Reklamation W-motoracing!?

Status
Ej öppen för fler svar.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Trango_B skrev:
Konsumentköplagen gäller om W-motoracing sålt hojarna från sitt eget företag och tjänat pengar på dom. Jag trodde dock dom anordnade gruppköp som alla andra och isåfall har dom inget ansvar alls utan det ligger på fabriken i Kina.

Om det som i det förstnämnda fallet så kommer w-motoracing få problem eftersom hojarna inte direkt är av högsta kvalitet. Finns väl vissa klausuler som kanske kan gälla om du godkänt dom som kan frånta dom visst ansvar iofs.
Jag tror att det finns specialkontrakt i detta fallet, allt annat vore ju tråkigt för företaget.
Eftersom de är intagna och säljs av W-motoracing så är det kanske ett gruppköp, men det ingår även i deras redovisning som företag. Gör det inte det kommer de få väldiga problem från skattemyndigheten.
Med detta menar jag att ni som vill häva köpet har rätt att göra detta.
Kommer w-motorracing med invändningar så prata bara med ko så kommer de nog att lugna ner sig. Som ni själva skrev så är det falsk marknadsföring.
 

The Pilot

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
1
Hoj
1
Det är inga problem att lämna tillbaka sin hoj! Vi blir nerringda av folk som vill köpa..
Det är bara att ringa eller maila butiken isf.

/A
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Gruppköp eller inte så har Wmoto lagt ut sitt namn för att folk skall tycka eller uppfatta det som seriöst. Om dett är privat vet jag inte, men när man lämnar ut ett företag så gör det att kunder genast litar på det och känner sig säkrare, vilket leder till mer kunder.

Hur som eftersom Wmoto anordnade detta köp o sa en sak att det var 49cc o det levereras 39cc så hade iaf jag uppfattat det som att dom borde stå för det.

My 2 Cents
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ravetrancer skrev:
Gruppköp eller inte så har Wmoto lagt ut sitt namn för att folk skall tycka eller uppfatta det som seriöst. Om dett är privat vet jag inte, men när man lämnar ut ett företag så gör det att kunder genast litar på det och känner sig säkrare, vilket leder till mer kunder.

Hur som eftersom Wmoto anordnade detta köp o sa en sak att det var 49cc o det levereras 39cc så hade iaf jag uppfattat det som att dom borde stå för det.

My 2 Cents

TACK!!!
Äntligen en som fattar och håller sig till ämnet.
Heder åt Ravetrancer!!
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Ravetrancer skrev:
Gruppköp eller inte så har Wmoto lagt ut sitt namn för att folk skall tycka eller uppfatta det som seriöst. Om dett är privat vet jag inte, men när man lämnar ut ett företag så gör det att kunder genast litar på det och känner sig säkrare, vilket leder till mer kunder.

Hur som eftersom Wmoto anordnade detta köp o sa en sak att det var 49cc o det levereras 39cc så hade iaf jag uppfattat det som att dom borde stå för det.

My 2 Cents
Precis som jag skrev men på ett mer komplicerat sätt då kanske!
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
nå låt höra då, är det 39 eller 47?

det var väl endå en del av huvudfrågan?
 

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
Inget än.
Jag borde inte lägga mig i detta men eftersom det är uppenbart att det verkar vara fel info skrivet från början så. Det är inte så att dom fått infon från fabrik? Isåfall tycker jag peronligen inte att dom kan göra något åt det, eftersom fabriket gått ut med den infon isåfall. (Dom = W-motoracing)

Sedan så har du ju helt rätt om att man ska få vad man betalar för, men anklaga W-motoracing vet jag inte riktigt då dom kanske också fått felaktig info?

Personligen (Notera;personligen) så gör inte detta mig ett dugg då jag gett 1950 kr för hojen och anser att vissa "missar" får man räkna med.

Så håller både med och inte med dig där. Hoppas det inte gjorde något att jag la mig i diskussionen.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kung Pumba skrev:
Jag borde inte lägga mig i detta men eftersom det är uppenbart att det verkar vara fel info skrivet från början så. Det är inte så att dom fått infon från fabrik? Isåfall tycker jag peronligen inte att dom kan göra något åt det, eftersom fabriket gått ut med den infon isåfall. (Dom = W-motoracing)

Sedan så har du ju helt rätt om att man ska få vad man betalar för, men anklaga W-motoracing vet jag inte riktigt då dom kanske också fått felaktig info?

Personligen (Notera;personligen) så gör inte detta mig ett dugg då jag gett 1950 kr för hojen och anser att vissa "missar" får man räkna med.

Så håller både med och inte med dig där. Hoppas det inte gjorde något att jag la mig i diskussionen.
det är ingen som anklagar Wmoto, snarare så är ju Wmoto den som får bär aansvar gentemot sina kunder, och sen kan Wmoto kräva ersättning från tillverkaren i sin tur, eller skall kunden ta kontakt med tillverkaren direkt o klaga???

Köper jag bilen på Bilia o fått fel så går jag ju dit, inte åker jag ut till fabriken o reklamerar min vara?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ravetrancer skrev:
det är ingen som anklagar Wmoto, snarare så är ju Wmoto den som får bär aansvar gentemot sina kunder, och sen kan Wmoto kräva ersättning från tillverkaren i sin tur, eller skall kunden ta kontakt med tillverkaren direkt o klaga???

Köper jag bilen på Bilia o fått fel så går jag ju dit, inte åker jag ut till fabriken o reklamerar min vara?
Det är väl lite skillnad när Bilia som officiell återförsäljare till Volvo (?) representerar dem och när W-motoracing agerar mellanhand för oss. De har ju dessutom redan sagt att det går bra att lämna tillbaka hojarna vid fel då folk ringer och vill köpa fler hela tiden. Inget problem alltså.

Dessutom tycker jag att ni som själva säljer hojar bör hålla er utanför diskussionen eller klart markera att ni har egna intressen.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Ninjaboy skrev:
Det är väl lite skillnad när Bilia som officiell återförsäljare till Volvo (?) representerar dem och när W-motoracing agerar mellanhand för oss. De har ju dessutom redan sagt att det går bra att lämna tillbaka hojarna vid fel då folk ringer och vill köpa fler hela tiden. Inget problem alltså.

Dessutom tycker jag att ni som själva säljer hojar bör hålla er utanför diskussionen eller klart markera att ni har egna intressen.
men du tar detta för personligt, fortfarande är det ingen som anklagat nån för nåt. Det ställdes en hypotetisk fråga och vi svarar på den.
Eftersom Wmoto tjänar pengar på det dom gör så ser jag det som att bedriva inkomstbringande verksamhet och då tycker jag att dom skulle kunna stå för det, eller ska man kunna tjäna cash o sen inte ha något ansvar alls. Detta rör ju egentligen inte Wmoto utan gäller ju all företagsamhet som inte är privat.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Ninjaboy skrev:
Det är väl lite skillnad när Bilia som officiell återförsäljare till Volvo (?) representerar dem och när W-motoracing agerar mellanhand för oss. De har ju dessutom redan sagt att det går bra att lämna tillbaka hojarna vid fel då folk ringer och vill köpa fler hela tiden. Inget problem alltså.

Dessutom tycker jag att ni som själva säljer hojar bör hålla er utanför diskussionen eller klart markera att ni har egna intressen.
eftersom jag själv är som Wmoto så uttalar jag mig precis som vi agerar gentemot våra kunder. Mina egna intressen har inget med mina svar att göra i denna tråd.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
The Pilot skrev:
Hej

Lite förvirring råder tydligen..

Samtliga hojar är sålda med leveransgaranti! dvs att hojen ska vara hel när den kommer till er.. Leveransgaranti är en garanti som man har när man säljer tävlingsfordon! som tex cross.. om du köper en ny cross och den rasar efter 1 timmes körning kan du inte lämna tillbaka den eller hur!!??
Konsumentköplagen gäller alltid när du som näringsidkare gör affärer med privatpersoner, det borde du väl veta?

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Eftersom företaget W-motorracing säljer eller förmedlar mopparna till privatpersoner så är företaget också skyldiga att åtgärda fel enligt konsumentköplagen.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sgtpepper skrev:
Konsumentköplagen gäller alltid när du som näringsidkare gör affärer med privatpersoner, det borde du väl veta?

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Eftersom företaget W-motorracing säljer eller förmedlar mopparna till privatpersoner så är företaget också skyldiga att åtgärda fel enligt konsumentköplagen.

Stämmer inte detta?

The Pilot skrev:
Hej
Samtliga hojar är sålda med leveransgaranti! dvs att hojen ska vara hel när den kommer till er.. Leveransgaranti är en garanti som man har när man säljer tävlingsfordon! som tex cross.. om du köper en ny cross och den rasar efter 1 timmes körning kan du inte lämna tillbaka den eller hur!!??
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
bissmark skrev:
Det var denna diskussionen jag var ute efter...
Äntligen på rätt spår!

Och jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter riktigt.
Har du inte startat din hoj så säger ju The_pilot tar tillbaka den.
Då är det väl bara att göra det och sedan köpa en annan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sgtpepper skrev:
Eftersom företaget W-motorracing säljer eller förmedlar mopparna till privatpersoner så är företaget också skyldiga att åtgärda fel enligt konsumentköplagen.

Men The_Pilot har ju rätt i att lek/tävlingsfordon alltid har denna typ av garanti även om det gäller etablerade japanska tillverkare sålda genom officiella svenska återförsäljare. Varför åberopar man inte ovanstående då? Försök komma tillbaka med en Honda cross så får du se hur det går.

Jag tycker rent personligt att det är rätt taskigt att köpa något av uppenbart tveksam produktkvalitet till ett mycket lågt pris och sedan hävda det ena och det andra. Man får vad man betalar för.

Ta era eventuella problem med The_Pilot direkt i stället för att dissa hela grejen här. Vad jag förstår är det ju bara rent hypotetiskt i alla fall och är det ett verkligt problem så har ju The_Pilot erbjudit sig att ta tillbaka dem. Ni rör ju om helt i onödan. Till vilken nytta?
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Om man startar ett företag och säljer saker så finns det vissa lagar och regler man måste va medveten om. Tyvär så kan man inte bara att säga att man får det man betalar för. Sen så kanske man inte ska köpa kinamoppe om man vill ha hög kvalitet...
Om man beställer kinamoppen här på Sporthoj så har du beställt den via internet, då gäller följande.

När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen innehåller bland annat krav på att näringsidkaren ska ge information och nya regler om konsumentens ångerrätt.

Distansavtal
Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat.

Om du handlar något på distans inom EU, exempelvis på Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om gränsöverskridande handel, se Konsument Europa.

Ångerrätten gäller också om du träffar avtal med en näringsidkare om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig. Förutsättningen är att avtalet har ingåtts på distans, det vill säga att du och säljaren inte har träffats personligen. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.

Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig. Du har bland annat rätt att få information om din ångerrätt. Lagen gäller inte alla distansavtal. Vill du läsa mer om undantagen och om lagen i övrigt, se länkarna längst ner på sidan.

Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distansavtalslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.

Hemförsäljning
Reglerna om hemförsäljning finns också i distansavtalslagen och gäller om du köper något av en näringsidkare eller träffar avtal om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig.

Ett hemförsäljningsavtal kan till exempel ingås när en säljare besöker dig i hemmet, eller om han organiserar en utflykt till en plats utanför hans fasta försäljningsställe (som vid så kallade Home Parties).

Vid hemförsäljning gäller inte lagen om
priset understiger 300 kronor
avtalet gäller försäkring, krediter eller finansiella instrument (till exempel aktier)
avtalet gäller uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten
avtalet ingås vid hembesök som äger rum på konsumentens uttryckliga begäran, och avtalet gäller en vara eller tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har direkt samband med den varan eller tjänsten.
Exempel: Du ber en markisförsäljare att komma hem och ta mått på din balkong och ge ett pris på vad en markis kan kosta. Du tycker det är billigt och beställer markisen på stående fot. Då har du ingått ett avtal, och eftersom du själv har bett försäljaren att komma hem till dig är inte reglerna om hemförsäljning tillämpliga.

När ett hemförsäljningsavtal ingås ska säljaren samtidigt ge dig en handling där du informeras om din ångerrätt, samt namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot. Du ska skriva under ett exemplar av handlingen som bekräftelse på att du tagit emot den. Med din informationshandling ska du också få en ångerblankett som kan användas om du ångrar dig.

Din ångerrätt innebär att du har 14 dagar på dig att ångra dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.

Observera att ångerfristen inte börjar löpa förrän du fått informationen och ångerblanketten.

FraktkostnaderReturportot för varan får du betala själv, utom vid telefon- och hemförsäljning.
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jag förtydligar!

Chirre skrev:
Och jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter riktigt.
Har du inte startat din hoj så säger ju The_pilot tar tillbaka den.
Då är det väl bara att göra det och sedan köpa en annan.

I annonsen fanns här på sporthoj, kunde man läsa följande i specifikationen:
47 eller 49cc (minns inte exakt om det var 47 eller 49cc).
När (till exempel) jag beställer, förväntar jag mig att den är 47 eller 49cc.
Nu visade det sig för en del att volymen var 37 eller 39cc.
Jag har INTE sagt att JAG har råkat ut för detta.

Menar du att jag(eller vem som helst) skulle lämna tillbaka hojen och sedan köpa en till??? Betala för 2 st och bara ha en.

Om du skulle köpa en ny hoj, låt för skojs skull säga att du vill ha en flong ny Kawa ZX10:a. Du betalar glad i hågen och sätter dig ner och väntar på att din beställning ska komma till dig. När hojen väl dyker upp och du gjort konfetti av emballaget så visar det sig att det är en ZX6:a...
Hur skulle du gjort?
Ska jag skriva fler liknelser?

Åter,
JAG har inte sagt/skrivit att jag HAR råkat ut för det.
Det är fortfarande bara en fråga från min sida.
Jag har bara en [SIZE=-3]"liten"[/SIZE] aning om att det kanske finns ett allmänt intresse i denna fråga.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top