Reflexväst für alle ?

Använder du reflexväst när du kör hoj.


  • Antal röstningar
    0

MC Doktorn

Guest
Ponera att motorcyklisten inte är dum i huvudet och kör ut framför en bil. :gnissla



Läste en artikel som var baserad på en forskarrapport i den väl ansedda tidskriften Aftonbladet, att människor förlorar intelligens i samband med att de får barn.

Jag tror skarpt på den slutsatsen, cuuuuuuuurling :)

Jag läste en rapport som visade att glass försäljningen är klart korrelerad till antal drunknings olyckor.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
"Of the total cases, 681 (38%) involve ROWVs. However, less than 20% of these
involve a motorcyclist who rated as either fully or partly to blame for the accident."

"Over 65% of Right of Way (lämna företräde) accidents where the motorcyclist
is not regarded as to blame involve a driver who somehow fails to see a motorcyclist

who should be in clear view, and, indeed, frequently is in view to witnesses or other
road users in the area. Failures of observation that involve drivers failing to take
account of restricted views of one kind or another, and failing to judge the approach
speed and/or distance of a motorcyclist"

"Sometimes, accident-involved drivers in motorcycle accidents fail to see riders even
when they are verifiably using visibility aids, such as daytime running lights and
high-visibility protective clothing. This occurs in over 12% of such cases."

Så du kan dra ner sannolikheten att de inte ser dig från 65% till 12%.. Specifikt avseende DRL och reflexväst.

Varsågod och läs.
http://mile-muncher.co.uk/dft_rdsafety_035422.pdf
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
amullo;5245735"[b skrev:
Sometimes[/b], accident-involved drivers in motorcycle accidents fail to see riders even
when they are verifiably using visibility aids, such as daytime running lights and
high-visibility protective clothing. This occurs in over 12% of such cases."

Så du kan dra ner sannolikheten att de inte ser dig från 65% till 12%.. Specifikt avseende DRL och reflexväst.

Varsågod och läs.
http://mile-muncher.co.uk/dft_rdsafety_035422.pdf

Näe?

Var väl snarare 12% av dessa olyckor då mcföraren hade "high-visibility clothing" inte att risken eller olyckorna var 12%
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Lite länker på SMC:s webb ang. ämnet i tråden

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att%20synas%20eller%20inte%20synas....pdf - en äldra undersökning från 199x...

Och dagens åsikter i varselväst frågan; http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2986


Själv har jag testat med gul varsel väst - och anser inte att mitt liv blev mera säkert.

Köpte förre året en vitt hjälm. Och inga nämnvärdig skillnad, undantagit om jag kommer upp bak en bilist lite fort - då bromsas det ofta. Flera gissar väl att man är MC polis!

Jag tror på att det viktigsta är att placera sig rätt, så man syns - tydligt. Och anpassa hastigheten vid t. ex. korsningar..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Näe?

Var väl snarare 12% av dessa olyckor då mcföraren hade "high-visibility clothing" inte att risken eller olyckorna var 12%

Sant, det gör punkten starkare för reflexväst

Av de undersökta olyckor där bilisten inte sett motorcyklisten var det bara i 12% av fallen så att motorcyklisten hade DRL + reflexväst (mostv).
- Resterande 88% var alltså mc förare utan synlighetsförstärkare..
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Tror inte att reflexvästen gör så stor skillnad i bra väder. Däremot så tror jag att skarpa färger kan göra en del nytta i regnväder, speciellt i skymningen eller om det regnar kraftigt.

Så nästa regnställ/regnjacka jag köper kommer inte att vara svart utan mera färglatt. Men reflexväst? Nej, någon måtta får det vara med allt annat man "måste" ha på sig för att åka mc.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sant, det gör punkten starkare för reflexväst

Av de undersökta olyckor där bilisten inte sett motorcyklisten var det bara i 12% av fallen så att motorcyklisten hade DRL + reflexväst (mostv).
- Resterande 88% var alltså mc förare utan synlighetsförstärkare..

Snarare så att mindre än 12% har reflexväst, så reflexvästägare är överrepressenterade :tungan
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Lite länker på SMC:s webb ang. ämnet i tråden

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att%20synas%20eller%20inte%20synas....pdf - en äldra undersökning från 199x...

Och dagens åsikter i varselväst frågan; http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2986


Själv har jag testat med gul varsel väst - och anser inte att mitt liv blev mera säkert.

Köpte förre året en vitt hjälm. Och inga nämnvärdig skillnad, undantagit om jag kommer upp bak en bilist lite fort - då bromsas det ofta. Flera gissar väl att man är MC polis!

Jag tror på att det viktigsta är att placera sig rätt, så man syns - tydligt. Och anpassa hastigheten vid t. ex. korsningar..

Hoppsan, han där cleaner gissar ju bara och har noll koll på verkligheten ..... ;)
 

sicarius

XRV Rider
Gick med
28 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1996, Honda XRV750 Africa Twin
Problemet med reflexvästar är ju att de andra trafikanterna vänjer sig vid det. Så vill vi ju
inte ha det, bilister och annat löst folk på våra underbara vägar ska ju öppna sina egna ögon och inte förlita sig på att nån överhet och myndighet ska införa regler som gör att de slipper tänka i trafiken. Knip deras körkort istället om det inte har vett nog att faktiskt TITTA när de kör.
Håller med en tidigare talare i tråden att man ska behandla ALLa andra i trafiken som idioter, det är enda sättet att hålla sig på två hjul och vid liv.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Alla fordon har lyse och du lär ju helt klart observera hojen i trafiken bättre om föraren har väst.

Dessutom har hojar inga lampor på sidorna, men det kanske din har?
Ponera att du står och skall svänga ut på en större väg. Ser bilisten dig bra då om du står där med svart hoj och svart ställ?

Ja just ja. Vi är ju på ett SPORTHÅJSFORUM. Här ska man vara tuFf ung och sportig, så nåde den som diskuterar trafiksäkerhet här :FU

Att en motorcyklist blir påkörd där motorcyklisten har väjnings/stopp-plikt
kan väl inte klassas under att bilföraren inte såg motorcykeln?

Man skall inte vara tuff och sportig, inte det jag säger iallafall,
misstänker du att så är fallet fortfarande så leta upp min trafiksäkerhets-
tråd som jag skrev för ett par år sen...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fet brandfackla...

Måste säga att jag är lite förvånad över det uppskruvande tonläget i tråden. Nästan samma nivå som när skenförsäkringar, dra från snewten eller "har precis tagit kortet. Visst är R1 en bra newbiehoj" -trådar startas.

Alla ni som förespråkar väst: point taken. Kör i neongul overall om ni vill. Men behandla inte dom som delar er böjelse som mindre vetande eller extrovert suicida ("föffan nu avslutar jag det här och tar så många jefflar med mig ned i avgrunden....)

Ni som dissar väst: jävla larv, klart som fan att man syns bättre med en gult focksegel på ryggen. Stå istället för att ni är esteter, obstinata, lata, stelopererade eller bara :FU:blah i det.

Personligen kör jag inte med reflexväst. Min fru föreslog det en gång som villkor för att hon skulle åka bakpå....det avgjorde saken :rolleyes:
 
Last edited:

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawasaki ER-6n
Vid mörkerkörning använder jag normalt reflexväst, färgen på västen skiter jag i, de viktiga är att de är stora reflexband på den. Använder det dels för att synas bättre rent anmält i korsningar och vid omkörning och dels för att om jag skulle få tekniska problem eller gå omkull så syns jag ändå och kanske slipper bli påkörd.
Tror de flesta har märkt skillnaden på hur mycket lättare man upptäcker en fotgängare med reflex när man kör längst en mörk landsväg.

Dagtid skiter jag totalt i både reflex och färgglad väst, tycker inte det ökat synbarheten speciellt på dem jag mött.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har bara reflexväst på vintern då jag inte vill ligga helt osynligt på vägen då man lägger sig ner ganska ofta.

Varför har motorcyklar lysen för?
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
ovningskor.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Sant, det gör punkten starkare för reflexväst

Av de undersökta olyckor där bilisten inte sett motorcyklisten var det bara i 12% av fallen så att motorcyklisten hade DRL + reflexväst (mostv).
- Resterande 88% var alltså mc förare utan synlighetsförstärkare..

Utan att veta vilken andel av samtliga mc-förare (krockade och icke krockade, viktigt!)
som använder väst är ju den statistiken värdelös.

Exempel:
Om 99% av alla motorcyklister använder väst betyder ovanstående 88%
att om man tar av sig västen blir man klippt direCt!
Och de 12% med väst mötte helt enkelt helblinda bilister.

Om å andra sida nästan ingen använder väst visar
statistiken i stället att det är jättefarligt att använda
väst eftersom nästan alla med väst blivit påkörda.

Eller det var kanske så att 12% av alla (återigen påkörda och icke påkörda)
hade väst men eftersom bilisterna ändå inte tittat åt det
hållet så hade det ingen inverkan på olycksstatistiken?

:va

/e
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Problemet med reflexvästar är ju att de andra trafikanterna vänjer sig vid det. Så vill vi ju
inte ha det

Varför skulle de vänja sig vid det?
Om det var så skulle man vant sig vid bilar och åkt omkring och krockat mest hela tiden.

Det handlar om att bryta av mot bakgrund och reflektera ljus.
Det är inget man vänjer sig vid.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför skulle de vänja sig vid det?
Om det var så skulle man vant sig vid bilar och åkt omkring och krockat mest hela tiden.

Det handlar om att bryta av mot bakgrund och reflektera ljus.
Det är inget man vänjer sig vid.

:hihi :hihi :hihi

Tänkte precis skriva detsamma, men du hann före. Läskigt vilka man delar vägarna med ibland.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top