Regskylt... Vad gäller egentligen?

Rasorblade skrev:
hehe! min bakdel :2cool både inflyttad och miniskylt!! Men med belysning! :hihi
Polarn gjorde likadant på sin 625:a. Han hade visserligen original skylten.

Harrihaffa stoppade oss första dagen efter montering och upplyste vänligen men bestämt att det minsam bara var att bygga tillbax annars skulle det bli böter och ombesiktning.
 
För bara miniskylt blir du i stort sätt aldrig stoppad jag har haft poliser bakom mej oräkneliga gånger och alldrig nån som brytt sej, jag har den visserligen inte i hjulhuset.
 
Skylten skall vara från vägverket
Skylten skall vara belyst
Skylten får ej placeras framför bakaxeln
Skylten får vinklas max 5 grader neråt
Skylten får vinklas max 20 grader uppåt
Skylten skall vara fullt synlig 45 grder från sidan
 
jP skrev:
Jag har också för mig att vinklingen av plåten är lagligt reglerad men har aldrig lyckats hitta den paragrafen som nämner detta hos vv.se. Vet du mer exakt var denna reglering isåfall skulle kunna tänkas finnas?

Inte så konstigt,VV hänvisar till ett EU direktiv,det hela är superluddigt,men den tolkningen jag fått berättad för mig är den som jag innan skrev,det hela är en salig blandning av gammla svenska lagar o nya EU direktiv.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949528
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).


2 kap. 16 §
16 § Rådets direktiv 93/94/EEG av den 29 oktober 1993 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 311, 14.12.1993, s. 85, Celex 31993L0094).


Kommissionens direktiv 1999/26/EG av den 20 april 1999 om anpassning till teknisk utveckling av rådets direktiv 93/94 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 118, 6.5.1999, s. 32, Celex 31999L0026).

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0026:SV:NOT
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Inte så konstigt,VV hänvisar till ett EU direktiv,det hela är superluddigt,men den tolkningen jag fått berättad för mig är den som jag innan skrev,det hela är en salig blandning av gammla svenska lagar o nya EU direktiv.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949528
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).


2 kap. 16 §
16 § Rådets direktiv 93/94/EEG av den 29 oktober 1993 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 311, 14.12.1993, s. 85, Celex 31993L0094).


Kommissionens direktiv 1999/26/EG av den 20 april 1999 om anpassning till teknisk utveckling av rådets direktiv 93/94 om monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon (EGT L 118, 6.5.1999, s. 32, Celex 31999L0026).

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0026:SV:NOT
Kanske jag är trög men jag förstår inte hur direktiven lyder. Jag har tidigare hört att det inte finns någon konkret regel om hur skylten skall placeras utan bara en massa olika uppfattningar. Är det någon som kan länka till en myndighet där det står svart på vitt ang placering. Annar kan man ta med en kopia på texten från länken ovan och visa polisen när han blir grinig.
 
Långa farbron skrev:
Inte så konstigt,VV hänvisar till ett EU direktiv,det hela är superluddigt,men den tolkningen jag fått berättad för mig är den som jag innan skrev,det hela är en salig blandning av gammla svenska lagar o nya EU direktiv.

Luddigt som fan som sagt, det enda jag hittar är detta:

"4. Punkt 3.1.2 skall ersättas med följande: "3.1.2 får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,"

5. Punkt 3.1.3 skall ersättas med följande: "3.1.3 får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt,"

6. Punkt 4.1 skall ersättas med följande: "4.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat."

7. Punkt 5.1 skall ersättas med följande: "5.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.""
 
Jag har min skylt i hjulhuset. När jag stod parkerad vid ett garage, kom polisen förbi och då frågade jag dom för säkerhets skull om det gick bra att ha skylten där innan dom skulle säga något. Då klev ena polisen in i bilen och kolla på hojen. sen när han kom ur igen så sa han att den satt bra för den satt synligt men sa att det är säkrast att skruva dit belysning sen var det lungt enligt han ... Så nu är det fixat :banana
 
Olzon skrev:
Jag väntar med spänning på bilden :)

Och den kommer här:

belysning.JPG


Måste dock ordna nåt så att lysdioderna inte syns bakifrån, ska sätta upp en smal svart plastlist eller nåt...
 
jP skrev:
"4. Punkt 3.1.2 skall ersättas med följande: "3.1.2 får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,"

5. Punkt 3.1.3 skall ersättas med följande: "3.1.3 får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt,"
Så då kan vi ändra den gamla uppfattning om 20 grader uppåt och 5 grader nedåt till 30 grader uppåt och 15 grader nedåt.
 
Alltså, vänta nu lite. Måste skylten vara belyst ?

Jag har nog aldrig sett en hoj med belyst skylt ? Jag får gå ut å kolla på min egen om det lyser när tändning är på. Isåfall undrar jag vart dom lamporna sitter. :D
 
lorkan skrev:
Alltså, vänta nu lite. Måste skylten vara belyst ?

Jag har nog aldrig sett en hoj med belyst skylt ? Jag får gå ut å kolla på min egen om det lyser när tändning är på. Isåfall undrar jag vart dom lamporna sitter. :D

På många hojjar så brukar undersidan av bakljuset ha en transparent del som släpper ut ljus på regskylt. Yamaha hade den lösningen bla.
 
Man vill ju inte ha vv fula jätteskylt, och miniskylt är samma sak som inte
ha någon skylt,och med tanke på alla hojtjuvar som tar adresser mm via
regnr så kör jag utan skylt.
600:- i böter kan man stå ut med om dom stoppar mig.
 
Sniper skrev:
Man vill ju inte ha vv fula jätteskylt, och miniskylt är samma sak som inte
ha någon skylt,och med tanke på alla hojtjuvar som tar adresser mm via
regnr så kör jag utan skylt.
600:- i böter kan man stå ut med om dom stoppar mig.
Prexis,ligger bra i kutsen :tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top