Jag har förstått det som att enduro/mc-hojar inte har ryckutjämnare i baknavet = jobbig att köra. Har denna hoj det? Nån som vet hur det är med ktms/husqvarnas 500?
Kan dessa fortfarande köpas nya och inreggade för landsväg?
Japp, serien i dessa väglagliga fyrtaktare (och tävlingshojar) heter EXC-F från KTM, dom går även under märken som Gasgas och Huskvarna med andra namn med småändringar i detaljer, från 250 och 350 till 450 och 500 cc.
Sen finns även 690 cc och uppåt, Huskvarnas heter väl 701 men dessa "äverntyrshojar" är i en helt annan viktklass och motorkaraktär.
Ingen av KTMs tävlingshojar har gummidämpning i navet. Såg att det finns "cush-drive" att köpa till dessa hojar. Du byter bara navet, eventuellt ekrarna.
Men det gör inte kontrollerna mindre känsliga , utan snarare måttligt skyddar drivpaketet och möjligtvis växellåda. Egentligen borde det inte kännas mycket annorlunda än att köra med enduro / mx-däcken (nabbade däck) på t ex asfalt då nabbarna är av gummi och agerar mycket likt gummidämparna i cush-driven. Vad cush-driven gör är i princip flyttar nabbarna från vägen, in i navet. Så har du nabbade däck samtidigt med cush-drive så har du 'dubbel cush-drive' som eventuellt kan resonera med varandra och skapa oreda
Jag kommer ihåg 2022 första gången jag satte mig på min KTM 350 när jag skulle köra hem den från faktiskt samma butik. Jag ångrade att jag köpte en sådan 'ryckig hoj'. Men efter några dagar på crossbanan och Tuvängens enduroslinga hade jag bekantat mig med kontrollerna, och en ny dimension av körning öppnades för mig.
Cush-drive vore väl lämpligt ifall hårda vägdäck monteras, och då endast under tiden man tränar på känsligheten i kontrollerna. Naturligtvis blir det automatiskt 'slir' på grus och över terräng, dock inte steninga underlag, men jag skulle inte använda mig av någon dämpning i hjul eller drivpaket öht. då jag vill öva in egenskapen via noggrann kopplingshatering och en väl inövad gasreglering. Det är ingen svår konst, bara en vanesak.