Regskylt... Vad gäller egentligen?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Eligt polisens hemsida: http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp


Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Registreringsskyltar

Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.

Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.

Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.
_________________________________________________________________

Enligt Trafikjuristen.se http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm så är böterna för personlig registreringsskylt:

PERSONLIGA SKYLTAR (se även kod 637-648)

634A Fordon brukats utan att vara försett med personlig(a) skylt(ar) (i föreskriven ordning) 400:-

635A Personlig(a) skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 300:-

636A Anbringat otillåtet tecken/märke på personlig skylt 300:-
_________________________________________________________________

Och enligt en konstapel jag råkade träffa på idag så skulle man kunna få böter på om skyltens montering var bristfällig :rolleyes: (i det här fallet gångjärn på bilens främre skylt, skylten fullt synlig och läsbar).
De skrev en flygande med ett påpekande att brister skall åtgärdas...
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
För den som trotsar länsman kan jag meddela att böterna landar på 400 riksdaler. Ganska billligt om man åker dit i snitt 2 gånger per år...

Trodde det var 800 i och med de nya bötesnivåerna? I vilket fall, varför skaffar man skyltbelysning om det ändå är uppenbart att man åker dit på felplacerad skylt.
:näsblod

EDIT: Seeen
 

fredwild

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RF900 Fighter
Min tolkning av regel "2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer." är att så länge skylten sitter mellan hojens främsta och bakersta punkt så är det OK sålänge du kan se den bakifrån i de vinklar som föreskrivs.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Så här ser min nuvarande skylt ut :crash :tummenupp Den gammla vibrerade sönder så jag gjorde en ny, i lite mindre format, tur att man aldrig stöter på polisen här i stan :D :)

(Den har alla bokstäver/siffror men jag suddade lite)
 

Bifogat

  • ggb.JPG
    ggb.JPG
    217 KB · Visningar: 233

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Säger detsamma, man ber om att få bli stoppad om man gömmer skylten!
Visst det är snygg med t,ex slimmade blinkers men som sagt det är din säkerhet det handlar om, hur ska en bilist kunna se dig i starkt solljus med dessa miniblinkers en del har på sina hojar?

Btw: Hur ofta ser du skylten på din hoj när du kör hojen dvs om du inte kör en arto nyqvist? :va

angående mini-blinkers så kan ja bara säga att det är STOR skillnad mellan olika typer...mina polare gnäller över att mina är FÖR starka...o det är LED blinkers ja har...:yoparty
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
någon som har koll på om det räcker med att baklyset lyser upp regskylten eller måste ljuset vara vitt som från ett standardregskyltljus?

för jag är bra sugen på att ta bort regskyltslampan och flytta upp regskylten så att den bara lyses upp av baklyktan. ja kapa en massa bak helt enkelt och den är i vägen.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
någon som har koll på om det räcker med att baklyset lyser upp regskylten eller måste ljuset vara vitt som från ett standardregskyltljus?

för jag är bra sugen på att ta bort regskyltslampan och flytta upp regskylten så att den bara lyses upp av baklyktan. ja kapa en massa bak helt enkelt och den är i vägen.

Vitt ljus sätter jag mina pengar på att det måste vara.
Något som inte tas upp i denna tråd är att skyltbelysningen inte behöver vara tänd i dagsljus :)
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Ska vara vitt ljus det har iallafall jag åkt på en besiktning...

edit : fick det i hemläxa att fixa (A)
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
någon som har koll på om det räcker med att baklyset lyser upp regskylten eller måste ljuset vara vitt som från ett standardregskyltljus?

för jag är bra sugen på att ta bort regskyltslampan och flytta upp regskylten så att den bara lyses upp av baklyktan. ja kapa en massa bak helt enkelt och den är i vägen.

varför inte ta av bromsljuset o göra ett hål i botten av glaset o limma dit en bit "klarglas" så blir det jue vitt sken mot plåten...+du/besiktningsmannen får som ni vill....win-win!!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top