Regskylt... Vad gäller egentligen?

KJECOP

Guest
Förutom alla dessa föreskrifter och direktiv så står det i Förordning (2001:650) om Vägtrafikregister 7 Kap 7 §:

"En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon."

//Kj
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
KJECOP skrev:
Förutom alla dessa föreskrifter och direktiv så står det i Förordning (2001:650) om Vägtrafikregister 7 Kap 7 §:

"En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon."

//Kj

Ja? Kutsen är väl bak? ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det snöar ute, är jag skyldig att stanna var 100 meter eller oftare och kontrollera att den fortfarande är väl synlig och inte översnöad eller smutsig?
 

KJECOP

Guest
andersbrink skrev:
Det snöar ute, är jag skyldig att stanna var 100 meter eller oftare och kontrollera att den fortfarande är väl synlig och inte översnöad eller smutsig?
Man är ju skyldig att hålla reg. skylten hel, ren och lättavläst...

MEN jag anser att det inte får bli dumt heller. Jag brukar se till hur väder och väglag är och bedöma om det är rimligt att reg. skylten kan vara si eller så smutsig. Oftast så brukar jag bara be föraren att göra rent skylten, det är sällan jag skriver på en smutsig reg. skylt. Men det är jag det...
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Kuben skrev:
Gäller det inte som så att man ska kunna läsa den bakifrån med person sittandes på cykeln från ett visst avstånd samt att den ska vara belyst. :va

Från 20m håll skall den vara väl synlig både i mörker och i dagsljus, skylten får inte vinklas mer än 30 grader bakåt eller 15 grader framåt. Det sista verkar ju inte trådskaparen klara.

Något om bakom bakre hjulaxel har inte varken polis eller bilprovning sagt något om till mig, jag fick en fruktansvärt massa text från Bilprovningen angående detta.

Melrose skrev:
För den som trotsar länsman kan jag meddela att böterna landar på 400 riksdaler. Ganska billligt om man åker dit i snitt 2 gånger per år...

Då kör du inte med en skylt utfärdad av vägverket väl?

Annars om du kör med en VV skylt så är priset 300kr.

Är den "hemmagjord" icke VV skylt så kan det räknas som "Avsaknad av regskylt/Felaktig regskylt"

repan skrev:
Kanske jag är trög men jag förstår inte hur direktiven lyder.

Det är just så som du skriver. Det är inte lättförsåeligt. Även killen som skrev inlägget du kommenterade tycker det är luddigt. Har ett långt mail jag kan bifoga lite senare när jag hamnat bakom rätt dator.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Det är svårt att komma ihåg att göra rent skylten.. på bilen.. i Stockholm.. sedan i tisdags!

Och på hojen kör jag utan, vilket av vissa här är ett värre brott än att tex köra i 170 blås på bulten eller slanga på Sveavägen. Moral och etik är två inkonsekventa faktorer här ibland

mvh/J.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nu har jag fått svaret från EU som jag skickade för ett tag sedan


EU Direktiv


hittar inget som säger att den INTE får sitta framför bakre axel.
men vinklar finns med.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Per Fireblade skrev:

Man tar Ducceklubbens skyltförsäkring :eek:)
Bullerförsäkringen kostar bara en tia/år.

Fast, du får sälja bläjden och köpa en Ducce :tungan

Motivet för bullerförsäkringen är, citat: Bullerfonden drogs igång för att främja montering av välljudande förstärkare och spridandet av kulturellt ljud över nejderna och i världen." :yoparty
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
elwe skrev:
Man tar Ducceklubbens skyltförsäkring :eek:)
Bullerförsäkringen kostar bara en tia/år.

Fast, du får sälja bläjden och köpa en Ducce :tungan

Motivet för bullerförsäkringen är, citat: Bullerfonden drogs igång för att främja montering av välljudande förstärkare och spridandet av kulturellt ljud över nejderna och i världen." :yoparty
Va gööööött! :banana Nån som vill byta bort en ducce med mej?
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
2.1.1. the plate can be positioned within the longitudinal planes passing through the outer extremities of the vehicle.

3.1.1. must be at right angles to the median longitudinal plane of the vehicle;

Vad menas med det?/J.
 

KJECOP

Guest
Grrrooov skrev:
Något om bakom bakre hjulaxel har inte varken polis eller bilprovning sagt något om till mig, jag fick en fruktansvärt massa text från Bilprovningen angående detta.
Reg.skylten skall enligt lagstiftningen sitta baktill och inte vid sidan av en Mc eller i bakskärmen... Reg. skylten skall alltså förutom att kunna läsas rakt bakifrån även kunna läsas om man befinner sig snett bakom också. Sedan när jag har kollat med bilprovningen hur de bedömmer reg.skyltar som sitter vid sidan så har de sagt att de anser att det är okay om den sitter framför hjulaxeln.

//Kj
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Alla som har en nyare hoj som är helfordonsgodkänd (minns inte från vilket år det är 02-03 kanske) får inte göra ett skit med hojen. Man får inte ens ta bort backspeglarna (vilket det egentligen inte är lag på att man måste ha på hoj).

En lagom stressad trafipax på powermeet informerade mig om denna jätteroliga regel.. slapp böter iom att jag looooovade att sätta på speglarna och flytta tillbaka skylten. :arsele
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
KJECOP skrev:
Sedan när jag har kollat med bilprovningen hur de bedömmer reg.skyltar som sitter vid sidan så har de sagt att de anser att det är okay om den sitter framför hjulaxeln.
//Kj

Precis. Och då sitter skylten även baktill. Det där med att sitta på sidan, menar du bokstavligt talat på höger eller vänster sida? Skylten behöver ju inte centreras bak utan får sitta lite i sidled så länge den inte går utanför hojens yttre "kanter/linjer" kommer inte ihåg hur dom formulerade det exakt med det får inte gå längre ut än styret slutar på vissa hojar då detta är det som sitter längst ut.

Suomalainen skrev:
Alla som har en nyare hoj som är helfordonsgodkänd (minns inte från vilket år det är 02-03 kanske) får inte göra ett skit med hojen.

Helsfordonsgodkännande kom väl redan 1999 om man läser EU direktiven och tolkar dom på sitt sätt. Som det nämnts tidigare. Direktiven är luddiga. Men direktiv är ju bara ett direktiv.. Det är ju ingen lagtext. Eller?
 

KJECOP

Guest
Grrrooov skrev:
Precis. Och då sitter skylten även baktill. Det där med att sitta på sidan, menar du bokstavligt talat på höger eller vänster sida? Skylten behöver ju inte centreras bak utan får sitta lite i sidled så länge den inte går utanför hojens yttre "kanter/linjer" kommer inte ihåg hur dom formulerade det exakt med det får inte gå längre ut än styret slutar på vissa hojar då detta är det som sitter längst ut.
Ja en del, oftast chopprar, placerar reg. skylten vid sidan av bakhjulet bokstavligt talat. Men det anses okay bara den sitter bakom hjulaxeln även fast det inte är exakt enligt lagstiftningen. Det finns alltså en viss tolerans på dess placering bara den inte sitter för långt fram

Det är lite som en baklykta som skall bak och en baklykta får inte endast sitta på ena sidan, ofta är det tillsammans med reg. skylten. Det är då inte symmetriskt. Skall man en baklykta på ena sidan vid bakhjulet så måste man även ha en baklykta på andra sidan av hjulet.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nu har jag fått svart på vitt från VV.

EU-direktiv som pdf ---> HÄR
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Lyfter och snor tråden lite... Sorry..

Jag har miniskylt på min nya hoj och det räknas ju som ingen alls vad jag vet! Men jag har även blinkersen inbyggda i bakljuset. Diod bakljus som är modifierat och det blinkar även fast man bromsar om man nu vill svänga alltså inte annars... Känner på mig att backspeglarna inte heller kommer sitta där i sommar...

Nu till min fråga vad får jag böter på om jag nu blir stannad i bussfilen vid färjorna?? Det lär hända då polaren blev stannad ett antal ggr förra säsongen där. ( jag hann jämt smita över :D )

Körning i fel fil, miniskylt vet jag men även för blinkarna och backisarna??
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Anderzzon skrev:
Lyfter och snor tråden lite... Sorry..
Körning i fel fil, miniskylt vet jag men även för blinkarna och backisarna??

När det kommer till skicket på hojen nöjer de sig oftast med någon symbolisk böter för en av grejerna, ett par hundra, sedan åläggs du ombesiktning där varje fel polisen har anmärkt på måste ha rättats till, vilket är det bökiga. Jag har råkat ut för det två gånger på två år.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
jP skrev:
När det kommer till skicket på hojen nöjer de sig oftast med någon symbolisk böter för en av grejerna, ett par hundra, sedan åläggs du ombesiktning där varje fel polisen har anmärkt på måste ha rättats till, vilket är det bökiga. Jag har råkat ut för det två gånger på två år.

Ok, besiktning fast hojen inte ska besiktigas först -08? Lr besiktning i den bemärkelsen att den ska visas upp i orginal skick inför ordningsmakten?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top