Regga in en cykel som ej är reggad ?

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Regga in en cykel som ej är reggad ? (Den är besiktad & klar nu....läs i slutet)

Hejsan.

Ska åka & kolla på en motorcykel som ej är reggad.(en -97:a)

Undrar om det är någon som har några tips vad man ska/bör göra för att underlätta proceduren.(om det nu går)

Detta har jag fått info om av han som säljer den.

Ram & motor finns det papper på (från polisen. Antar att den varit stulen tidigare, men ej kommit till rätta innan ägaren fick ersättning)
Så det ska juh verifiera att han jag köper den av äger sakerna.

Chassinr & motornr finns på cykeln.

Bullerprov är gjort på cykeln (i september) men ej någon reg. bes.(som tidigare ägare säger att man måste göra)


Är det någon som har kunskaper om hur jag ska gå till väga för att regga in den igen ?
Borde juh gå & spåra bakåt & se vad det var för reg. nr. tidigare & få verifikation på årsmodell osv.

När man sedan får den reggad igen, då blir det väl som en -97 va ?
Borde väl inte bli en massa konstigheter med försäkringar osv, jämfört med om man köpte en "klar" cykel av samma årsmodell osv...


Tack på förhand / Richard, Köping
 
Last edited:

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Har hojen aldrig varit registrerad I Sverige?

Om du inte har rätt papper från ursprungslandet (alla papper skall vara i original) så kan du få STORA problem (det kan till och med bli i stort sett omöjligt att registrera hojen).

Är hojen importerad från ett icke EU-land så kan det bli riktigt dyrt och jobbigt att få ordning på registreringen.

Årtalet på hojen bestäms i Sverige av tillverkningsåret så det kan mycket väl bli så att hojen blir t.ex. en -96:a i Sverige (vissa länder anger tiden för första registrering som årsmodell).

Ta reda på alla fakta och kontrollera kostnaderna annars kan du få en chock när du skall betala alla avgifter.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
SirCastic skrev:
Har hojen aldrig varit registrerad I Sverige?

Om du inte har rätt papper från ursprungslandet (alla papper skall vara i original) så kan du få STORA problem (det kan till och med bli i stort sett omöjligt att registrera hojen).

Är hojen importerad från ett icke EU-land så kan det bli riktigt dyrt och jobbigt att få ordning på registreringen.

Årtalet på hojen bestäms i Sverige av tillverkningsåret så det kan mycket väl bli så att hojen blir t.ex. en -96:a i Sverige (vissa länder anger tiden för första registrering som årsmodell).

Ta reda på alla fakta och kontrollera kostnaderna annars kan du få en chock när du skall betala alla avgifter.

Som jag förstått så ska det vara en -97:a och den har varit reggad i sverige från början.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
r-e-m skrev:
Som jag förstått så ska det vara en -97:a och den har varit reggad i sverige från början.

Förstår inte riktigt varför hojen är avregistrerad om den nu varit registrerad i Sverige tidigare (kanske är det så att försäkringsbolaget har avregistrerat hojen, om så är fallet så har bolaget alla fakta och vet vad som behöver göras för att återregistrera maskinen) :va

Tycker dock att allt verkar mysko, speciellt med ett bullerprov. Det finns inga krav på bullerprov för en maskin inom EU (maskinen skall dock vara i originalutförande), men det finns en förklaring till allt...

Hur som helst, följ UrbanTiger råd och förvisa dig om att du inte köper stöldgods (i dag är det mycket svårt att hävda godtrosförvärv) :fakta

Om du nu bestämmer dig för att chansa och handla hojen, se då till att inte betala mer än vad en reservdelshoj är värd.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
SirCastic skrev:
Förstår inte riktigt varför hojen är avregistrerad om den nu varit registrerad i Sverige tidigare (kanske är det så att försäkringsbolaget har avregistrerat hojen, om så är fallet så har bolaget alla fakta och vet vad som behöver göras för att återregistrera maskinen) :va

Tycker dock att allt verkar mysko, speciellt med ett bullerprov. Det finns inga krav på bullerprov för en maskin inom EU (maskinen skall dock vara i originalutförande), men det finns en förklaring till allt...

Hur som helst, följ UrbanTiger råd och förvisa dig om att du inte köper stöldgods (i dag är det mycket svårt att hävda godtrosförvärv) :fakta

Om du nu bestämmer dig för att chansa och handla hojen, se då till att inte betala mer än vad en reservdelshoj är värd.

Jo antagligen är det så att cykeln har blivit avregistrerad av försäkringsbolaget som cykeln var försäkrad av vid tillfället.
Angående bullerprovet & reg besiktningen så är det lite skumt tycker jag med.

Men jag får se vad han säger när jag ska kolla på cykeln i fråga.

Jo det är bra pris, därför jag tänkt köpa den.......
Den är billigare än motsvarande cykel som är 5 årsmodeller äldre, och det tycker jag är bra så......

Självfallet vill man inte köpa något stöldgods, och det tror jag han förstår också.
Han har sagt att det finns papper på grejorna, och det är inga problem att jag ringer & kollar upp sakerna när jag kommer tittar så .......

Hur som helst är det en bit & åka, och vill ha med mig cykeln hem utifall allt ser bra ut därför jag frågar om tips nu innan så jag vet vad man kan kolla upp (ang. besikting osv) innan man kommer dit. Och så man vet ungefär hur mycket det kommer att kosta att fa den inreggad igen.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
-> 1 <- skrev:
Här kan du få lite tips om att nyregistrera ett avregistrerat fordon:

http://www.140-klubben.org/regskylt/regskylt.html


Tack så mycket......det var till stor hjälp.
Tänk om man kunde få denna info från myndigheter istället lika lätt.
Satt i en timme idag och var runt sjutsad i div telefonköer på bilprovningen, innnan jag hamnade SFRO som inte förstod varför besiktningen tyckte jag skulle prata med dom.
Men dom ville väl komma hem fort från jobbet idag kanske.... :tungan

Är nu lite klokare om hur jag ska gå till väga på fredag...
Är det någon som har mer tips vore jag tacksam dock....
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
burner skrev:
Är det denna du menar ?

http://www2.blocket.se/view/2626276.htm?l=0&c=1&city=0

En GXS från 97.., för 16500 kr :rolleyes:

Jag tycker det verkar vara lite för billigt för att vara sant.

För mig verkar det vara som om den skulle vara stulen, några hojar som är stulna säljs också. Alla plockas inte ner i delar.

Nej det är inte den.
1. Den jag ska kolla på är svensksåld, inte importerad.
2. Riktigt så billig är den inte som jag ska kolla på.

/ Richard.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Nu har jag köpt cykeln iallafall trots osäkerheten om man kan få in den eller inte.

Det är iallafall en CBR 900 RR -97.

Tidigare ägare har fått ut den från polisen som då inte kunnat fastställa identiteten, och därför har cykeln inte kommit till rätta.
Har kvittot från polisen som är utställt på killen som jag köpte den av(kontrollerat hans körkort), och skrivet kvitto mellan säljaren & mig med personnr och allt.


Nu är det juh frågan hur jag ska bära mig åt för att kunna använda cykeln.
Att återuppbygga går tydlligen inte göra längre pga av heltypsgodkännandet.
(vart ändrat sommaren -03)

Alternativen som jag har kvar är juh att
1. Amatör byggt fordon.
Vad är för & nackdelar med detta ?
Hur mycket behöver man göra om, för att kunna regga cykeln som amatörbyggt ?
Försäkringen ? Kommer det att bli högre då cykeln blir en -04 i papperna ?

2. Köpa en kraschad hoj här i sverige eller från utlandet som har alla papper, och sedan åka med den krokiga rammen till mc firma som får flytta över indentiteten.


Är det någon som har något tips till mig ?
Någon som vet vart man ev. kan få tag i en smälld cykel (-96 eller -97), för en vettig peng ?

Tacksam för tips......med lite tur kanske man har cykeln klar till den dagen man får lappen på tung mc...

MVH / Richard.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
eller så köper du den, samt en likadan som är skrotad (behöver i princip bara papprena), stansar in det nya ramnummret å vips.. en sprillans ny hoj :tummenupp

men kolla upp så det inte är stöldgods bara... jag må ha dålig moral men man rör FAN inte andras hojar :fatta!
 

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Ort
MovieRoad..
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
burner skrev:
Är det denna du menar ?

http://www2.blocket.se/view/2626276.htm?l=0&c=1&city=0

En GXS från 97.., för 16500 kr :rolleyes:

Jag tycker det verkar vara lite för billigt för att vara sant.

För mig verkar det vara som om den skulle vara stulen, några hojar som är stulna säljs också. Alla plockas inte ner i delar.

om det är den hojen jag tror så var den köpt från samma ställe där jag köpt min cbr.. dvs en skrotad hoj från italien och den var inte stulen men hade heller inga papper!

//Henke
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
sven666 skrev:
eller så köper du den, samt en likadan som är skrotad (behöver i princip bara papprena), stansar in det nya ramnummret å vips.. en sprillans ny hoj :tummenupp

men kolla upp så det inte är stöldgods bara... jag må ha dålig moral men man rör FAN inte andras hojar :fatta!

Vet inte riktigt om du läst inlägget som jag skrev innan du skrev dit.......

Jag HAR redan köpt den, och har där skrivit om dom papper jag har på cykeln så......

Någon som har några tips vart man kan få tag i en skrotad -97 med papper någonstans ?
Vet juh inte riktigt hur en mc-skrot ställer sig till en sådan sak..
Inga probs med själva bytet av nr sedan ?
Sedan ska det väl "bara" in & göra en reg. besiktning, eller ?

/ R
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Evil_Henke skrev:
om det är den hojen jag tror så var den köpt från samma ställe där jag köpt min cbr.. dvs en skrotad hoj från italien och den var inte stulen men hade heller inga papper!

//Henke

Är nog inte samma, den jag länkade till såg ut att vara i toppskick. Det var
säkert något skummt med den.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
r-e-m skrev:
Jo antagligen är det så att cykeln har blivit avregistrerad av försäkringsbolaget som cykeln var försäkrad av vid tillfället.
Angående bullerprovet & reg besiktningen så är det lite skumt tycker jag med.

Men jag får se vad han säger när jag ska kolla på cykeln i fråga.

Jo det är bra pris, därför jag tänkt köpa den.......
Den är billigare än motsvarande cykel som är 5 årsmodeller äldre, och det tycker jag är bra så......

Självfallet vill man inte köpa något stöldgods, och det tror jag han förstår också.
Han har sagt att det finns papper på grejorna, och det är inga problem att jag ringer & kollar upp sakerna när jag kommer tittar så .......

Hur som helst är det en bit & åka, och vill ha med mig cykeln hem utifall allt ser bra ut därför jag frågar om tips nu innan så jag vet vad man kan kolla upp (ang. besikting osv) innan man kommer dit. Och så man vet ungefär hur mycket det kommer att kosta att fa den inreggad igen.
det låter mest som att du får registrera den som uppbyggt fordon om den avregistrerats tidigare pga av försäkringsskada.
Bullerprov får dom göra som byggt upp hojar eller inte har dom i originalutförande. Om så e fallet så kommer den att reggas som en årsmodell 2004. Ring o snacka med svensk bilprovning o VV innan du handlar, fråga oxo hur länge bullerprovet gäller så du inte behöver göra ett nytt.

Rejvis
 

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Ort
MovieRoad..
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
Ravetrancer skrev:
det låter mest som att du får registrera den som uppbyggt fordon om den avregistrerats tidigare pga av försäkringsskada.

Rejvis

om jag förstått det hela rätt så ska det inte längre gå att regga som uppbyggt fordon pga ändrade regler men jag hoppas att det går att komma runt på nåt vis!

//henke
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Evil_Henke skrev:
om jag förstått det hela rätt så ska det inte längre gå att regga som uppbyggt fordon pga ändrade regler men jag hoppas att det går att komma runt på nåt vis!

//henke
????? va, vart har du läst det???

Skicka mig gärna en länk....tack:)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top