Redskap för små raska äventyr.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den här tror jag på:


View attachment 487225
Väcker villhakänslor hos mig. Och då har jag varken provkört eller ens sett den live. Men då tänker jag i kontext "touring" & "åka överallt". Alla hojar av större modell som i dag saluförs som offroadhojar är för stora och tunga för min smak. Av mina tre hojar har jag absolut roligast på min 30 år gamla KLX. I alla fall utanför asfalten.
Jag körde en sådan några få kilometer under Start2Ride i våras och gillade den skarpt. På den korta turen kändes den som en bra avvägning mellan hanterlighet och komfort för längre turer. Det gav mersmak!

Dock lite hög och något topptung för mig och mina korta ben. Och jag vet inte hur den passar (mig) i 120 km/t - med tanke på vindbrus. Det gick inte att avgöra på den begränsade körsträckan som erbjöds.

Ta en tur till närmsta handlare och testa!

Körde även nya Transalp 750 - den är lägre och passar mina ben bättre. Fast tusan vet om inte Transan kändes mer utslätad (Honda-mjuk...) och att Suzukin hade mer karaktär? Den saken får utredas vidare i sensommar/höst på lite längre provturer!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag körde en sådan några få kilometer under Start2Ride i våras och gillade den skarpt. På den korta turen kändes den som en bra avvägning mellan hanterlighet och komfort för längre turer. Det gav mersmak!

Dock lite hög och något topptung för mig och mina korta ben. Och jag vet inte hur den passar (mig) i 120 km/t - med tanke på vindbrus. Det gick inte att avgöra på den begränsade körsträckan som erbjöds.

Ta en tur till närmsta handlare och testa!

Körde även nya Transalp 750 - den är lägre och passar mina ben bättre. Fast tusan vet om inte Transan kändes mer utslätad (Honda-mjuk...) och att Suzukin hade mer karaktär? Den saken får utredas vidare i sensommar/höst på lite längre provturer!
Ska se om tillfälle för provkörning bjuds. Fast först måste jag köra slut på min VStrom och min GS. Och sen blir det nog en T7 iaf. Men vid det laget lär dom ha hunnit bli omoderna ?.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt om MC hade test i senaste numret:

KTM 890/Vstrom/Transalp

Tre bra hojar men jisses vad vikt de dragit på sig. R1200GS vägde tex in på 223 kilo fulltankad 2004.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Allt om MC hade test i senaste numret:

KTM 890/Vstrom/Transalp

Tre bra hojar men jisses vad vikt de dragit på sig. R1200GS vägde tex in på 223 kilo fulltankad 2004.
Ja, och jag har funderat mycket på vad det är som gör att moderna hojar väger så mycket. Det enda som tillkommit sedan dess är ju elektroniken och moderna ABS-system, lite gyron och grejer väger inte så mycket. Så vad är det som väger?
Bättre fjädring är nog en del. Moderna stötdämpare och gafflar väger mer än cykelpumparna som de hade på den tiden. Motorerna har blivit lättare med CAD-konstruktioner och andra legeringar. Stabilare ramar, styrhuvuden, grova svingar väger mer idag men så mycket?

På bilar förstår jag, chassina idag är våldsamt mycket tuffare och klarar betydligt hårdare krascher än då, men hojar...?

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att man inte jobbat lika hårt med vikten helt enkelt. Billigare konstruktioner och material då priskonkurrensen är hård, tillverkningen utlokaliserad till låglöneländer.

BMW och Ducati tar rejält betalt för sina lösningar och de ligger förstås på en annan nivå också.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att man inte jobbat lika hårt med vikten helt enkelt. Billigare konstruktioner och material då priskonkurrensen är hård, tillverkningen utlokaliserad till låglöneländer.

BMW och Ducati tar rejält betalt för sina lösningar och de ligger förstås på en annan nivå också.
Jag tror att i takt med att förarna blir tyngre så spelar hojens vikt mindre roll... :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..

Jag håller med. 25-30 kilo ned från min tjockhoj (1200GSA) är för lite för att det skall märkas jättemycket.

Tyvärr är det encylindrigt om man kliver under 200 kilo.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
Blir man inte bra mör i kroppen om man klämmer 50-60 mil på ett par dagar på en 690?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En av kollegorna som jag körde TET med i år körde på en 690 enduro av förra generationen (2014). Han tyckte det blev riktigt jobbigt efter drygt 30mil. Men som han själv sa - hade det varit körning med mer "rörelse" alltså inte lika statiskt så hade det troligtvis inte varit ett problem.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag orkade inte läsa hela tråden men tycker OP och ni andra verkligen att föreslagna hojar är en LITEN hoj att köra runt med hemmavid? För mig slutar det nog vid 690 eller liknande.... T7, 890 och liknande är mindre än 1290, GS, men inte små... Tycker jag..
Precis vad jag upplevde idag , skulle glad i hågen testa en Norden 901:a men fy fan vilken klump aldrig på grus säger jag hellre en gammal hederlig 990r alla dagar i veckan . Den låga tanken kan man ju ha att luta hojen på när man kört bort stödet , likaså tenere World raid lååååånga sträckor inte breda uppställ på grus med ett flin innanför hjälmen , nä skenet bedrar verkligen och 690 ja helt ok men många ömtåliga lösningar men trillar nog dit på en röd sån frampå fast jag sa aldrig mer ktm efter förra
Tenere rally är fin men jämfört med 690:n mellanmjölk på grus
 

Bifogat

  • IMG_2863.jpeg
    IMG_2863.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 9
  • IMG_2864.jpeg
    IMG_2864.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 10
  • IMG_2867.jpeg
    IMG_2867.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 9

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En av kollegorna som jag körde TET med i år körde på en 690 enduro av förra generationen (2014). Han tyckte det blev riktigt jobbigt efter drygt 30mil. Men som han själv sa - hade det varit körning med mer "rörelse" alltså inte lika statiskt så hade det troligtvis inte varit ett problem.
50-60 mil rullade min gamla 690 utan bekymmer på dagsturer var mer kroppen som tog stryk av mycket stående körning men alla stånkor manglar sönder röven om man sittkör
Pratade med två holländare i Karlstad idag på två rallykittade 690 på väg mot Norrland som var helt lyriska över aktiv gruskörning ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Stora frågan är: Håller hojen? ;)

Det är extremt många fler som kört jorden runt på en 690 än på t ex en GS1200. Annars läste jag någonstans att den vanligaste jorden runt hojen är en DRZ400 i olika modeller.
Man kan göra en 690 riktigt skön med en komfortsadel och en liten ruta. Väljer man dessutom en Husqvarna 701 eller 690 med den nya motorn som har balansaxel så är vibrationerna väldigt moderata.

Träffade för många år sen en snubbe som hade en XR600 som hade ett extremt litet bakdrev. När jag frågade så sa han att han drevat hojen för att kunna ha så små vibrationer som möjligt vid 100 km/h... När jag frågade var han tänkte åka så svarade han Luleå till Sicilien... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hittills har jag inte träffat någon eller ens hört talas om någon som lägger 1500 mil/år på en 690 eller motsvarande. Eller sett någon på blocket med >8.000 mil på mätaren så jag gissar att man väljer annat om man har sådana planer. Så syn på den. :)

Vill man ha potent motor, bra fjädring och låg vikt får man helt enkelt sälja andra egenskaper…
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
?ser du på snittet på hojar som säljs lägger ju inte många dom milen om man inte är pensionär eller ensamboende ?
La nog mer än dom milen varje år när man bestämde själv men med familj ligger jag inte och snittar på 1500mil/år
Dom som lägger mil efter mil med korvlådor åker nog inte vanligast 690 heller nej men som redskap för små äventyr vilket kan definieras olika så borde en sån passa bättre än en 1250gs eller ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä och problemet är just att hitta de där lättare hojarna som ändå känns trevlig på lite längre turer…

690/701 är otroligt potent och saknar ju konkurrenter i sin prestandaklass men nog hade det varit trevligt med 10 kilo till och två cylindrar…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det gör inget om cylindrarna sitter i vinkel mot varandra också.

Jag, som startade tråden, menar att en liten resa måste vara över 30 mil eftersom den sträckan är det jag tycker är lagom för att inte kliva av nånstans.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det gör inget om cylindrarna sitter i vinkel mot varandra också.

Jag, som startade tråden, menar att en liten resa måste vara över 30 mil eftersom den sträckan är det jag tycker är lagom för att inte kliva av nånstans.

En riktigt gammal Transalp väger inte så mycket, har vtwin och duger till det mesta.

:fakta
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top