Redskap för små raska äventyr.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Korvlådor?

Även det har han testat, för snart 100 år sedan.










Ja, kan man ha så våldsamt skoj på en 800 GS så beror det helt klart på föraren.

Dom där föruppställen innan vägbyte som han gör på sin XR 1000 dom skulle man försöka få till på asfalt. Det funkar på grus, men jag behöver mer hästar för att få det att fungera på asfalt.
Skrytmånsar o mallgrodor!..:hjarta
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Korvlådor?

Även det har han testat, för snart 100 år sedan.










Ja, kan man ha så våldsamt skoj på en 800 GS så beror det helt klart på föraren.

Dom där föruppställen innan vägbyte som han gör på sin XR 1000 dom skulle man försöka få till på asfalt. Det funkar på grus, men jag behöver mer hästar för att få det att fungera på asfalt.

Jaha det är så andra sporthoj åkare ser korvlådor o 56liters toppboxar när man seglar ifrån dom i crusing tempo på kurviga vägar,?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Korvlådor?

Även det har han testat, för snart 100 år sedan.










Ja, kan man ha så våldsamt skoj på en 800 GS så beror det helt klart på föraren.

Dom där föruppställen innan vägbyte som han gör på sin XR 1000 dom skulle man försöka få till på asfalt. Det funkar på grus, men jag behöver mer hästar för att få det att fungera på asfalt.

På asfalt med en F800GS…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man inte har förmågorna som "Teach" har utan ens färdigheter är mer i klass med damen på Viragon då kanske man vill ha ett redskap som hjälper mer än stjälper.
Min bror menar att det är en Monkeybike jag egentligen borde se som redskap för den spinner inte bort sig så lätt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man inte har förmågorna som "Teach" har utan ens färdigheter är mer i klass med damen på Viragon då kanske man vill ha ett redskap som hjälper mer än stjälper.
Min bror menar att det är en Monkeybike jag egentligen borde se som redskap för den spinner inte bort sig så lätt.


Men om du redan har en Husa 250...?
Vad söker du för egenskaper som den inte har?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man inte har förmågorna som "Teach" har utan ens färdigheter är mer i klass med damen på Viragon då kanske man vill ha ett redskap som hjälper mer än stjälper.
Min bror menar att det är en Monkeybike jag egentligen borde se som redskap för den spinner inte bort sig så lätt.


Det var denna posten som förvirrade.

Jag tolkade det som att du vill ha en äventyrstourer - men så säger du att du kör som en sopa.

Det är där Husan kommer in. Den är perfekt att öva upp sina körkunskaper på.
Mängdträning ger resultat. Ut och böka med Husan i endurospåren så bygger du känsla, muskler och muskelminne nog att ta dig an vilken klump som helst på grusvägar - och du får blick för vilken sorts utmaningar du skall hålla dig borta från.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hon kör ju inte lika vilt som Teach men hon är iallafall "off road"... :)



Ru-jävla-mänien.

Vems brillianta idé var det egentligen att dom och Vulgarien skulle med in i EU?

Såå himla kompatibla med en civiliserad värld. Not.
Nå, utanför Schengen visserligen, men det hjälper inte mycket.

Egentligen är det en jäkla prestation som här tjejerna gör - med sina vansinnesstyren. Och då menar jag både originalrörkrökarexcessen och det superbreda liggande crosstyret(?).

Notera gärna att dom kör på en primitiv roadbook i blädderblocksformat på tanken. Intressant.

Kanske en tur andra adventuremuppar kört igenom på big bikes och heffaklumpar med extra allt i utrustningslistan. Undrar om dom känner sig lika manliga när det kommer från att två tjejer paddlat sig fram på var sin Kalle Anka-chopper?

Nå, det handlar inte om hojen.
Det handlar om föraren och dennes inställning. Jag är säker på att dessa tjejer hade 1000-gånger mer skoj på sin körning än alla andra betraktare som aldrig kom iväg alls.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var denna posten som förvirrade.

Jag tolkade det som att du vill ha en äventyrstourer - men så säger du att du kör som en sopa.

Det är där Husan kommer in. Den är perfekt att öva upp sina körkunskaper på.
Mängdträning ger resultat. Ut och böka med Husan i endurospåren så bygger du känsla, muskler och muskelminne nog att ta dig an vilken klump som helst på grusvägar - och du får blick för vilken sorts utmaningar du skall hålla dig borta från.
Jag vill egentligen diskutera skillnader mellan olika äventyrscyklar och hur de står i förhållande till varandra. Givetvis kan jag titta på Youtube och försöka bilda mig en uppfattning, men man vet aldrig hur man ska värdera det som sägs. Här på forumet kan jag få direkt respons på det jag skriver.
Man kan slå i spik med slägga också och fälla träd med fogsvans. Det finns anledningar till att de flesta väljer andra metoder.

Vad gäller endurokörning så får jag ingen ordning på min astma så det blir lite andefattigt ganska raskt. Egentligen borde jag väl sälja cykeln, men det kräver att jag tar hem folk.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill egentligen diskutera skillnader mellan olika äventyrscyklar och hur de står i förhållande till varandra. Givetvis kan jag titta på Youtube och försöka bilda mig en uppfattning, men man vet aldrig hur man ska värdera det som sägs. Här på forumet kan jag få direkt respons på det jag skriver.
Man kan slå i spik med slägga också och fälla träd med fogsvans. Det finns anledningar till att de flesta väljer andra metoder.

Vad gäller endurokörning så får jag ingen ordning på min astma så det blir lite andefattigt ganska raskt. Egentligen borde jag väl sälja cykeln, men det kräver att jag tar hem folk.


Ha ha - "andefattigt".
Jättekul. Om man inte själv står där och flåsar.

Nå, då förstår jag.
Man spalta upp dem i grupper efter sina behov.
Somliga har jättetankar, vissa i den gruppen kan bära jättestora lass dessutom .
Andra är roliga att köra, somliga går att lyfta upp från marken utan kran.
Återigen andra har snygga lösningar för packsystem.

Du listar två värstingar i din ämnestart.
Dom är ju såklart bäst. På pappret.
...men jösses vilken overkill för små spontana turer över helgen.

Vilket är viktigast - naturen eller resan dit?
Även det har betydelse för vilket förslag man presenterar.

Nytt, nästan nytt eller begagnat?



Åkay, nu har jag läst in mig på trådstarten lite bättre. F'låt!

Du har inte listat Honda CRF 1000.
Trillat ner en del i pris när 1100an kom, Hondakvalitet och -andrahandsvärde, har ett smidigt och snyggt väsksystem och är en smidig (nåja) hoj när det blir lite trångt.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Adventure hoj med "huliganfaktor" skrev du, då har jag inga idéer alls.

BMW R1250GSA som jag själv har är jag nöjd med för man får med sig en hel del packning men känns inte som en huligan, det har jag en annan hoj för. Korvlådor plockas av så funkar bra för kortare turer också. Milslukare och bekväm är den och klarar sig bra på dom kurvigaste vägarna.

Här listar dom bästa ADV hojarna 2023 men det kanske du redan läst: Best Adventure 2023

Jag antar att Ducati Multistrada V4 Rally har huliganfaktor med sina 170 hk men har själv ingen erfarenhet av den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ha ha - "andefattigt".
Jättekul. Om man inte själv står där och flåsar.

Nå, då förstår jag.
Man spalta upp dem i grupper efter sina behov.
Somliga har jättetankar, vissa i den gruppen kan bära jättestora lass dessutom .
Andra är roliga att köra, somliga går att lyfta upp från marken utan kran.
Återigen andra har snygga lösningar för packsystem.

Du listar två värstingar i din ämnestart.
Dom är ju såklart bäst. På pappret.
...men jösses vilken overkill för små spontana turer över helgen.

Vilket är viktigast - naturen eller resan dit?
Även det har betydelse för vilket förslag man presenterar.

Nytt, nästan nytt eller begagnat?



Åkay, nu har jag läst in mig på trådstarten lite bättre. F'låt!

Du har inte listat Honda CRF 1000.
Trillat ner en del i pris när 1100an kom, Hondakvalitet och -andrahandsvärde, har ett smidigt och snyggt väsksystem och är en smidig (nåja) hoj när det blir lite trångt.
Jag tänker nog att pre-scratched är att föredra så man inte gråter på grund av repor när man klantar omkull.
För mig är resan målet så när jag åkte Transalp saknades hälften av hästarna jag hade velat ha.

Igår frågade jag storebror hur han står ut med att åka NC750X och då började han prata om bränsleförbrukning. Det är inte en faktor som påverkar vad jag kör även om det vore skönt att komma längre än 22 mil innan man måste leta efter en mack.

Jag har bara testat CRF1000 en gång och en kroppsdel nära tanken domnade bort. Det gav ingen mersmak.

Jag har inte möjlighet att lägga 200000 på en leksak, tyvärr.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tänker nog att pre-scratched är att föredra så man inte gråter på grund av repor när man klantar omkull.
För mig är resan målet så när jag åkte Transalp saknades hälften av hästarna jag hade velat ha.

Igår frågade jag storebror hur han står ut med att åka NC750X och då började han prata om bränsleförbrukning. Det är inte en faktor som påverkar vad jag kör även om det vore skönt att komma längre än 22 mil innan man måste leta efter en mack.

Jag har bara testat CRF1000 en gång och en kroppsdel nära tanken domnade bort. Det gav ingen mersmak.

Jag har inte möjlighet att lägga 200000 på en leksak, tyvärr.

Mmmm.... NC 700 har jag kört på två långresor - både automat och manuell.
Dom är inte ett smack bränslesnåla!

När jag krävde samma saker av NC 700 så drog dom precis lika mycket soppa som min Varadero 1000 = 0,75 l milen.
Men, dom levererade inte. Dom var inte i närheten av att klara samma tider, snitt eller glädje på topp som Varaderon gjorde avslappat med ena handen i byxfickan.

Hur ser du på gamla KTM 950/990 Adventure? Där finns nerv och hets till ganska rimligt prix.
Svårt att passa in skallen i turbulensen för de flesta, dock.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Den här tror jag på:


colors_ph01_big.jpg
Väcker villhakänslor hos mig. Och då har jag varken provkört eller ens sett den live. Men då tänker jag i kontext "touring" & "åka överallt". Alla hojar av större modell som i dag saluförs som offroadhojar är för stora och tunga för min smak. Av mina tre hojar har jag absolut roligast på min 30 år gamla KLX. I alla fall utanför asfalten.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här tror jag på:


View attachment 487225
Väcker villhakänslor hos mig. Och då har jag varken provkört eller ens sett den live. Men då tänker jag i kontext "touring" & "åka överallt". Alla hojar av större modell som i dag saluförs som offroadhojar är för stora och tunga för min smak. Av mina tre hojar har jag absolut roligast på min 30 år gamla KLX. I alla fall utanför asfalten.


Såg några turister komma på ett par sådana i förra veckan - och framifrån var det omedelbar igenkänning för mig som har några Dr Big SR 41/first issue. Kul! Bra hoj? Ingen aning.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Såg några turister komma på ett par sådana i förra veckan - och framifrån var det omedelbar igenkänning för mig som har några Dr Big SR 41/first issue. Kul! Bra hoj? Ingen aning.
Tiden får utvisa om dom är något att ha. Jag inbillar mig bombsäker och håller i evighet. Men har inget att backa upp den uppfattningen med. Men i min värld leder Suzuki på nåt sätt tråkligan nu för tiden. Vilket känns hållbart på nåt sätt ;)...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
KTM 950/990 har jag inte provat. Jag har hört flera säga att 990 var peaken för KTM och sen har det gått utför.

När det gäller Suzuki har jag provat för några år sen och det bestående intrycket av 1050 var "den där kan man inte skrämma sig själv med".
Det får inte vara för förnuftigt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top