Reflektioner ang finansiering av bana i sthlm.

IronMike

Guest
Golfbanor ploppar upp överallt och hela tiden... Och varje golfbana i sig tar betydligt mer plats än en bana. Samt kostar mer. Hur många golfbanor har vi i sverige, 300-400 kanske? Antal roadracingbanor, inkl mindre "låtsasbanor" där hojåkare får åka på gocartbana, säg 10? Antalet golfare kanske är det dubbla, men de har ändå kanske 50 gånger fler banor avsedda för sin hobby.

Hur finansieras då en golfbana?

http://www.golfofcourse.se/?id=2604

Dvs, många gånger täcks avgifter av medlemmarna själva. Spelrätter/aktier mm, en och annan huvudsponsor. Man får inte så mkt gratis av staten, som de flesta hojåkare tror eller förväntar sig.

Om folk kunde sluta hoppas, och sluta tro att politiker kommer avsätta pengar för en bana. samtidigt som en grupp seriösa personer tog tag i saken på rätt sätt. Så skulle jag va förste man att teckna "en spelrätt" eller "1 aktiepost" som i sin tur gav mig rätt att få en viss tid på banan.

Skulle banan finansieras privat och med hjälp av sponsorer. Så skulle det bli en bana inom kort. Bullerkrav, miljötjat osv är bara skitprat ovanifrån för att det inte finns pengar att hämta av politiker som inte ger ett jota för hojåkare. Men 50 millar i stöd till en grupp som ska granska en nämd som i sin tur är menad att sköta kulturstiftelsens kundkontakt är helt ok. Dvs, bara för att det är folkvalda, så är det inte människor som inser vad som behövs.

Finns det någon eller några som ens undersökt denna möjlighet? -att helt och hållet bygga en bana med egna resurser och med staten som 0% delägare...

Banan i sig, skulle garanterat vara självförsörjande, och som företag gå + varje år, med alla grupper som övriga dagar. De dagar då vi med "spelrätt" utnyttjade vår tilldelade tid. Staten skulle kunna hyra banan någon dag i veckan för att vidareutbilda utryckningspersonal sommar som vinter, ideella organisationer, bilklubbar, hojklubbar - alla möjliga grupper skulle kunna - likt på en golfbana, betala en "greenfee" / eller vara "gästspelare". Att gotland ring gått si eller så är en sak, de ligger på en #"¤&#"%#& isolerad ö for fuck sake.

Vi behöver en bana i stockholm NU, och vi måste pröjsa för den själva. Annars blir det inget. Och jag vill inte åka halvvägs till avesta för den där nya banan som ev skulle bli en liten asfaltsplätt i bålsta eller vad det nu var....

--

anl att jag jämförde med golfbana, är att den endast utnyttjas sommartid. Ngt likt en roadracingbana, och antalet utövare är väldigt många. Dom har banor överallt, bara på värmdölandet finns ingarö gk, värmdö gk, nacka gk, fågelbro gk samt norrova gk. 5 golfbanor och en befolkning på 35 568. :huvet :huvet :huvet
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Skulle vilja se 60-70 golfspelare sammsas på samma hål:rolleyes:
 

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Luthagen
Hoj
KTM 950 SM
Finns filmer att köpa där massa herrar delar på samma hål men då är det nog inte bara golfare.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Iron-Mike, du rammar rätt :tummenupp

Jag har tidigare räknad lite på detta och spånad på lokation..
Har även diskuterad med några hyresgästar om 5 - 10 årigt hyres avtal på tiden vart vi på MC inte vill / kan åka.

Banan sku ku bli finansierad över ca. 10 år och kan det börja bli utdelning till aktionärarna..

Jag gissat att nån mc-organisation kommer jobba vidare med en sån fråga..
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Golfbanor ploppar upp överallt och hela tiden... Och varje golfbana i sig tar betydligt mer plats än en bana. Samt kostar mer. Hur många golfbanor har vi i sverige, 300-400 kanske? Antal roadracingbanor, inkl mindre "låtsasbanor" där hojåkare får åka på gocartbana, säg 10? Antalet golfare kanske är det dubbla, men de har ändå kanske 50 gånger fler banor avsedda för sin hobby.
Antalet golfare är väl iofs ungefär det dubbla, ca 550.000 aktiva, men det är inte riktigt en relevant jämförelse. Alla dessa golfare gör nämligen bandagar (6 var i snitt, dvs totalt 3.300.000 stycken per år), medan de flesta hojåkare (av någon outgrundlig anledning) är helt ointresserade av banåkning. Hur stort är intresset för hojdagar på bana i Sverige per år? Ingen aning, men om man gissar på 30.000 så är väl runt 100 gånger fler golfbanor än roadracingbanor rimligt.

Då pratar vi dock om heltidsekvivalenter, och en golfbana är öppen för golfare kanske 100 timmar i veckan, de banor vi har är väl knappast öppna för hojåkare mer än 10 timmar i veckan i snitt, så där försvinner en faktor 10. Givet att bantyperna kostar lika mycket att driva (återigen, ingen aning) och att vi är lika benägna att betala för banutrymme som golfarna borde vi alltså med nuvarande utnyttjandegrad ha 30-40 rr-banor i Sverige, dvs klart fler än vi har.

Kan inte tänka mig att det skulle vara svårt att hitta underlag för en bana i Stockholmstrakten, det som krävs är nog framför allt någon/några med kunskaperna, finanserna, drivet och modet att satsa. Sedan finns ju alltid den politiska aspekten också, men jag tror att med en seriös huvudman, ett genomtänkt förslag i ett bra geografiskt läge så vore det lösbart.
 

IronMike

Guest
Iron-Mike, du rammar rätt :tummenupp

Jag har tidigare räknad lite på detta och spånad på lokation..
Har även diskuterad med några hyresgästar om 5 - 10 årigt hyres avtal på tiden vart vi på MC inte vill / kan åka.

Banan sku ku bli finansierad över ca. 10 år och kan det börja bli utdelning till aktionärarna..

Jag gissat att nån mc-organisation kommer jobba vidare med en sån fråga..

Vad tror du, finns det någon mölighet att man kan styra upp en grupp människor som kan fördjupa sig på området? Jag är villig att ställa upp till 100% gratis och på fritid, har inte så mkt akademiska poäng, men en hel del kontakter, bl a privata markägare runt om i stan, och "folk som känner folk". Jag tror det är genomförbart om hojåkarna själva står för insatsen, sen med sponsorer och kanske tom risk-kapitalförvaltare så kan det bli något. Och som du sa, med tiden ger det utdelning.

Enkelt räknat, jag skulle personligen utan problem lägga 10,000:- på aktier, säg 10 aktier / "spelrätter", 1000 pers skulle säkert lägga detsamma eller mer. Och ännu fler skulle köpa 1-2 poster. Med sponsorer, kanske tom försäkringsbolag och kanske 10,000 människor, som vardera lade alltfrån 1000:- till "mer" så skulle banan ligga klar inom 2 år. Möjligheterna är enorma om man tar tag i det hela.
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
När jag såg anonsen om att björkvik ring var till salu tänkte jag också att ett gruppköp inte skulle vara helt fel.
Skulle inte ha något imot att pynta en del för en eller ett par andelar i en anläggning samt offra en del tid på arbete för att få fler baner och gärna inte allt för långt bort.
Lyckas någon få fram en plan för en anläggning samt finansiering som ser vettig ut så är det helt klart intresant att köpa andelar i en bana.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur mycket bullrar en golfklubba?
Hur många ton CO2 släpper en golfklubba ut på ett år?
Hur många dör i golfolyckor varje år?
Hur många irriterar sig på att folk golfar för fort på vägen utanför knuten?
Hur många lever i skräck för krimminella golfgäng?

Finansieringen är tyvärr inte problemet...

Självklart är jag villig att vara med och jobba för att få till en bana, jag har hoppet kvar :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
En bana används ju som sagt inte endast av motorcyklar. Bilracingen finns ju också. Vägverket kan kanske tänka sig att använda banan i utbildningssyfte för att få ner olycksstatistiken. Finns många körskolor i stockholm. Man kanske skulle kunna lägga till obligatorisk kurv och bromskurs i körutbildningen. Finns säkert fler alternativ som man kan använda banan till.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Sen tillkommer väl skillnaden med att en golfbana ligger där den ligger och grannarna klagar inte... Lägger man ner 10 mille efter att man fått godkänt år 1 så tar länsstyrelsen tillbaka godkännandet år 2 och man är helt stekt...
Det är väl en av dom största farhågorna bland finansiärerna..
I övrigt så tycker jag det låter som en strålande idé och skulle kunna tänka mig att satsa 10k om det blir verklighet...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag älskar racing, men jag skulle nog faktiskt själv bli lite tokig om jag bodde nära en bana där det tillåts något annat än original hojar/bilar.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag skulle helt klart vara en betalande medlem, har väll inget alls att erbjuda va de gäller genomdrivningen av sådant här projekt.. men jag gillar idén och hoppas att de går att genomföra..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inspirirerande.

För några år sedan försökte jag och några till fixa en endurobana till vår eminenta crossklubb.

Mark hade vi, pengar fanns.
Det som stöp var att ALLA markägare runt omkring måste godkänna detta, även de som inte borde störas. Och de har veto.
En sade nej.

För övrigt en standardbrasklapp: varför i helvete jobbar inte Svemo hårdare med de internationella bullerreglementena? Inom RR är de ok men inom crossen är de befängda.

Fler och fler banor får bullerviten och inskränkta träningstider bara för att FIM tycker det är ok att trumhinnorna slår ihop inne i skallen.

Grrrrrr.
 

IronMike

Guest


Fler och fler banor får bullerviten och inskränkta träningstider bara för att FIM tycker det är ok att trumhinnorna slår ihop inne i skallen.

Grrrrrr.

Finns ju en hel del "snart nedlagda" grustag i stockholm, som jag aldrig sett att någon spånat på.. Somliga av dessa har nästan ingen aktivitet längre, dessutom är dom ofta nedsänkta - motsats till höglandskap eller hur man ska säga. Kör ju taxi, och plöjjer en del mil varje dag, man ser platser var och varannan dag där en bana skulle funka. Max 20 min från city, inte en granne på flera kilometer, nerlagt grustag, ngt nedsänkt, och flera km skog till närmsta granne.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Finns ju en hel del "snart nedlagda" grustag i stockholm, som jag aldrig sett att någon spånat på.. Somliga av dessa har nästan ingen aktivitet längre, dessutom är dom ofta nedsänkta - motsats till höglandskap eller hur man ska säga. Kör ju taxi, och plöjjer en del mil varje dag, man ser platser var och varannan dag där en bana skulle funka. Max 20 min från city, inte en granne på flera kilometer, nerlagt grustag, ngt nedsänkt, och flera km skog till närmsta granne.

Du vet ju hur det fungerar. Att utvinna saker ur naturen är en sak. Men att nu lägga asfal på marken och köra med nånting på två / fyra hjul där för att... HA SKOJ!?!??! Nej, att ha skoj existerar inte i Sverige. Vi skall helst jobba mer, och roa oss mindre. VAra hemma tidigare på dygnet och aldrig säga nej till nånting DE säger. Mer motorbanor i Sverige skulle självklart minska olyckorna, och många skulle verkligen kunna uppleva och upptäcka det roliga med motorcykel/bilkörning.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
En bana används ju som sagt inte endast av motorcyklar. Bilracingen finns ju också. Vägverket kan kanske tänka sig att använda banan i utbildningssyfte för att få ner olycksstatistiken. Finns många körskolor i stockholm. Man kanske skulle kunna lägga till obligatorisk kurv och bromskurs i körutbildningen. Finns säkert fler alternativ som man kan använda banan till.

hmm.
På en bana som jag äger aktier i kommer Vägverket vara bannat!

Om jag i värsta fall skulle bli tvungen att acceptera att majoriteten av
aktieägarna vill att dom skall få utnyttja banan, skulle dom få betala
ett oerhört högt timpris för att få besudla en ren racinganläggning med sina
febriga nollvisionsfingrar.
Vem vet man kanske till och med på så vis skulle kunna finansiera en specialavdelning åt vv, med vajerräcken, stålräcken lyktstolpar etc. mitt i banan, så att man kan få dom att trivas riktigt ordentligt.

EDIT: Naturligtvis skulle Vägerket, bara Vägverket, också få betala 32% Skatt
på timpriset! (utöver andra normala skatter och moms.)
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top