Regler för polis kontroll????

Vargklippa

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
SUZUKI GSX 750F
Löjligt att klandra Dogge för att han försöker finna kryphål som kan hjälpa oss alla mot poliser som trycker i buskage med laser istället för att jaga förbrytare som pedofiler, mördare och andra grövre brottslingar.

Vist ska man ta sitt straff oavsett vad man begått för brott, men det känns löjligt att betala hutlösa summor på grund av en stackars fortkörning. Vad jag hört är att allt arbete på väg kräver varselväst. Men poliserna har förstås stora eller rättare sagt ENORMT STORA resurser när det gäller att jaga fortkörare, medan deras resurser blir allt mindre och fattigare när det gäller att stoppa narkotikan, Förhindra brott mot gamla och svaga och alla våldsbrotten i samhället.

Stå på dig Dogge och låt inte någon trycka ned dig utan att själva ha svalt ned sina fortkörningslappar med ett glattleende och med äkta glädje över att bidra med pengar åt statskassan.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Fråga: Kan man kräva av polismannen som stoppar en i en hastighetskontroll att direkt få se platsprotokollet? Allså innan man erkänner, skriver på böter osv?

Eller måste man neka på plats och sedan begära ut ett protokoll i efterhand?

Kan man isåfall begära att få namnet på den polis som höll i lasern, för att i efterhand kontrollera att han har behörighet för densamma?

Robban

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Fråga inte mig jag skriver inga lagar

Förra veckan hörde jag om ett fall där en praoelev hos polisen stod med lasern utan poliskläder. Alla som hade fått böter fick dom avskrivna

Finns inga lagar som talar om hur polisen skall vara Klädd :va .
Men som du själv skrev...."praoelev". Nog fan blev de böterna avskrivna, men det lär ju inte vara för att Praoeleven inte hade uniform. Han är ju inte ens berättigat att skriva dom.

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Gömma sig?? Meningen med en kontroll är väl att du inte ska vara medveten om den?
Du vill väl inte att de sätter upp skyltar 400 meter innan? :huvet
Som andra skriver, du vet att du gjort fel och vill du inte ta straffet så vrider du på högerhanden.

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
triumph daytona 675( grå)
Fråga inte mig jag skriver inga lagar

Förra veckan hörde jag om ett fall där en praoelev hos polisen stod med lasern utan poliskläder. Alla som hade fått böter fick dom avskrivna

det berodde på att praoeleven inte hade utbildning på lasern!

som det står i rps föreskrifter :
4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall instrumentet
handhas av den polis som ansvarar för mätningen (mätkontrollanten).
Mätkontrollant skall med godkänt resultat ha genomgått den av Rikspolisstyrelsen
beslutade utbildningen i hastighetsövervakning med laser!

så därför föll alla mätningar som hadde gjorts av denna person

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Finns inga lagar som talar om hur polisen skall vara Klädd :va .
Men som du själv skrev...."praoelev". Nog fan blev de böterna avskrivna, men det lär ju inte vara för att Praoeleven inte hade uniform. Han är ju inte ens berättigat att skriva dom.

Well, det va så dom sa på nyheterna iaf. Antog oxå att en ej utbildad person inte får hålla lasern men det sa dom inget om

Pizzabagarn

Guest
Så här borde det vara:

Minst 500-1000 m innan kontroll skall stor skylt med texten "VARNING, POLISKONTROLL!!!" (ja, det är ett ord) finnas, väl upplyst.

250-500 m innan kontroll ska en första polisman stå och mäta med laser. Han ska vara klädd i gul-grön väst och med en blå blinkande lampa på huvudet. Hans uppgift är att mäta på samtliga bilar och varna dom som kör för fort att nu är det dags att sänka farten (med gul flagga).

Vid 0 meter står väl synlig polis som skjuter på fordon och faktiskt får bötfälla. Han ska vara väl synlig med upplys väst och 50-100 meter framför honom bör farthiner placeras ut för att tvinga ner fordon i icke bötfällningsbara hastigheter.

50 meter efter så viftar man med grön flagga och så är det race som gäller igen :yoparty

Låter som en drömvärld :tummenupp

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
-05 Honda Transalp
Om du är osäker på boten skall du begära rådrum, då har du 14 dagar på dig att erkänna eller förneka. Detta skall göras på plats, det är inget polisen upplyser om, du får bara två alternativ.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
jag är också rätt säker på att dom måste stå synliga med lasern......men kan ju ha fel jag med. man är ju mänsklig.
FEL dom måste ha poliskläder på sig. Väst är jag osäker på?
Det är väl alldeles ypperligt om dom gör det för att få ner hastigheten, och inte för att få in skattepengar som dom gör och alltid har gjort (men säger något annat :mad:). Har du inte tänkt på att folk kryper fram såfort en polisbil är i folks sikte? Skulle dom vara civila eller inte synas så skulle väl ingen "smyga" fram, p.g.a att dom inte har en susning om att en snut finns inom synhåll......
Har också för mig att det är som wdac säger. Dom får inte gömma sig. Men alla kan ha fel även jag :D
Jag har hört av min polare vars far är polis att de inte är så, de får inte gömma sig, men jag kan även minnas fel.. men har ändå för mig att de är så.

NEJ polisen behöver inte vara synlig, dem kan stå bakom en vägg, bakom ett buskage eller vad som helst som gör att trafikanterna inte kan se dem.
Och sen gällande hur vidare det är smartare att visa att man är polis och att trafikanterna självmant tar det försiktigt för dem ser att fabror blå är i farten istället för att "gömma sig och dra in skattepengar" vill jag helst inte yttra mig om.
Och ja polisen skall ha poliskläder, men jag menar att de kan t.ex. ta på sig en "civil jacka" så att man inte direkt ser att det är polis, det är åtminstone så vissa av dem går tillväga.

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Ja fick oxå 2400kr i böter i onsdags. Körde i 62km/h på en dubbelfilig lång 50väg, ensam på vägen kom ja och puttra när en snubbe hoppar ut i vägen o vinkar in mej. Kan ju påpeka att det svider extra bra när men har en inkomst på 1050kr i månaden(studiebidrag):huvet
Nu blire o köra lungt...:gnissla

Moroso

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Ingen just nu
Körde 7km över gällande hastighet 50Km/h priset på detta blev 2500:-. Höll 60Km/h enligt min mätare vid kontrolltillfället. Får fan skylla mig själv,bara att betala. Livrädd att torska igen, men det går väl över med tiden.

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Dom får dock inte stå på en annan väg o skjuta, ex på broar. efter nån lag ändring

kan inte lova att det är så men är 99%

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
NEJ polisen behöver inte vara synlig, dem kan stå bakom en vägg, bakom ett buskage eller vad som helst som gör att trafikanterna inte kan se dem.
Och sen gällande hur vidare det är smartare att visa att man är polis och att trafikanterna självmant tar det försiktigt för dem ser att fabror blå är i farten istället för att "gömma sig och dra in skattepengar" vill jag helst inte yttra mig om.
Och ja polisen skall ha poliskläder, men jag menar att de kan t.ex. ta på sig en "civil jacka" så att man inte direkt ser att det är polis, det är åtminstone så vissa av dem går tillväga.
Migael, är du verkligen rätt man att skriva om vad som gäller för polisers klädsel? Du har ju varit tokfel ute förr i sådana frågor där en riktig polis (Chrolo) fick ställa saker rätt. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98715
Orkar man inte läsa hela tråden duger inlägg #39 till #46.
Efter detta litar iaf inte jag ett ögonblick på någon mening du skriver där ordet polis finns med.

För övrigt är det rätt kul att se när det kommer fram hur vissa fått sina s.k. "fakta" i sådana här trådar. :)

Last edited:

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Migael, är du verkligen rätt man att skriva om vad som gäller för polisers klädsel? Du har ju varit tokfel ute förr i såna frågor där en riktig polis (Chrolo) fick ställa saker rätt. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98715
Orkar man inte läsa hela tråden duger inlägg #39 till #46.
Efter detta litar iaf inte jag ett ögonblick på någon mening du skriver där ordet polis finns med.

För övrigt är det rätt kul att se när det kommer fram hur vissa fått sina s.k. "fakta" i sådana här trådar. :)

Rolig tråd du refererar till. :)

Till tråden. Jag har aldrig sett lagtext som reglerar att polisen enligt lag måste ha poliskläder på sig. Men det kanske finns en föreskrift från RPS att man måste ha det. Men jag tvivlar starkt tills någon kan visa text där det står.
Om man får ha civila kamerabilar som tar fortkörare varför skulle man inte kunna få stå civilklädd och skjuta laser? Enda anledningen som jag kan komma på är att man är orolig för polismannens hälsa att bli påkörd och man bör då ha gul reflexsväst på sig. MEN det är bara rekomendationer.... åtminstonde är det vad som har sagts till oss (mig) studenter på polishögskolan.

Intressant trådfråga dock och jag skall undersöka denna fråga i morgon och återkomma med svar.

mvh Runken.
PHS student

Fender

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Suzuki
SHIT DU ÄR ETT RIKTIGT FÖREDÖMME FÖR ALLA MORAL TANTER DU....TÄNK OM JAG HADE BLIVIT UPPFOSTRAD PÅ RÄTT SÄTT DVS SOM DU HAR BLIVIT DÅ HADE JAG JU ALDRIG GJORT NÅGOT FEL I HELA MITT LIV....DU ÄR MIN NYA FÖREBILD VILL BLI LIKA LAGLYDIG OCH SNÄLL SOM DIG...:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet .......NU SPYYYR JAG PÅ DETTA DET HAR JU SPÅRAT UR............................

-----------------------------------------------------------------------------

Böter har inget med uppfostran att göra, läs det jag skrev en gång till.
Jag skrev i "Vi"-form, pekade inte ut dig som person utan menade oss alla.

En sak till, hade du varit lika laglydig som jag så hade du varit 2.400:- rikare

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Detta forum är roligt

Det duggar med trådar där man får höra hur folk dragit snuten, sedan är avskyn och ilskan stor när polisen HAR tagit någon. Att ta sitt ansvar och erkänna skit man gjort handlar om mognad. Bit ihop och ta straffet. Att böter skulle vara ogiltiga för att polisen skulle vara gömda eller ha civila kläder...

Ingen som ser det komiska i själva argumenterandet? :D

Typ som: "Jag ersätter verkligehten och substituerar den med min egen verklighet, i den bestämmer nämligen jag..."
:tummenupp

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
Inför varje sträcka med fartkameror står stora skyltar som informerar om detta, ändå kör folk för fort förbi kamerorna. Vad ska man dra för slutsats av det? Är det verkligen så att folk kör så mycket saktare bara för att poliserna har varselvästar på sig....

Freedom

Guest
Ni som gnäller och tycker att polisen borde jaga pedofiler, tjuvar, knarkare, våldtäcksmän och så vidare när ni blir stoppade och får böter bör tänka på att denna myndighetsman som stoppade dig har ingen annan utbildning än att jaga folk som gör trafikbrott. Han/hon har möjligen fått en grundutbildning i polisiärt arbete men får bara praktisera trafikbrott. Skäll inte på polismannen som stoppar dig, han kan inget annat, och får troligen inte göra nåt annat. Gå gärna på dom som bestämmer hur polisens resurser ska fördelas, våra politiker till exempel.

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Löjligt att klandra Dogge för att han försöker finna kryphål som kan hjälpa oss alla mot poliser som trycker i buskage med laser istället för att jaga förbrytare som pedofiler, mördare och andra grövre brottslingar.

Vist ska man ta sitt straff oavsett vad man begått för brott, men det känns löjligt att betala hutlösa summor på grund av en stackars fortkörning. Vad jag hört är att allt arbete på väg kräver varselväst. Men poliserna har förstås stora eller rättare sagt ENORMT STORA resurser när det gäller att jaga fortkörare, medan deras resurser blir allt mindre och fattigare när det gäller att stoppa narkotikan, Förhindra brott mot gamla och svaga och alla våldsbrotten i samhället.

Stå på dig Dogge och låt inte någon trycka ned dig utan att själva ha svalt ned sina fortkörningslappar med ett glattleende och med äkta glädje över att bidra med pengar åt statskassan.

Jovisst, bra fakta du kommer med....
Var har du hittat denna utmärkta källa?
Tänk innan du skriver.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...