Om man startar ett företag och säljer saker så finns det vissa lagar och regler man måste va medveten om. Tyvär så kan man inte bara att säga att man får det man betalar för. Sen så kanske man inte ska köpa kinamoppe om man vill ha hög kvalitet...
Om man beställer kinamoppen här på Sporthoj så har du beställt den via internet, då gäller följande.
När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen innehåller bland annat krav på att näringsidkaren ska ge information och nya regler om konsumentens ångerrätt.
Distansavtal
Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat.
Om du handlar något på distans inom EU, exempelvis på Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om gränsöverskridande handel, se Konsument Europa.
Ångerrätten gäller också om du träffar avtal med en näringsidkare om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig. Förutsättningen är att avtalet har ingåtts på distans, det vill säga att du och säljaren inte har träffats personligen. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.
Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig. Du har bland annat rätt att få information om din ångerrätt. Lagen gäller inte alla distansavtal. Vill du läsa mer om undantagen och om lagen i övrigt, se länkarna längst ner på sidan.
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distansavtalslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.
Hemförsäljning
Reglerna om hemförsäljning finns också i distansavtalslagen och gäller om du köper något av en näringsidkare eller träffar avtal om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig.
Ett hemförsäljningsavtal kan till exempel ingås när en säljare besöker dig i hemmet, eller om han organiserar en utflykt till en plats utanför hans fasta försäljningsställe (som vid så kallade Home Parties).
Vid hemförsäljning gäller inte lagen om
priset understiger 300 kronor
avtalet gäller försäkring, krediter eller finansiella instrument (till exempel aktier)
avtalet gäller uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten
avtalet ingås vid hembesök som äger rum på konsumentens uttryckliga begäran, och avtalet gäller en vara eller tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har direkt samband med den varan eller tjänsten.
Exempel: Du ber en markisförsäljare att komma hem och ta mått på din balkong och ge ett pris på vad en markis kan kosta. Du tycker det är billigt och beställer markisen på stående fot. Då har du ingått ett avtal, och eftersom du själv har bett försäljaren att komma hem till dig är inte reglerna om hemförsäljning tillämpliga.
När ett hemförsäljningsavtal ingås ska säljaren samtidigt ge dig en handling där du informeras om din ångerrätt, samt namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot. Du ska skriva under ett exemplar av handlingen som bekräftelse på att du tagit emot den. Med din informationshandling ska du också få en ångerblankett som kan användas om du ångrar dig.
Din ångerrätt innebär att du har 14 dagar på dig att ångra dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.
Observera att ångerfristen inte börjar löpa förrän du fått informationen och ångerblanketten.
FraktkostnaderReturportot för varan får du betala själv, utom vid telefon- och hemförsäljning.