Längsgående räfflor - hör jag mycket gärna mera om - för det kommer man att testa på flera MC vägar 2009 (och det är inte SMC som har önskad detta)
Detta ämne är även jag intresserad av. Hur en försämring av vägbanan ska vara en förbättring?
Längsgående räfflor - hör jag mycket gärna mera om - för det kommer man att testa på flera MC vägar 2009 (och det är inte SMC som har önskad detta)
Sir väs. Fattar du inte att det är skyltframfrågan det handlar om?
Vad är det för skillnad mellan bil och mc när det gäller skyltframfrågan?
Jag instämmer i detta.Jaha Har vi inte dragit det till leda redan ?
Att i bil så kan i de flesta fall den som kör identifieras.
på en mc kan i de allra flesta fall den som kör inte identifieras vilket ger vid handen att en regskylt fram inte ger något.
enbart regskylt fram har altså ingen verkan på någonting.
Den skapar dock en hel del strul.
på en bil finns det relativt enhetliga ytor att sätta en skylt på som inte påverkar stabilitet mm, på en mc finns inte sådana ytor.
visst kan man använda sig av klistermärken mm men vad händer när de lossnar ?
Det skapar kort sagt en massa strul för absolut ingenting som fördel.
lägger vi till ägaransvar blir det mångdubbelt fler negativa konsekvenser.
äntligen är du helt rätt ute..
jag har inte fattat ett jota av ditt dravel som du kört i många dygn nu.
När det gäller identifiering av förare av fordon så är det endast 40% av hastighetsöverträdelsen som går att fastställa en identitet. Detta pga att alla trafikanter kan skydda sin identitet genom att dölja sitt ansikte. Motorcyklister gör detta genom ett lagkrav av skyddsutrustningen hjälm. Andra trafikanter gör det genom solskydd eller en hand som blockerar ansiktet.Jaha Har vi inte dragit det till leda redan ?
Att i bil så kan i de flesta fall den som kör identifieras.
på en mc kan i de allra flesta fall den som kör inte identifieras vilket ger vid handen att en regskylt fram inte ger något.
enbart regskylt fram har altså ingen verkan på någonting.
Den skapar dock en hel del strul.
på en bil finns det relativt enhetliga ytor att sätta en skylt på som inte påverkar stabilitet mm, på en mc finns inte sådana ytor.
visst kan man använda sig av klistermärken mm men vad händer när de lossnar ?
Det skapar kort sagt en massa strul för absolut ingenting som fördel.
lägger vi till ägaransvar blir det mångdubbelt fler negativa konsekvenser.
Detta kan vara för att du troligen har låst fast din bild av vad som är negativt till en bild som är överdriven mot vad verkligheten kan bli.
Om det i fortsättningen kommer att öka registrerade motorcyklar i samhället i den takt det gör idag, hur kommer samhället att se ut om 10 år? Är det tid att göra något åt trafiken då, eller är det redan försent?
Mao anser du att trafiken ska anpassa sig till motorcyklister som inte följer våra lagar genom att låta trafikanterna tänka själva? Tänker inte dagens trafikanter själva?, eller kör vi in i tex en korsning och enbart tittar åt höger eftersom det är högerregeln som gäller, kommer det någon från vänster så får dom skylla sig själva...för jag har lagen på min sida!!!?
Då du tidigare ville ha svar av mig vad man skall göra åt dödsolyckorna anser jag att vi måste bena ut vilka som är "målgruppen" och om dessa är nåbara via de nuvarande kanalerna dvs i huvudsak SMC, de kriminella som stulit hojen de körde på osv anser jag inte påverkas så lätt av MC-kollektivet, dvs de som uppfyller kriterierna för "riktiga motorcyklister" så att kalla det för "petitesser" känns som att bädda för att missa målet rätt ordentligt.
Som trafikant skall man alltid iakta sådan uppmärksamhet att olyckor undviks, att bara kolla en gång i var riktning och utgående från dessa ögonkast bedömma farten på fordon är ej ett säkert sätt men det tillämpas av väldigt många bilister (själv kollar vag alltid minst två ggr och ofta tre i var riktning innan jag kör ut på en väg och detta har då alltid fungerat).
Jag anser med andra ord att bilister som kör ut när de har missbedömt andra fordons hastigheter har brustit i uppmärksamhet då man inte per automatik kan anta att andra fordon följer hastighetsgränserna samtidigt som man ofta inte har en aning om vilken hastighet som gäller på en väg man är på väg att köra ut på då begränsningen även kan vara olika från olika håll.
Det är dock fortfarande så att en regskylt fram inte hjälper i dessa fall såvida den inte är gjord av pansarplåt
Tyvärr är det så att många bilister inte uppfattar en MC som ett hot mot deras säkerhet så de kör "automatiskt" ut framför MC, jag har faktiskt frågat bilister som gjort sådan vansinniga manövrar varför de gjorde dem och svaret är ofta" jag såg ju dig men körde ändå, fattar inte varför" då jag vid dessa tillfällen verkligen trott på bilisterna eftersom de själva verkat chockade över sin egna agerande så måste det bero på "primat tänk" dvs de känner sig inte ryggmärgsmässigt hotade av en MC. Detta har även hänt en gång då en kompis körde ut framför mig med sin lastbil på huvudleden jag åkte på strax efter att han hade hälsat åt mig så jag har verkligen haft möjlighet att intervjua folk ang deras agerande i korsningar där deras körning resulterat i "nära ögat" händelser.
Det är även mycket vanligt att bilister medvetet tränger motorcyklister, många fler lär ha vittnesmål om dessa "manövrar".
Min mening är fortfarande att regskylt fram inte löser något av de problem som drabbar oss "riktiga motorcyklister" och att den energi myndigheter och personer som du ägnar åt detta istället borde riktas åt sådana åtgärder som utgör någon större förbättring, ex vis informera bilister om rätt sätt att se sig för och att MC finns och tyvärr ofta kör för fort samtidigt som de är "svåra att se". Detta förändrar inte att det i grunden är fel att köra för fort men de värsta fortkörarna kommer vi aldrig att komma åt genom skyltar, plåtpoliser eller vad f**n VV hittar på så de bilister som inte ser sig för ordentligt riskerar att få en MC i sidan likaväl som det finns ännu fler bilister som kör väldigt mycket för fort, skillnaden är att hojåkarna alltid drar kortaste strået. Sedan finns det även bilisterna som anser att "störst kör först"
Vi ska anpassa oss till varandra och då menar jag inte genom mer lagar och regler.
Vi lever i ett större och större kontroll samhälle vilken i alla fall jag inte ser som nåt possitivt.
Trafik är inget nytt, den har funnits ett tag. Och ända sen den började att utbreda sig har olyckor inträffat. Därför började dom med att tillämpa vissa regler för att trafiken skulle flyta smidigare samt minska antalet olyckor. Människan har ännu inte anpassat sig till dessa regler!
VARFÖR?
En anledning kan vara människan är egoistisk. Ser endast till sig själv och inte till helheten.
En annan att vi inte tar åt oss av verkligheten, utan lever på "det händer aldrig mig"
En annan kan vara att straffet för att bryta mot trafikregler inte är ett straff, utan en milt tillrättaviselse.
En annan kan vara för att chansen för att få denna tillrättaviselse är minimal.
Hur ska vi gå tillväga om ingen övervakar att samhällsreglerna följs?
Klart vi behöver nån övervakar reglerna men det kanske finns lite för mycket regler och precis som du säger så skulle vi behöva ha lite hårdare straff många gånger och då skulle det förmodligen inte behöva finnas så mycket regler och lagar som bara kostar en massa pengar att ta fram.
Ändra tankesättet hos folk istället för å skapa ännu fler regler.
Reglerna finns redan, med många följer dom inte. Nu finns det en trafikgrupp som delvis inte är inkluderade i övervakandet av att vissa trafikregler följs, samt att det är lätt att undkomma dessa övervakningssystem samt övervakare.
Hur kan det se ut i framtiden...
Totalförbud?
Transpondrar som skickar signaler vid hastighetsöverträdelse?
Elektronisk hastighetsspärr på fordon?
Vi vet inte, men något kommer att förändras.
Totalförbud?... Vi blir vell enda landet i världen i sånt fall?
Transpondrar som skickar signaler vid hastighetsöverträdelse?... Går nog lätt att trixa bort.
Elektronisk hastighetsspärr på fordon?... Många Japanska bilar är spärrade till max 180km/h..... och hur ofta har du sett en Skyline eller Supra köra fortare än det?
Summan av karremumman: Även om det kommer förbud/begränsningar/övervakning/kontroller kommer det alltid finnas sätt att ta sig runt det.
Jag instämmer i detta.
Därför fattar jag inte hur ”skylt fram på mc” kan ligga som förslag hos beslutsfattarna? Eller var det inte så?
Vad fan pratar vi om egentligen?
Reglerna finns redan, med många följer dom inte. Nu finns det en trafikgrupp som delvis inte är inkluderade i övervakandet av att vissa trafikregler följs, samt att det är lätt att undkomma dessa övervakningssystem samt övervakare.
Hur kan det se ut i framtiden...
Totalförbud?
Transpondrar som skickar signaler vid hastighetsöverträdelse?
Elektronisk hastighetsspärr på fordon?
Vi vet inte, men något kommer att förändras.
Att totalförbjuda MC är en väg som folk som resonerar som du gillar, de som anser att alla andra människor som ser hojåkandet som livskvalitet skall "offras" om förbudsivrarna tror att ett liv kan sparas. Livet är farligt, vi skall alla dö, varför inte leva ett innehållsrikt liv på det sätt var individ vill så länge de inte medvetet tar med sig andra.. Det är ändå så att de den överväldigande majoriteten av hojolyckorna med dödlig utgång "bara" skördar hojåkare medan de "plåtbeklädda" alltid klarar sig oskadda fast att de enligt internationella studier (som FEMA) i huvudsak alltid är den vållande parten. Med ditt resonemang skall man förbjuda de som drabbas istället för att åtgärda de som orsakar skadan, lite som att bura in brottsoffret istället för att fånga buset.
Jag anser att det är ett långt mycket större problem att det finns en massa vråltrimmade bilar som blåser på i farter där konsekvenserna nästan alltid leder till att oskyldiga drabbas.
Angående framtiden så tror jag inte att vi i den industrialiserade världen kommer att ha lyxen att kunna färdas så långsamt som 0-visionen faktiskt kräver, tvärt om tror jag att farterna måste upp och det kan då ske med hjälp av tekniska stödsystem som samtidigt möjliggör trafikflödesstyrning mm. men nu talar vi framtiden där jag hoppas att det finns färre förbudsivrare och trygghetsnarkomaner för jag vill inte leva i en framtid där de får mer att säga till om än de redan har då måttet redan är rågat.
Du kanske kan förklara varför nyttan av införandet av regskylt fram är värt de ca 450Mkr istället för att satsa samma pengar på något som verkligen ökar säkerheten, själv fattar jag bara inte hur de tänker på VV och ändå har jag papper på att jag borde begripa det
Att jag lägger fram alternativ på hur det kan se ut i framtiden har inget med hur jag tänker eller skriver här på SH.
Hur kommer du fram till att dessa regskyltar skulle kosta ca 450Mkr?
Ojj.. Lätt att missförstå dig då, skall bortse från vad du skriver och vad din text verkar grunda sig tankemässigt hädanfter
De 450Mkr "knyckte" jag från Jespers "Gissar på en genomsnittkostand på 1.500 kr per MC, och med 300.000 MCs i trafik är det 450 miljoner kroner" men du kanske inte riktigt läser vad andra skriver så ordentligt som jag gör
Ojj.. Lätt att missförstå dig då, skall bortse från vad du skriver och vad din text verkar grunda sig tankemässigt hädanfter
Då frågar jag Jesper vart siffran på ca 450Mkr kommer ifrån.
QUOTE]
Jag tror att raffe svarade på det.
Jesper gissade på 1500 / mc för en regplåt, (vilket i mina ögon låter lite med tanke på hur mycket som måste fixas runt omkring).
Sedan gångade han det med antalet motorcyklar dvs 300 000.
om man gångar 300 000 med 1 500 får man 450 000 000 dvs 450 miljoner.
bara kostnaden för att beställa en ny standardskylt för en bil idag är väl
60 kr * 300 000 = 18 000 000
bara kostnaden för att beställa en ny standardskylt för en bil idag är väl
60 kr * 300 000 = 18 000 000
Det var detta jag ville komma fram till...
Varför skulle staten betala kostnaden för skylten?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |