/bättre än vad som är utsatt för att helheten av samhället ska fungera. Många försöker leda bort fokuseringen på hastigheten genom att påpeka andra aspekter som betydligt viktigare. Alkohol i trafiken är tabu, medan trötthet är helt okej eftersom alla sätter sig bakom ratten även om dom är trötta, även om effekten är densamma.

Att ha som mål att ingen ska skada sig eller avlida på sin arbetsplats är ett mål som de flesta anser vara en självklarhet. Därför tar man fram arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter, skyddsutrustning, skyddsombud, skyddsråd, skade- tillbudsrapporter, arbetsmiljödomstol etc etc.

Men när det kommer till trafiken så är samma arbete bara trams och kostar pengar, och varför? Jo, för att vi lever ett såpass stressat liv och att förflytta sig från A till B känns som slöseri med tid, även om det bara handlar om 5-10 minuters längre restid. Många är villiga att töja lite på säkerheten eftersom dom anser att dom är bättre förare än vad hastighetsskyltarna visar. Men det handlar inte om hur bra vi är som förare, utan effekterna av vad som händer när det visar sig att vi inte klarade av en viss situation.

Så du anser att de sänkta hastigheterna är bra?
Låter som du vill ha ytterligare sänkningar av hastigheterna på våra vägar?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så du anser att de sänkta hastigheterna är bra?
Låter som du vill ha ytterligare sänkningar av hastigheterna på våra vägar?

Jag tror att en sänkning är bra på vissa sträckor. Allt beror på hur vägen är utformad, anslutande vägar, busshållplatser etc etc. Tidigare har vi haft 70 eller 90, nu har vi ett mellanting på 80 som kanske är mest lämpligt för just den vägen. Att pendla mellan 70 och 90 skapar bara förvirring samt att snitthastigheter är ev samma som 80 beroende på hur långa avsnitt det är av vardera hastighet.

Det konstiga är att ingen är glad och påpekar de sträckor som har fått en höjning av hastigheten, men negativa saker klingar bättre...
 

Dr.Bike

Guest
Överallt arbetas det med att förbättra säkerheten, men så fort det kommer till trafiken så är det oacceptabelt. Inte för att förändringarna påverkar oss speciellt negativt, utan för att vi som enskilda individer anser att vi klarar av mer/bättre än vad som är utsatt för att helheten av samhället ska fungera. Många försöker leda bort fokuseringen på hastigheten genom att påpeka andra aspekter som betydligt viktigare. Alkohol i trafiken är tabu, medan trötthet är helt okej eftersom alla sätter sig bakom ratten även om dom är trötta, även om effekten är densamma.

Att ha som mål att ingen ska skada sig eller avlida på sin arbetsplats är ett mål som de flesta anser vara en självklarhet. Därför tar man fram arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter, skyddsutrustning, skyddsombud, skyddsråd, skade- tillbudsrapporter, arbetsmiljödomstol etc etc.

Men när det kommer till trafiken så är samma arbete bara trams och kostar pengar, och varför? Jo, för att vi lever ett såpass stressat liv och att förflytta sig från A till B känns som slöseri med tid, även om det bara handlar om 5-10 minuters längre restid. Många är villiga att töja lite på säkerheten eftersom dom anser att dom är bättre förare än vad hastighetsskyltarna visar. Men det handlar inte om hur bra vi är som förare, utan effekterna av vad som händer när det visar sig att vi inte klarade av en viss situation.

Ja.
Mycket stämmer av det du säger.
Men...

När man inte inser, att redan de gamla gällande hastigheterna var låga nog, och hela tiden likt ett mantra, uprepar för sig själv att det är hastigheten, hastigheten och åter hastigheten som är boven i dramat.

När man inte inser att ytterligare sänkningar inte leder någon vart i praktiken ( i teorin, gör de givetvis det, för i huvet på en trafikforskare är detta bara matematiska formler som är enkla att tolka: lägre fart = lägre risk).
Att de (du?) inte inser att alla inte följer reglerna, eller ens accepterar dem då de är omotiverat larviga bortom rim och reson har du ingen respekt för.
Du kategoriserar då bara in dessa som "lagöverträdare som ska sättas åt"
Varför de kör kör fort, det frågar du dig inte. Eller hur mycket för fort.

Du är en sån som tycker att ingen kan tänka (bättre) själv, utan vi ska bara finna oss i att bli styvmoderligt behandlade. Även när det är helt uppenbart åt helvete.

Att såna lagar och regler som skapas av TEORETIKER i labbmiljö bara gör vanligt folk så förbannade att det i verkliga verkligheten bara leder till ÄNNU FLER olyckor pga vansinnesomkörningar av idioter som ligger och lusar i 65 Km/h på en tidigare, nu i trafiksäkerhetens namn, till 70 omskyltad 90-väg (där man med lite moms lätt körde 100Km/h tidigare - just för att vägstandarden tillåter detta UTAN att det är en överhängande livsfara, som ju vissa försöker påskina är falet när de motiverar sänknigar bortom förnuftets gränser), det fattar varken du, VV eller de som "räknat ut" hur bra allt ska bli, bara man gör som man är tillsagd...

I praktiken känner sig vanligt folk* just som du sa "bättre" eller iaf förståndiga nog, att tänka själva, och ta eget ansvar samt att klara ut att framföra sitt fordon på ett vettigt sätt, så att de iaf inte får krupp och gallfeberanfall varje gång de kör eftersom körningen känns som en enda lång felparkering...





*ej inräknat (fart)dårar, knarkare, unga pojkar, rattfyllon, körkortslösa osv osv som vi ändå inte kommer åt med fartgränser, men VÄL? är den grupp som du/ni/Tingvall vill åt egentligen, för den breda almänheten kan knappast anklagas för att köra vare sig oansvarigt, eller på tok för fort.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Överallt arbetas det med att förbättra säkerheten, men så fort det kommer till trafiken så är det oacceptabelt. Inte för att förändringarna påverkar oss speciellt negativt, utan för att vi som enskilda individer anser att vi klarar av mer/bättre än vad som är utsatt för att helheten av samhället ska fungera. Många försöker leda bort fokuseringen på hastigheten genom att påpeka andra aspekter som betydligt viktigare. Alkohol i trafiken är tabu, medan trötthet är helt okej eftersom alla sätter sig bakom ratten även om dom är trötta, även om effekten är densamma.

Att ha som mål att ingen ska skada sig eller avlida på sin arbetsplats är ett mål som de flesta anser vara en självklarhet. Därför tar man fram arbetsbeskrivningar, säkerhetsföreskrifter, skyddsutrustning, skyddsombud, skyddsråd, skade- tillbudsrapporter, arbetsmiljödomstol etc etc.

Men när det kommer till trafiken så är samma arbete bara trams och kostar pengar, och varför? Jo, för att vi lever ett såpass stressat liv och att förflytta sig från A till B känns som slöseri med tid, även om det bara handlar om 5-10 minuters längre restid. Många är villiga att töja lite på säkerheten eftersom dom anser att dom är bättre förare än vad hastighetsskyltarna visar. Men det handlar inte om hur bra vi är som förare, utan effekterna av vad som händer när det visar sig att vi inte klarade av en viss situation.

Det är helt accepterat att förbättra säkerheten (även om allt som görs i säkerhetens namn, exempelvis räfflorna i mitten av vägbanan som det diskuterades för ett tag sen, inte är bra), men nollvisionen som sådan ÄR en löjlig idé. Fin tanke, idiotisk att försöka omsätta i praktiken. Framförallt då man bara ser till hastigheten och inget annat.
Angående trötthet, hur ska du kontrollera det? Det är lättare att mäta rattfylleri medelst alkometer, men hur ska du mäta hur trött en människa är? Det måste ju handla om saker man kan kontrollera.

Visst, färbättrad säkerhet är jättebra. Men det behöver ju inte gå till överdrift. Visst tar man fram saker som ska skydda arbetarna, det gör man i bilar också. Bilbälten, airbags etc. Däremot finns det nog få arbetsplatser som lagstiftar arbetarnas gånghastigheter och sätter upp kameror och övervakningstjänstemän för att ge lagen kraft.

Det är ju inte samma arbete. Vad man gör i trafiken är att man fördömer hastigheten som enda orsak till dödsolyckor i trafiken, och man svarar genom att sänka den satta hastigheten och hoppas på så sätt få bort alla dödsfall från vägarna. Det är patetiskt!
Jag tror inte att olycksdrabbade sträckor är olycksdrabbade just på grund av deras satta hastighet, utan snarare på grund av att folk kör snabbare än man får. Det man gör genom att sänka hastigheten och sätta upp kameror är att kollektivbestraffa hela pendlarsverige, bara för att ett fåtal kör snabbare än de har vett till och kör ihjäl sig och sina medmänniskor. Istället för att fokusera på drogade och fulla förare, skicket på vägarna och så vidare. Men nejdå, hastighet är det enda som är farligt... Visst påverkar hastigheten faktorer som reaktionssträcka och handlingssträcka, men jag tror inte att den är det stora problemet. Problemet är folk som kör som idioter, inte de gamla gällande hastigheterna. Hastigheterna ÄR för låga nu efter sänkningarna, och de kommer antagligen sjunka ännu mer. På helt fel grunder! Det är det som är löjligt.

Och som sagt, det är inte löjligt att ha vettiga mål. Det är däremot löjligt att ha ovettiga och orealistiska mål men fortfarande ta i med hårdhandskarna för att försöka ändå. Helt i onödan, och med allas trivsel som insats. Korkat.

Men om du nu är så extremt mycket för nollvisionen, varför inte klippa ditt körkort och sälja dina fordon? På så sätt ser du ju till att du med allra största säkerhet inte dör på vägarna och bidrar till olycksstatistiken, bra va??:) Allt för att få bort dödsfallen från våra vägar, leve kontrollfreakssamhället!:yoparty
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag tror att en sänkning är bra på vissa sträckor. Allt beror på hur vägen är utformad, anslutande vägar, busshållplatser etc etc. Tidigare har vi haft 70 eller 90, nu har vi ett mellanting på 80 som kanske är mest lämpligt för just den vägen. Att pendla mellan 70 och 90 skapar bara förvirring samt att snitthastigheter är ev samma som 80 beroende på hur långa avsnitt det är av vardera hastighet.

Det konstiga är att ingen är glad och påpekar de sträckor som har fått en höjning av hastigheten, men negativa saker klingar bättre...

Tycker tvärt om att det är bättre att sänka hastigheten vid en farlig korsning. Då är man uppmärksam på att här finns en anledning att sänka hastigheten snarare än att de sänker hastigheten på 3mil utmärkt väg.
I mitt fall så har vi två vägar ut från den ö där jag bor.
Båda vägarna hade tidigare partier med 90sträckor.
Sedan ett antal år tillbaka så sänkes hastigheten till 70 hela vägsträckorna samt att fartkameror sattes 12 hastighetskameror sattes upp som inte tar hänsyn till trafikintensitet, väglag eller liknande.
Resultatet är att många kör i 65km/h(mätarhastighet) hela sträckan och att många bromsar till 55-60 vid kamerorna.
Hur rimmar det med din åsikt om jämnare hastighet?
Detta var dessutom innan den stora kampanj med hastighetssänkningar som nu är aktuell genomfördes.

Jag har kört en del genom Sverige åt olika håll med GPS som har ett par år gammal karta.
Jag har sett flera ställen där skyltad hastighet är lägre än den GPSen meddelar.
Inte vid något tillfälle har jag sett det omvända förhållandet.

Kommer inte ihåg siffrorna nu men var det inte ca.1600mil väg som var sänkt hastighet på och i trakterna 90mil som det var höjd hastighet på?
De siffrorna gör då inte mig gladare som lagt hyfsade resurser på väghållning på en modern bil samt kör sporthoj.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
"– Nej, vi gör det för att få ett sammanhållet vägnät. När vi bestämmer hastigheten tittar vi inte på själva vägytan, utan på hur trafikerad vägen är, säger Thomas Andersson."

Ja men då borde väl hastigheten höjas istället för att sänkas så alla bilar kan passera utan att det blir kö.

("sammanhållet vägnät." = Kö?)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att de inte inser att alla inte följer reglerna, eller ens accepterar dem då de är omotiverat larviga bortom rim och reson har du ingen respekt för.
Du är en sån som tycker att ingen kan tänka (bättre) själv, utan vi ska bara finna oss i att bli styvmoderligt behandlade. Även när det är helt uppenbart åt helvete.

Så du anser att bara för att man har ett körkort samt ett fordon så ska man få köra som man vill, bara man tänker?
Det är ju förjävligt att vår styvmoder tvingar oss att stanna innan korsningar, eller lämna företräde trots att vi har bråttom, tvingas parkera inom vitmålade rutor, tvingas köra på högersidan av vägen...

I praktiken känner sig vanligt folk* just som du sa "bättre" eller iaf förståndiga nog, att klara ut att framföra sitt fordon på ett vettigt sätt, så att de iaf inte får krupp och gallfeberanfall varje gång de kör eftersom körningen känns som en enda lång felparkering...

Men det är ju oftast dessa människor som kommer upp som en svordom, människorna som framför sitt fordon på ett sådant sätt att dom anser sig ha kontroll, dvs de som ligger i 65 på 70-väg och låter färden ta den tid det tar. Större delen av oss svensson har en väldigt dålig kunskap om hur man hanterar ett fordon vid en ev undanmanöver samt hur fordonet beter sig.



*ej inräknat (fart)dårar, knarkare, unga pojkar, rattfyllon, körkortslösa osv osv som vi ändå inte kommer åt med fartgränser, men VÄL? är den grupp som du/ni/Tingvall vill åt egentligen, för den breda almänheten kan knappast anklagas för att köra vare sig oansvarigt, eller på tok för fort.

Så du anser att svensson är en såpass skicklig förare?
Så du anser att svensson aldrig är inblandade i olyckor?
 

Dr.Bike

Guest
Så du anser att bara för att man har ett körkort samt ett fordon så ska man få köra som man vill, bara man tänker?
Det är ju förjävligt att vår styvmoder tvingar oss att stanna innan korsningar, eller lämna företräde trots att vi har bråttom, tvingas parkera inom vitmålade rutor, tvingas köra på högersidan av vägen...


Du övertolkar/feltolkar som det passar dig du.
Du borde ersätta Janne Josefsson i TV...

INGET av det du nyss sa i ditt trmsiga inlägg, var något av det jag sa.

ALLA andra normala människor, som kan TÄNKA och har ett förnuft, insåg att jag INTE menade att man får köra "som man vill" i den mening du antyder.

Och när sa jag att man i övrigt inte skulle stanna vid korsningar? Eller bryta andra regler?

Nädu din gamle bommersviks-bolsjevik, dina ungdomsförbundstakter med er barnsliga retorik där man tillåter sig att lägga till nya meningar och betydelser i det folk sa, och att medvetet feltolka och dessutom skarva på nya påståenden extrapolerade ur din egna skeva uppfattning om vad jag sa, det funkar inte här.

Att köra ditt ungdomsförbunds huvudtrick: andas in genom röven och bara låta orden mala - utan att ge dina opponenter en syl i vädret - det kan du göra i nån annan tråd, eller på nåt torgmöte

Att du talar oavbrutet och entonigt, (tjatigt i klartext) utan att lyssna på motparten (när gav du mig t.ex ett erkännande såsom jag gav dig nyss?) diskvalificerar dig för vidare konversation från min sida iaf. Hej då.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du övertolkar/feltolkar som det passar dig du.
Du borde ersätta Janne Josefsson i TV...

INGET av det du nyss sa i ditt trmsiga inlägg, var något av det jag sa.

ALLA andra normala människor, som kan TÄNKA och har ett förnuft, insåg att jag INTE menade att man får köra "som man vill" i den mening du antyder.

Och när sa jag att man i övrigt inte skulle stanna vid korsningar? Eller bryta andra regler?

Du anser att svensson klarar av att tänka bättre än vår styvmoder, är det då feltolkat att vi inte behöver regler?

Du utelämnade ju alla andra i din gråa text...de som verkligen inte skulle klara av en höjning av hastigheten, och försätta dig och mig i större risk.

Nädu din gamle bommersviks-bolsjevik, dina ungdomsförbundstakter med er barnsliga retorik där man tillåter sig att lägga till nya meningar och betydelser i det folk sa, och att medvetet feltolka och dessutom skarva på nya påståenden extrapolerade ur din egna skeva uppfattning om vad jag sa, det funkar inte här.

Att köra ditt ungdomsförbunds huvudtrick: andas in genom röven och bara låta orden mala - utan att ge dina opponenter en syl i vädret - det kan du göra i nån annan tråd, eller på nåt torgmöte

När man känner sig i underläge är det många som försöker förlöjliga sin motståndare...fungerar dåligt.

Att du talar oavbrutet och entonigt, (tjatigt i klartext) utan att lyssna på motparten (när gav du mig t.ex ett erkännande såsom jag gav dig nyss?) diskvalificerar dig för vidare konversation från min sida iaf. Hej då.

Jag påtalar om jag anser någon skriva ett bra inlägg. Men när inställningen är grundad på ett personligt plan och inte för ett samhälles bästa anser jag det inte vara ett bra inlägg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"– Nej, vi gör det för att få ett sammanhållet vägnät. När vi bestämmer hastigheten tittar vi inte på själva vägytan, utan på hur trafikerad vägen är, säger Thomas Andersson."

Ja men då borde väl hastigheten höjas istället för att sänkas så alla bilar kan passera utan att det blir kö.

("sammanhållet vägnät." = Kö?)

Faktum är att en väg har maximal kapacitet (dvs störst antal bilar per timme) vid ca 70 km/h. Vid högre hastigheter blir minsta avstånd mellan bilarna så stort att kapaciteten sjunker. Alltså, be careful what you wish for...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Faktum är att en väg har maximal kapacitet (dvs störst antal bilar per timme) vid ca 70 km/h. Vid högre hastigheter blir minsta avstånd mellan bilarna så stort att kapaciteten sjunker. Alltså, be careful what you wish for...

Du har nog inte räknat på det där va?

Om vi extrapolerar ner hastigheten till noll. Hur många bilar per timme kommer då att passera?
 

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 500 SMR
Det här var ju en småkul tråd.....
Varför hetsa upp sig över detta?
Bara att fortsätta köra efter eget tycke å smak precis som innan:tummenupp
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
IQ Fiskmås

Till Pûsch och Coola Ola
Byt färg på LEGO bitarna nu.
Ni är såååååååå patetiska...:arsele
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har nog inte räknat på det där va?

Om vi extrapolerar ner hastigheten till noll. Hur många bilar per timme kommer då att passera?

Högre OCH lägre hastigheter än ca 70 innebär lägre kapacitet.

Till Pûsch och Coola Ola
Byt färg på LEGO bitarna nu.
Ni är såååååååå patetiska...:arsele

What? Jag har inte sagt något om hastighetsgränser generellt (även om jag tycker att Pysch har mycket vettigt att komma med). Jag kommenterade bara att högre hastighet inte behöver innebära högre totalkapacitet på vägen.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Faktum är att en väg har maximal kapacitet (dvs störst antal bilar per timme) vid ca 70 km/h. Vid högre hastigheter blir minsta avstånd mellan bilarna så stort att kapaciteten sjunker.
Eftersom knappt någon ökar avståndet bara för att farten är högre så ökar kapaciteten vid högre hastighet.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Högre OCH lägre hastigheter än ca 70 innebär lägre kapacitet.



What? Jag har inte sagt något om hastighetsgränser generellt (även om jag tycker att Pysch har mycket vettigt att komma med). Jag kommenterade bara att högre hastighet inte behöver innebära högre totalkapacitet på vägen.


Vem har bett dig om ett uttalande gällande en fiktiv totalkapacitet??

Är det det vi diskuterar???????:va
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Många försöker leda bort fokuseringen på hastigheten genom att påpeka andra aspekter som betydligt viktigare.

Måste skratta lite, det mesta man tjatar om idag är väl just hastigheten, var väl första studien i sitt slag med ex. alkohol som togs upp....

det är många faktorer som spelar in när en olycka sker vilket borde belysas mer än bara farten, men det är väl på gång...

[YOUTUBE-ID]NbKuS7g53xY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vem har bett dig om ett uttalande gällande en fiktiv totalkapacitet??

Är det det vi diskuterar???????:va

I det inlägget jag svarade på (svaret som sedan uppenbarligen orsakade din kommentar) så nämndes höjda hastigheter som ett sätt att få högre kapacitet, vilket alltså inte nödvändigtvis är fallet.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top